Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Ubrukt Mercury 65 hk i eske, trolig fra slutten av 70-tallet i Kirkenes. Ikke lagt ut til salgs foreløpig men kanskje etterhvert, hvem vet.

"Propell og bensinslange stripset fast inne i esken. Helt ny fjernkontroll med kontrollkabler er og i esken."

Funnet på en facebook-tråd for kjøp og salg av båtmotorer.

 

 

mercury1978.jpg 

mercury19782.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

andk skrev 1 time siden:

Denne må nå være verdt minst 100 000 kroner. 

 

Hadde den vært ti år eldre, så hadde den hatt et mer nostalgiske utseende.  En '73 modell blir nok litt for nytt, i det minste etter min mening, men det er mulig noen er villig til å betale såpass ?

 

Det blir vel denne modellen

 

Boat009.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har to gamle Mercury 800 "Tower of Power" 1960 modeller som planen er å pusse opp etter hvert. Er stilige originalt med masse krom og hvitlakkerte.IMG_0273.JPG.a52305a5b9ad1dd0c055de8d650d1813.JPGIMG_0274.JPG.24c15ce9518d27b91d690bfcef8d21ea.JPG

Disse har ikke fri gir, kun forover og revers. Skal man gire fra forover til revers må motoren stoppes - så sette den i revers og så starte den igjen.. 

De begge er originalt hvitlakkerte. 

Den ene motoren sitter. Da har jeg ihvertfall reservedeler til den andre om det ikke skulle lykkes å løsne den.

 

Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg hvorfor de kalles "dockbuster" :)

Har sjekket opp serienumrene på motorene på oldmercs.com. De har begge serienummer som starter på 133 og da skal de være 1960 modeller.

Frontdekselene må ha blitt byttet på de en gang tipper jeg.

 

Forresten så var det en utrolig fin jobb du gjorde med Mercury 700´en! Har dere fått testet den bak på Skibsplasten ennå?

 

Jeg har planer om å gjøre en del av restaureringsarbeidet selv, men må nok sette bort mye av arbeidet med å splitte motor og sjekke tilstand / eventuelt bytte deler da jeg aldri har prøvd meg på dette før.

Link to post
Share on other sites

Ja da er det nok 60-61 :) http://store.oldmercs.com/category_s/814.htm

Beklager at jeg feilinformerer deg - frontekselet ditt er riktig. Bare 700 som har "vinkler" nederst på frontekselet ser jeg nå.

 

Har ikke fått testet 700'n ennå. Båten er ikke ferdig . - se bilde. Satser på å være ferdig til "Plastikk" 2017 i August

Legger ved deleliste på 800'n

18447574_1368399949907792_5417986534497503499_n.jpg

SKM_C45216032811350.zip

18034267_1347100155371105_3365649847438975985_n.jpg

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jadalber, det ser ut som en nydelig båt du lager der. Er den omtalt i en tråd her på BP jeg ikke har fått med meg? Flott om du kan linke i så fall.

Dersom du ikke har laget noen tråd vil jeg tro det følger et massivt press fra oss her om å få dette på plass snarest :thumbsup:

Er ikke "plastikk 2017" bare for gamle plastbåter?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har fått tak i en gammel Evinrude Sportwin påhengsmotor.

Den ser ganske fin og komplett ut. 

Det står serienummer på motoren, men ikke hk størrelse.

Er det noen som kjenner til disse som kan svare meg på noen spørsmål:

 

Hvor mange hester er den?

Ca årsmodell?

Blandingsforhold bensin / olje?

Gjerne annen relevant info..

Takknemlig for svar :)

 

IMG_0541.JPG.1f98043b0b872758bea99584993ec2de.JPGIMG_0537.JPG.6bceebaaff353559bbb3d56f9793cee4.JPGIMG_0540.JPG.f499f62c6efbfe35c3bb9ba3efc7d7c2.JPG

 

Link to post
Share on other sites

morgull skrev for 14 timer siden:

Jeg har fått tak i en gammel Evinrude Sportwin påhengsmotor.

Den ser ganske fin og komplett ut. 

Det står serienummer på motoren, men ikke hk størrelse.

Er det noen som kjenner til disse som kan svare meg på noen spørsmål:

 

Hvor mange hester er den?

Ca årsmodell?

Blandingsforhold bensin / olje?

Gjerne annen relevant info..

Takknemlig for svar :)

 

IMG_0541.JPG.1f98043b0b872758bea99584993ec2de.JPGIMG_0537.JPG.6bceebaaff353559bbb3d56f9793cee4.JPGIMG_0540.JPG.f499f62c6efbfe35c3bb9ba3efc7d7c2.JPG

 

Tøft ! Håper ikke kjølekappene er spist opp. De går istykker i saltvann

3,3hk 1947-1949

6% oljeblanding

Link to post
Share on other sites

Takk for info Jadalber!

Kjølekapper.. da er det ingen impeller (og kjølestråle) å passe på her så vidt jeg skjønner. 

Skal ha vært brukt i ferskvann mesteparten av tiden så jeg får håpe de er inntakte.

Ca 70 år gammel motor.. Blir spennende å se om jeg får start på den.

Link to post
Share on other sites

morgull skrev 22 minutes ago:

Takk for info Jadalber!

Kjølekapper.. da er det ingen impeller (og kjølestråle) å passe på her så vidt jeg skjønner. 

Skal ha vært brukt i ferskvann mesteparten av tiden så jeg får håpe de er inntakte.

Ca 70 år gammel motor.. Blir spennende å se om jeg får start på den.

Joda- impeller i aluminium ( som trenger litt turtall for å virke ) og mulig det er kjølestråle også.

Har kjølestråle på min "lightfour" 9,7hk med fire sylindere 

lightfour_ad.jpg

Link to post
Share on other sites

Da jeg skulle skifte tennplugger på min trofaste Johnson Seahorse 4hp fra 1973 i dag, fulgte desverre gjengene i toppen med ut.
Tenkte at det skulle være greit å få tak i ny topp, men akkurat den delen finnes vist ikke lengre. Bortsett fra en selger på Ebay i USA som ikke vil sende til Norge...

 

Så lurer på om dere kansje vet av noen luringer her i riket som kan ha en, eller kansje dere har en sånn motor stående og vil selge delen til meg. 
Blir i så fall hoppende glad :-)


 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...