Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Takk for det. Godt å høre at andre har stått i det samme. :yesnod:

 

Jeg kan jo kjøpe litt hjelp ja.

Hadde jeg bare funnet noen som jeg kan stole på, at de vet hva de gjør og er flinke.

Foreløpig har jeg ikke noe sted å henvende meg...

 

Hvis noen der ute vet om noen på sørlandet som virkelig kan sine saker, så skrik ut.

Hvis jeg noen gang finner det skal jeg aldri gå noe annet sted. :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Nedtrykkende ja, skikkelig kjedelig når man legger ned så mye jobb.

Føler med deg.

 

Jeg har egentlig ikke tro det er mekanikk, for der har du jo gjort det etter alle kunstens regler tror nå jeg.

Kan nå være en sammenheng med vannet som du sier kommer ut når du tilter den opp, at det bli fole fuktig klima til den...

Hvor renner vannet inn da?

 

Tenkte og på en ting.. varme og kalde plugger... noen som vet om kanskje det kan være noe med det..?

Mener om det skulle kanskje vært anne grad på de, en type varmere eller kaldere plugg hadde hjulpet, eller kan være årsak?

 

Bare tenker høyt her uten å ha noe konkret.

Link to post
Share on other sites

Saltvann og elektrisitet er aldri en god miks, men dekselet skal vel være ganske tett? Dersom det er feil med tenningen kan det kanskje avsløres med et oscilloscop mens du kjører med belastning. Det brukes i hvert fall på biler. Da er det kanskje mulig å se hvilken sylinder som ikke tenner og om feilen ligger på høyspent- eller lavspentsiden.

Link to post
Share on other sites

Hvor renner vannet inn da?

 

men dekselet skal vel være ganske tett?

 

Den store pakningen som går rundt dekselet er ganske lurvete. Har bestilt ny i dag.

 

Så er det denne hekksjøen da, som slår opp veldig høyt på dekselet når jeg går ut av plan. Denne kan potensielt slå inn i "luftinga" på dekselet.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Prøv å kjøre motoren med dekselet av når det er mørkt ute! Da er det lett å se eventuelle overslag på høyspentsiden. Slike overslag kan gi de symptomene du forteller om...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har vært ute og kjørt litt igjen, og det virker veldig trolig at det er tenningen det er noe med.

Den får disse hoppene, akkurat som om den hikker.

 

Det er vel en av sylinderene som ikke tenner?

 

Merket også at den i korte perioder gikk bare på fem sylindere. Da gikk turtallet ned og den ble dvassere, dårlig respons på gassen.

 

Turtallet på tomgang har også sunket ca 70-150rpm. Mens den til å begynne med svev på ca 600-650rpm går den nå på ca 450-550.

 

iom at den gjør det samme på tomgang tenkte jeg å begynne med å sette på en test lampe på hver av pluggene. Starte den i mørket og se etter forskjeller.

Kanskje jeg kjøper inn fem stk til av disse test lampene og tester alle på likt. Det hadde sikkert sett bra ut i mørket. Reine disko-båten. :giggle:

 

index, hva ser jeg etter hvis jeg skal teste ut det med overslag?

Hvis jeg først skal arbeide rundt midnatt kan jeg like godt teste det også.

 

Det hadde jo vært veldig greit hvis jeg fant noe med disse test lampene. Da vil jeg først prøve å bytte rundt på coilene. Sette den jeg finner utslag på en annen plass og se om den oppfører seg like dann.

 

Det går vel ann å måle seg frem på coilene også. Er det noen som har peiling på den prosessen?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

index, hva ser jeg etter hvis jeg skal teste ut det med overslag?

 

Du ser etter små gnister som hopper over til gods fra pluggledninger, hetter eller coiler. Saken er den at hvis strømmen slår over til gods et annet sted enn i pluggen, vil du ikke få tenning på den sylinderen og du får sånne "nykk" som du har nå. Om du ikke ser noe kan du prøve å spraye 5-56 over coiler, ledninger og hetter, det hjelper i det minste hvis det er fuktighet som gir overslag til gods. Går den finere da, er det nok på tide med nye pluggledninger/hetter etc...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for lykke ønskninger. Jeg trenger litt av det nå. :flag_bp:

Da har jeg litt å prøve ut. Skal se om ikke jeg får begynt i morgen.

Må bare få gjort det først som sist. Kan like godt hoppe i det, som å krype i det. :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

og om feilen ligger på høyspent- eller lavspentsiden.

 

Hva er forskjellen på høyspent og lavspentsiden? Er det lavspent når den kjører sent og går over til høyspent når jeg drar på?

 

Kanskje litt dumme spørsmål, men jeg vil heller forstå en å fremstå bra. :wink:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Flott tråd.

 

En Ford Escort jeg hadde begynte å fuske etter den hadde vært på service. Det viste seg at mekaniker hadde laget en liten ripe inni ene plugghetten og det gikk gnisten på utsiden av tennpluggen og førte til at den fusket. Dette var noe de kjente til for de fant ut av det pr tlf...

Syntes det hørtes rart ut men jaggu hadde de rett.

 

Håper det kan hjelpe.

Redigert av Å i sava (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom det er feil med tenningen kan det kanskje avsløres med et oscilloscop mens du kjører med belastning. Det brukes i hvert fall på biler. Da er det kanskje mulig å se hvilken sylinder som ikke tenner og om feilen ligger på høyspent- eller lavspentsiden.

 

Det nevnes oscilloscop her. Er det det rette instrumentet for å teste ut coilene?

 

Jeg har lyst til å måle de forskjellige coilene og lurer derfor på hvilket instrument som gjør det?

 

Jeg mener å ha lest et sted at en kan måle med et spesielt multimeter, eller et vanlig multimeter med et spesiellt tillegsutstyr. Noe man kopler på multimeteret for å få målt riktig.

 

Noen som vet?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Det viste seg at mekaniker hadde laget en liten ripe inni ene plugghetten og det gikk gnisten på utsiden av tennpluggen og førte til at den fusket.

 

Det hadde jo vært fint hvis det bare var en plugghette.

Er en slik ripe noe man kan se med det blotte øyet?

 

Hvis det er tillfellet, da skal jeg vel kunne se den "lekasjen" i mørket med dekselet av?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest et sted at en kan måle med et spesielt multimeter, eller et vanlig multimeter med et spesiellt tillegsutstyr. Noe man kopler på multimeteret for å få målt riktig.

 

Et instrument som måler "peak energy output". Noen som vet hva det er?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Det nevnes oscilloscop her. Er det det rette instrumentet for å teste ut coilene?

 

 

Noen som vet?

 

Et oscilloskop kan avsløre om en coil er dårlig uten å være helt ødelagt, og sannsynligvis også periodiske feil. Det finnes også avanserte multimetre som kan gjøre samme jobb.

 

Det vanskelige er å finne noen som er flinke til å bruke slikt avansert utstyr.

 

Dersom du mistenker en coil (som jo er nærliggende) kan du se om du får tak i ett stk ny, og så flytte den rundt og se om det bedrer seg. det beste er imidlertid om du kan finne ut hvilken sylinder som fusker, for da kan du bytte om to coiler og se om problemet flytter seg.

Link to post
Share on other sites

Et oscilloskop kan avsløre om en coil er dårlig uten å være helt ødelagt, og sannsynligvis også periodiske feil. Det finnes også avanserte multimetre som kan gjøre samme jobb.

 

Det er nok den slags multimeter jeg har lest om.

 

Det vanskelige er å finne noen som er flinke til å bruke slikt avansert utstyr.

 

Nettopp. Kunne sikkert lært det selv, men har verken utstyret eller tid til å sette meg inn i det.

Selv om det frister veldig å kjøpe inn utstyr og bli helt selvhjulpen...

 

Dersom du mistenker en coil (som jo er nærliggende) kan du se om du får tak i ett stk ny, og så flytte den rundt og se om det bedrer seg. det beste er imidlertid om du kan finne ut hvilken sylinder som fusker, for da kan du bytte om to coiler og se om problemet flytter seg.

 

Den tanken har slått meg.

Men jeg har på følelsen at det blir vanskelig å finne hvilken sylinder det er snakk om med de metodene jeg skal bruke.

Dette med å følge med på tenningslamper og tennplugg testere. Feilen er ikke så fremtredende at det ikke vil lyse. Det vil dreie seg om nyanser. Og når jeg skal se de nyansene bare ved å følge med på om noe lyser sterkt nok blir det vanskelig.

 

Jeg snakker jo nå ut fra erfaring fra tidligere forsøk. Det hadde jo vært nice hvis jeg faktisk kunne se noe utslag i kveld.

 

Akurat dette med overslag og lekasjer burde jeg vel kunne se i mørket?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Dersom du i perioder fysisk oppdager at nå er det en sylinder som er ute, kan en vel begynne å vippe av pluggheten på en sylinder for å se om det forandrer seg, i verste fall må testen utføres 6 ganger for riktig treff på en 6 sylindret motor.

 

PS! Testen kan utføres med forbehold om at tenningsystemet tåler denne frakoblingen av plugg under drift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...