Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Mulig jeg ser feil, men for meg virker det som det er loddeører med noen dårlige loddinger som er problemer ved tilkoblingen til pumpen din?

Jeg tror jeg ville ha tatt av ledningene, kortet dem ned litt. Renset kontakten og brukt loddepasta, avisolert og loddet på kablene på nytt samt dratt over en god krympestrømpe. Det burde funke utmerket (tror ejg) :smiley:

 

Liker prosjektet ditt, fint å se at det begynner å komme sammen nå, ser frem til å høre hvordan oppstarten går :flag:

Link to post
Share on other sites

Takk for fine tilbakemeldinger. Jeg ser også frem til oppstart. Er forhåpentligvis ikke så langt unna.

Men jeg har slutta å tro at ting går fort. TTT "ting tar tid". Så det skjer når tiden er moden.

 

Mulig jeg ser feil, men for meg virker det som det er loddeører med noen dårlige loddinger som er problemer ved tilkoblingen til pumpen din?

 

Jeg hadde et håp om at de var loddet på, men det ser ut som de forsvinner inn.

Skal ta en endelig sjekk på det i morgen.

 

Hvis de ikke er loddet, går det an å lodde kabel på kabel?

Altså klippe de der de nesten er slitt. Rense de stubbene som står igjen og lodde på ledningene igjen.

 

Går det? Vil det være tilstrekkelig hold?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Kompisen til min far var telemontør. De bygde garasjen sammen av telefonstolper. Sagde de opp til matrialer.

 

Men tingen er at jeg og er det. Altså telekomunikasjonsmontør.smiley_thumbs_up.gif Jobber i Relacom. Men driver ikke så veldig mye med lodding. Er ikke så mange igjen av de gamle loddesatsene rundt i sentralene lenger. Men jeg har da noe kunskap om det.

Jeg har fult loddesett i bilen, så tror jeg gjør et forsøk.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Men hva brukes denne pumpen til?

Aldri sett den før.

tror ikke det var slik på min 175 hk...

Hvor sitter disse pumpene? På forgasserne?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tror den heter "prime starter", og skal gi litt ekstra med drivstoff når det trengs. Tror jeg da altså...

Hadde vært interessant hvis noen hadde vist "for sure".

Mener jeg har lest et sted at den kun er på 225hk tidlig 90tallet.

Hvis du ser øverst på den så er det tre utganger, så den spytter inn bensin til alle tre forgasserene.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

ok

Det er også i bruk på nyere mid range motorer.

60-90 hk.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

I dag syntes jeg det var tungt å jobbe. :cryin:

For det første var jeg veldig trøtt :sleep: etter å ha vært ute i seks timer på sjøen og fisket. Sol og fiske/båttur slo meg nesten helt ut.

 

For det andre liker jeg ikke å stå fast. Finner ikke den delen til primer pumpen. Vil gjerne kjøpe den ny. Kikket på kablene som holder på å ryke, og skaden er helt i flush med kanten. :headbang: Blir vel ikke mye hold i en lodding der?

Det ser iallefall ikke ut som det skal gå.

Tror den heter "solenoid" forresten. Iallefall på engelsk...

 

Og for å klage litt mer liker jeg heller ikke, som tidliger nevnt, leningenettverket på min motor. Masse skjøter og mye tape. Måtte skifte ut et par av disse skjøtene da de var fulle av irr. Det er greit å få byttet noen skjøter, men jeg kan ikke annet enn å tenke at alt av kabler skulle vært skiftet ut. Noe som er en kostbar og ikke minst tidkrevende jobb.

 

Og så er det denne girstangen som skulle stått i en annen posisjon. Må ha av girhuset for å gjøre det...

 

 

Så til hva jeg faktisk har fått gjort i dag. Og det er ikke så fryktelig mye.

Har montert YMISen, styringsenheten til elektronisk tenning m.m.

I den forbindelse måtte jeg sitte en del med kameraet mitt, og kikke tilbake på gamle bilder fra når jeg demonterte, for å finne ut av hvor virrvarret av kabler skulle hen. Er glad for at jeg merket tydelig og tok mange bilder.

 

p4101246.jpg

 

p4101247.jpg

 

 

Må til med forgasserene snart.

Hadde tenkt å rense disse før jeg monterte de.

Har ikke gjort det heller før så...

 

Er det noen som har gode tips til hvordan det gjøres?

 

Forstår det slik at jeg skal skru ut det som kan skrues ut. Sprute inn bremse rens eler lignende. Blåse masse trykkluft.

 

Er jeg inne på noe?

 

p4101248.jpg

 

 

Vel vel. Kanskje ting blir bedre i morgen. Etter en god natt søvn. Litt R`n R. :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Må til med forgasserene snart.

Hadde tenkt å rense disse før jeg monterte de.

.......

Er det noen som har gode tips til hvordan det gjøres?

 

Kjenner du noen som disponerer en ultralydvasker?

Fikk renset en PV-forgasser med en slik, og den ble som ny.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Kjenner du noen som disponerer en ultralydvasker?

 

Jeg gjør desverre ikke det.

 

Måtte du skifte noe i forgasseren når du vasket den slik? Som pakninger o.l

 

Hadde helst sett at jeg ikke trengte å bytte noe. Bare demontere og rense.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

vi hadde kjøpt inn et "renoveringssett" før rensingen, så diverse deler ble skiftet.

 

Jeg har kikket på rep sett til forgasserene mine, men det kommer på ca 700$ for alle tre ferdig fraktet og momset. Det er litt mye akkurat nå...

 

Antar at du ikke har tid til å sende forgasserne til Oslo?

Har du tid til det, så kan jeg sette deg i forbindelse med min kamerat med ultralydvasker.

 

Takk for tilbudet. :flag_bp:

 

Må se først hvilke alternativer jeg har. :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

men det kommer på ca 700$ for alle tre ferdig fraktet og momset. Det er litt mye akkurat nå...

:eek: hva inneholder DET kittet da ?? er normalt sett kun noen små pakninger/O-ringer + muligens ny flottør ventil med sete ...

 

Må se først hvilke alternativer jeg har. :smiley:

Kommer i de fleste tilfeller langt med litt white sprite /et passende kar /en pensel/ trykkluft ....på litt vanskelige tilfeller HAR jeg lagt dem i bløtt i lynol...

 

Ellers, HAR ultralydvasker :yesnod: ... blir berre lekkert...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

:eek: hva inneholder DET kittet da ?? er normalt sett kun noen små pakninger/O-ringer + muligens ny flottør ventil med sete ...

 

Settet jeg kikket på heter "carburetor repair kit" part#6K7-W0093-02-00 og selges på boats.net for 176.42$

Regner med jeg må ha 3 stykk, da jeg har 3 forgassere?

 

0035.png

 

 

Kommer i de fleste tilfeller langt med litt white sprite /et passende kar /en pensel/ trykkluft ....på litt vanskelige tilfeller HAR jeg lagt dem i bløtt i lynol...

 

Det var noe sånt jeg tenkte.

Skal jeg da skru fra hverandre forgasseren for å komme til viktige plasser?

 

Hvis jeg må det. Ødelegger jeg noe da som må skiftes? Som pakninger, o-ringe etc.

 

Ellers, HAR ultralydvasker :yesnod: ... blir berre lekkert...

 

Heldiggris! :cool:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Om du er forsiktig ved demonteringen så overlever vanligvis pakningen mellom lokk og hus. Flere pakninger pleier det ikke være, bortsett fra mellom forgasser og innsug. Eventuelle tvilsomme O-ringer kan lett erstattes med tilsvarende fra en Tools butikk eller lignende...

 

En skikkelig rengjøring er det som skal til, særlig av flottørhus og dyser.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Settet jeg kikket på heter "carburetor repair kit" part#6K7-W0093-02-00 og selges på boats.net for 176.42$

Regner med jeg må ha 3 stykk, da jeg har 3 forgassere?

 

Søke litt på delenummert og fant dette...

Yamaha Outboard Carburator Rebuild Kit- Kit contains Gaskets, needle valve's- float and pin- idle adjust screw- O'rings- - Used on alot of 150 HP-225 HP- 1990 and 1991- Yamaha part number is 6K7-W0093-02-00 and supersedes to 6K7-W0093-09-00- List price from Yamaha is $188.48

 

 

Det var noe sånt jeg tenkte.

Skal jeg da skru fra hverandre forgasseren for å komme til viktige plasser?

Du bør ihvertfall skru såpass at du kommer til flottøren og flottørventilen ( bør sjekkes og etterjusteres ( flottør høyde )), skru også ut eventuelle juserings dyser ( hoved dysene KAN sitte så hardt at de kan få sitte i ro )

 

Hvis jeg må det. Ødelegger jeg noe da som må skiftes? Som pakninger, o-ringe etc.

Kan i de fleste tilfeller utgåes med å være forsiktig og ta det med ro.

 

 

 

Heldiggris! :cool:

koster deg porto tur/retur + litt tid .... :drink:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Veldig sjelden det er noe som ryker når man demonterer en forgasser .

Å vist man er uheldig så bestiler man bare det man trenger, Mye billigere en å kjøpe komplett (som regel)

 

Har du shokespjeld i forgaserne ? tror ikke det . Den primersaken er vel en direkte innsprut shoke som spruter bensin rett i innsuget. (Da slipper motorn å suge det inn først , Starter fortere)

 

White sprit og trykkluft er tingen.

 

Som regel så er det en stjerne eller kryss som indikerer hva som er med i ett kitt i dele katalogen.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått gjort noe i dag. Har vært og fisket i finværet. :cool:

Og snart skal jeg se Start knuse Brann!!! :wink:

 

Men jeg har bestemt meg for å rense forgasserene selv. Fikk fler tilbud i går om sende de bort for å få de vasket i ultralyd vask, bla av Droll, men jeg hopper i det selv. Har lyst til å lære meg hvordan de er satt sammen og vaske de, og det har jeg en fin sjanse til nå.

 

Så da blir det witespirit og trykkluft. Blir spennende. Har liksom alltid hatt en slags ære-frykt for forgassere, men det er på tide at det slipper taket. :smiley:

 

Men tusen takk for tilbudet Droll, det var veldig generøst av deg. :flag_bp:

Båtplassen og dens medlemer fortsetter å overraske positivt. :cheers:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Etter å ha kommet så langt prøvde jeg å gire med "girstangen". Det viste seg å være vanskelig.

Tror jeg har satt staget i feil hakk før jeg senket det ned. Altså at girstangen ikke står i riktig posisjon i forhold til girkassen.

Når det ser ut som den står i revers er den egentlig i fri.

 

p4091240.jpg

 

Så da tenkte jeg at jeg enten skrur av girhuset og manuelt velger revers, eller løfter opp blokka og stiller på girstanga.

 

Hva tror dere er den enkleste måten?

 

Er det noen av dere der ute som har vært borti samme problemstilling?

 

Det som skjedde var jo at når jeg pumpet inn nytt fett i girstangen vrei jeg en del ganger på den. Den kan jo stå i tre forskjellige posisjoner som blit til forover, fri og revers når den er koplet på.

 

Og da jeg satte den på plass tenkte ikke jeg på hvilket gir girhuset stod i og hvilken posisjon stangen stod i.

Så nå står de feil i forhold til hverandre.

 

Hva er da den greieste måten å løse det på???

 

Skal jeg løfte opp blokka igjen og stille på girstangen?

 

Eller skal jeg skru av undervannshuset og sette girkassa i revers manuelt?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

det er jeg enig i. da slipper du jo å tenke på det på en stund

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...