Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Svart (redigert)

Ny terrasse står på planen, så det er begrenset av tid jeg får brukt til båten.

 

 

 

Fikk et "friminutt" i kveld, så da gøyv jeg løs på få få ferdig første del av luka på fordekket.

 

bilde0423.jpg

 

Tørr-montering på dekk:

 

bilde0424.jpgbilde0425.jpg

 

bilde0426.jpgbilde0427.jpg

 

bilde0428.jpgbilde0429.jpg

 

Fornøyd med dette.

 

 

 

Skal frese ut spor for en løs fjær, slik at jeg kan bygge opp en høyde til.

Luka blir høyere bak enn foran, slik at den følger vannlinjen i skroget.

 

 

:seeya:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo artig å bygge noe som skal være 90 grader innimellom også....

 

Fikk en IM fra en hyggelig kar i Horten som hadde tørr eik liggende.

Og da snakker vi skikkelig tørr eik -ligget på en låve siden 1952 (!).

Antakelig det jeg manglet for å få startet på casingen/hytta på skøyta.

(Takk for handelen Erlend m/frue)

 

Her snakker vi om materialer som har "gått fra seg" de evt spenninger som ligger i virket. Helt topp!!

Link to post
Share on other sites

Det siste jordet ble slått i ettermiddag -håper bare nå at været holder seg tørt, så vi får inn god kvalitet på gresset til hestene.

 

Dette er arbeidsoppgaver som beriker livet!!

 

bilde0435.jpg

 

 

Begynte på neste høydelag på luke-karmen i kveld.

 

Vil at selve luka skal ha omtrent samme bjelke-bukt som hytta vil få, i steden for å lage den flat.

 

Samtidig skal den være høyere bak enn foran, for å unngå at det virker som om den "steiler" på dekk.

(Følger vannlinja).

 

 

 

Litt lite bilder i dag, men her er noen:

 

 

bilde0436.jpgbilde0437.jpg

 

 

bilde0441.jpgbilde0440.jpg

 

 

bilde0442.jpgbilde0443.jpg

 

Får se om jeg får tid til å få andre siden ferdig i morgen kveld.

 

Vi jobber med ny terasse til huset, etter at den gamle "fikk smake" snefall i vår som lettere justerte på rekkverket -(les: la det flatt... :rolleyes: )

 

Lager et betongfundament til utepeis, som gjør oss mindre avhengig av værgudene i forhold til å kunne sitte ute når kalenderen tilsier at man skal kunne gjøre det :confused:

 

To be continued....

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Lekkert arbeid! Men hva er grunnen til at du har laget skjøten på den underste delen av lukekarmen "selvlåsende", mens den øvre er helt "åpen"? Går ut fra at du har en grunn til dette? Spør helst av ren nyskjerrighet, det er tydelig at du har bedre greie på trebåtbygging enn de aller fleste av oss andre her inne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jaja... Da får jeg lage nye deler :blush:

 

Da var det ikke mine øyne det var noe galt med (selv om jeg har papirer på at jeg har skjeve hornhinner)... Men du kan i det minste bruke sidene om igjen, bare bytte dem om! Synd å kaste bort så fin eik da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg er mektig imponert over prosjektet ditt!! Også 14 år da! Nå dreiv riktignok naboen på med å bygge trebåt ca like lenge, men den er jo mye enklere bygget enn hva du holder på med! Gleder meg virkelig til å følge denne tråden videre, og kanskje snart få se det ferdige resultatet? :smiley: Likte jo også at du har valgt en skikkelig maskin i skuta di, av den gode pålitelige sorten! :smiley: Huff og jeg gruer meg til å ta opp sjarken og starte med pussing og bunnsmøring, det er jo ingen ting mot dette! :crazy:

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering fra min side:

 

Terrassen er ferdig lagt -nå mangler bare rekkverk/tak/peis.

 

Båten har jeg fått noen stjålne øyeblikk til.

 

Fadesen med å kutte hjørneforbindelsene feil vei skulle bli en interessant affære som kan arkiveres under "Murphy's corner".

Av en eller annen merkelig grunn så klarte jeg å gjøre akkurat den samme feilen på forsøk nr 2 :headbang:

Gjorde den helt ferdig også -fin og tett, men helt ubrukelig.

 

Forsøk nr 3 ble vrengt riktige veien da..

 

Første forsøk:

bilde0463.jpg

 

Andre forsøk:

bilde0464.jpg

 

Og endelig tredje forsøk:

bilde0465.jpg

 

bilde0468.jpg

 

Phu....

 

Sideveggene måtte også endres noe, ettersom de hadde en vinkel som nå gikk feil vei når jeg byttet plass på høyre/venstre.

Prinsippet "la delen være så lang som mulig så lenge som mulig" kom til anvendelse, ettersom jeg nå hadde nok lengde på emnene til å gjøre disse justeringene.

 

Her er knuta på vei sammen i ny fasong som låser riktig:

 

bilde0460.jpgbilde0458.jpg

 

bilde0461.jpg

 

bilde0447.jpgbilde0448.jpg

 

Fremre hjørnet har en annen innfesting, ettersom det vil komme en kloss foran lukekarmen som hengslene forankres i:

 

bilde0470.jpgbilde0469.jpg

 

Når alle delene var ferdig tilpasset og prøvemontert, så skulle det hele festes.

 

For å få en sterk forbindelse langs karmene, laget jeg en not-og-fjær forsterkning.

Nota freset jeg ut på alle delene med overfres med sideanlegg, og fjæra høvlet jeg til slik at det ble noe plass til lim.

 

bilde0476.jpg

 

Jeg liker ikke å jobbe med epoxy -mest fordi det er noe klin. Men for et fantastisk lim det egentlig er.

 

La ut maskeringstape der jeg helst ikke ville ha limsøl.

Fuktet fugene først flere ganger med ufortykket lim, før jeg blandet litt tjukkere gugge og smørte på for å tilsikre tett forbindelse.

 

bilde0477.jpgbilde0479.jpg

 

Fornøyd med resultatet :smiley:

 

bilde0485.jpg

 

bilde0486.jpgbilde0489.jpg

 

bilde0487.jpg

 

So long... :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Ble du lagt inn?!!? :confused: Lenge siden det har kommet noen ord fra deg...?

 

Hav

 

.... Ikke helt der ennå....

 

Ferie og avbrekk er deilig!

 

I helgen skal akterdekket legges ferdig.

Deretter skal jeg åpne natene enkelte steder, slik at de blir uniforme.

 

Har kjøpt bomulls-drev og drevjern, samt laget klubbe for å slå inn garnet.

Viktig å komme igang med drivingen før dekket trekker for mye fuktig høst-luft.

 

 

Joo350:

Jeg ble inspirert av denne boken ift navnevalget, og sånn sett er det valg i W.A Robinsons ånd.

"SVAAP" betyr drøm eller lykke...

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

I løpet av morgendagen skal jeg lukke akterdekket med den siste planken.

 

Når man fullfører skroget, kaller man den siste planken for "the whiskey plank" og skal feire denne behørlig med ditto drikke.

Ikke vet jeg hva man kaller det når siste dekksplanken går ned, MEN feires med berusende dråper av et edelt slag -ja det kan jeg love!!

 

Her er staus for kvelden:

 

bilde0620.jpgbilde0622.jpg

 

 

Klubba til å slå på drivjernene ville jeg lage av treverk, for at ikke jernene skulle få for mye punch fra en stålhammer/klubbe.

Hodet er av eik og skaftet i iroko.

Jeg varmet opp kobber og "smidde" en kile med hode som jeg kunne låse skaftet/hodet på plass.

 

bilde0624.jpgbilde0625.jpg

 

 

bilde0627.jpgbilde0628.jpg

 

 

Kjøpte jern til å drive opp dekket -ikke akkurat billige saker for å si det forsiktig...

 

Her er arsenalet klar til bruk:

 

bilde0630.jpg

 

Deilig å være i gang igjen....

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...