Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Siste dekksplank er på plass!!! :cheers:

 

Nok en milepæl er passert, og jeg passer på å nyte det til fulle.

 

Som bildet viser, så ble det en liten whiskey for å feire...

 

bilde0651.jpg

 

 

Neste nå blir å sørge for at alle natene er helt like i bredde.

Kommer antakelig til å bruke en fres med styring fra natet ved siden av ved hjelp av koniske hjul.

Er livredd for å starte en fres som hopper og styrer på egenhånd... (=katastrofe)

Fresen skal bare jobbe i toppen av natet. Den "skulderen" som vil oppstå, tar jeg vekk med en skrape som jeg sliper til å passe nøyaktig til natet. Blir nok bra, men en skikkelig drittjobb..

 

 

Skål folkens, og ha en fortreffelig lørdag

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hva er det du skal bruke som natemasse? Lurer litt på det i og med at du skal drive dekket.

 

Du skulle vært flygelbygger, ikke bonde.

 

He he ...

Har aldri satt mine tenner i et flygel...

 

Jeg har ikke tenkt så mye på hva slags natemasse jeg skal bruke, men holder en knapp på Sikaflex.

Brukte Arbocol på en snekke jeg hadde for mange år siden, men det er jo ikke å få lenger...

 

God ferie Hulda!

 

Tror jaggu jeg sier "Skål" igjen... jeg feirer jo tross alt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Svaap

 

Takk for en sykt bra tråd... jeg jobber offshore, og i de lange nattetimer her ute er dette fantastisk lesestoff å slå ihjel tiden med.

 

Jeg har ingen peiling på nating, men jeg har for mange år siden forelsket meg i tec-7, tror jeg har brukt det på det meste... ser du vurderer sikaflex, da tenkte jeg at tec-7 måtte gjøre jobben minst like bra om ikke bedre.

 

For å si det mildt ... æ e @%#¤@% imponert over pågangsmot å dyktighet.

 

:cheers: for deg

 

Lykke til videre med bygginga...

 

Hilsen H.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Simson fra Maritim, og er mere fornøyd med den enn Sikaflex som jeg har brukt tidligere. Dette er vel litt smak og behag tror jeg, alle sier de har brukt det beste. :smash:

Jeg brukte plansliper med avsug for å slipe natene, og det gikk så det suste ihvertfall.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Jeg har ventet i spenning på fortsettelsen av denne tråden! Jeg kommer ihvertfall til å følge med her helt til skuta ligger på vannet! For en utrolig jobb du gjør/har gjort! Er bare å ta av seg hatten nok en gang! PS: hadde vært interessant å sett noen bilder der hele båten vises, men er kanskje litt vanskelig der båten står nå?

Link to post
Share on other sites

PS: hadde vært interessant å sett noen bilder der hele båten vises, men er kanskje litt vanskelig der båten står nå?

 

Hei,

 

Jeg skal vel egentlig ikke klage på forholdene (i og med at jeg står inne -og hjemme), men det er alt for lavt under taket på verkstedet.

Må krypå/klatre under/over takstolene når jeg arbeider på dekk. Det er ca 60-70 cm fra dekket til takstolene.

Bildene av hele båten blir derfor ikke serlig helhetlig.

 

Har vurdert å fylle luft i hjulene (ble tappet slik at båten kom så lavt som mulig, og hviler nå på oppklossing av akslingene) for å trekke den ut. Bare for å se den i helfigur igjen -med nytt dekk...

 

Takk for hyggelige kommentarer.

 

Holder i dag på med å slipe dekket med en monster-båndliper.

Denne har en ramme rundt båndet, som gjør at den ikke tar mer enn den skal på flate områder.

Maskinen veier mellom 10-15 kg (3 fas) og er et helvetes beist å kontrollere.

Har slipt 50% av dekket på 1 time, men er helt kaputt i kroppen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Fullførte sliping av dekk, og må si jeg er godt fornøyd med hvordan det hele tar seg ut.

 

Eksperimenterte noe med løsning for å kunne åpne natene til 5mm, som jeg har nevnt tidligere.

Hvis jeg fester en 40mm bred lekt med 4mm skruer 10mm fra kanten, så vil fresen gå i sporet utenfor lekten.

 

bilde0666.jpg

 

I og med at skruene har mindre diameter enn fresen, så vil det ikke bli merker etter disse.

 

 

 

Her et bilde av monster-sliperen jeg brukte tidligere i dag:

 

bilde0665.jpg

 

Bildene av dekket yder det ikke rettferdighet -må si det er flottere enn det ser ut på bilder... (skryt :rolleyes: )

 

 

Da blir det fresing i dagene som kommer.

 

Ferien er over, men ettermiddagene skal benyttes effektivt...

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Anders:

Veit ikke om du husker det, men vi hadde en dialog om en dårlig bryter til monster-bånd-sliperen min.

Det endte med at jeg direkte-koblet fanteriet, med full pupp fra kontakta ble satt i... :rolleyes:

 

Den er råsterk!

Slipte hele dekket på 2 x 1 time (måtte ha pause), men uten særlige HMS-hensyn :lipseal:

 

I ettermiddag tok jeg mot til meg å spente opp en list, kontrollmålte avstander til fresestål ift nat, og fyrte opp den lille gule.

Livredd for at den skulle vandre avgårde (fikk en pitte-pitte liten sleiv før jeg snudde og tok hensyn til rotasjons-retningen på fresen).

Det hele gikk veldig fint, og jeg står nå her med mesteparten av stb sidedekk ferdig frest.

 

bilde0672.jpgbilde0674.jpg

 

Regner med å bli ferdig med fresingen i midten av uken.

Det vil være endel nater jeg ikke kan frese med maskin, så jeg må lage meg en skrape til disse.

Skal også lage en som jevner ut bunnen i frese-sporet (som nevnt tidligere).

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Fatter rev av dekket , rekkestøtter, mye spant og en del skrog osv på skøyta for en del år siden , og jeg fikk lov til å være med på en del av oppbyggingen, det er en helsikes jobb. Det så du tror det er håpløst og vil grine innimellom, derfor syns jeg det er så artig å følge med på denne tråden din... Pusse dekk har jeg gjort med pussemaskin hver vår siden jeg gikk på barneskolen så om du fikk tatt hele dekket på to timer har du ikke bare monster maskin , men monster armer og :-)

 

Regner med at du har elektrisk sika presse når du skal fylle opp ??

Link to post
Share on other sites

så om du fikk tatt hele dekket på to timer har du ikke bare monster maskin , men monster armer og :-)

 

Regner med at du har elektrisk sika presse når du skal fylle opp ??

 

Veldig greit å få salt-impregnert dekket grundig...(svette) :sweat:

 

Jeg regner med å skaffe meg en elektrisk eller pneumatisk presse. Har ikke sjekket ut dette -noen som har tips?

Link to post
Share on other sites

[quote name='Svaap'

Jeg regner med å skaffe meg en elektrisk eller pneumatisk presse. Har ikke sjekket ut dette -noen som har tips?

 

Bruker noe natemasse/fugemasse i jobben (parkettrep.) og har funnet ut om man setter Sikaen (om du skal bruke det)i en bøtte med glovarmt vann en stund før bruk blir den som smør og jobbe med, er også vikig å sjekke datostemplingen på Sika, jo eldre jo tyngre å få ut av tuben.

 

Blir som med fisk :fishing: er best fersk :lol:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Hva angår heftevne, fleksibilitet og styrke over tid, tør jeg påstå at Vulcem er fullstendig uslåelig. Erfaringsmessig mye bedre enn de produktene som hittil er nevnt.

 

 

Interessant!!

 

Tok et raskt søk på produktet og leste databladet (uten å bli særlig klokere av det... :rolleyes: ).

Sendte en mail til importøren, og fikk raskt svar om at det eneste de visste var at det var enkelte blikkenslagere som brukte det.

 

Farco: Vært spennende å få vite mer om dine erfaringer om produktet!

 

Har i dag frest 2/3 av dekket -går veldig fint så langt.

Blir antakelig ferdig i morgen med det jeg kan frese ut, så blir det å lage til en skrape/fil for å ta resten for hånd.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...