Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Dette er en trehester, og årgang 1958 kan stemme. De ble produsert fra tidlig femtitall og til sent sekstitall en gang. Logo og farger ble endret en del ganger, men mener denne må være produsert omtrent midt i produksjonsperioden en gang. Om du ser foran så står det Lightwin Three under på hver side av Evinrude merket. Lightwin navnet spiller forøvrig på at den er lett og tosylindret :)

Link to post
Share on other sites

Takk for god info 😀 artig sak dette. Startsnor går ikke inn, sikkert en fjær e.l. som er dårlig i toppen. Skrudde litt på den, og fikk av hele deksel lett, ser ikke ut til at det er fast størnet. Hadde vært flott å fått den i stand og en tidsriktig båt til 😀 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heisan.

 

Jeg har fått en Johnson 3 hk motor, overtatt etter svigerfar. Trolig 1960-modell. Jeg har testet den og den gikk!

 

Jeg har im. ingen bruk for den og heller ikke plass til å ta vare på den. Er det noen som har noen formening om hva en slik kan være verdt? (Skal legge inn bilder etterhvert)

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Heisann! Noen nye motorer i samlingen siden sist. Mercury 9,8 hk fra 1978. Skiftet snorstart og coil, samt et par pakninger i undervannshuset. Spent på hvordan denne kommer til å gå, har ikke hatt en sånn 9,8 bak jolla siden 2015. Da gikk det som et lyn!!

20240403_223002.jpg

Link to post
Share on other sites

Denne motoren startet som en 1975 Mercury 7,5, lang stamme, men er nå en 1982 7,5 med blokka fra 1975 modellen. Blir også jomfrutur med denne som kortstammet versjon. Var en del rust i kjølekanalen på denne sist jeg brukte den i 2021, så forhåpentligvis er det i orden nå. Later til det hvertfall...

20240405_164905.jpg

Link to post
Share on other sites

1968 (?) Chrysler 6 hk. Denne mangler lokk og har defekt bensinpumpe og snorstartmekanisme. Full girskift. Hadde ligget under ett hus i 35 år, så startet den jammen opp i tønna med bensin rett i gassern. Olje i undervannshus var perfekt og den pumpet vann som bare rakkern. Denne har jeg ikke tid til nå, så den ligger på Finn. Ferdig prutet pris 200,- om noen er interessert?

20240404_151609.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er en 1984-87 Evinrude 8hk. Den har ordentlig forgasser i metall. Denne går også som et lyn etter jolla! Fornøyd med å sikre meg et eksemplar av 8 hesterne, de er jo langt mer uvanlig enn feks 6 hk. Regner med denne blir backup motor i sommer da disse herlige Mercuryene alltid krangler litt :'D og Chrysler 9,9 hestern nå kun brukes ved "spesielle anledninger".

received_1129166895153952.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...