Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Hei der! Jeg har en Mariner Skipper 57 modell tror jeg. Den starter nok med litt filing av tennplugg, men er litt slitt i lakk. Jeg har arvet denne av min far, som igjen arvet det av sin far. Jeg har tenker ikke å beholde denne, men ønsker at den skal få leve videre. Er det noen der ute som kan være interessert i denne, og i såfall hva kan jeg få for den?

Link to post
Share on other sites

Vi hadde i sin tid en Suzuki DT 30hester, den skulle absolutt ikke ha noen oljeblanding i bensinen, men olje i en separat tank som så ble blandet i rett forhold mens den gikk. Hvis man ikke husket på å fylle hadde motoren en serrie pipelyder for ulike feil. Komplett verkstedhåndbok ligger på nettet.

 

En annen sak er at pipehjernen var meget liten og tilbøyelig til å få vrangforestillinger. I beste fall bare pep den hele tiden uten grunn, i verste fall skrudde den ned turtallet slik at man måtte holde seg på tomgang. Godt prinsipp å overvåke, men da bør overvåkingen selv helst være feilfri.

 

p.

 

 

 

 

Hei

 

Har skaffet meg 2 gamle Suzuki påhengsmotorer som jeg regner med er fra tidlig 70-tallet en gang. Betegnelsen er DT-70. Hvit med mørkegrønne merker. De ser strøkne ut men har ikke turt å starte de da jeg ikke vet hvilken oljeblanding de skal ha. Håper noen her inne på forumet har erfaring med disse. Mener de må være ca. 4 hk.

Link to post
Share on other sites

Finn Børge

Sjekk om du har et lokalt kystkultur-senter e.l. i nærheten. Dersom de har en motorsamling har de kanskje en ordning for påhengsmotorer.

Litt avhengig av stand etc har jeg stort sett betalt fra 2 flasker rødvin og opp til 1000,- for mine 50/60-talls påhengere (stort sett 18hk)

Synd om du selger den til en eller annen tenåring som skal ha seg en billig påhenger på jolla, og bare dumper den når den ikke virker lenger.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ser det har vært stille på denne tråden en stund, men lurer på om det ikke kan være rett sted å lete etter motor til båtprosjektet mitt.

Båten er en 10 fots "mahogany-racer" (samme som Honduras sin) og drømmen må våre en 50-60 talls motor på rundt 15-25 HK.

Ser jo for meg Mercury med hærlig høyde og skinnende krom, men alt er egentlig av interesse. Poenget  er å ha noe som tidsriktig passer til en utrolig linjelekker liten båt.

Takknemlig for all hjelp.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg vært så heldig å få fatt i den første modellen av påhengsmotoren Suzuki lagde. Den er fra 1965. Rød tank og eggehvit nedentil. Ønsker å komme i kontakt med andre som har erfaring med samme motor. Den har benevnelsen D40 og den yter angivelig 4,5 HK.

 

Her er link til en maken motor:

 

http://www.gmms.no/?id=101&title=1965%2BSuzuki%2B4hk

Redigert av gemini01 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En nabo hadde en slik. Han sleit fælt med å starte den og hadde alltid med seg en pose med tennplugger, en dag likte den en plugg, en annen dag en annen... Han kom ofte roede hjem fra fisketurer... Lydløs var den ikke...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da vil jeg tro det måtte være noe grunnleggende galt med motoren til naboen din. Har ikke fått testa min ennå. Det ser ut for meg at modellen som kom noen får år senere er bygd på samme lesten. Disse er hvite med grønne dekaler. Har et par av de også, både 4,5 & 7 HK,  og de går "klokkerent" uten noen form for startvansker. Men at de bråker kan jeg si meg enig i. Yter veldig godt. Skal komme med tilbakemelding når jeg får testa den røde . - Om jeg får start da :saint:


Redigert av gemini01 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, enten med motoren eller mannen. Det er utrolig hvor mye trøbbel en litt feiljustert forgasser eller feil bruk av choke kan føre til...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Beklager å måtte meddele at ..

Mercury kom med elektronisk tenning i 1968 ( SS ( Solid State ) ble senere hetens Thunderbolt ), Johnson/Evinrude kom også med elektronisk tenning på sine modeller omtrent på samme tid ...

 

 

Arne Kjetil

Løfter denne litt.

Droll, jeg ser du skriver her at mercury kom med SS motoren i 1968. Er du skråsikker på dette, eller er det mulig at SS var tilgjengelig allerede fra1966.

Fint hvis du har dokumentasjon..

Og videre, jeg mener at mercurylogoen var hvit på sort (motor)bakgrunn i 1964, i 1968 var bokstavene sorte på hvit bakgrunn med røde striper, er dette korrekt? Spørsmålet er da hvordan den så ut i 1966??

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Morsom tråd.
Jeg har en gammel Gilera 4 hk med vannjet hengende i skjulet på hytta.
Trolig er den fra første halvdel av 60 tallet eller kanskje den er en femti taller?.
Motordeksel er grønnt og den har sølv farget stamme.
Noen som har noe innfo om denne  motoren?

Motoren er helt urørt og  strøken i lakken.
Gir den en skvett olje i sylinderen og tørner på den engang i blandt.
Spruter også på litt spray wax og tørker av med noen års mellomrom for å holde lakken vedlike

Når jeg var guttunge på 70 tallet så var motoren lunefull og den startet ikke når den stod på hekken av båten.
Den måtte startes på land og så kunne man skru den fast mens den gikk.
Stoppet man den fikk man ikke start igjen før den hadde hengt minst en natt i skjulet.
Det sier seg selv at denne motoren ikke ble brukt noe særlig.





 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg finner ikke noe link til marked på bp mobilversjon, som nevnt i #141.

 

Jeg prøver meg derfor her.

 

Jeg ønsker å bytte to defekte, mot en som starter og fungerer.

Det trenger ikke å være noen veteranmotor. Bare noe som fungerer som det skal.

 

Det jeg har er en ca. 1970 mod suzuki 15hk, og en ca. 1960 Crescent marin skipper 3hk.

Men de kan nok være både eldere eller nyere. Jeg vet ikke.

 

Suzukien brukte jeg sist for ca 15-20 år siden. Virket bra, men begynte å fuske etter ca 10-25 min på max. Fungerte fint videre på lavere turtall da.

Nå syns jeg den er tung/seig å dra. Men ting snurrer og beveger seg, men ingen gnist.

 

Crescenten snurrer veldig lett og det er gnist, men tenner ikke selv med startgass. Men det har vært nære noen ganger.

 

Jeg har ikke greie på å skru å justere tenning og stifter osv. men vil tro at begge vil fungere videre for de som kan og har utstyr til dette.

 

Jeg holder til på Tjøme, Vestfold, om noen skulle være interessert.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dette er jo fillern meg en sykdom! Trenger jeg flere motorer? Nei! Ser jeg etter flere? Ja! Bruker jeg alt for mye tid på finn.no og tilsvarende sider? Definitivt!

Etter feiring av navnedagen til mini i går var jeg slakt på sofaen og jaggu klarte jeg ikke å legge inn ett bud på en påhenger på impuls. Ergo ligger det nå enda en bak i kjerra og venter på litt tender love & care.

 

Hadde vel egentlig bestemt meg for å holde meg til Evinrude/johnson på veteran, men gikk på ei blemme der - ergo ligger det en Yamaha bak i bilen og venter på litt love & care.

 

bilde

bilde

 

Jeg vet fint lite om denne, så om noen har litt info så fyr løs. Lurer blant annet på følgende:

 

- Denne er luftkjølt, men noen luftkjølte modeller har også vannkjøling av stamme?? Har denne noen form for impeller som jeg må passe på?

- Kan jeg bruke samme type TC-W3 på denne som på vannkjølte motorer?

- Hvordan kan jeg finne årsmodell/manual til denne? Eneste jeg har er typenummer: 642, og serienummer 003734

 

Har nå lovt meg selv å selge noe før jeg kjøper noe nytt - blir spennende å se om jeg klarer å holde det løftet :lol:

https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61063/img_0274.jpg  prikk lik min:))

Link to post
Share on other sites

Min 3,5 hk.luftkjølt fra 70/71. har putret og gått hele sommeren:) fant den i 100 deler.rengjorde alt og satte sammen igjen:) Starter alltid på første draget! Har en nesten indentisk p65 fra 68,hvit og langstamme. ligger i deler og venter på montering:

Redigert av Werner Nilsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Flotte disse gamle japanske motorene. Har noen eksemplarer av de første modelene fra Suzuki. Måtte jo ha også noe fra Yamaha i samlinga. Det ble med kjøp av en P65. På oversendte bilder ser den nærmest strøken. Har ikke fått den i hus enda så dette blir spennende. Veit jo ikke engang hvilken oljeblanding disse motorene skal ha ( ???? ) , og kommer nok opp med noen flere spm. etter hvert også...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...