Suzuki Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Ole Petter driver med skremselpropaganda. 2 påståtte saker, tatt i betraktning de mengder elanlegg som fins, er jo INGEN VERDENS TING. Svar meg Ole Petter, hva for regler skal elanlegget i min 1971 båt være utformet etter ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 (redigert) Skjøteledninger ombord kan du få problemer med ved tilsyn ( Nå har jeg aldri sett noen tilsynsrapport fra båt, så dette er skjeldent), da vil det stå på rapporten "Utstrakt bruk av skjøteledning" Tilsynsrapport ombord ? Forsøker du være morsom ? Det finnes da inget system for ettersyn av elanlegg i båt på " random " basis... Dessuten; det var altså ikkenoe galt å ha skjøteledninger overalt. Upraktisk, men ikke ulovlig. Ikke engang kontrollør kunne altså påvise at det var noe galt. Da var det altså helt greit da. Det blir som å vise en bil i junimed piggdekk. Det er heller ikke noe galt i det. Jeg gremmes over holdningen til enkelte, som gjennom hundrevis av innlegg har klart forvirre nær sagt hver eneste person som har lest innleggene. El ombord i en fritidsbåt framstilles som hakket værre enn Manhattan prosjektet, månelandingen og utviklingen av F35 og Airbus A380 samtidig. Det er det selvsagt ikke. Det finnes knapt dokumentert at det har skjedd hverken fatale ulykker eller personskader av sånne anlegg, med unntak av noen ganske få. Sjansen for å bli skadet eller drept er nok mange ganger større om man legger båten i plan fra Aker Brygge til Nesodden, uten at det i seg selv bør være et mål. Suzuki Redigert 25.Desember.2009 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 50V var en grense før, men dette er nå fjernet. Alt som ikke overfører lyd og bilde er lavspenning, så sant vi ikke snakker om primærsiden til nettleverandør. Kan du utdype dette nærmere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Det kreves dokumentert kunnskap fra 0 volt for å installere elektriske anlegg med noen få unntak for de anleggene Marida nevner. Husker ikke grensen, men er anlegget over en gitt wattstyrke så kreves dokumentert kunnskap uansett spenning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Fint du svarer Ole Petter, har du svar på mitt spørsmål i inlegg ¤51 også ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 (redigert) ------- så det er muig jeg bare setter det på land de gangene jeg skal fyre det opp. Synes jeg det blir for brysomt så blir det nok fastmontert. Det er mindre brysomt å sette det på land enn å knote nedi et trangt motorrom for å starte det. Dessuten slipper man støy og lukt hvis ledningen er lang nok (Forutsett at man ikke ligger på bøye) Et ypperlig og sikkert alternativ til et fastmontert aggregat.(Jeg snakker om bærbare agg. som Honda eller Kipor) Redigert 25.Desember.2009 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Fint du svarer Ole Petter, har du svar på mitt spørsmål i inlegg ¤51 også ??Suzuki Desverre Zusuki, det har lite for seg å svare på de spørsmålene du kommer med. De som har omvent holdning får lese regelverket selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Tror nokk å sette det på land det er den beste løsninge om en ønsker og bruke bærbare agg. som Honda eller Kipor. Da er man innenfor lovverket og skulle driten ta fyr sprer det seg ikke i båten. Apropo ta fyr så her jeg opplevd med et B&S bensinaggregat at det plutselig sto i lys lue, heldigvis sto det ute så det var bare aggregatet som brant opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 (redigert) Som vanlig har ikke Ole Petter noenting konkret å komme med. De som ikke velge å tro på skremselpropagandaen er altså akkurat like lite kloke. Helt i el-konsulentens ånd. PS -for dere som lurer, sjekk gjerne andre kilder enn dommedagsprofetene her på siden før dere fatter avgjørelser som potensielt er dyre som pokker. Det er ikke NØDVENGDIGVIS så komplisert som konsulentbransjen vil ha det til å være... Suzuki Redigert 25.Desember.2009 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Helt i el-konsulentens ånd. Eller trollets ånd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Tror nokk å sette det på land det er den beste løsninge om en ønsker og bruke bærbare agg. som Honda eller Kipor. Da er man innenfor lovverket...... Jeg er ikke så sikker på om det er tillatt å ha et bærbart aggregat på land, for hvis man leser formålet med regelverket så står det jo der hvorfor reglene finnes. Man kan jo tolke regelverket forskjellig, men så lenge kravet / verdiene på eksos og støy er beskrevet i 94/25EC og at disse verdiene er til for å skjerme naboene mot ubehag, så er vel ikke et aggregat plassert på land den ideelle løsningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Mulig det men det representerer da ikke noen fare for dem som er i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Mye god synsing kan avklares ved å lese eu direktivene: eu direktiv fritidsfartøy Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Det kreves dokumentert kunnskap fra 0 volt for å installere elektriske Det er godt vi har konsuleneten til å hjelpe med å skifte pære i lommelykta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Sakser fra EU direktivet. 5.2.2. Fuel tanksFuel tanks, lines and hoses shall be secured and separated or protected from any source of significant heat. The material the tanks are made of and their method of construction shall be according to their capacity and the type of fuel. All tank spaces shall be ventilated. Petrol fuel shall be kept in tanks which do not form part of the hull and are: (a) insulated from the engine compartment and from all other source of ignition; (b) separated from living quarters; Diesel fuel may be kept in tanks that are integral with the hull. Slik jeg leser dette, kan det bety at det ikke er lov å ha et bærbart aggregat ombord i det hele tatt, eller i hvertfall ikke bruke det ombord. (De som har innebygget bensintank.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Det er nok en litt for streng tolkning 2nd. 5.2.2 gjelder fast tank. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Som vanlig sporer tråder totalt av. Problemet har da ingenting med el installallasjonen å gjøre. Problemet ligger i å bygge inn en luftkjølt motor som er beregnet for utendørs bruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 At em motor er luftkjølt gjøe den ikke ulovlig i båt. Det finnes mange bra merinegeneratorsett med luftavkjølte Dortz diesler på men disse er bygget for og stå i båt. For at en generator skal kunne brukes i båt må blantannet isolasjonen i generatoren ha temperaturklasse H noe som ikke er tilfellet for noe bærbart hobbyagregat. I tilegg stilles det en rekke andre krav som disse hobbyagregatene aldrig vil kunne tilfretstille. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Jeg er ikke så sikker på om det er tillatt å ha et bærbart aggregat på land-------Man kan jo tolke regelverket forskjellig, men så lenge kravet / verdiene på eksos og støy er beskrevet i 94/25EC og at disse verdiene er til for å skjerme naboene mot ubehag, så er vel ikke et aggregat plassert på land den ideelle løsningen. Det er vel så enkelt som å bruke hodet, og ikke plassere det så det er til sjenanse for hverken deg selv, ELLER ANDRE. Vanlig folkeskikk, mao. Dessuten er det jo blitt diskutert i andre tråder at innebygde aggregater også kan være til sjenanse hvis de ikke brukes med fornuft. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Det du siterer gjelder bensinTANKER, ikke aggregatet, men de bensinaggregater som det snakkes om har ofte innebygget tank. Ellers tror jeg ikke det er så vanskelig å oppfylle kravene for å kunne ha et bensinaggregat ombord. Men om bruken av et bensinaggregat eller installasjon av et aggregat uten innebygget tank sier sitatet ingenting om. Men i tillegg til tonnevis av regelverksdokumenter har man jo også noe mellom ørene man kan bruke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 (redigert) At em motor er luftkjølt gjøe den ikke ulovlig i båt. Nå kverulerer du bare BMP, slike marineaggregat er selvfølgelig Luft/vannkjølte med vekslere. Og konstruert for denne bruk. Ellers er jeg enig med deg. Redigert 25.Desember.2009 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Hvorfor heter det "bærbare aggregater" mon tro? Kan det være fordi de ikke er beregnet for fast montering i et trangt motorrom e.l.? Jeg håper at jeg til sommeren ikke blir liggende i en uthavn mellom to båter som har disse bærbare i kjelleren. Tenk også på sikkerheten til andre, folkens! Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Ja at jeg fra tid til annen kan kvervulere litt megir jeg gjerne. Men det finnes generatorsett godkjent for båt med luftavkjølte diesler uten varmevekslere for disse kreves det selvsagt at en har opplagt kanaler for kjøleluft. Men ikke misforstå meg jeg kunne aldrig tenke meg og montere et aggregat i båt som kiie er beregnet for og stå i båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 13 kVA Deutz lufkjølt genset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Mase IS 2,6 S luftkjølt marine genset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.