Jump to content

Jukse til aggregat ombord, er det farlig?


Yankee

Recommended Posts

..... skifte pære i lommelykta.

Dette kommer inn under Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg § 2. e) :smiley::santcheers:

 

§ 2. Virkeområde

 

Forskriften gjelder for arbeid på eller nær ved elektriske anlegg som er under spenning eller er tilrettelagt for å komme under spenning, samt for drift av elektriske anlegg.

 

Forskriften gjelder videre for elektriske anlegg under bygging eller demontering selv om de ikke er tilrettelagt for å komme under spenning, dersom anleggene kan komme under spenning på annen måte.

 

Forskriften gjelder ikke for:

a) Elektriske anlegg på innretninger for utnyttelse av petroleumsforekomster i indre norske farvann, norsk sjøterritorium og den del av kontinentalsokkelen som er undergitt norsk jurisdiksjon.

b) Enkelte integrerte petroleumsanlegg og tilknyttede rørledningssystemer på land.

c) Elektriske anlegg i luftfartøyer.

d) Elektroniske telekommunikasjons- og informasjonssystemer som ikke kun er etablert for og brukt til drift av elektriske forsyningsanlegg.

e) Elektriske anlegg hvor effekten er så lav at den ikke medfører fare for personskade.

f) Drift av anlegg eller utstyr som tilfredsstiller relevante installasjons- og utstyrsnormer og som er konstruert for bruk av ukyndige personer.

min utheving.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du kunne i tillegg har uthevet punkt f også. Den passer også for lommelykta.

 

Men passer ikke pkt f også for båten? Og hjemme? Men det gjelder kun drift - og så må man se på hva "relevante installasjons- og utstyrsnormer" er for noe.

 

(Skjønner at videre diskusjon i denne retningen kan føre bort fra trådens utgangspunkt, eller?)

Link to post
Share on other sites

hmm, da er vi vel i den situasjon at båter hvor det er gjort noen form for DIY (do-it-yourself) elektriske etter-installasjoner, endringer eller reparasjoner er ulovlige?

Dvs at så godt som ALLE båter med strøm ombord er ulovlige, utenom de som nylig har kommet fra fabrikken?

Ja, knapt nok det, er vel tvilsomt om alle som klargjør nye båter og monterer ekstrautstyr har nødvendige sertifikater i orden..

 

Må slutte meg til Suzuki, dette er fullstendig vilt. :headbang:

Link to post
Share on other sites

hmm, da er vi vel i den situasjon at båter hvor det er gjort noen form for DIY (do-it-yourself) elektriske etter-installasjoner, endringer eller reparasjoner er ulovlige?

Ihvertfall de med bærbart Hobbyaggregat fast installert inboard.

Uten at dette har noe som helst med el siden av saken å gjøre. :crazy:

 

 

Link to post
Share on other sites

hmm, da er vi vel i den situasjon at båter hvor det er gjort noen form for DIY (do-it-yourself) elektriske etter-installasjoner, endringer eller reparasjoner er ulovlige?

Dvs at så godt som ALLE båter med strøm ombord er ulovlige, utenom de som nylig har kommet fra fabrikken?

Ja, knapt nok det, er vel tvilsomt om alle som klargjør nye båter og monterer ekstrautstyr har nødvendige sertifikater i orden..

 

Må slutte meg til Suzuki, dette er fullstendig vilt. :headbang:

 

Jobber i en bransje hvor det meste går opp og ned ( var den dyp? ), og hvor dette med CE-godkjente/typegodkjente produkter er et "tema". Temaet er nettopp: hvem kan gjøre hva og hvordan påvirker "det" tyepgodkjenning etc.

 

Enkelt fortalt er det slik at de internasjonale leverandørene hevder at intet inngripen kan gjøres i et typegodkjent produkt, uten at en ny "typegodkjenning" gjennomføres. Dette handler om ren proteksjonisme ==> ikke la de mindre aktørene slippe til. Så langt har norske myndigheter ikke kjøpt denne holdningen, man mener det ikke er noe problem å gjøre endringer/modefikasjoner, så lenge det grunnleggende regelverk følges. Type-godkjenningen har egentlig kun en misjon fram til leveransetidspunktet, etter det kan man gi f... for å sette det litt på spissen.

 

Jeg nekter å tro at regelverket er ment slik at vi ikke skal kunne gjøre "inngripen" i lystbåtene, dvs at slike endringer/utvidelser etc. er forbeholdt opprinnelig leverandør. Det handler vel om å følge regelverk (kanskje ikke så lett å vite hva som gjelder i en lystbåt), samt sunn fornuft.

 

Hvis man leser manualen til Honda EU10i, så ser man at produsenten har nedlagt betydelig energi i forsøke å forklare alt produktet ikke skal brukes til. (sikkert spesielt for det amerikanske marked, hvor man blant annet tørker spebarna i mikro'n). Nettopp dette, at aggregatet IKKE skal brukes inne og/eller modifiseres, kan kanskje være det vanskeligste å forklare forsikringsselskapet om noe skulle gå til h..... Og, skulle naboens båt gå med i dragsuget, vel så blir det jo ikke så hyggelig å forklare at det hele var en quick-fix løsning.

 

Jeg skal ikke påstå at det er uforsvarlig å bygge inn et bærbart agregat. Men, håper de som gjør det tenker seg godt om. Dette er utstyr som går på bensin og utvikler høy varme. Tar en plastbåt først fyr, så er det ille for alle i området.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Enkelt fortalt er det slik at de internasjonale leverandørene hevder at intet inngripen kan gjøres i et typegodkjent produkt, uten at en ny "typegodkjenning" gjennomføres. Dette handler om ren proteksjonisme ==> ikke la de mindre aktørene slippe til.

Det er vel mest for å holde seg ryggen fri.

 

Med bil var det jo noe lignende inntil for noen år siden til EU skjærte gjennom: du er ikke nødt til å holde deg til merkeverkstedet, men du må holde deg til produsentenes anvisninger. En veldig naturlig og logisk tilnærming, men selvfølgelig dårligere butikk for leverandøren/merkeforhandleren.

Link to post
Share on other sites

Hvis man leser manualen til Honda EU10i, så ser man at produsenten har nedlagt betydelig energi i forsøke å forklare alt produktet ikke skal brukes til.

Mon tro om ikke dette er beregnet på fabrikkens egen service og garanti. De ønsker jo ikke at vi som bruker skal kludre med innmaten. Gjelder jo stort sett også nyere biler hvor du som bruker skal holde fingrene av fatet og overlate dette til produsentens eget verksted.

 

Trikola kom før meg :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor heter det "bærbare aggregater" mon tro? Kan det være fordi de ikke er beregnet for fast montering i et trangt motorrom e.l.?

Jeg håper at jeg til sommeren ikke blir liggende i en uthavn mellom to båter som har disse bærbare i kjelleren. Tenk også på sikkerheten til andre, folkens! :wflag:

Hvem sier at det heter bærbare aggregater? Det er ikke en betegnelse som står på Hondas sider iallefall. At man kaller det bærbart har i min verden kun med at de er såpass lette at de går å transportere. Tror nok den mest brukte betegnelsen hos forhandlerne er strømaggregater. At de er bærbare har nok lite med hva de er beregnet for. Forøvrig dumt med et aggregat som bare kan brukes når man bærer det. :wink:

 

Honda sine hjemmesider viser til at aggregatene er CE merket og et av bildene viser personer som er i ferd med å bringe et ombord i båten.

 

Dette er en type aggregat hvor forlengelse av eksosrøret beskrives. Også med Hondamotor.

 

Det står i Hondas brukerveiledning at aggregatet ikke egner seg for plassering i alkove, men trenger et godt ventilert område. Dette kan jo tolkes på forskjellig vis.

 

Forøvrig er jeg enig i Suzuki og andre med samme mening, skal man overtolke alt som finnes av forskrifter blir det komplisert å leve. Det er lov å bruke hodet.

 

Jeg vil anta at man kommer langt ved å huske å stenge bensinkrana under forflyttning samt å ha ventilert maskinrom med avsug for bensindamp.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hvem sier at det heter bærbare aggregater? Det er ikke en betegnelse som står på Hondas sider iallefall. At man kaller det bærbart har i min verden kun med at de er såpass lette at de går å transportere.

Slik er det vel i "din verden"----men er det riktig?

]Honda[/url] sine hjemmesider viser til at aggregatene er CE merket og et av bildene viser personer som er i ferd med å bringe et ombord i båten.

Så vidt jeg kan se bærer de det UT av båten :crazy:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

HALLO ! Alle synsere, kverulanter og paragrafryttere :crazy: Dere får mene hva dere vil.

Jeg for min del har hatt min "lille" Honda i mine to siste båter, med etter min mening en fornuftig installasjon.

Eksos i egnet eksos slange gjennom skutesida, vifte på ut og innluft via 12 volt uttaket på aggregatet.

Har aldri opplevd problem med overoppheting eller plaget naboen med støy der den lever sitt stille liv nede i kjelleren.

Har derfor heller aldri hatt problem med tomme batterier men mang en gang hjulpet andre med som har gått tomme.

Bruker den kun ved behov og gir en viss trygghet ved å være selvhjulpen.

 

Den blir helt klart med i neste båt også.

Link to post
Share on other sites

Mix! den slags utrykk er vell ikke nødvendig! Det må gå an å ha en saklig diskursjon uten å gi hverandre usakelige evner eller intensjoner!

Helt enig aileenll

Det får da være grenser for tullprat !

Helt enig Mix,

men her er det beklageligvis du som tuller :saint:

Det aggregatet man viser til er helt tydelig vannkjølt, det står også i den beskrivelsen det linkes til. At kjølevannet kjøles med luft via en radiator forandrer ikke på den saken.

De aller fleste av dagens biler har det samme opplegget: kjølevann som sirkulerer i motoren og som kjøles ned med luft i en radiator.

Gamle folkevogner, de med boxermotoren derimot, de er luftkjølte! Da er det luften som brukes for å kjøle motoren direkte og motoren har kjøleribber for å skape størst mulig overflate. Mopeder og motorsykler er også stort sett luftkjølte.

 

Men det omtalte aggregatet, det er utvilsomt vannkjølt og om man kjøler vannet med luft eller sjøvann forandrer ikke på den saken :giggle::giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

men her er det beklageligvis du som tuller :saint:

Det aggregatet man viser til er helt tydelig vannkjølt, det står også i den beskrivelsen det linkes til. At kjølevannet kjøles med luft via en radiator forandrer ikke på den saken.

Makan til vrøvl er det lenge siden jeg har hørt !

Kjølevannet kjøles av luft, du liksom !

Radiator kjøles selvfølgelig av vann !!!

Gensettet er luftkjølt.

Hva var egentlig hensikten med innlegget ditt ! Promotere ulovlige aggregat ?

Nå skuffer du meg Poseidon.

Jeg trodde du hadde større forståelse for sikkerheten ! :nonod:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...