Poseidon Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Radarene føres ihvertfall opp på konsesjonsdokumentet. Hos meg står følgende utstyr, tildels flere av hver type: GMDSS Transceiver Maritim VHF med DSC VHF/UHF Transceiver Cospas Sarsat EPIRB GPS mottager Navtex Skipsradar 9-GHz Radartransponder Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TrondT Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Men det har vel mest med at det er greit for kystradio ol å vite hvilke kapasiteter hver enkelt konsesjon har til rådighet? Du søker jo ikke konsesjon dersom du monterer radar uten at du har vhf ombord. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Poseidon Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 TrondT, ja, jeg regner også med at det er slik det henger sammen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Capitaine Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Kanskje Telenor har en skjult agenda ved at radar(-e) og GPS-mottager(-e) føres på konsesjonsdokumentet i tillegg til radio-/GMDSS-utstyr? Øyner Telenor en mulighet til å inndrive årlig konsesjonsavgift for radar(-e) og GPS-mottager(-e) selv om det ikke skulle finnes radioutstyr om bord i et fartøy? Og millitære mannskaper fra Kystvakten kan bistå som "torpedo" for Telenor for å sørge for ekstra penger i kassen... Sitér dette innlegget Link to post
K-7 Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 De første kursdeltagerne har allerede meldt seg opp til prøven og de vil nok begynne å motta sine sertifikater i løpet av de første par ukene Hei Jan (Poseidon), da er VHF/SRC prøve avlagt og bestått hos Rogaland Radio og sertifikat mottatt. Tusen takk for et godt initiativ og for god hjelp underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Hei Jan (Poseidon), da er VHF/SRC prøve avlagt og bestått hos Rogaland Radio og sertifikat mottatt. ...... Hallo igjen Gryllefjæring, mange takk for en svært hyggelig tilbakemelding og gratulerer med sertifikatet! Du har selv vært flink til å komme med gode spørsmål og dermed gitt verdifulle bidrag til at kurset ble så vellykket. Vi ferdes jo delvis i samme farvann og båten min er ikke god å ta feil av så jeg håper at du tar kontakt når det måtte passe seg slik. Ha en strålende og sikker båtsommer Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
K-7 Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Vi ferdes jo delvis i samme farvann og båten min er ikke god å ta feil av så jeg håper at du tar kontakt når det måtte passe seg slik. Takk for det Poseidon - når anledningen byr seg kaller jeg deg opp på VHF Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Takk for det Poseidon - når anledningen byr seg kaller jeg deg opp på VHF Ja, det skal du bare gjøre! Vanligvis har jeg 3-4 VHF'er som står og surrer og scanner forskjellige kanaler, så det skulle ikke være så vanskelig å få kontakt :-) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
mats94 Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Har et lite spørsmål...... Bruker denne tråden, slik at jeg slepper å lage en ny. Max motor str. er 25 hk. Har ikke knop noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Max motor str. er 25 hk. Har ikke knop noe å si? Nei, når det gjelder den nye forskriften fra 01. mai så er det båter som har mer enn 25 HK eller er mer en 8,00 meter lange. Hastigheten er ikke lenger noe kriterium. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Woody Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 (redigert) Jeg tenkte jeg skulle konvertere mitt begrensede VHF-sert. til SRC/VHF-sert, og fikk meg en overraskelse da jeg så kriteriene for konverteringen. Det ene punktet er at man legger fram kvittering på at man har kjøpt pensumheftet hvis sert. er fra før 1.1.2002. Ingen tilleggsprøve, bare kvittering pluss et par ting til. Og så ler folk når Røkke har kjøpt seg båtførerbevis??? Redigert 21.Mars.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Hafrsfjord Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 ...................... Det ene punktet er at man legger fram kvittering på at man har kjøpt pensumheftet hvis sert. er fra før 1.1.2002. Ingen tilleggsprøve, bare kvittering pluss et par ting til. ........... Sikkert meningen at du skal lese igjennom det nye pensumhefte også, tror du ikke det ? Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 (redigert) Sikkert meningen at du skal lese igjennom det nye pensumhefte også, tror du ikke det ? Joda, men likevel virker det litt pussig uten en liten tilleggstest. Det er jo typisk norsk da, man får svi litt på pengepungen. Redigert 21.Mars.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
free Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 (redigert) Jeg tenkte jeg skulle konvertere mitt begrensede VHF-sert. til SRC/VHF-sert, og fikk meg en overraskelse da jeg så kriteriene for konverteringen. Det ene punktet er at man legger fram kvittering på at man har kjøpt pensumheftet Og så ler folk når Røkke har kjøpt seg båtførerbevis??? Det er endel forskjell på å lese seg opp på SRC/VHF å kjøpe seg dekksoffiser sertifikat, så er det en fin måte å få folk til å oppdatere kunnskapene litt uten at "lista sitter for høyt" god ide spør du meg. Er det noen som ønsker å selge meg pensumet sitt så er jeg interessert, må ha kvittering med. Redigert 21.Mars.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Da er det bare å la være å kjøpe pensumheftet og ta en ny eksamen... På hvilken billigere måte kan dette sertifikatet konverteres? Jeg synes Telenor strekker seg veldig langt for å gjøre denne konverteringen enkel. De stoler på at folk leser heftet når det er kjøpt. Om det skulle være enklere, måtte en bare ha godkjent alle gamle vhf-sert som src/vhf. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Da er det bare å la være å kjøpe pensumheftet og ta en ny eksamen... Veldig godt poeng, Bjørn - og hvis man allikevel kan stoffet så er vel ikke det noe problem? De som eventuelt vil forberede seg kan også henge seg på VHF-kurset som vi har tilgjengelig her på baatplassen.no. For de som er så heldige å bo i stavangerområdet er det også en mulighet å slenge seg på kurset som jeg starter her i byen 26. april. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Woody Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Da er det bare å la være å kjøpe pensumheftet og ta en ny eksamen... Joda, forsåvidt enig i det. Hva er det som er hovedforskjellen på de to pensumene? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Poseidon Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Forskjellen er at det nye SRC-pensumet inneholder noen ekstra kapittel om DSC, GMDSS og nyere utstyr for nødalarmering / -kommunikasjon. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
LYKKEPILLE Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 Heisann, Hva koster kurset for meg om jeg vil ha kurs i klasserom (ikke via nettet)? tenker først på båtertifikat og muligens en oppfriskning på VHF som jeg tok for 25 år siden. Bor i Sandnes Når begynner neste kurs og hvor ofte er det og når slutter det? Skal hente båt 7 mai! Hilsen Pål 47 år Sitér dette innlegget Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
Poseidon Svart 3.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2010 Hei igjen Pål og gratulerer så meget som skipsreder! Jeg starter båtførerkurs i Stavanger motorbåtforening både 06. og 07. april. Du kan selv velge om det passer best å gå tirsdag eller onsdag, fra uke til uke.... Dette båtførerkurset inkluderer også praksistur med vår POSEIDON II og hele kurset, inklusive lærebok, kart, eksamensgebyr og diverse annet koster NOK 3.125. Hvis du tar med et familiemedlem som dermed ikke trenger sitt eget materiell, så betaler denne/disse NOK 1.925 pr person. Kurset går over 6 kvelder kl 1800-2100. VHF-kurs starter samme sted 26. april og koster NOK 2.500 "all inclusive". Det går over tre kvelder 1800-2100, med eksamen den siste timen den siste kvelden. Du finner mer info på våre Baatskolen POSEIDON. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
LI6537 Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 (redigert) VHF-Kurset er ALT for dyrt i henhold til hva du lærer, du lærer og å bruke radioen, du lærer IKKE og å lage nødantenner, noe som burde være et MUST, for antenner knekker fra tid til annen. Trenger du VHF-kurs, kan vi ta det her på forumet, jeg er IKKE godkjent for kurset, men!!!! Jeg er Antenne/Radio/Peileteknikker, og kan lære bort mye her! Først, en antenne brukt på VHF og er ei grei antenne kan være ca 45 Cm +/- Frekvensvariasjonen! Formelen for utregningen her er grei: Lydens hastighet deles på 2, for halvbølge, og deles på 4 for kvartbølge antenne, Halvbølgeantenner regnes ut på denne måten, 142.5 / 160 = 89 Cm halvbølgeantenne på 160 MHz 142.5 er lydens hastighet delt på 2, gange med .95 som er antenneledningens frekvenshastighet (signalenes hastighet gjennom kobber pr 20 meter) og deles med frekvensen, ( her, 160 MHz,) svaret blir ca 89 Cm lang rundstrålende antenne (radiator) en dipol deler du da, 89 med 2, for å få direktor og reflektor med lik lengde! En dipol er ikke en så smart løsning, den er retningsvirkende! Regn ALLTID antenner etter LAVESTE frekvens, da er antennen lengst! Annbefaler alle og å ha en 1. meters ledning tilgjengelig til all tid, i båten, desto tykkere ledning, desto bedre. Redigert 3.April.2010 av catopett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LI6537 Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 Har meldt meg på VHF-kurset, vet ikke om jeg trenger å vite ting jeg allerede vet! Jeg kan faktisk bistå med kursingen, er som tidligere nevnt, antenne/radio/peileteknikker! Sitér dette innlegget Link to post
LI6537 Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 (redigert) Igjen, annbefaler ALLE og å ha en ledning på ca 1. meter liggende i båten, tykkere ledning, gir bedre effektmulighet på senderen! Ikke ha for lang fødeledning til antennen, en RG58 fungere intil 20 meter, med lite tap, over 20 meter øker tapet, samt SWR øker! (SWR (STÅENDE BØLGER) = Tilbakeslående effekt, dette medfører kortslutning av utgangstrinnet) Lavere frekvens, lengre antenne, og motsatt, høyere frekvens, kortere antenne! Rundstråleantenne MÅ stå oppreist, ikke ligge etter dekk/skrog! Jordplan, her kan man bruke ren kobbertråd og duppe til vanns, gir bedre kunstig jordplan, 27 MHz er mye brukt blandt de som ikke har VHF eller CERTIFICATE! 27 MHz, betyr ikke at folk ikke lytter! Radioamatører finnes WORLDWIDE! Disse lytter på ALT, en 27 MHz sender rekker VESENTLIG lengre enn VHF! AKA bølgelengder og refleksjoner! Ta til eksempel, UHF, der går frekvenssignaler RETT FREM, og stopper ved første hinder, VHF omtrent samme, under 30 MHz vil frekvensene reflekteres mot ionisfæren (kenely heavyside-sjiktet) og reflekteres tilbake til jordflaten ett annet sted, dette gjentar seg til signalene kommer tilbake til deg, eller fortsetter en ny runde rundt kloden! Ingen vet når signalene vil stoppe fullstendig! Dette kan fåregå i mange år! Det er påvist at radiosendinger sendt for 100 år siden, faktisk kan mottas nå i dag! En radiosender lager alltid noe vi kaller en "shadow", alt kaster skygge! Dine signaler vil ikke nødvendighvis høres umiddelbart, signalene kan vandre langt og lenge, du kan faktisk høre deg selv enkelte ganger! Jeg hørte meg selv, 5 dager etter jeg sendte på 27 MHz-bandet, signalene reflekteres i ionisfæren, mot jorden gjen, gjentatte ganger, signalene bruker en dag rundt kloden, frem til utgangspunktet, Det vil si, etter en dag, kan du sansynlighvis høre deg selv! Redigert 3.April.2010 av catopett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LI6537 Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 (redigert) SWR = Standig Wave Radiation! AKA Stående bølger! Frekvenssignalene du sender føres gjennom en coaxial ledning, signaler som grunnet feiltilpassing av antennen vil her vandre tilbake til radioen på antenneledningens overflate! Dette medfører overbelastning og tilbakesvingning av frekvensen, dette medfører at utgangstrinnet "kortslutter" og brenner opp, du mister derfor radiosenderen din! Vi kan sette opp, og måle din radiosender samt antennen din! mail til: post@datateknikk.no (Radiopeiletjenesten "LA2SAR"( Radioamatørsignatur Search and Rescue)) "Radiopeiletjenesten", blir muligens snart samarbeidende med radioinspeksjonen! Den som ønsker, kan muligens få tilgang til omvisning på Radioinspeksjonens lyttepost på Fornebu! Jobber med saken! Min båt "sjømann 22" ", en snekke med navn/signatur: Stuslig III (LA2SAR) er utstyrt med peiletekniskt materiell for SAR! Redigert 3.April.2010 av catopett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Hva kreves for å kjøre netteksamen båtførprøven ? Vi planlegger å kjøre et kurs på jobb her i nordsjøen neste tur ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.