Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

  • 5 uker senere...
anderein skrev On ‎09‎.‎09‎.‎2017 at 10.06:

Ønsker å selge en gammel Evinrude, hva er det verdt? Starter og går fint. Har serie nr 3026 dvs 1958 mod.

 

 

Flott eksemplar , visst den lakken  er orginal , blanka & skjein unormalt mye for å være en -58

Jeg har en tja..tre fire eksemplar ? ingen så flott men går ok , snittpris ca 800,-

"Tipper" du kan få 1000-1500 visst du treffer en ivrig kjøper

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fin tråd.

Har skrudd på båtmotorer siden faderen bytta ut en Mac 7 Deluxe med en Mariner 4 hk i 1990. Mac - prosjektet gikk rett vest (jeg var 8 år...) Noen som vet noe om Mac forresten - tror de var italienske, merkverdig konstruksjon med 1 luftkjølt sylinder på en 7 hester. 

 

FIkk så tak i en Archimedes 6 hk med messingstamme - starter i tørre miljø, men stålringen på pakningen er herpa, og motoren ser ut til å ha levd et hardt liv.  (tips på hvor deler kan finnes mottas med takk.)

 

Neste prosjekt og første "suksess" en Kiekhafer Mercury 9,8 fra 1965. Funker når den vil. 

 

Har to Evinrude Yacthwin fra 1963 som jeg begynte å skru på denne uka, og det vekket interessen litt igjen, muligens fordi de startet...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har holdt noen timer i rorkulten på Chrysler 5hk, helt lik den over her.

 

Husker jeg leste en svensk påhengs test i de dager og konklusjonen for Chrysler 5 var: "Chrysleren var snurreprovets i særklassigt bullrigaste snurra." Jeg kan ikke minnes at den bråkte veldig mye, naboens luftkjølte Yamaha 5 hk av samme årgang var dramatisk mye verre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har en gammel Yamaha P45 som jeg gjerne skulle hatt litt info om.

 

Yam1.jpg.dbd95028e34ecc5e9152cff7407286c6.jpg

 

Stått lagret inne i ca 10 år. Fylte på 5% oljeblandet bensin og den startet på 3´dje eller 4´rde draget med startsnora. Det er ikke dårlig :)

Det er 3 små hull langt nede på stammen hvor det både kommer vann og eksos ut fra.

Det jeg er usikker på er om det skal være kjølestråle på denne.. Er det noen som vet?

 

Er det noen som vet fra ca årstall denne motoren er fra?

Hvor mange hester?

 

 

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har ryddet på loftet og fant en Archimedes Penta 5a med original bensintank og instruksjonsbok for 39-40-50-50a. Min far kjøpte denne en gang på 70-80-tallet. Den er svært lite brukt, men har stått på loftet siden ca 1990. Jeg tør ikke si noe om indre tilstand.

Finnes  det noe marked for sånt??

 

20170828_173223.jpg

20171125_075814.jpg

20170828_173255.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har en 1976 4 HK Evinrude påhengsmotor i meget god stand som vurderes solgt.

Den er kun ferskvannskjørt og er veldig fin å se på til å være over 40 år gammel.

Motor ble sist kjørt i september 2017. 

Den trenger en rens av forgasser (motoren kveles ved full gass - drar for mye bensin).  Ved lave hastigheter går den fint.

Jeg har original instruksjonsbok og original oversikt over deler.

Jeg skal poste noen bilder av motoren her på forumet, men ønsker å vite hva jeg kan forvente å få for denne.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Jeg har alt for mye av alt som nesten funker. To av de "objektene" jeg definitivt ikke har tid til er påhengsmotorer. En er fra begynnelsen av 60-tallet, en Evinrude Lightwin. 56686984_EvinrudeLightwin.JPG.431bbfdfe597e47f4e56ba4db5fc6d89.JPG

Den stoppa, og så prøvde jeg å reparere den med tettestoff. Den virker altså ikke.

 

Den andre er en Crescent 7,5 fra rundt 1970, med manual.

1110505800_Crescent75.JPG.cfcbd6de098621819ae1fd095ba80777.JPG

Den ser helt allright ut inni det som har med drivstoff og gjøre, og jeg har laga til slange med tilkopling som funker, men den starter ikke. Har nok noe med gnist å gjøre, og jeg kunne sikkert ha kjøpt et par nye plugger, men nå har jeg ikke tid til å surre mer med det. Jeg trenger en motor som virker og som ikke veier uhyggelig mye (Crescenten veier 19kg). Bytter altså disse to mot hva som helst som går. Fortrinnsvis med nok skyvekraft til å dytte en 14 fots åpen glassfiberbåt med et par om bord, diverse fiskeutstyr, kaffe og matpakke. Helst ikke avansert.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...