Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Jeg tror også at å ta av undervannshuset er den enkleste måten. :yesnod:

 

Impelleren og nytt impellerhus monterte jeg i høst. Oktober tror jeg det var.

Skulle kjøre ferskvann i den og brukte sånn "høreklokker", men brukte den enkle sorten med spyling kun fra den ene siden. Da røyk impelleren tror jeg. Den sluttet ihvertfall å "pisse".

Kjøpte fult impeller sett og byttet hele greia. Da kom strålen igjen. :flag_bp:

 

Har nå kjøpt meg en større flusher med spyling fra begge sider.

Men har også ordnet meg et stort kar, så vet ikke om jeg gidder å risikere impelleren igjen med flush metoden.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Skulle kjøre ferskvann i den og brukte sånn "høreklokker", men brukte den enkle sorten med spyling kun fra den ene siden. Da røyk impelleren tror jeg. Den sluttet ihvertfall å "pisse".

 

Røyk impeller på å kjøre single-side spyleklokker? Hvordan så den gamle impelleren ut når du tok den ut? Har spylt med sånne klokker i mange år uten problemer. Så lenge det er vanntrykk nok så er det jo mothold på andre siden så impeller ikke går tørt?

Link to post
Share on other sites

Den så egentlig ikke så gal ut, men impellerhuset hadde svimerker i seg.

Jeg byttet for sikkerhets skyld alt sammen, og etterpå kjølet/pisset den igjen.

Før jeg gjorde det sjekket jeg selvfølgelig de andre tingene som blokkasje i pisse-slangen, stammen og i silen på undevannshuset. Alt så normalt ut, så da regnet jeg med at det var impeller m. tilbehør.

 

Etter det sjekket jeg nettet for andre like historier med store påhengere, og de fant jeg.

Men det er jo slik at en alltid finner det en leter etter på nett...

Så hvis du ikke har hatt problemer trenger du sikkert ikke bekymre deg.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt rundt angående den ene solenoiden til prime start pumpen som jeg trenger.

Det går ikke ann å få kjøpt den seperat, må kjøpe hele pumpen.

 

p4091228.jpg

 

 

Hvis noen vet om den går ann å få tak i brukt er det bare å hyle ut.

Den pumpen som står på min finner man på 225hk 1990 - 1993

Jeg trenger A-solenoiden, den til venstre. Men tror A og B solenoidene er like.

 

Hvis ikke jeg finner det brukt må jeg kjøpe hele pumpen ny.

 

I Norge, på yamaha, koster den 4900kr :eek::crazy::cryin:

 

I USA koster den samme pumpen 194$ :giggle::flag_bp:

 

Helt latterlig prisforskjell!!

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått gjort litt igjen :flag_bp:

Har vært så veldig travel med andre ting denne uken, men har hele tiden tenkt på hva jeg skal gjøre videre med motoren.

 

I dag har jeg renset forgasserene :flag:

Kjøpte inn white spirit, et "vaskefat", bremserens og noen pensler. Sammen med trykkluft og tørkepapir danner de et fint team.

 

p4151250.jpg

 

 

 

Så da var det egentlig bare å begynne.

Fulgte manualen til dels. Den ville ha meg til å plukke ned hele forgasseren og skifte det som kan skiftes. Hadde jeg hatt rep settet ville det vært veien å gå. Men det har jeg ikke...

 

Skrudde av et lokk på toppen, og bak det var det to "air jets".

Igjen så vet jeg ikke hva det heter på norsk...

 

p4151252.jpg

 

 

De to svære skruene er vel hoved dysene? De satt så fast at jeg ikke fikk de opp. Hadde ikke et bredt nok skrujern. De fikk stå i fred(tips fra Droll :smiley: ).

 

Skrudde ut de justerings nålene som stod i hoved dysene og la de pent bort på tørkepapiret. På hver sin side, så det er lett å se hvilken side av forgasseren de tilhører.

 

p4151253.jpg

 

 

 

Etter det snudde jeg forgasseren og demonterte lokket/rommet som flotørene sitter i.

Pakningen så grei ut.

Begynte å demontere flotørene. De måtte vekk for å få pakningen av.

 

p4151256.jpg

 

p4151259.jpg

 

p4151260.jpg

 

 

 

Her er flotøren og flotørventilen. Den tappen som ventilen henger i er den som må bøyes for å justere flotør-høyden.

 

p4151257.jpg

 

 

Måtte justere på den øverste forgasseren. Den ene siden målte jeg til 17,5mm, mens den andre var litt under 15mm.

Den riktige høyden er 15,5mm - 16,5mm.

Brukte et skrujern til å bøye på de.

 

 

Deretter la jeg forgasser og flotørlokk i white-spirit og vasket de grundig med små malerkoster.

 

p4151261.jpg

 

 

Når det var gjort avsluttet jeg med å kjøre trykkluft i alle krinkler og kroker. Kjørte på med luft, så jeg var helt sikker på at alt var tørt og at alle ventiler o.l. var rene og fri for dritt.

 

Det samme gjaldt for alle delene også. De fikk seg et bad og en vask for så å bli tørket av trykkluft.

 

 

Deretter begynte monteringen.

 

p4151263.jpg

 

p4151264.jpg

 

p4151267.jpg

 

 

Målte som sagt flotør-høyden til å være innenfor på to av forgasserene.

 

 

Den øverste forgasseren er litt forskjellig fra de andre da den har TPSen(throttle position sensor) montert på gass spjeldet. Den er en del av YMIS systemet.

 

p4151272.jpg

 

p4151277.jpg

 

p4151276.jpg

 

 

Måtte merke den godt før jeg tok den av for å kunne montere den riktig senere.

Hvis den monteres 1mm skjev blir tenningen 2grader feil.

 

 

 

Så da var alle gasserene vasket og pene.

Her er de lainet opp på rekke.

Giid så kjekke de er :giggle:

 

p4151281.jpg

 

 

 

Men jeg møtte faktisk på et lite problem underveis.

Da jeg skulle sette den første gasseren sammen og justere på hoved dyse nålene, var den ene nålen litt anderledes.

 

Den hadde et sår ute på spissen.

Og når jeg skulle skru den helt inn for å justere den ut, så gikk det dårlig.

Den ville ikke treffe "veggen" om du vil??

 

På alle de andre var det helt tydelig når de var helt tilskrudd. De brå stoppet. Det var helt tydelig at de var inne.

 

Men på den ene skjedde altså noe annet.

Den ble bare hardere og hardere, men kom aldri inn.

Når jeg så skrudde den ut så jeg små sår ute på tuppen.

 

Her må jeg vel ha noe nytt??

 

Fikk aldri åpnet den hoved dysen og kikket, men regner med det ikke er som det skal være.

 

Dere som har greie på forgassere. Har dere vært borti denne problem stillingen?

 

Mvh lærlingen Arne :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Under de store skruene ligger tomgangsystemet : under der er det 3stk hull ett til tomgang og to som virker som akseleringspumpe . Disse bør blåses rene!

 

Hoved dysene ligger i bunn i flotørkammeret (6 bilder opp).

 

Sjekk om nåla kan være knekkt, disse er til blandingforholdet på tomgang. Disse må være uten ring på tuppen , spissen må være helt jevn.

 

Bernt

Redigert av Bernt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjempe kult å følge denne posten. Vannvittig bra innsats.

 

Takk takk :smiley:

 

 

Under de store skruene ligger tomgangsystemet : under der er det 3stk hull ett til tomgang og to som virker som akseleringspumpe . Disse bør blåses rene!

 

Hoved dysene ligger i bunn i flotørkammeret (6 bilder opp).

 

Sjekk om nåla kan være knekkt, disse er til blandingforholdet på tomgang. Disse må være uten ring på tuppen , spissen må være helt jevn.

 

Da skal jeg prøve å få løs de skruene og ta en rens nedi der.

Nåla hadde ringer på tuppen, men var ikke knekt.

Hva kan det bety?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

hehe..helt vilt faktisk...kjøpte en pitmann arm til en Jeep Wrangler engang..var vel ca 2300 for den armen i norge...uorginalt fra USA: 23dollar(s)

 

Ja, sukk...

Det bor nok for få folk i lille norge til at det kan bli no skikkelig konkurranse på markedet.

Da blir det sånn...

 

Men forskjellene er jo så store av og til at jeg begynner virkelig å lure. Hvem sitter igjen med den store avansen??

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Vist lederne er i orden på solonoiden er det vell ikke noe grund for å bytte , del ledningene og tre på krymoestrømpe, og er du i tvil legg litt tec7 innderst mot huset.alle huller og ting til å skru på er det lurt å fjerne å blåse i .

 

Grunn til att det er ring er att folk skrur for hardt til. det er da vansklig å få justert sikkelig, enten får den for mye eller litt for lite.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Bernt :flag_bp:

 

Det er snart brudd. Det er bare noen få ledere/kordelere igjen på solenoiden. Den er i ferd med å ryke helt. Og der det blir brudd er helt inntil solenoiden. Kabelen forsvinner inn i solenoiden, så det er vanskelig med reparasjon. Måtte være å prøve å skru inn en skrue i hullet og lodde kabel fast til den. Og bare satse på at skruen får kontakt. Og at det ikke blir kortslutning...

 

Den virker, det er ennå kontakt. Så jeg får nok testet motoren. Men har veldig lyst på ny, for å kunne roe meg ned.

 

 

Jeg prøvde med en av de andre nålene i det hullet som det gikke tregt. Det var på samme måten. Får ikke skrudd den helt til. Eller tør ikke skru den helt til...

Har bestilt en ny nål fra yamaha kristiansand. Får den i morgen. Så får jeg vel bare leve med at det virker litt rart...

 

Holder på med ny rens nå. Har skrudd ut alt utenom hoved dyser. Ble litt fler smådeler denne gangen.

 

 

Har også tatt noen bilder som jeg må vise dere senere. Har funnet noen småhull på innsiden av veggen i forgasseren. Ser ut som korrosjon eller no.

 

Står nede i garasjen med 3G på pcen og surfer.Litt dårlig dekning. Venter til jeg kommer inn til ordentlig bredbånd med å laste opp bilder.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da kommer hoved oppdateringen.

 

Kjøpte meg et større skrujern slik at jeg kunne åpne de som satt sånn.

De var ikke lette å få av, men løsnet til slutt.

 

p4161284.jpg

 

Hadde egentlig forventet å finne o-ringer av gummi oppi der. Men det viste seg å være noen skive lignende metall ringer. Egentlig ser de akkurat ut som en vanlig, litt tynn skive.

Er de lagd av et spesielt mykt metall hvis de skal fungere som en o-ring??

 

p4161285.jpg

 

 

 

Jeg tok et par bilder av den "ødelgate" nålen. Litt vanskelig med disse nærbildene...

Men en kan tydelig se skader på tuppen.

 

p4161286.jpg

 

p4161288.jpg

 

 

 

Vel som sagt tidligere demonterte jeg i dag alt utenom hoved dysene. Vasket det på nytt og blåste det rent med trykkluft.

Kjøpte et par oppvask hansker i dag til å bruke i white spiriten. I går kjente jeg det godt på baksiden av hånden etter å ha arbeidet i flere timer i white spirit uten beskyttelse.

 

p4161296.jpg

 

 

 

Jeg nevnte tidligere disse hullene jeg hadde oppdaget.

Her er noen bilder av de. Hullene er på samme plass på alle forgasserene. Det er hull inn i "dobblelt skroget", ikke tvers i gjenom.

 

Den midterste forgasseren:

 

p4161293.jpg

 

På ytterveggen rett bak "hullet" er dette:

 

p4161295.jpg

 

 

Den øvre forgasseren. Hullet er på samme plass:

 

p4161305.jpg

 

 

Mens på den nederste er det ikke hull ennå. Men det kommer snart. En kan tydelig se det svake punktet.

 

p4161307.jpg

 

 

Bør jeg bekymre meg over dette?

Går det ann å reparere det?

Feks med kjemisk metall sparkel eller no..?

 

 

 

Disse o-ring skivene som jeg nevnte her tidligere i innlegget, noen av dem har gått i oppløsning eller holder på å gå i stykker.

 

p4161317.jpg

 

p4161314.jpg

 

p4161313.jpg

 

 

Jeg må få tak fire stykk av disse. To forskjellige størrelser.

 

Er dette vanlige skiver?

 

Hvis ikke, hva kalles de og hvor kan jeg få tak i slikt?

 

 

 

Det var det for dagens arbeid.

Begynner å bli ganske kjent med forgasserene mine nå. Og det var jo det som var meningen. :flag_bp:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Bernt svikter aldri :cheers:

 

Det er tynne aluminium skiver veldig myke bør nok kjøpe orginale.

 

Det ante meg at de skivene kunne være litt spesielle. Skal høre med de på yamaha om det da.

 

 

Dysespisene ville jeg kalt def, prøv å lys inn i hullet og se om sete er skadet.

 

Jeg misstenker at det er en skade inni der ja. Kjennes langt fra normalt ut når jeg skrur den inn.

Jeg har bestilt ny nål. Får den til uken.

Kalles den nålen "dysespissen"?

 

Jeg skal lyse inn og sammenligne med en som er i orden. Da ser jeg kanskje en forskjell.

 

 

Hullet som er tæret har ikke noe å si , det er der choken er på eldre motorer med manuel choke.

 

Puh! :sweat:

Det var godt :yesnod:

Blei veldig letta nå :smiley:

Så for meg litt av hvert med den "skaden".

 

Der er det rett og slett et hull bak en tynn vegg som ble brukt på tidligere forgassere? Så når choken ble fjernet fra systemet blokkerte de bare det igjen og brukte den samme støypeforma til å lage forgassere til det "nye" systemet?

 

Hva du ikke vet Bernt!?

Helt ypperlig :flag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Så da tror du muligens at det er gjengene som eventuelt styrer dysenålen inn skjevt?

Slik at nålen treffe sideveggen der inne før den har komt helt inn?

 

Skal prøve ut tipset ditt. :yesnod:

Det blir jo ikke noe bedre av å bare kjøpe ny nål. Det samme vil jo skje med den...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke orket å gjøre stort i dag.

Vet liksom ikke helt hva jeg skal ta meg til..?

 

Jeg vet jo det, men det er ting som er litt ork å starte på. Tiltak :rolleyes:

 

Så da har jeg egentlig bare surret rundt i garasjen, ryddet og tenkt fine tanker om hvordan det skal bli til sommeren. Koselig det også. :yesnod:

 

 

Men en ting fikk jeg gjort.

Jeg kikket inn i dysehullet for å se om jeg kunne få øye på en skade på setet.

Måten jeg sjekket det var å sammenligne med en dyse jeg viste var i orden.

 

jeg så klar forskjell på hullene/setene.

 

defekt.jpg

 

 

Det hullet som er i orden er fint og sentrert inn dysenål gangen.

 

Det som er defekt er deformert, ugjevnt og ikke sentrert. Måtte liksom kikke litt på skrå inn gangen for å finne "midten" av det.

Kunne også skimte noen riper i forkant på siden før setet.

 

Har noen av dere vært borti no slikt før?

 

Er det noe å gjøre med det? Setet er vel for alltid deformert?

Må vel kanskje bare leve med det...

 

Har tenkt å prøve ut det du nevnte Bernt med "gjengetapp" for å se om det hjelper.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

For et par uker siden når jeg satte blokka på stammen var jeg litt u-heldig. Da jeg skulle skru på de to motorlabbene som er på hver sin side av motoren klarte jeg å knekke den ene bolten. Altså det dreier seg om de støttene som stikker ut og har gummi knotter på endene. De hindrer vel noe sideveis bevegelse i blokka. Ikke vet jeg... De skal hvertfall være der.

 

Men altså, jeg klarte da å knekke den ene bolten rett under hodet. Metallet var ganske trett.

Har siden da kikket litt etter måter å få den ut på, og prøvd diverse tenger. Uten hell. Ødela egentlig bare bolten mer.

 

p4191323.jpg

 

 

 

Men, i jula kjedet jeg meg litt og tilbringet litt tid inne på netthandelen. Der gikk jeg til innkjøp av et sveiseaparat til den nette sum av 300kr. Et lite nusselig 100A elektrosveis.

 

p4191318.jpg

 

p4191320.jpg

 

p4191321.jpg

 

p4191322.jpg

 

 

 

Jeg kan ikke sveise og har heller aldri prøvd. Men nå var det en fin anledning til å lære litt. Jeg ville sveise på en mutter.

Kjøpte inn noen sveisepinner, 2mm og 2,5mm.

2mm skal ha 35-65A

2,5mm skal ha 50-100A

 

Jeg vet heller ikke hvordan det er med alt det elektriske på båten når jeg må jorde sveiseaparatet i blokka, så jeg koplet av det jeg kunne komme over. Ønsker ikke å brenne komponenter.

 

Er det en reel frykt? Kan jeg ødelegge ømfintlige elektroniske komponenter på den måten?

 

Jeg rigget meg til og prøvde meg frem.

 

p4191324.jpg

 

 

Jeg hadde jo ødelagt mye gjenger på bolten så M6 mutter passet ikke lenger.

Tredde over en M8 mutter og kjørte på.

 

Prøvde først med 2mm pinnen og ca 60A

Det ble bare noe kladd.

Pinnen hang seg hele tiden fast og det ble aldri noe sprut over det.

 

Heiv i en 2,5mm og skrudde strømmen opp til 100A.

Det gikk mye bedre og jeg klarte å fylle opp mutteren med sveisemateriale(eller hva det nå heter).

 

p4191325.jpg

 

p4191326.jpg

 

 

Det ble nok ikke den peneste sveisen, men den holdt.

Ventet på at det skulle kjøle seg ned og så prøvde jeg.

Det gikk jo som smurt. Mutteren hang fast og jeg skrudde bolten rett ut.

 

p4191327.jpg

 

p4191328.jpg

 

 

 

Så nå har jeg gjort det også. Sveise. :smiley:

Ventet egentlig bare på en mulighet til å få brukt aparatet, og nå trengte jeg det jo virkelig.

Godt kjøp. Jeg er fornøyd. :flag:

 

 

Så får jeg bare håpe at alle el komponentene fremdeles er i live.

Håper noen kan gi meg en liten trygghet på at ting fremdeles lever...

 

 

Det var det for i dag. Venter på noen deler fra yamaha til forgasserene. Har vel de om et par dager håper jeg. :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...