Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Der er alle i saltwater serien i den perioden.
Mener å ha lest nylig at Yamaha kom med syrefast gearoverføring så sent som i 2000

(Var det i denne tråden?)

Da går jeg ut fra at dette gjelder drivaksel også.

I USA har Mercury spilt veldig på motorer med dette som de da har kalt Saltwater series.

Antagelig har Yamaha derfor kalt alle sine modeller der borte for det også for å møte konkurransen.

 

Har ikke yamaha syrefast drivaksel og giroverføring på de norske motorene og? Har hørt det.
Se svar over

 

 

Og den dekoren kom i 1998, så der hadde du rett.
Godt å ha rett :smiley:
Den varte frem til 2002.
:eek: Hvordan ble den da etter 2002?

Jeg mener bestemt at min 2005 modell ser slik ut...

Her er et dårlig bilde av den.

2005_yamaha_130_styrb.jpg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Den infoen er vel og merke amerikansk.

Og som jeg har opplevd de siste dager har ikke de alltid den samme dekoren som oss.

Men her er den som var fra 98 til 02.

 

00011.jpg

 

 

Og her er den som tok over i 03 og varte ut 2takter tiden.

 

000111.jpg

 

 

Hvis det bildet du viser er en 05 fulgte nok ikke vi ieuropa med på det skiftet som de hadde i USA.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

det er en 05 :yesnod:

Bokstaven nede i hjørnet er N

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

den stste er vel også gråblåsølvmetallic lakkert vel... og merkene er helhvite med skygge sort...

 

Jeg vet ikke helt hvordan de motorene ser ut. Hadde vært interessant å se et bilde.

 

 

Det var noen fine sider.

Hvilken side var det du fikk dine dekaler fra?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Tregt svar...

Har lest igjennom hele tråden din siden sist svar :flag_bp:

 

Godt stykke arbeide, litt spent hvordan det bli med solenoiden og dyse setet, og veeeldig spent på oppstarten.

 

her http://e-manmotorsports.com/website-2008/index.html

 

NOK 546.87 var det hjem på døra for mine, Arlon vinyl, uv salt vann ressistant og ripe"sikker"

 

Kan nesten garantere at han lager noe til deg, Eks bytta ut merc med yamaha på flammen eller at du hadde tatt høyoppløselig bilde av merkene dine og mål satt merkene og mailet han.

Eller en anna layout han har, eller spurt hva han har av alternativer.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for fin tilbakemelding :flag_bp:

Har holdt på en stund nå, så tråden begynner å bli sånn passe lang. :wink:

 

Ny primestart pumpe med solenoider er på vei i posten. Kjøpte fra boats.net. Og når jeg gjorde det kjøpte jeg like greit nye sink anoder, finnen og den under braketten.

Kjøpte også nytt deksel over svinghjulet. Har aldri hatt det...

 

Når det gjelder dyse setet tror jeg ikke det er noe å gjøre med det. Har handlet inn ny nål, men setet blir jo ikke noe bedre av det...

Hvis jeg får "ånden" over meg skal jeg prøve å lage til en gjengetapp av den gamle nålen og kjøre inn. Kanskje det bedrer retningen på nålen litt, kanskje.

Når den skal startes må jeg bare være obs på den nålen og stille litt ekstra på den en av veiene. Få den til å svive så greit som mulig på tomgang. Det er jo "heldigvis bare" tomgangsdysa.

 

Når det gjelder dekaler er det bare på drømme stadiet ennå. Kan ikke ta på meg det arbeidet nå. Det er jo snart sommer :cool:

Men det er greit å vite om alle alternativer, originale som kopier og custom.

Blir nok ikke noe av det før til vinteren.

 

Har lyst til å gjøre så mye, men må begrense meg litt akkurat nå...

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Har du satt noe tidsfrist i forhold til å få den ferdig? Jeg er superspent på oppstartsvideo!

 

Superspent. Det er bare fornavnet. He he :lol:

Jeg gruer/gleder meg til den dagen. :sweat:

 

Regner med det blir om et par uker til, for å ta litt godt i. Venter på deler fra både yamaha krs og boats.net.

Forundrer meg ikke om delene fra boats kommer først...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg montert powerliften.

I den forbindelse lagde jeg til en "backing plate" i aluminium, for å få presset litt mer gjevnt fordelt på innsiden av hekken.

Jeg lagde den av 6mm aluminium.

 

p4221348.jpg

 

p4221349.jpg

 

p4221358.jpg

 

 

 

Og her er liften på. Et tungt beist!

Var litt knotete å få den på.

Mye gris med den "tech7" massen også. Hadde plenty med den i og rundt hullene.

 

p4221355.jpg

 

p4221356.jpg

 

 

 

Det var egentlig alt jeg har fått gjort i dag. :flag_bp:

 

 

Men det var en ting jeg ville spørre dere der ute om.

 

Jeg fant noen deler som sansynligvis hører til en CMC powertrim jeg kjøpte en gang.

Men jeg lurer fælt på hva de er til. Jeg har fler av de.

Det ser ut til å være noe i forbindelse med det elektriske.

 

Den er helstøpt, kan ikke deles i to.

 

p4221351.jpg

 

 

Her står det blandt annet "strip lenght". Tipper at det er hvor mye en skal avmantle en kabel før en skal stikke den inn.

 

p4221352.jpg

 

 

I endene er det noen gummiknotter med et tynt lag med gummi i bunnen. Akkurat som en skal stikke et lite hull og tre inn noe. En kabel muligens..?

 

p4221353.jpg

 

p4221354.jpg

 

 

De er liksom så forseggjorte, de må da være til noe tenker jeg.

 

Noen som vet??

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da var noen av delene fra Yamaha Krs kommet. De vikstigste. Nemlig pakningene til forgasserene.

Da jeg renset de så jeg at noen av de pakningene i aluminium var noe dårlig, så jeg kjøpte alle nye.

 

p4231360.jpg

 

 

Disse ble kjapt satt på.

Deretter monterte jeg throttle position sensoren. Den står på den øverste forgasseren.

Jeg hadde merket godt hvor den stod før jeg demonterte, så det var greit å sette den på riktig.

 

p4231361.jpg

 

 

Da er det ikke annet å gjøre enn å sette på forgasserene igjen.

Her er pakningene. De har ventet lenge på å få komme på. :wink:

 

p4231362.jpg

 

 

Ein Zwei Drei

 

p4231363.jpg

 

p4231364.jpg

 

p4231365.jpg

 

 

Så måtte slangene til bensinpumpene på.

Det var noe trange greier, så jeg la slangene foran vifteovnen en stund for å mykne de opp.

Fikk til slutt tredd på noen strips, så det henger greit.

 

p4231366.jpg

 

 

 

Tidligere i høst/vinter klarte jeg å knekke festene til trim sensoren da jeg holdt på med ett eller annet i det området.

Den bestilte jeg ny sammen med alle lagerene o.a.

Har koplet vekk den gamle nå og tredd inn den nye.

 

p4231368.jpg

 

p4231369.jpg

 

 

Jeg fant frem luftfilter boksen og syns den var noe skitten og klissete.

 

p4231375.jpg

 

p4231377.jpg

 

 

Jeg har lyst til å vaske den.

Det er vel bare å hive den i en dunk med vann og zalo?

 

Skal den inneholde noen luftfilter eller skal den være tom?

Bare disse gangene og det gitteret.

 

 

Vel vel. Det var det for i dag.

Nå begynner det virkelig å nærme seg.

Kan nesten lukte 2takts eksosen i garasjen nå. :smiley:

 

Skal bare senke ned girhuset og stille på giret, så det står riktig i forhold til girstangen. Og kople på gass og girwire.

 

Så er det oppstart!!! :cheers:

 

 

 

 

 

forhåpentligvis...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

blir det i helga? bilde/video.....

 

Det blir kanskje i helga, men mest sansynlig til uken. Har tatt ut ferie til uken for å kose meg litt med prosjektet og kanskje få begynt på båtpussen.

Skal legge ut masse bilder og videofiler.

Begynner å se enden nå.

Visualiserer øyeblikket når jeg vrir om nøkkelen, og det er flere senarioer som spiller seg ut. Satser på et av de behagelige...

 

 

Sikkert tenk over det... innkjøring!

 

Det står en del om det i manualen. 10 eller 20 timer med ekstra olje i tanken og kun korte visitter på wot.

Skal lese mer nøye om det når tiden er inne.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Husker som ungdom når jeg hadde moped. Den byttet jeg sylinder og stempel med ringer på.(trimmet) Greide jo ikke å kjøre den inn slik den skulle da det var veldig morro å gi bånn pinne. Ikke fikk den ekstra olje heller og det gikk veldig greit faktisk, så kanskje det er noe i det. Mulig det blir litt annerleder med en båt motor?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg for min del tror på denne løsninga da den er godt argumentert for. Kjørte selv inn min snøskuter etter dette prinsippet(etter totaloppbygging av motor), å har ikke noe å utsette på dette.

Spurte også mekaniker ang innkjøring og denne metoden,å han tilføyde bare at fult gasspådrag er ikke noe problem, men ikke dra på over lengre tid med en ny motor, ca 20-30sek i slengen.

Greit å si at dette er en motor som yter ca 140 hk og har 8200rpm på topp, ca 670ccm.

 

Det ble argumentert tidligere at "rolig innkjøring" stort sett var mere aktuelt i "gamle dager" når honingsmønstret var anderledes og lagring og oppbyggning ikke hadde samme løsninger som benyttes nå.

 

Jeg vet uansett ikke hva som er best for deg, å vil derfor ikke si hva som er best egnet for din motor, håpet uansett å kunne bidra litt å satser på at dette skaper den diskusjonen blant "fagfolkene" som må til for at du skal få best miulig svar :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...