Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Hadde en meget hyggelig samtale med importør av Simsons natemasse i dag, og fikk betryggende informasjon om hvorfor denne massen fungerer -også over tid.

 

Det blir Simson!

 

Man er ofte i kontakt med diverse leverandører, og kvaliteten på servicen/kunnskapen varierer ofte mellom det helt tragisk dårlig, til opplevelser hvor du føler at "Ja" -dette er riktig.

Fikk denne opplevelsen idag.

 

Skal nå ut og "telle meter" med nater, for å kunne bestille primer og masse i morgen.

 

I ettermiddag fikk jeg frest de siste natene som jeg kommer til med fresen:

 

bilde0687.jpgbilde0688.jpg

 

Har laget noen provisoriske skrape-verktøy både til å renske opp bunnen av natene, samt til å åpne de natene jeg ikke kommer til på med fresen:

 

bilde0690.jpgbilde0691.jpg

 

bilde0693.jpg

 

Tar litt tid å skrape ut natene, men det er bare en jobb som må gjøres... :rolleyes:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hvem er det som importerer Simson? Jeg fikk tipset fra Sandøy Båtbyggeri, og er veldig fornøyd. En ting, det går som regel mere masse enn det man tror. Kjøp nok, det gjorde ikke jeg. Måtte prime på nytt, og legge masse igjen. Snakk med forhandler om å få levere tilbake det som blir til overs. Det burde gå greit hos f. eks. Maritim.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Hvem er det som importerer Simson?

 

Det er Lindberg & Lund AS.

 

Har gjort et estimat på hvor mye jeg trenger, og skal nok komme i mål med litt over 30 patroner.

 

Er det noen som har erfaring med motoriserte fuge-presser?

Ser for meg at det blir tungt å presse ned ca 300 lm med masse (selv om Simson er mykere å jobbe med..)

Link to post
Share on other sites

Jeg har sprøytet noe silikon og acrylmasse med luftdrevet og syntes det gikk stabilt og fint, dette med en gammel sprøyte fra motek. Må redusere trykket på kompressoren til det som er anbefalt for at det skal funke bra.

 

Batteridrevet er sikkert fint, men surt når man går tom for strøm og har litt igjen.

 

Ellers er det greit å jobbe med trykkluft ettersom vekta er noe lettere, og med en fleksibel slange er det greit å vri å vende på løsningen.

 

Å presse for hånd er en sikker måte å bli lei :)

 

Fint prosjekt, ser frem til å se utviklingen :)

Link to post
Share on other sites

Har erfaring med luftdrevet. Du kan veldig gjerne låne min hvis du har lyst.

 

 

Takk for hyggelig tilbud Snekker'n :yesnod:

Har en kompressor som fiser mer luft utenfor slangen enn inni...

Har litt lyst til å forsøke noe uten ledning, ettersom det er forbaska trangt under takstolene på verkstedet.

 

Er allerede utslitt av å ligge på bare knær.

Så forresten at arbeidsbuksene mine har slike lommer til å putte puter i ved knærne :rolleyes: -Kanskje jeg skulle fylle de? :giggle:

 

 

det mye lettere å styre mengden med luft dreven limpresse

 

Takk for tipset.

 

 

Et par kvelder til med skraping og jeg er ferdig.

 

Øvde litt på å slå inn drevgarn i dag -krever nok litt øvelse for å få dette inn i hendene.

Det viktige (så vidt jeg har skjønt det), er å sørge for å drive jevnt i natene, og at man tilpasser mengde garn til natets utforming,

med god rytme i arbeidet.

 

Gleder meg til å begynne!

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar helt feil skal man drive alle natene paralellt på hver side av midtfisken, så det er lurt å lage seg nøster som man legger i en eske og flytter etter hvert. Dette ville jeg ha sjekket hos en proff før du legger i vei med drivingen. :smash:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Snakket med en båtbygger om dette for et par uker siden -hadde med meg en prøve-modul av 2 planker med samme nat som jeg har i dekket mitt. Hun viste meg hvordan jeg skulle fordele garnet -med løkker for å få nok ned i natene, og hvor hardt det skulle drives.

Allikevel; dette må man bare "få inn i hendene" ved øvelse...

 

Som Woody sier, så skulle man starte ved midtfisken og jobbe seg utover.

 

Forsøket jeg gjorde i dag var bare for å se om skrapingen av natene var godt nok.

Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg fått frest/skrapt opp natene så de er like breie.

 

En skikkelig drittjobb som tok hardt på knærne mine.

Kjøpte meg kneputer (noe som hjalp veldig), men skaden var allerede gjort, og knærne så ut som store poser.. :blush:

 

Skrapingen var også en fysisk anstrengelse, så jeg er glad for at jeg er ferdig.

 

I dag brukte jeg Fein-saga til å finpusse på de tynne endene på dekksplankene.

 

Feinsaga er jeg veldig godt fornøyd med, men kan dere forstå at bladene skal være så dyre? (!)

Har jo nesten ikke råd til å bruke den... -og ikke holder de så lenge heller.

(Fortvilende å stå på jernvaren og velge Fein-blad til ca 400,-/stk, for å så se at Borsh har nærmest identiske løsninger til halve prisen)

 

Laget også et par smale drivjern til bruk der jeg ikke kommer til med de jeg har kjøpt.

 

Vel vel... Dekket er nå klart til å drives.

 

bilde0710.jpg

Link to post
Share on other sites

Feinsaga er jeg veldig godt fornøyd med, men kan dere forstå at bladene skal være så dyre? (!)

Har jo nesten ikke råd til å bruke den... -og ikke holder de så lenge heller.

(Fortvilende å stå på jernvaren og velge Fein-blad til ca 400,-/stk, for å så se at Borsh har nærmest identiske løsninger til halve prisen)

Har observert det samme.

Lurer på om det ville være mye jobb å lage et adapter/overgang som gjør at du kan bruke Bosch-blader (eller Biltema-blader) på en Fein-sag med stjernefeste.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

En liten forandring i planene...

 

Hadde tenkt å begynne å drive opp dekket, men ser nå at det er uheldig å avslutte med åpent drevgarn i akterkant av fordekket (der dekket vil møte hytta).

 

Overganger fra en dekksplank til neste (hjørner) er veldig utsatt for lekkasjer, og området i forkant av hytta er spesielt utsatt.

Ble rådet til å sørge for at det er "hel tråd" her, slik at jeg kan drive kontinuerlig frem og tilbake uten å bryte drevgarnet.

-Dermed må jeg ha på plass fronten av hytta før jeg kan drive..

 

Har til nå ikke saget av endene på dekksplankene på fordekket, ettersom jeg ville vente til jeg hadde dimensjonshøvlet frontstykket på hytta. Jeg høvlet en eikeplank til 35mm tykkelse, og gjorde et foreløpig kutt som blottla den bjelken frontstykket skal boltes til.

 

Etter å ha målt nøyaktig hvor mye som manglet, tegnet jeg opp og skar vekk:

 

bilde0714.jpg

 

 

bilde0713.jpgbilde0716.jpg

 

Den solide bjelken med knær mot skutesiden, er mastebjelken. Denne skal masten "stages" mot, dvs masten skal bøyes fremover mot dette punktet, og et fast punkt i mastefisken (i bunnen av båten). Gaffelriggen skal stages ganske kraftig forover, slik at den står i en bue.

Bjelken skal derfor være solid!

 

Nå må jeg ha på plass fronten (boltes til mastebjelken), slik at jeg kan feste en "dekksbjelke" i forkant av denne igjen -for å feste endene på dekksplankene mot hytta.

 

Her er frontveggen under tilpassing:

 

bilde0717.jpg

 

 

 

Da vil jeg kunne drive dekket som jeg ønsker.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lest meg gjennom 14 års arbeid (tenk om tråden hadde vært skrev over 14 år, hadde tatt sin tid å lese gjennom!) og jeg må si meg mektig imponert. Over halvparten av det du skriver går langt over hodet mitt, og båten er av en type jeg aldri har vurdert selv en gang, men likevel sitter jeg som klistret! :smiley: Likte særlig da du holdt på med innredningen, er så mange sider siden jeg leste det nå at jeg har glemt hva det var jeg likte, så det var sikkert alt sammen. Synd barskapet ble skadet senere, var det viktigste skapet jo. Kommer til å følge med her framover, og igjen, mektig imponert.

 

Om det er lov med ønsker har jeg lyst å se bilder av driving og drevgarn, lurer på om det virkelig er slik jeg forestiller meg det i hodet. Edit: Er forresten like før jeg donerer kameraet mitt til deg, synd jeg allerede "ga" det til mamma før i dag!

Redigert av knetrom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Om det er lov med ønsker har jeg lyst å se bilder av driving og drevgarn, lurer på om det virkelig er slik jeg forestiller meg det i hodet. Edit: Er forresten like før jeg donerer kameraet mitt til deg, synd jeg allerede "ga" det til mamma før i dag!

 

 

He he....

 

Takk for hyggelig tilbakemelding.

Kameraet mitt (les: mobiltelefonen min) var bedre for litt siden, men har vel fått noe røff behandling i lomma på arbeidsbuksa -i godt selskap med skruer, spiker og spon... :rolleyes::tongue:. Alle bildene blir duse om dagen...

 

Kamera skal kjøpes.

 

Bilder av driving kommer..

Link to post
Share on other sites

 

 

Feinsaga er jeg veldig godt fornøyd med, men kan dere forstå at bladene skal være så dyre? (!)

Har jo nesten ikke råd til å bruke den... -og ikke holder de så lenge heller.

(Fortvilende å stå på jernvaren og velge Fein-blad til ca 400,-/stk, for å så se at Borsh har nærmest identiske løsninger til halve prisen)

 

 

 

Et lite Feinsag tips......kjøper kun!!35mm brede sagblader og kun de for treverk med kort tanning,kjør aldri disse (eller de andre) over 4 i hastighet,da går ikke bladene så varme og herdingen holder lenger.

 

Kjøper alltid 6+4pk. dyrt der og da,men da får man altså 4 stk på kjøpet. Bruker 100-200 blader i året i jobb....

Vet det finnes en overgang hvor man kan bruke "stjerne" på den gamle med rundt hull,men om det er noe annet å få vet jeg desverre ikke :flag:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Bruker 100-200 blader i året i jobb....

 

 

Ja det skulle bli en merkbar kostnad...

 

Ble nytt kamera i dag, så nå skal det bli noe skarpere bilder fra denne kanten (kanskje ikke for tidlig :rolleyes: )

 

Noen prøvebilder:

 

017.jpg011.jpg

 

007.jpg

 

Så har vi jolla som skal restaureres etter hvert:

 

022.jpg

 

-Denne har en skade på babord side, og jeg må skifte ut noen planker i hekken.

Blir nok et skikkelig møbel når den blir skrapt rein, beiset og lakket.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Ikke "møbel" SVAAP, vi forventer oss intet mindre enn et flygel i tidens fylde. Med den entusiasmen du legger for dagen, blir det vel om et års tid, eller kanskje to. Slike joller hadde ofte et tykt tvunnet tau rundt rekkene som avsluttes ved akterspeilet som fendring. Salige Alfred A. fra Tørvikbygd i Hardanger hadde maler til en slik jolle som jeg skulle få låne en vinter og bygge meg en slik. Men det ble aldri noe av. Det var for 35 år siden. Den gangen fantes det faktisk en del slike joller i drift. De hadde åregafler og gaffel eller spor i hekken slik at man kunne vrikke båten frem. Det var før man hadde påhengere, og mange store seilere (og alle små) var uten egen motor.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For et pågangsmot !

 

Godt fortalt, vanskelig å slutte å lese tråden. Tok "noen timer". Gleder meg til fortsettelsen. Lykke til videre med flott prosjekt og prosjekttråd

:sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...