Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Takk for det :flag: Har lest masse her på baatplassen i det siste...

 

Å har holdt på med båt i unge år både trebåt å plast å alskens motorkonfigurasjoner... Likeså Amcar med flere tunge restaureringer på samvittigheten...så gikk det mange år med jobbing..familie..hus å skilsmisse "sameold sameold u nåw" :crazy: driver nå å kjører Mc å har noen gamle totakterprosjekt gående...men lysten på båt begynner å bli meget påtrengende...velvel...time will shåw...

 

Tenker når du går over på 2% blir d enda bedre å mye mindre sot å "fordøye" for motorn...bare pass på att du kjører Mineral olje..som tidligere nevnt i tråden her...

 

Som vi ser her oppe i Trondheim: "Du ska vel sjå att d går sæ te ætte kvart!!" :lol:

 

 

Mvh Janniz :lol:

 

PS! som Bernt sier...prøv å få tak i B9HS...det der resistor opplegget er vel å bra for bruk i bil for ikke å forstyrre radioen...men på en båtmotor har du ikke bruk for det...lager bare trøbbel...hadde nasse trøbbel med det der på en del av de gamle bilene jeg hadde...løsenet ble plugger uten R..

Redigert av Janniz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt uten R altid. Av erfaring så var det aldri feil med de ,men opplevde mange ganger overslag i R plugger.

Bernt

 

Ok. Skal skrive meg den bak øret og prøve å få tak i slike plugger. Takk for tipset Bernt. :smiley:

 

 

men lysten på båt begynner å bli meget påtrengende

 

Det er bare å hive seg rundt å gå til innkjøp. Sjøen æ hærlig :yesnod:

 

bare pass på att du kjører Mineral olje..som tidligere nevnt i tråden her...

 

Jeg har forstått at jeg burde bruke mineral olje mens jeg kjører inn, noe jeg også gjør. Men er det slik at jeg også skal fortsette med det etter innkjøringen er ferdig? Hvist så, hva er så bra med mineral olje kontra halv-syntetisk og syntetisk?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

det der resistor opplegget er vel å bra for bruk i bil for ikke å forstyrre radioen.

 

Lager en ikke-R plugg slik dure lyd i høytalerene som følger turtallet på motoren?

 

Jeg har jo annlegg i båten. Vil det slå inn på det?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Skal se om d blir noe båt opplegg snart ja... :giggle:

 

Når du er ferdig med innkjørings perioden kan du gå over til syntetisk....syntetisk olje tåler temperatursvingningene mye bedre enn Mineral...Motoren går "Coolere"..Og tåler mere "bank"...

Med mineral olje øker temperaturen og friksjonen mellom stempelring/sylindervegg...noe som er essensielt for og få til en ordentlig innkjøring av motoren din...ting sliter seg bedre til altså...

 

Prøve med påslått anlegg i båten da når du er ute...har du hatt støy på anlegget før da..?..hvis det er stille nå så funker i hvertfall resistor opplegget på pluggene... :wink:

Redigert av Janniz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var det jeg trodde med oljen.

Da går jeg over til syntetisk etter innkjøring.

 

Det står i manualen at jeg burde kjøre i 10 timer med 4% olje(mineral). Er det noe jeg burde følge slavisk eller kan det kortes ned litt?

 

Jeg har ikke hatt noe støy i annlegget til nå.

Men kommer det litt støy etter å ha montert plugger uten "R" er det nesten verd det. Heller litt during i høytalerene enn ikke during i motoren. :wink:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Det blir nok til at jeg kjører de 10 timene ja. Har snart unnagjort en tredjedel.

 

Jeg ser frem til å kunne gå ned på oljemengden. Litt flaut å ligge i byen blandt mange andre og starte opp. Det kommer en voldsom røyk utvikling, spesielt ved oppstart.

Får bare håpe at de liker den gode gamle 2takt lukta like mye som jeg. :giggle:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Takk for det. :flag_bp:

Ja, det tok vel sin tid å bla seg gjennom hele tråden, er blitt noen sider. :wink:

 

Deilig med den gode mestringsfølelsen etter endt arbeid.

 

Har ikke fått kjørt noe i helgen. Må kjøpe meg ny slange til vanntrykksmåleren, den gamle er litt kort. Må flytte nippelen fra styrbord side over til babord side. Der kan den stå litt lavere og vil ikke komme i konflikt med lokket til motoren.

Lokket gnager hull i slangen...

 

Styrbord "sylindertårn" er noe høyere da det er der sylinder #1 befinner seg.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å bare skru ut nippelen og sette på plass den gamle bolten som stod i hullet og kjøre uten vanntrykksmåler i helgen. Men så finner jeg ikke den bolten. Uhyggelig irriterende!! :headbang::headbang:

 

Jeg sjekket med den lokale proffpartneren, men de hadde ikke syrefaste M14 x 1,5 bolter(fingjenger). Det nærmeste de kom var M14 x 2, og det duger ikke. De hadde det heller ikke i messing.

 

Så da er det bare å smøre seg med litt tolmodighet, og solfaktor selvfølgelig, og prøve igjen til mandag.

Handler slange og flytter det over til babord side, like over sylinder #2.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har ikke skjedd så mye her i det siste.

Har flyttet over slangenippelen til vanntrykksmåleren, over til babord side. Nå får slangen stå i fred for lokket.

 

Ikke har jeg fått kjørt så mye heller. Vært opptatt med litt andre ting.

 

Men jeg skal ut til lørdag, da skal min fetter være med. Han jobber i media bransjen. Filming og redigering m.m

Satser på at vi skal få lagd noen gøye videosnutter av litt kjøring o.a

 

Kommer tilbake etter helgen med rsultatet. :smiley:

 

Forresten veldig gøy å være nominert til årets prosjekt.

Den tråden kunne aldri blitt hva den har blitt uten all den fine responsen og hjelpen jeg har fått fra dere.

 

Så igjen, tusen takk baatplassen. :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Hei, sitter og bygger sammen en identisk powerhead med din, dog uten noen form for manual, har bestilt boken men den lar vente på seg, så spm er vel om du har scanner og kunne dratt inn sidene som omfatter elektriske? viktigste funksjone er trim ,trimsender, tenning, tenningsbryter/dødmann og start. står det evnt noe om bensintrykk der også? har løs elektrisk stor pumpe

 

har nistudert alle bildene dine og det har hjulpet endel! :)

 

mvh Anders

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte seloc online en del. Gikk inn og komponerte min egen manual. Satt sammen bilder og tekst derfra og printet det ut.

Ellers var jo den ene boken jeg har også grei. Den tar for seg v4 og v6 fra 80 tallet.

Har en til som tar for seg alle mulige yamahaer, men den ble for "rotete".

 

Jeg leste vel i en annen tråd at du nå har abonnert på seloc online. Der tror jeg du finner det meste. Må bare lete en del. Søkefunksjonen der er ganske grei.

 

Lykke til. Jeg koste meg storveis, håper du får det like fint. :flag_bp:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Utrolig flott tråd! flag_bp.gif hadde planer om og legge meg tidlig idag, men etter jeg kom over tråden din ble jeg sittende her og lese til kl 4 i natt rolleyes.gif Og du aner ikke hvor jeg gledet meg til og komme frem til video av oppstart, og når jeg kom så langt, var ikke klippene mulig og se crazy.gifcrazy.gifcrazy.gif Følte en blanding av forbannelse og irritasjon komme sigende igjennom kroppen lol.gif men, men, var verdt lesingen anyway, helt konge Double Weber! flag.gif Hadde satt stooor pris på om du kunne lagt ut en ny link som støtter ''dagens youtube'', så jeg fikk høre vidunderet starte! cool.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Takk for det Sjømann :)

Kikket tilbake i tråden og det er som du sier, "old youtube".

Noen som vet hva det kommer av?

Er det en hel haug med videoer her på baatplassen som ikke virker nå?

 

Jeg er på hytta nå med ikke så veldig god 3g dekning, men skal se om ikke jeg kan få lagt de ut på nytt.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Tror bare jeg dropper å prøve å legge inn videoene på nytt mens jeg er på hytta. Det tar jo en evighet bare å komme inn på youtube...

 

Men en måte å gjøre det på er å gå inn på youtube, og etter "www.youtube.com/" limer du inn "watch?v=" og etter det setter du inn det som står mellom "[OLD_YouTube]".

 

Så på den første videoen blir det "www.youtube.com/watch?v=s94wlf8ZdS0"

 

Video nr to skal da bli www.youtube.com/watch?v=GB4vPYcCZxc

 

Da får du sett de :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

aaah thumbsup.gif Jeg prøvde igår med www.youtube.com/s94wlf8ZdS0, men glemte watch rolleyes.gif

 

 

Siden du hjalp meg med det skal jeg fikse alle videoene for deg, disse under her skal virke:

 

www.youtube.com/watch?v=s94wlf8ZdS0

Her er selve oppstarten.

www.youtube.com/watch?v=GB4vPYcCZxc

www.youtube.com/watch?v=e3eMMuw2KSo

www.youtube.com/watch?v=0xh0UK7qx20

Nå funker det vell? thumbsup.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...