function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Jukse til aggregat ombord, er det farlig?


Yankee

Recommended Posts

Vil tro at det og fastmontere et mobilt hobbyaggregat i en båt kommer i same kategorien som og gjøre opp bål på stuegolvet. Det står ikke noe i forsikringsvilkårene om at en ikke kan gjøre det men jeg vli tro det kan gi store avkortelser alikevell. Hvorfor skal en drive og eksperimentere med alskens slaks drit i båtene når det finnes produkter som er egnet til formålet. Hvem setter trilebårdekk på bilen sin fordi det er billigere en bildekk? Har en ikke råd til et marinesggregat får en da heller være uten. Bedre det en og sette ens eget og andres liv i fare med og montere inn ting som ikke har noe i båt og gjøre.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

CE merkinger av fartøyer er tatt seriøse i bilbransjen men båtbransjen har ikke den oppfølgingen i dem sakene den skulle fått. Man kan tolke regelverket på forskjellig måte og eksempel en tolkingen er at båter med større grunnskade der reperasjonen endrer den måten konstruktsjonen er fra produsent bør fradrages sin CE merking. Reperatør skal søke om ny CE merking utifra tegninger av konstruktsjonen den har lagd og produsent av båten har ikke noet med saken å gjøre mer. Vis regelverket blir tatt seriøs fører de til større reperasjonskostnader hos forsikringselskapene og derfor har vi alle disse gråsonene.

Link to post
Share on other sites

Står ikke noe i mine vilkår om at et aggregat skal være godkjent for innenbords montering...
Inntil det motsatt er bevist tror jeg det hele er en myte. Rett og slett.

 

Det er jo bare å kontakte selskapet ditt og spørre det. :crazy:

Spør om det er greit forsikringsmessig at du installerer et bærbart bensinaggregat i motorrommet på båten din.

 

Det står heller ingenting konkret om aggregat i mine vilkår.

Verken bærbare bensin/diesel aggregat eller godkjente marineaggregat.

Heller ingenting om samsvarsærklæringer, og/eller landstrøm, skilletrafo, lokalt jordplan, isolator etc etc.

 

Det står heller ingenting om å brenne bål direkte på dørken i vilkårne.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se så skal generatorer som monteres i fritidsbåt være under paraplyen med følgende sikkerhetsfaktorer 94/25EC, 98/37/EEC, 73/23/EEC, EMC(89/336/EEC).

 

Videre henvises det til hele 9 byggestandarder som legges til grunn for om geneatoren kan CE merkes til bruk i fritidsfartøyer.

Link to post
Share on other sites

En annen sak er at det ikke er noe forsikringskrav at en båt skal være CE merket, selv om den er av nyere dato.

Det arbeides med saken i den forstand at det gamle begrepet ”sjødyktig” er på vei ut og samsvarskrav er på vei inn. Forsikringsselskapene har ingen problemer med å få medhold i at en båt som ikke er i samsvar ikke får full dekning ved en skade.

Hvis det ikke foreligger et krav om at båten skal være CE merket trekkes det allikevel paralleller.

Link to post
Share on other sites

Vil tro at det og fastmontere et mobilt hobbyaggregat i en båt kommer i same kategorien som og gjøre opp bål på stuegolvet.

Her må du nok snakke for deg selv, det finnes mange mennesker som synes det er intr. å utvikle egne ting, ikke bare kjøpe noe ferdig. Og som klarer å lage sånt uten at det trenger å innebære noen unormalt høy risiko for ulykker.

I denne aktuelle saken kan det kanskje også være endel penger å spare, de færreste som har råd til å kjøpe et fabrikkprodusert vannkjølt dieselaggregat.

Link to post
Share on other sites

Tipper det kan komme krav om å oppfylle de delene av FOR 2004-12-20 nr 1820: Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv som omhandler bensin og bensinmotor.

 

5.2.2. Drivstofftanker

anker, ledninger og slanger for drivstoff skal være fastgjort og atskilt fra eller beskyttet mot enhver vesentlig varmekilde. Valg av tankmateriale og produksjonsmåte skal stå i forhold til tankenes kapasitet og drivstofftypen. Alle rom der det er plassert tanker, skal være ventilert.

 

Bensin skal oppbevares i tanker som ikke er del av skroget og som er:

a) isolert fra motorrommet og alle andre antenningskilder, og

b) atskilt fra oppholdsområder om bord.

Diesel kan oppbevares i tanker som er en del av skroget.

5.6.2. Brannslokkingsutstyr

Fartøy skal ha brannslokkingsutstyr i samsvar med risikoen for brann, eller være ledsaget av en anvisning som angir plassering og kapasitet av slikt utstyr. Fartøy må ikke tas i bruk før nødvendig brannslukkingsutstyr er på plass. Avlukker for bensinmotorer skal være sikret med et brannslokkingssystem som gjør det unødvendig å åpne avlukkene ved brann. Håndslokkingsapparater skal være festet på lett tilgjengelige steder, og ett av dem skal være plassert slik at det lett kan nås fra fartøyets styreplass.

 

Mener også å huske at det var (er?) et krav til gnistfri avtrekkksvifte som skal starte og gå en viss tid før innebords bensinmotor kan startes.

 

Oppfylles disse kravene er det neppe problem å montere et bensin-aggregat om bord. En bensinmotor er nå en bensinmotor uansett hva den skal brukes til ombord.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vil tro at det og fastmontere et mobilt hobbyaggregat i en båt kommer i same kategorien som og gjøre opp bål på stuegolvet.

 

 

OK. Da får vi teste da; alle som kan komme med ett eneste konkret tilfelle der dette har ført til en ulykke kommer med disse eksemplene nå.

 

Jeg er luta lei all skremselpropagandaen som spres, om alt som er så himla livsfarlig. Selvsagt uten at det er noe som helst hold i påstandene...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Diesel kan oppbevares i tanker som er en del av skroget.

Her blir det vel noen som kommer ut å kjøre da de færreste har dieseltanker som en del av skroget. Som oftest er disse selvstendige tanker som er festet til skroget og ikke en del av skroget.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kan du undersøke for oss og komme med en godkjent dokumentert forsikringsgodkjent måte å bygge det inn på.

En slik "måte" må du få fra ditt eget forsikringsselskap.

Jens_P har listet det som står om bensinmotorer ombord i båter. I samme regelverk står noe om Eksos og så er det et krav om at aggregatet skal være CE godkjent.

 

Ut over det gjelder vel reglene for elektrisk innstallasjon med spenninger høyere enn 50 V dersom du skal ha stikkontakter om bord. (tror jeg)

Reglene omtaler også hvem som har lov til å foreta en slik innstallasjon.

 

Jeg er ikke enig med folk som omtaler det som å tenne bål på dørken eller bruke trilleborhjul på bil :crazy: Det er det tåpligste jeg har hørt.

Link to post
Share on other sites

Kan du undersøke for oss og komme med en godkjent dokumentert forsikringsgodkjent måte å bygge det inn på.Slik at jeg har noe å slå i bordet med overfor forsikringsselskapet.

 

Som alle andre har du misforstått.

Det er forsikringsselskapet som skal si hva som er lov å ikke. Ikke motsatt.

 

Altså, det som eksplesitt ikke er forbudt, er lov. F.eks går det helt fint å kjøre med sommerdekk om vinteren, fins ingen påbud om bruk av hverken pigg eller vinterdekk.

 

Selv om du crasher bilen på Haukeli med sommerdekk i Januar, har det vist seg at selskapene er SVÆRT tilbakeholdne med å praktisere avkorting i spesielt stor grad. Pussig syns mange, saken er at selskapene totalt driter i antall utbetalinger.

 

De ser kun på skadebeløp, legger til 50% til seg selv, og deler resten på alle kundene. Om skadene går opp, spiller mao ingen rolle, det er ikke DERES penger som utbetales, det er våre :smiley:

 

PS - åssen skal selskapet bevise at installasjonen er av nyere dato ? Aggregatet kan være nytt, men aggregatROMMET, og installasjonen kan være fra tidenes morgen. Fabrikken som lagde båten er lagt ned, og den har sikkert hatt 20 eiere om den er gammel.

 

Min båt ble produsert ca 30 år før byråkratene fant opp CE regelverket, hvilke krav skal den da møte ?

I 1971 var det vel knapt regler for strøm i fritidsbåt i det hele tatt meg bekjent.

 

Vil råde trådstarter til å bruke hue, framfor å la dommedagsprofetene legge premissene helt på egenhånd.

 

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Som alle andre har du misforstått.

Det er forsikringsselskapet som skal si hva som er lov å ikke. Ikke motsatt.

 

Min båt ble produsert ca 30 år før byråkratene fant opp CE regelverket, hvilke krav skal den da møte ?

I 1971 var det vel knapt regler for strøm i fritidsbåt i det hele tatt meg bekjent.

Suzuki

 

Her tar du grundig feil for det er du som båteier som skal sørge for at båten er i orden. Hvis du har forsikret noen som ikke er tillatt gjelder i praksis ikke forsikringen.

 

Dette vet jeg for jeg sitter med to avkortningssaker nå på henholdsvis 75 og 125 000 kr.

 

Hvis en båt er ny og den ikke er i samsvar, så praktiserer forsikringsselskapene å erstatte skaden og kjøre regress mot produsent. Det er også noen tilfeller hvor dette blir en konfliktsak, for i disse tider har noen produsenter kvittet seg med ansvar ved å foreta navneendring eller konkurs.

 

Jeg sitter også med en slik sak og det er svært kjedelige greier.

 

Den ene saken gjelder en båt som er eldre enn din.

Link to post
Share on other sites

For ikke lenge siden opplevde en av nabobåtene at reservebensinkannen til påhengeren som var oppbevart i motorrommet hadde veltet og at rommet var fylt av bensindamp. Dieselmotoren ble startet og raste ukontrollert opp i et vanvittig turtall. Jeg vil aldri montere noe fast bensindrevet i mitt motorrom.

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at jeg har bensinmotor i min båt. Der er da også mottorromsvifte som kan brukes, og det er store luftinntak i sidene.

 

Ser at her er mange meninger om dette opplegget jeg foreslo. Jeg skal jo mest ha aggregatet som en reserveløsning, så det er muig jeg bare setter det på land de gangene jeg skal fyre det opp. Synes jeg det blir for brysomt så blir det nok fastmontert.

Link to post
Share on other sites

Så ikke denne før idag. Jobber i elektrobransjen og vil gjerne komme med noen småting.

 

El. installasjoner i båt skal monteres av autorisert installatør og ha samsvarserklæring.

 

Skjøteledninger ombord kan du få problemer med ved tilsyn ( Nå har jeg aldri sett noen tilsynsrapport fra båt, så dette er skjeldent), da vil det stå på rapporten "Utstrakt bruk av skjøteledning"

 

50V var en grense før, men dette er nå fjernet. Alt som ikke overfører lyd og bilde er lavspenning, så sant vi ikke snakker om primærsiden til nettleverandør.

 

Fortsatt God Jul

 

Hilsen Marida

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...