Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Dersom du i perioder fysisk oppdager at nå er det en sylinder som er ute, kan en vel begynne å vippe av pluggheten på en sylinder for å se om det forandrer seg

 

Den er faktisk ikke så dum. Skal ta med meg den. Takk for tipset. :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

PS! Testen kan utføres med forbehold om at tenningsystemet tåler denne frakoblingen av plugg under drift.

 

Jeg sjekket denne metoden og det var ikke så lurt å gjøre.

Det var vist noe med en eller annen trigger som kunne gå da.

 

Så da blir det ikke noe av det.

Litt synd egentlig, for det hørtes så greit ut...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Fikk et tips fra en annen kant.

Hvis jeg kunne høre at den bare sveiv på fem sylindere skulle jeg daue motoren og sjekke pluggene.

Hvis en av de er våte av bensin skulle jeg prøve å bytte ut den pluggen.

Hvis det ble bedring av det er det enten en dårlig plugg fra fabrikken, eller så er det coilen som ødelegger pluggen.

 

Hørtes det fornuftig ut?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har jeg ordnet meg utstyr for å teste tenningen. :flag_bp:

Kristiansand Bådsenter(Yamaha) lånte meg deres utstyr. Et apparat som heter "Ignition Mate". Det skal kunne gjøre det samme som et oscilloskop. Sender en stooor takk til gutta på Kristiansand Bådsenter :cheers:

 

Nå sitter jeg og leser brukermanualen og det ser ikke så galt vanskelig ut. Dette skal jeg få til. :yesnod:

 

Fikk en liten boost nå ja. Blir forhåpentligvis lettere å finne feilkilden.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke begynt å teste tenningen ennå, men jeg har tatt kompresjonstest. Tre av sylinderene lå på 7,9bar, to av de 8,1bar og en på 8,3bar. Så det er helt i orden.

 

Men jeg fant ut av hvor vannet kommer innenfor dekselet.

Slangen til vanntrykksmåleren har ligget for trangt inntil lokket, så i den var det slitt et hull. Dvs at det hele tiden har sprøytet vann ut av det hullet og på motoren.

 

Denne slangen står opp av toppen på styrbord sylindertårn. Det har sikkert dusjet godt.

 

Kan feilen være så enkel..?

 

Slik vanndusj, kan det ha oppstått en permanent skade av det?

Eller vil ting normalisere seg når det tørker? (sett at det bare er det som er feil da...)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

om den har stått å spraya ja, kan ha resultert i grønn overledning og dobbel fustasje opphengs-forkobling det.

 

Om det er det så retter det sikkert på seg når det blir tørt.

Kan godt gå over alle kontakter med, hva var det vi båtfolk bruke, crc 6-66...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg målt på høyspent siden, og jeg fikk veldig varierende resultater. Ble ikke helt klok på det, men jeg tror det var både for lav spenning og for liten gnist. Signalet varierte veldig.

Kan det tyde på at problemet er før coilene?

 

Skal ta tak i det igjen i morgen med friskt mot.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet alle seks pluggene og da responderte den med en gang. Den startet opp kald med det samme og virker til å svive bedre, på tomgang ihvertfall. Skal ut å prøve den en tur etterpå.

 

Er det slik at pluggene ikke liker den oljeblandingen jeg kjører med nå?

 

Eventuelt hvilken skade er det de får?

 

De så jo like fine ut, men var litt blanke. Mulig det er olja som gjør det...

 

Hadde det holdt å vaske de med rødsprit og satt de på plass igjen?

 

Foreløpig er jeg litt oppstemt, men det kan kjapt snu... :wink:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da var prøveturen over, og den oppførte seg veldig bra.

 

Ser frem til at innkjøringen er over slik at jeg kan få en motor som trives med det drivstoffet den får.

Nå venter jeg egentlig bare på at den skal begynne å fuske igjen...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Så flott, ønsker deg så veldig en feilfri sommer etter jobben du har gjort.

Er imponert til de grader, IOM kunnskapsnivået du hadde før du startet. Er jaggu ikke mange som hadde kommet til å gjøre det sammme. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Først må jeg bare si att du har gjort en fabelaktig jobb!!

 

Som mangeårig Industrimekaniker og lastebilmekaniker kan du bare ta gi deg selv en solid applaus for det du har utført!

 

Angående tennplugg problemet...link til NGK http://www.ngk.com/Default.asp

 

fant ikke noen plugger uten resistor..mulig du finner dem med å lete bedre...du får bare ordne deg med ett sett plugger å ha liggende...er SIKKER på att dette er problemet..men dette kommer til å gå seg til....bare la motoren få røre på seg sånn att den får skikkelig driftstemperatur....litt heftig "glagassing" er stikkordet ;-)

Da får å motoren renska seg op litt å kvitta seg med mye sot å guffe..

 

Lykke til!

 

Mvh Jan-Roger.

Link to post
Share on other sites

He he, du har den der ennå ja. :giggle:

Skulle nesten tro den hadde brutt seg ut og tatt seg en tur til sørlandet, virket sånn i går ihvertfall.

 

Bare hold den der inntil videre, tror det er best det :yesnod:

 

Så med gnomen innelåst i kjelleren, fingrene krysset, hestesko over døra og firkløver-farm i båten burde båtsommeren bli bra. :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Hei Jan-Roger/Janniz, velkommen til baatplassen :flag_bp:

Hyggelig av deg å komplimentere arbeidet mitt. Ekstra gøy når det kommer fra en fagarbeider. :yesnod:

 

Jeg håper det er det som er problemet, det virker veldig trolig.

Heldigvis koster pluggene bare 38kr pr stk, så jeg har råd til å skifte de et par ganger til. :wink:

 

Håper bare ikke det fortsetter når den skal tilbake på vanlig oljeblanding(2%)...

Men det er bare skeptikeren i meg som prater, det går nok bra.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Har vore gjennom samme som deg med Tohatsuen eg hadde og fekk mange "flashbacks" Men den motoren tok kvelden eit år etter då eit stempel gav opp og eg orka ikkje å gå igang med endå ei overhaling so eg selde den. Men må sei eg er imponert over arbeidet ditt og har følgt med siden begynnelsen. Har du fleire motorer som er i behov av overhaling so må du berre starta ny tråd, eg vil følga med :smiley: Og lykke til med motoren vidare.

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Alltid fint med gode tilbakemeldinger. :yesnod:

Jeg vurderer å skaffe meg en motor til ja. En litt mindre, mulig 115-130hk eller no.

Tror den båten er vanskelig å få solgt med 225hk, den blir for heftig.

Markedet som er ute etter en slik båt med så stor motor er ganske lite tror jeg.

Da vil nok en litt mindre motor passe bedre til flere.

 

Noen meninger om det der ute?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...