Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Starter en liten tråd om veteranpåhengser!

Her kan man laste opp bilder, tips eller kanskje til og med spør om noen kanskje har deler til akkurat din veteranpåhenger.

Det er jo en kjentssak at det ligger mange eldre påhengere rundt om i det ganske land, det være seg i garasjer, naust og kjellere...

 

Starter rett og slett tråden for å høre om noen fortsatt bruker dem, eller tar vare på dem...

 

Disse har jeg per nå!:

 

Evinrude Yachtwin 3 hk 1966 mod.

De fleste kjenner vel til disse da de var svært populære på 50-60 og 70 tallet. Yachtwin er en litt lettere versjon av Lightwin, som de fleste av disse het, som var myntet på seilbåtbruk.

Denne har fått en mindre "overhaling". Nye Coiler,stifter/condensere,pluggledninger, nypakka forgasser og toppakning.

Har ennå ikke hatt denne på hekken enda da den nesten varmskjærte seg i tønna et par timer før den skulle på sjøen for første gang...Godt at feilen ble oppdaget der og ikke til havs..

-Har også to kasser med deler til Lightwin/Yachtwin om noen skulle mangle noe.. :rolleyes:

 

Johnson CD-14 5,5hk 1957 mod.

Også kjent som Evinrude Fisherman 5,5.

Restaureringsobjekt.

 

Mercury 4,5hk 1975 mod.

Verdens mest irriterende motor for øyeblikket. Har alt; Komp, tenning, drivstofftilførsel...men starter ikke...

 

Yamaha 3,5AC

Luftkjølt bråkmaker som ligger på svigers garasjeloft. Har tilgode å få sjekket opp tilstanden på denne da den fulgte med en annen påhengs jeg kjøpte,men har fått med meg at startsnorfjære er defekt...midlertidig lagret hos svigers!

 

Flere der ute som har en veteran eller flere stående eller i bruk der ute?

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Har en Evinrude 7,5 hk fra 57' selv...i deler. Fikk den av faderen når jeg var 8 år....for snart 40 år siden. Den ble kjøpt ny på Fillipinene da fadern var maskinsjef og dermed seilte over hele kloden. Motoren har således vært brukt på "alle de 7 havene". Planen min er å få den skrudd sammen igjen... Har faktisk søkt litt på Ebay i usa...og det finnes faktisk mange deler ennå...samt original bruksanvisning å få kjøpt.

Link to post
Share on other sites

1. Har en Coronet 3 hp fra 60-tallet en gang. Luftavkjølt og støyende, men har vært utrolig slitesterk. Lå en vinter fire måneder under isen, montert på en sunken jolle. Spylte den og smørte den opp. Har siden gått bra i alle år.

2. Seagull 3hp fra -69. Restaureringsobjekt

3. Tomos 4hp fra -71 (tror jeg). Luftavkjølt, enkel konstruksjon som bare går og går.

4. Evinrude 4hp fra -76. I bruk hele året. Litt sær på forgasserinnstillingen, men ellers pålitelig og trofast i all slags vær.

5. Evinrude 9.9 hp fra -77. Har gått mange timer, har aldri vært reparert, men starter og går fremdeles på første forsøk. Dette er utvilsomt en motor av usedvanlig kvalitet.

Har også motorer av nyere dato, men det er ikke interessant i denne sammenheng.

gon

Link to post
Share on other sites

Har litt god blanding....

 

1963 West Bend Golden Shark 30hk ( evighetsprosjekt, driver å letter opp deler... )

1964 Merc60 2 sylindret 6 hesting, ikke helt kosmetisk strøken men går som ei klokke ( fiske jolla )

1964 Johnson Golden Meteor 90hk V4 ( under rerestaurering )

1971 Evinrude Lark 50, 50 hk med el-hydraulisk gir ( prosjekt ( girhuset ))

1972 Merc1400 R6, 140 hk ( prosjekt )

1974 ( ca ) Mercury T2 ( se annen tråd )

 

+ et par av "litt" nyere dato, dog ingen under 25 år....

 

Hva med litt reklame ??... video en, video to :yesnod: ( nyeste er ifra 1970 )

OBS MPG video filer på rundt 10 MB.

 

Ellers.. Evinrude Yachtwin 3 hk 1966 mod.

seite_16_17.jpg

Bildet er hentet ifra denne siden...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Jeg har også litt :smiley:

 

En stk Johnson 3 Hp 1964 i topp original stand med original bruksanvisning. Brukes jevnlig kun i ferskvann.

 

En stk Evinrude 1956 fisherman. Fungerte for noen år siden. 6% oljeblanding og trykk tank er kult.

 

En stk Evinrude 3Hp fra femtitallet engang. Grønn. Å anse som vrak.

 

:seeya:

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Har en 4hk Johnson fra -74 eller -75.. Eller deromkring. Herlig motor, går som ei klokke. Denne har separat tank og gasshendel på siden av motoren.

Kunne godt ha tenkt meg å bytte denne i en langstammet Johnson/Evinrude med innebygget tank.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

Ligger forøvrig en -58 Evinrude på Finn nå til en hyggelig pris...

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19896299

99_251978744.jpg

 

Samt en Johnson med pris litt i overkant... men pruting er lov...

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19342197

97_842199192.jpg

 

I denne tråden, hva klassifiserer vi som "Veteran". Setter vi grensen på -50 eller 60-tallet. 70-tallet blri liksom for nytt for min del, men hva mener dere?

Greit om vi kunne ha en slags konsensus slik at vi ikke får mange bilder med veteranmotorer fra -85.... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

personlig syntes grensen for hva som ansees for veteran bør gå ved ca 1975.

Opp til 75 høres greit ut, passer greit med de jeg listet opp :smiley: .

 

Bilder.... av noen ihvertfall...

 

merc60.jpgmerc60_side.jpg

1964 Merc60, 25års jubileumet til Mercury... motoren er uberørt ( har selvsagt byttet service deler ( plugger, stifter, pakninger forgasser ), girhuset har fått nye pakninger/simmringer/impeller ))...

 

selco_power.jpgengine_in_progress.jpg

1964 Johnson 90 hk, ser dog dessverre ikke slik ut pr idag pga dårlig kvalitet på benyttet lakk :nonod: ( en-komp lakk ifra Maxbo )

 

 

t2_ak_bp_01.jpg

Mercury T2 ifra ca 1974... mye extra her, work in prgress...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Johnson CD-14:

dsc00377.jpg

Et virkelig rest.objekt. Går rundt,men den er tydeligvis rustet fast rundt stamme/svingaksel. Skal etter planen plukkes ned til den minste del, for så å sakte men sikkert bygge den opp igjen. (Langtidsprosjekt)

 

Mercury 4,5 hk 1975 mod.:

dsc00380.jpg

Motor ble kun brukt i 1975, har siden blitt brukt som reservemotor på fiskebåt, men kom aldri i bruk grunnet god hovedmotor...

Har stått lagret i x-antall år. Denne burde svive, men den er ikke villig...

 

Nedstrippet Evinrude 3hk Yachtwin 1966mod.:

dsc00381.jpg

Starter og går, men under testkjøring før sjøsetting gikk den veldig varm. Kjølerøret i stammen hadde tydeligvis hoppet ut av posisjon under (en altfor kjapp) montering. Stoppet den heldigvis før det gikk veldig galt... Som sagt, alt av tenningsdeler er nytt, ny impeller(og et ubrukt pumpehus :cool: ), slipt topp og selvfølgelig ny pakning, og gitt forgasser nye pakninger og plastflottør.( Korkflottørene er noe dritt når de har stått for lenge, og ikke minst så sliter de med dagens bensin...)

 

Det var det jeg fikk knipset i en fei :smiley:

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Plutselig befant Yamahaen seg på en motorbukk i verkstedet :wflag:

 

dsc00382.jpg

dsc00384.jpg

 

En del rust her og der, men bør vel bli brukende en dag.

En del bolter og skruer som er motvillige, demonteringen tar derfor litt tid.

 

Feil/Mangler:

*Ny fjær i startmekanismen da den gamle er røket.

*Forgasserrens

Foreløpige feil..ehem... :rolleyes:

 

Noen der ute med en delemotor? :saint:

 

Flere der ute med veteraner, det er bare å poste!

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

OK, da har jeg fått tatt bilde av de motorene jeg har som er eldre enn -75....

 

Vi begynner med de eldste:

Bilde 1

1957 Evinrude 18Hk Fastwin. Kjøpt for en båtpenge. Ikke så veldig pen, men har gått i ferskvann og er bra teknisk. Brukt helt til 2009.

evinrude_1957.jpg

 

Bilde 2

1958 Evinrude 18Hk Fastwin

Kjøpt for en båtpenge av en kar i Finnmark og fraktet nedover av en kjenning. Ser veldig fin ut. I følge forrige eier hadde han vært nedpå(brukt i Alta-elva, ferskvann) og har fått noen vibrasjoner. Antageligvis må propellakselen rettes noe. Grei jobb hos Ravn.

 

1961 Evinrude Fastwin, kjøpt for en båtpenge i Stavern...ser dere ett mønster her :cool:

Ser veldig fin ut. I følge selger gikk denne fint helt til den ble satt bort.

 

I de fire kassene bak ligger det en komplett 1969 Johnson 20Hk Seahorse (samme motor som de andre, men med firkantet deksel som Johnson lenger ned. Eneste modellen med mørk grønn stamme og eggehvit deksel. Byttet til meg mot to flasker rødvin.

I tillegg kan det skimtes undervannshus til to Johnson som det kommer bilde av lenger ned.

evinrude_1957_og_1961.jpg

 

Bilde 3

1961 Johnson 10Hk Seahorse. Ukjent stand.

johnson_1963.jpg

 

Bilde 4

Mercury 4Hk. Ukjent årmodell. Byttet til meg to identiske motorer for tre flasker rødvin. Den andre står i en krok. Greie å ha hvis noen vil bytte i Johnson/Evinrude fra 50-tallet... :wink:

1963 Johnson 18Hk Seahorse. Sammen med 10-hesteren fikk jeg de for to flasker rødvin. Ukjent stand. Har merkene på dekslet i kassene. Dette er også bytteobjekt.

mercury_4_johnson_67.jpg

 

Har nå også fått tak i en 1958 Johnson 18Hk Seahorse, men har ikke fått den i hus enda...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Flott samling Honduras!!

 

Fikk tak i en Coronet 3hk for en symbolsk sum for et par uker siden.

Har ikke fått tid til å gjøre noe med den(eller noen av de andre motorene) da jeg ikke har vært hjemme på 2 uker...

 

(forrige eiers bilde..)

coronet.jpg

 

Motoren har flott komp. tenner fint.

Plasttanken er full av bensin/oljeavleiringer og ligger akkurat nå og løser opp i garasjen over natta.

Skal etter planen få en full kosmetisk restaurering, ser relativt godt brukt ut akkurat nå.

 

Ser at "gon" har en Coronet også, kanskje du har noe info om denne.Og gjerne idealblanding på bensin/olje.

Regner med at rundt 4% er ideelt for denne

Motoren er ihvertfall produsert av Moto Attrezzi i Italia. Forgjengeren Mac og Coronet var kjent for å være et upålitelig mandagsprodukt, motoren er faktisk en gressklippermotor som ble brukt til alt mulig( Italias svar på B&S..)

Moto Attrezzi laget også en påhengs med Wankelmotor, Mac 10 Wankel. Også den var kjent som ustabil, men står høyt i kurs hos veteranpåhengsentusiaster i statene.

 

Ihvertfall en artig liten sak som får en god del oppmerksomhet av de som passerer garasjen... :rolleyes:

Redigert av Mossmann (see edit history)

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Coroneten starter og går!!

En kraftig forgasserrens og tankrens gjorde susen. Ga et kraftig host på 5.draget og startet på det neste, svev ikke lenge da jeg kun ga gasseren en liten dram. Monterte tank og motoren fikk det den trengte.

Noe av det artigste jeg har hatt på motorbukk, bråkte og røykte meg ut av garasjen en stund.

Denne blir garantert med på en kosetur eller tre iløpet av sommeren, men blir neppe hovedmotor på "Polyesther", til det er den for upålitelig og støyete. Man kan si at gangen ikke var helt som det en 2 sylindret Jonnyrude eller 1 syl. japse, men sjarmerende var den okkesom.

 

Da begynner jeg så smått med kosmetisk restaurering. Motoren MÅ ha en kraftig vask før noe som helst skal gjøres, bærer tydelig preg av lagring i naust i en mannsalder.

Deretter blir det nødvendig demontering og sandblåsing/pussing.

Har funnet lakk som matcher originalfargene, men finner ikke motorlakk i hvitfarge. Noen som har noen tips?

 

Honduras:

Har du undervannshus til 10hk Johnson? Den så plutselig veldig interessant ut... :rolleyes:

 

Og helt tilslutt; Noen her med deler/delemotor til Yamaha 3,5 AC?

 

 

:flag:

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Har en 8 HK Yamaha og tolker jeg denne skulle vell dette være en 1972 (tror jeg) noen som kan bekrefte dette?

Begynner vell å nærme seg veteranstatus denne :smiley:

 

img_0002.jpg

 

img_0006.jpg

 

img_0177.jpg

 

Fikk motoren med på kjøpet da jeg nylig kjøpte ny båt. Lite korrosjon på den alder tatt i betraktning. Hadde av undervannshus for å skifte/sjekke impeller og ingen bolter satt fast. Måtte demontere hjul for startsnor og strekke en fjær litt for å få denne til å fungere. Det er tilsynelatende godt komp og god gnist men jeg har ikke startet den enda, mangler bensintank. Hilken oljeblanding skal denne ha, noen som vet, 1%?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Her har du grommotoren!!

Har 6 hk'en av samme type( 6 og 8 hk'en delte alt unntatt hestene..) starter alltid lett, flott gange og bensingjerrig.

Dessverre har noen andre i familien tydeligvis glemt olje, eller vært enormt dårlige i prosentregning. Den har vært ute for varmskjæring.

Motoren er en som hele slekta har hatt tilgang til de siste 30 år, men er nå på min fars hender da han er mekanikeren i slekta(Dvs. han tar servicen, og jeg bruker den..:))

 

Med tanke på at den begynner å dra på årene ville jeg gitt den 1,5-2% olje i bensinen, det har den ikke vondt av.

Redigert av Mossmann (see edit history)

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Legger du i det at den opprinnelig var oppgitt med 1%?

 

Jeg har som sagt ikke hatt start på den enda men skal og ser ut til å være i bra stand.

Ser ikke bort fra at jeg legger den ut til salgs til våren, om det er noe marked for slike gamle motorer da?

Har en ny liten Honda 4 takt til gummibåten så jeg trenger vell strengt tatt ikke denne.

 

Er vell litt gammel til å bruke som bruksmotor eller hva sier dere, bruker dere veteranene regelmessig?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...