Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Godt å vite at jeg har gjengen i fra baatplassen i ryggen, og at dere heier på meg.
klart vi heier på deg.

Jeg ba deg jo om å legge ut bilder her og har absolutt fått hva jeg ba om :smiley:

 

Lykke til i morgen :cheers:

:sailing::sailing::sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det var lurt.

Hadde du ikke bodd så langt unna så skulle jeg kommet og satt meg på kjellerdøren.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for all respons. Kjempemorro at så mange følger med og har glede av det jeg legger ut. :flag_bp:

Det har bare vært moro å ha denne tråden, og ikke minst lærerikt.

 

Jeg gruer/gleder meg til i morgen. Gleder meg til motoren skal startes(gruer meg litt også), men så blir det litt trist at denne tråden som jeg har lagt såpass med innsats i tar slutt. Det har vært en sann glede å bli en del av dette glimrende forumet. :flag:

 

Men nå skal jeg ikke ta all glede på forskudd. Den fødte pessimist som jeg er, så forbereder jeg meg mentalt på feilsøking...

 

kofalk. Jeg holder til i Kristiansand. Nærmere bestemt i Vågsbygd, den største bydelen i Kristiansand.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Ja, vi krysser fingrene alle som har fulgt med på prosjektet ditt `Double Weber`. :flag: Vil også fremheve ekspertisen som `Droll` og `bernt` har bidratt med. Du har vært en inspirasjon for mange av oss som trenger et spark bak. Ha en god sommer med din nyoverhalte Yamaha 225 hk. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hva slags 2-takts olje bruker du ( synt/ semi synt/ mineral ), på de fleste motorer er det IKKE anbefalt med syntetisk under innkjøring ..

 

Jeg var nede og kikket på oljen nå.

Den som er på er tcw-3 2takts olje.

Og den som jeg skal fylle på er også tcw-3 2takts olje.

 

Om den er syntetisk semi eller mineral stod det ingenting om...

 

Skal prøve å google det.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Etter litt lesing kom jeg frem til at den oljen er semi-syntetisk. Fikk aldri et helt klart svar der ute på eteren, men fikk en anelse.

 

Er det noen som vet?

 

Det var litt forskjellige dunker nede i garasjen. bla biltema sin tcw-3.

Det er ikke den som er på nå. Men tenkte å bruke den i morgen.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Yamaha har jo "sin egen" totaktsolje

Den må da være greit å bruke til innkjøringen?

hør med forandleren.

Det blir jo noe dyrere men det avhenger vel også av hvor du ellers kjøper det til vanlig.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det blir jo noe dyrere men det avhenger vel også av hvor du ellers kjøper det til vanlig.

 

Jeg har egentlig pleid å kjøpe oljen der jeg fyller bensin. Altså på en av marinaene i Kristiansand.

Den biltema oljen kjøpte jeg for å bruke under monteringen.

 

 

ønsker deg lykke til med oppstart :flag: gleder meg til video

 

Takk takk :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Droll. Er det semi-syntetisk jeg bør bruke under innkjøring?

 

Vet du om den oljen jeg har er det?

 

Hvis de hadde vært syntetiske, noe som virker "mot normalt" i den serien(tcw-3), så hadde de vel vært merket med det...

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Etter litt lesing kom jeg frem til at den oljen er semi-syntetisk. Fikk aldri et helt klart svar der ute på eteren, men fikk en anelse.

 

Er det noen som vet?

 

Det var litt forskjellige dunker nede i garasjen. bla biltema sin tcw-3.

Det er ikke den som er på nå. Men tenkte å bruke den i morgen.

 

tc-w3 står vel for Two Cycle Water Cooled - Grade 3.

 

Bare en standard som forteller at oljen egner seg for vannkjølte totaktsmotorer. De jobber jo gjerne på litt lavere temperatur enn sine luftkjølte, og radiatorkjølte søsken. Biltema sin tcw3 olje er mineralolje, så den skulle jo være fin til innkjøringen. Har hørt den produseres av statoil, men har ikke fått verifisert det.

 

Tror yamahas egen olje også er mineralolje. Er det ikke først og fremst DFI motorer som skal ha syntetisk?

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med å lakkere i kveld.

De dekslene som står under motorkassa, i toppen av stammen, må bli blå.

De har til nå hatt den gråfargen som din motor har kofalk.

Jeg kjøpte de på boats.net når jeg kjøpte motoren, da de manglet.

På tide at de får samme farge som resten av motoren.

De får tre lag med blått og to med klar.

 

Jeg sier deksler i flertall forde det er to-delt. Ett foran og et bak. De er skrudd sammen for å lage ett samlet deksel.

 

Får se om jeg gidder å ta bilder av det. Mulig i morgen når de er ferdig tørket.

Hodet mitt er liksom en helt annen plass. Måtte bare ha noe å gjøre i kveld.

Ventetiden er hard...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Mange sverger til mineralolje til innkjøring, spes på 4t motorer.

Yamaha og honda bruker kun mineral på mc'er frem til sykkelen har rullet 10 000, dette for at ting skal få slipe/sette seg korret.

 

Trodde ikke den biltemaolja var mineralolje. er dere sikker på dette?

Link to post
Share on other sites

Da er tiden kommet :flag_bp:

Monterte nye plugger.

Fylte på ekstra olje og fersk bensin.

 

Her er en liten pre-start video.

Noe dårlig kvalitet da det bare er foto apparatet. men det tåler dere :wink:

 

 

 

Og her er selve oppstarten.

 

 

 

Den startet jo fint.

Det begynte å ryke noe veldig når den fikk den drøye 4% olje bensinen.

Da surnet den litt til og var ikke så villig.

Men etter hvert gikk den greit.

 

 

 

Det ser jo ut som det brenner der inne. He he :giggle:

 

 

 

 

Kom gjerne med kommentarer. :yesnod:

Jeg er ihvertfall veldig lettet nå. Det sa ikke pang og alt ser ut til å funke. :flag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Ganske sikker på at utenbordsolja til biltema er mineralolje.

 

Jeg sjekket i katalogen til biltema, og der har den oljen den fargen på kannen som tilsier at det er mineral. Kannen er grå. dvs mineral.

Grønn kanne er semi syntetisk mens rød er syntetisk.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med å lakkere i kveld.

De dekslene som står under motorkassa, i toppen av stammen, må bli blå.

De har til nå hatt den gråfargen som din motor har kofalk.

 

Ble litt usikker på hva du mente med en gang. Så lissom ikke noe grå deksler på bildene øverst på denne siden. Så bladde jeg meg tilbake og fant dem. Klart de må være blå :):):)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...