Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Stiller meg pent i rekken av de som tar av seg hatten for det du har utført! :flag:

 

Du må da nærme deg det som Odd Børretzens skrev i forordet til nyutgivelsen av Første mann rundt jorden alene i 2004:

 

Da Spray var ferdig ombygget hadde Joshua Slocum et lite , vakkert skip, en ketsh, seksogtredve fot og ni tommer langt, fjorten fot og to tommer bredt og fire fot og to tommer dypt. Det eneste, så vidt jeg kan forstå, som er igjen av den opprinnelige båten var navnet, Spray. Et lite, solid skip som er blitt en slags drømme-båt for alle verdens drømmende langturs-seilere.

:smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Treet var "tvangsmalmet", hvis jeg husker riktig hva det innebar så var det noe med at du tar barken et stykke fra bakken rundt hele treet, samt at du kapper krona (litt usikker her...).

Dette fører til at treet "dør sakte" og i den prosessen blir virket mer malmrikt (visstnok :rolleyes: )

 

dette er riktigt..... :yesnod:

 

förr i tiden tog man av barken på det levande treet....sen kronan....det skall dö langsamt.

 

 

på större gamle seilfartöy som dette er masten hopsatt som ett gigantiskt "wood-puzzle" som hekter i varandre og sen sammenbundet med tau, dette for o få lengde og diameter, man får også mulighet att skifte ut deler av masten 'stående' om det skulle vare nödvendigt.

 

2572645401_61bf100205.jpg

 

1111-1.jpg

 

 

 

 

veldi imponert av ditt arbeid og din båt Svaap :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Du allfredens for et prosjekt!

Har skummet igjennom tråden din og er sliten bare av det.

Og så "kontorrotte"--- du er jo fullbefaren båtbygger!

Her det bare å bøye seg i sagsponet.

Stor takk for spennende lesning.

Og all mulig lykke til med fortsettelsen!

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Du må da nærme deg det som Odd Børretzens skrev i forordet til nyutgivelsen av Første mann rundt jorden alene i 2004:

:smiley:

 

Jeg har lest historien om Joshua Slocum.

Min drøm (over mange år) har vårt å kunne stevne av gårde med egen skute på de store hav.

Jeg vet at jeg en gang skal få det til -ligger dypt forankret i sjela :sailing:

-Håper jeg ikke blir like gal som Mr Slocum ble... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Dette var helt utrolig! Jeg har nå brukt nærmere to timer på tråden din, bilder er studert og vurdert opp og ned. Makan til pågangsmot. Mitt eget lille prosjekt blir bare en liten vårpuss i forhold til dette.

Dette er et prosjekt jeg ser frem til å følge.

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Hytta på båten har ikke vært (etter min mening) riktig utført.

Den skal ikke være like høy foran som bak -skal til en viss grad følge vannlinjen på båten ellers så vil den virke "steilende" når båten kommer i vannet. På SVAAP var den for høy foran.

For det andre så var den laget med svært smekre materialer (18mm tykk mahogny), og hadde en merkelig løsning hvor bjelkene til taket statt utenfor hyttesidene. Som et takuspring.

 

Jeg syntes ikke det er noe pent med seilskøyter som har for stor kappe (eller hytte).

På SVAAP var den veldig smal, så smal at jeg godt kunne tenkt meg den noe breiere for å få litt mer plass under dekk.

MEN det viktigste er det estetiske, så jeg ville ikke lage ei brakke på dekk :lol:

 

Etter noe frem og tilbake besluttet jeg å øke bredden på hytta med ca 30 cm, men jeg ville beholde samme høyden på midten, og samme bjelkebue i taket noe som ville gi litt lavere hyttesider. (Kurven fortsetter 15 cm videre på hver side av den som var).

 

For å få det til må kravellen (den langsgående bjelken) som hytta er festet inn i også flyttes ut.

Nå hadde jeg alt åpent, så da var muligheten der -uten for mye merarbeid.

Jeg fikk løsnet hytta (var ikke så enkelt) ved å skjære mellom kravellen og hyttesiden med en bajonettsag med baugfilblad.

Kuttet spikere og alt, men det var håpløst å komme til nedenifra hvor jeg hadde best kontroll på å ikke skade kravellen.

Hytta kom av etterhvert og ble jekket opp i takstolene på verkstedet og skjøvet til siden for å ikke henge i veien.

Den veide overraskende mye!! :sweat:

 

Nå så skroget nakent ut...!!

Kravellen målte jeg ut ny plassering på og de nye stikkbjelkene ble laget noe kortere enn de opprinnelige.

Så begynte den deilige oppbyggingen :yesnod:

 

Nye bjelker kom på plass og alt så vakkert ut.

 

12102009001.jpg04092009002.jpg

 

På bildet til høyre kan dere se forsterkninger i form av horisontale knær. Disse er med på å hindre at båten vrir seg når den blir utsatt for store krefter fra rigg og sjø. Knærne er laget av trerøtter og er meget seige.

Prosessen med å omdanne de fra sitt naturlige utgangspunkt til å få de inn i båten er ganske omfattende:

Først tar man en gravemaskin, en motorsag (med flere kjeder tilgjengelig), en spade, et spett, en øks og en god slump arbeidslyst.

Så finner man (etter å ha snakket med skogseier) et høgstområde med store stubber, eller enda bedre -nedfallstrær som har veltet røttene opp i dagen... og setter igang.

 

Røttene er mange og de er seige -og ikke alltid like lett å finne. Da er gravemaskinen god å ha :yesnod:

Svigerfattern og jeg holdt på en god stund med følgende fangst:

 

29092009.jpg

 

Etter høytrykkspyling var det til å blinke ut hvilke armer som kunne bli brukt for å så sage disse ut.

 

03102009.jpg03102009001.jpg

 

(det gikk endel sagkjeder. Hater å sette opp sagkjeder, men pappa kom over en slipemaskin til det formålet på Jula tror jeg. Kjempefin sak som gjorde det til en lek :smiley: )

 

Her er emnene liggende til tørk. Det ble ganske mange fler etterhvert...

 

03102009003.jpg

 

Senere bearbeidning resulterte i slike:

 

04092009.jpg04092009001.jpg

 

Fordelen med å bruke røtter er at de er utrolig seige og sterke, samt at de finnes i naturen -uten å måtte kjøpe dyrt lim for å laminere.

Flere knær kom på plass i akterskipet også -i tillegg til stevnkluten (som er det store kneet som forbinder akterstevn med hver skuteside):

Dere kan også skimte deler av en ny bjelkeveier jeg innstallerte av eik (med blå tape på).

 

baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/04102009.jpg04102009001.jpg

 

04102009002.jpg04102009003.jpg

 

Igjen må jeg beklage den dårlige kvaliteten på bildene mine som er tatt med en mobiltelefon full av spon :giggle:

 

Mer senere...

Link to post
Share on other sites

WOW, imponert, lykke til videre :yesnod:

 

De siste bildene, av takbjelker og knær, er disse tykke dimensjonene virkelig nødvendig?

(Skjønner at du ikke akkurat handler på Maxbo, men likevel :wink: )

 

Har snekret litt på landjorda, men har bare hatt glassfiber-båter selv, og der er ikke dimensjonene til å sammenlikne.

Redigert av opus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De siste bildene, av takbjelker og knær, er disse tykke dimensjonene virkelig nødvendig?

(Skjønner at du ikke akkurat handler på Maxbo, men likevel :wink: )

 

Hei,

 

Dimensjoneringen av dekksbjelkene er utifra det som var der fra før, så til det vil jeg si "Ja".

Generelt er denne skøyta kraftigere dimensjonert i flere ledd enn den strengt tatt "behøver" å være.

-Men så skal den forhåpentlig vis ut på store dype hav etterhvert... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvis du er ei kontorrotte, så er jeg droningen av Saba :giggle:

Og anngående spørsmålet om du kanskje skulle bli kontorbygger...

Da vil jeg si, at det finnes tusenvis av folk som er flinke til å bygge kontorer. Men folk som er så dedikert og flink som deg til å bygge trebåt - de går det ikke mange av på dussinet.

 

Lykke til videre.

Hadde jeg hatt en hatt - så skulle jeg tatt den av meg i ærbødighet. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis du er ei kontorrotte, så er jeg droningen av Saba :giggle:

 

:lol::lol: Skal innrømme at jeg trives bedre i kjeldress enn i kontor-dress... :giggle:

 

Takk for oppmuntrende ord.

På 2 dager har jeg gått fra å drive med dette i ensomhet, til å kunne kommunisere med mange kompetente og interesserte innen temaet båt.

Veldig motiverende!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Pe_ha:

 

Jeg hadde nok ikke satt igang i utgangspunktet hvis jeg hadde visst at det skulle ta så lang tid -jeg tror de færreste ser for seg å holde på med et og samme prosjekt så lenge... Men jeg har en genuin interesse for trebåter, og liker også godt å lese om temaet.

Har etterhvert endel bøker som jeg kan anbefale (hvis det er ønskelig), samt at jeg leser "Wooden Boat" og "Classic" boat hvor det er mye interesant å hente.

 

Jeg har vært lei en gang (4 mnd) som jeg valgte å ikke gjøre noen ting. Ut over det har jeg glede av prosjektet hver gang jeg er der ute.

(Stanger ofte hue i veggen :headbang: men jeg gir meg ikke så lett)

 

Hva er prosjektet du skal i gang med?

Link to post
Share on other sites

En historie på kanten. I Australia var det en trailersjåfør som bygde seg båt. Holdt på i 21 år. Båten ble ferdig og sjøsatt og første langtur, med tanke på jorden rundt seilas, tok til. Ca. tre uker seinere forliste båten og han berget seg. Historien forteller at han kom seg hjem og startet opp på nytt båtprosjekt. Og er han ikke ferdig enda så holder han sikkert på ennå. Dette var for ca. 35 år siden.

 

En må ha pågangsmot når en holder på slik som Svaap og dette er beundringsverdig.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kom over denne tråden idag.

En av de bedre prosjekt trådene her inne. fine bilder med beskrivelse, det liker vi godt..

Grundig og godt arbeid.ingen snarveier. blir ikke bedre..

Har jobbet noen år med lafting tidligere så jeg kan nesten kjenne lukta av nyhogd treverk i denne tråden. Det er god lukt det..

 

Lykke til videre med båten.

 

Skal følge med her. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Alle godord er virkelig vel fortjent, Svaap! :smash:

 

Skal til å fuske litt i faget reparasjon/puss av gammel trebåt sjøl

når bare kulda slipper taket, og derfor lurer jeg på om du ville

vise noen bilder av verktøy/utstyr du har brukt på disse

krevende operasjonene?

 

Ikke at jeg kommer i nærheten av noe så omfattende som "Svaap",

men noen vansker møter jeg nok, bl a med å skifte deler av dekket.

 

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder mast er det riktig at kerneveden i furu er sterkere enn i gran. Men kjerneveden er best til og oppta trykk og yten best til og oppta strekk. Derfor er det viktig og fjerne så lite som mulig av mastemnet som mulig. Gran blir/ble ofte brukt til rundholt fordi det er lettere enn furu og fordi gran ikke opptat vann på samme måte som furu pga. sine lukket porestruktur.

Med hensyn til vekt i masten er det altid en uting. Og tung mast gir mer rulling og lengere rule periode. En hul mast er både lettere og sterkere enn en masiv mast.

 

Leg forøvrig merke til at Colin Archers maste er rette på fremsiden og deretter trimet "i rett fasong" med stagene.

Link to post
Share on other sites

Hei Svaap, imponerende arbeid!

Og det har du fra en som har jobbet noen tusen timer med trebåtrestaurering.

Spesielt imponert over at du valgte "the hard way" med røtter og motorsag. Grodde emner er slik det skal og bør være, men 99% (meg selv inkludert) velger her å laminere.

 

Men dersom jeg skal være kritisk... dette står vel ikke helt i stil med epoxy-lusingen av skroget? (Ser dog fordelene, styrke etc)

 

Lykke til videre, det blir spennende å følge med på dette prosjektet!

Link to post
Share on other sites

Men dersom jeg skal være kritisk... dette står vel ikke helt i stil med epoxy-lusingen av skroget? (Ser dog fordelene, styrke etc)

kansje ikke helt i stil........

men ibland må man gjöre undantag........

ifallet Götheborg var man tvungen att ha lamell-limte spannt (trots att 'orginalet' hade massive) for o oppnå styrken som klassningssellskapet krävde......DNV :smiley:

 

kolsvin-lyft.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...