Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Han skrev bare at jeg skulle sjekke tråden igjen, så all info stod i selve tråden. Har ikke fått sjekket enda, båten ligger jo på vannet nå, men jeg 99,9% sikker på at jeg ikke har kabelen han refererer til. Jeg leitet godt før jeg postet på forumene uten å finne noen fornuftig tilkobling. Skal dobbeltsjekke, men får ikke gjort det før i morgen ser det ut til.

 

Jeg går forresten med litt planer om å lakkere opp motordekselet mitt, det har noen riper og skraper. I den forbindelse tenkte jeg å oppgradere til nyere dekor. Har utstyr for å lage sånt selv på jobben. Er du interessert kan jeg lage et sett til deg også når jeg først er i gang. v4 og v6 motorene hadde lik dekor på begynnelsen av 2000-tallet

 

Er denne dekoren jeg snakker om:

2003_modell.jpg

Link to post
Share on other sites

Mitt motordeksel har denne dekoren. Noe skittent akkurat nå...

 

p4201329.jpg

 

p4201334.jpg

 

p4201332.jpg

 

Jeg syns denne dekoren er ganske kul :smiley:

 

 

Jeg har også sjekket kablene fra oljetanken.

 

p4201335.jpg

 

 

På min er det andre farger en de du har.

De er:

-Svart

-Blå m. grønn stripe

-Blå m. hvit stripe

-Blå m. rød stripe

 

p4201338.jpg

 

 

Det går to kabler som er blå m. rød stripe ut fra Ymisen. Men de er skjøtet sammen til en, et stykke ut på kabelen. Det ser ut til å være originalt.

 

p4201340.jpg

 

p4201343.jpg

 

p4201344.jpg

 

 

De to røde går inn i en del av ymisen mens de andre går inn en annen plass.

 

p4201347.jpg

 

 

 

Fargene har jo likheter med de du har. Bare det at på min følger de en hovedfarge. Brun og grønn er forskjellig da...

Jeg tipper blå m. hvit stripe er det samme som hvit. Og at det er den jeg må kople sammen med sort.

 

Jeg får slenge inn et spørsmål til Rodbolt om det.

 

Jeg fant også ut av hvordan det har blitt løst tidligere, når tanken stod på.

Flotøren er teipet fast i øverste posisjon.

Akkurat som du foreslo kofalk. Så der hadde du rett.

 

p4201342.jpg

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Er denne dekoren jeg snakker om
Hvis ikke jeg husker veldig feil, kom den dekoren i 1998 og varte ut totakterenes levetid.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er jeg veldig interessert i. :yesnod:

Jeg har også gått rundt med tanker om å freshe opp motordekselet.

 

Har du den gråfargen på din stamme?

Min er marine blå.

 

Jeg har gråfargen, så det holder å lakkere å legge på ny dekor på dekselet på min.

Du må jo evt lakkere hele motoren hvis det skal bli bra. Hadde nok blitt litt rart med ny dekor på gammel farge.

Si fra hvis du går for den så sender jeg deg et sett.

 

 

Det går to kabler som er blå m. rød stripe ut fra Ymisen. Men de er skjøtet sammen til en, et stykke ut på kabelen. Det ser ut til å være originalt.

Fargene har jo likheter med de du har. Bare det at på min følger de en hovedfarge.

 

Rodbolt snakker også om blå kabel med rød stripe, som han mente skulle kobles sammen med rød kabel hos meg. Uansett så er det vel ganske sikkert at det er denne blå med rød stripe hos deg som styrer alarm. At den deles til to er jo fornuftig iom den har flere oppgaver. pumpe på og alarm på.

 

 

Flotøren er teipet fast i øverste posisjon.

Akkurat som du foreslo kofalk. Så der hadde du rett.

 

Hehe, som jeg tenkte. God gammeldags jødemekk ;)

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke jeg husker veldig feil, kom den dekoren i 1998 og varte ut totakterenes levetid.

 

Så tidlig ja? Trodde ikke den kom før 2000 jeg. Har også sett noen SaltWater edition 2-taktere i nyere tid, men en litt annen dekor. Hva er forskjellen på disse motorene?

 

Edit: Skal prøve å ikke spore helt av å stjele denne særdeles gode tråden til off-topic ting

Redigert av kofalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må jo evt lakkere hele motoren hvis det skal bli bra.

 

Det blir nok litt mye arbeid. Kan ikke ta på meg det akkurat nå.

Men hvis dere på Final Touch hadde klart å lage den dekoren jeg har nå, så hadde det vært midt i blinken. :yesnod:

Jeg har noen riper jeg også, samt at det begynner å se litt matt ut.

Hadde vært et fint prosjekt til vinteren. Fått frem shinen igjen.

 

Har dere maler til yamaha dekor eller blir det et "bortimot likt" klistermerke?

 

 

At den deles til to er jo fornuftig iom den har flere oppgaver. pumpe på og alarm på.

 

Det stemmer det. Det er jo innlysende. At jeg ikke tenkte på det med en gang.

Det er godt å ha noen å kaste ball med. :smiley:

 

 

Hehe, som jeg tenkte. God gammeldags jødemekk ;)

 

He he. Jepp. :giggle:

Skal bli godt å få det i stand på en litt mer ordentlig måte.

 

Har postet på iboats, håper på svar i løpet av natten.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Men hvis dere på Final Touch hadde klart å lage den dekoren jeg har nå, så hadde det vært midt i blinken.

Har dere maler til yamaha dekor eller blir det et "bortimot likt" klistermerke?

 

det skal jeg klare å lage, må bare ha litt hjelp av deg med bilder og mål :)

har ikke maler, men tegner opp dekoren på pc før de produseres. Yamaha, autolube, v4, v6 etc logoer har jeg. Det blir form og størrelsemessig helt korrekt, men farge kan ha litt avvik. Vanskelig å måle fargekoder fra falmede gamle klistremerker så det blir litt "sånn ca"

 

hva koster egentlig dekorsett originalt? Har bare hørt de er dyre

Link to post
Share on other sites

det skal jeg klare å lage, må bare ha litt hjelp av deg med bilder og mål :)

 

Glimrende :smiley:

 

 

hva koster egentlig dekorsett originalt? Har bare hørt de er dyre

 

Etter hva jeg forstår er de ganske dyre. Iallefall yamaha sine. Har hørt at mercury har gått ned til en mer levelig pris.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Saltwater series er et usa fenomen tror jeg .

Har hørt at det innebærer mer rustfrie deler

Drivaksel og gearoverføring etc.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Spennande prosjekt du helt på med. Vart faktisk litt inspirert til å begynne med noko liknande sjølv :yesnod:

 

"Keep up the good work" :flag:

 

Takk for det :smiley:

Det er bare å sette i gang. Med litt system i sakene og en god porsjon tolmodighet går det så greit at. :yesnod:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Saltwater series er et usa fenomen tror jeg .

Har hørt at det innebærer mer rustfrie deler

Drivaksel og gearoverføring etc.

Har ikke yamaha syrefast drivaksel og giroverføring på de norske motorene og? Har hørt det.

 

 

Fikk svar av Rodbolt, og det stemte. Blå/hvit med svart. smiley_thumbs_up.gif

 

:flag:

 

Det blir en langt bedre løsning enn å teipe fast flottøren :)

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket priser på klistermerker til den motoren du har avbildet på boats.net. Og det var ikke så galt.

Klistermerkene koster ikke mer en 41$

 

Det var ikke så gærent nei. Selvom det ser ut som det bare er for ett merke. og uten logo etc.

 

Sidedekor x2 = 82$

Sidelogo x2 = 20$

Stripe og logo bak = 18$

Totalt dekorsett = 120$

 

Uten emblem foran og bak. Men de er vel begge utenfor lakkområde :p

Hvilken motor hører egentlig dekoren på dekselet ditt til?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror den side dekoren er et sett. Altså begge sider. De har samme artikkel nr og det står at en bare trenger et av de.

Og den dekoren kom i 1998, så der hadde du rett. Den varte frem til 2002.

 

Jeg er litt usikker på nøyaktig årsmodell på mitt motor deksel.

Tror det er 95-96 eller no.

Ihvertfall modellen etter det som er originalt til min motor.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært innom Yamaha, Kristiansand Bådsenter. Der hentet jeg den dyse nålen jeg hadde bestilt.

 

Samtidig fant jeg også ut hvilken dekor jeg har.

Mitt deksel er fra 1993. Da hører det kanskje med motoren min likevel.

Det går et skille i 94 mht deler. Ymis, bensinpumper m.m

Og jeg har ingen av delene jeg finner på 94 modeller.

Da er muligens min en 93...

De delene jeg har går fra 91-93.

 

Delenummeret på min dekor er 6R3-W0070-G0 og det er et non US merke. Et ganske stort klistermerke.

Det koster 2600kr :eek:

 

Merkene foran og bak fant jeg på boats.net

6R5-42687-00

6R5-42686-00

 

Jeg traff også et annet baatplassen medlem inne ved disken på Kristiansand Bådsenter. Veldig hyggelig :yesnod:

Jeg glemte å spørre hva nicket dit er. Men jeg hilser herved. :flag_bp:

Dropp gjerne innom og legg igjen en kommentar

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delenummeret på min dekor er 6R3-W0070-G0 og det er et non US merke. Et ganske stort klistermerke.

Det koster 2600kr :eek:

 

Grøss og gru!!!

 

Det som kan være litt kinkig med det store merket ditt er at jeg tror det er printet på blank folie. Det betyr at man må printe med hvitt blekk på blank folie for å få laget det. Kan by på litt utfordringer, men det ordner seg alltids.

Link to post
Share on other sites

Kan by på litt utfordringer, men det ordner seg alltids.

 

God innstilling :smiley:

 

Jeg må ta den jobben etter hvert. Kanskje til sommeren, men mest sansynlig til høsten/vinteren.

Må holde fokus på riktig plass nå, og det må være på å få motoren i stand.

Kan ikke drømme meg vekk i kosmetikk i disse tider. :giggle:

 

Får bare gi motoren og dekselet en grundig vask og polering, og leve med det foreløpig.

 

Men jeg setter stor pris på at du er så positivt innstilt kofalk. :yesnod:

Jeg tar nok opp denne "tråden" igjen når tiden er moden. :flag_bp:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...