Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Da har jeg fått stammen i hus. :flag_bp:

Ved første øyekast ser den ut til å være veldig grei. Alt som skal være der, er der. Og alt ser ut til å være i orden.

 

Men den er sort. Han som har hatt den på en motor, en eller annen gang, var kanskje Black Metal fan.smiley_headbang.gif For den er malt sort matt.

 

Men det gjør ingenting. Jeg lakker den bare opp igjen i Yamaha marine blå.

Skal kjøpe inn en boks til i morgen, litt pussepapir og så setter jeg igang.

Det kommer til å koste meg en dag eller to ekstra, men i det store og det hele er det ingenting.

 

Så tusen takk TH for en fin stamme. Det setter jeg stor pris på. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jepp. Det tar ikke slutt. Og godt er det. :smiley:

Har begynt å like denne "hobbyen" nå og vurderer om ikke jeg skal kjøpe meg en motor å skru på for gøy. Finne meg en eller annen yamaha, fikse den opp og selge den igjen. Hadde vært moro om det hadde blitt vellykket. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått en pakke med deler fra boats.net

Jeg bestilte express denne gangen, men det kunne jeg spart meg for. Pakken brukte 15 dager over atlanteren.

Jeg fikk posten til å sjekke hvor den har vært, og den lå 8 dager på charles de gaulle flyplass i Paris. Ingen vet hvorfor...

Han sa det var mer og mer vanlig nå med slike forsinkelser. Pakker fra USA kunne lett ta en måned før de kom. Spesielt hvis de var innom Los Angeles flyplass. Det er for kjipt :nonod:

 

Men i hvertfall. Jeg har fått nytt deksel til svinghjulet, primestart pumpe, to sink anoder der den ene er den finnen og noen smådeler til å feste det svinghjul dekselet.

 

p5071431.jpg

 

p5071432.jpg

 

 

Når jeg bare får lakket stammen og satt det sammen skal jeg få montert disse delene.

 

Stammen skal jeg prøve å få jobbet litt på i dag.

Det jeg skal gjøre er pussing, grunning og lakking med blått og klart.

 

Jeg har allerede gjort grov pussingen, men fin/detalj pussen gjenstår.

 

Jeg må sette av en del timer til lakkeringen da det skal så mange lag på. Og alle skal vått i vått. Kan ikke ta et strøk den ene dagen for å gjøre resten dagen etter.

 

Men det er bare å hoppe i det. Frem med sandpapir, maske og sprayboks. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Er ikke din 115 V4?

 

Tror din motor skal ha den samme som jeg trenger. Vare# 6E5-45371-01-00

Den passer til V6 opp til 1987

Den passer også til V4 fra 1984 og frem til i dag.

 

Den jeg fikk i posten er hakket større og har en finne som strekker seg bakover ut fra den runde plata. Den passer til V6 fra 1988 og frem til i dag.

 

P5071433.JPG

 

 

Den jeg trenger, og som passer til din, er litt mindre og har hele finnen innenfor den runde plata.

Link to post
Share on other sites

Da er stammen ferdig lakkert.

Kvalitetsmessig er jeg helt passe fornøyd.

Skulle jeg blitt helt 100% fornøyd hadde det innebært veldig mye forarbeid.

 

Jeg pusset den ned med 150 papir og avsluttet med 320 papir.

Hadde jeg vært perfeksjonist måtte jeg ha sparklet et par steder.

 

Men en så fin/perfekt stamme hadde ikke stått i stil med resten. :wink:

 

Jeg vasket den flere ganger med røsprit etter pussing, for så å legge på to strøk med grunning.

Etterfulgt av 5 strøk med yamaha marine blå.

Avsluttet det hele med tre strøk top coat/klar lakk.

 

Denne jobben gjorde jeg i hovedsak forde det ikke skulle være et blikkfang med den sortfargen som var.

Nå glir stammen forbi uten at en merker noe anderledes.

 

p5071438.jpg

 

 

Så alt i alt er det en god følelse å ha fått den blå.

Gleder meg til å sette den på. :flag:

Link to post
Share on other sites

Er ikke din 115 V4?

Den jeg trenger, og som passer til din, er litt mindre og har hele finnen innenfor den runde plata.

 

Er nok sant det, når du sier det. At jeg har hele finnen innenfor den runde plata.. Nederste bit av min er knekt av, så det var dumt den ikke passet.

Link to post
Share on other sites

Da er motoren på igjen, men med ny stammen.

Og i motsetning til før, er den nå rett som en strek! :flag::flag_bp::cheers:

 

Jeg er kjempefornøyd. Nå skal alt bare monteres på, gjeldende det elektriske og andre småting, så begynner vårpussen.

 

Jeg skal få tatt noen bilder av den rette og fine motoren min senere. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er båtpussen over og båten skal ut.

I dag begynner innkjøringen. Skal følge den innkjøringsplanen som jeg har funnet på "seloc online". Den jeg skrev om tidligere i tråden, i innlegg #455.

 

Jeg har også montert vanntryksmåler og temperaturmåler fra "Faria". Da kan jeg se at den hele tiden får den kjølingen den skal ha. Det er spesielt greit hvis jeg skal begynne å utforske litt med høyden på motoren. Har jo montert lift.

Planen er å montere lavere vanninntak å få tak i en annen propell eller to.

 

Men nå er altså tiden inne. Skal kjøre ut på slippen på flekkerøy å sette den ut, like ved tunnellen. Har en hytte der ute som båten ligger ved.

 

Skal se om ikke jeg får tatt litt bilder og gjerne litt video av innkjøringen.

Ha en fin lørdag alle sammen :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt et par dager med kjøring. Har vel kjørt til sammen 2-3timer.

 

Den har ikke levert plettfritt. Hører og kjenner at den hikker noen ganger. Jeg kjører da på ca 4000rpm. Det høres ut som den ikke tenner et brøkdel av et sekund. Et veldig kort øyeblikk "sviver den ikke". Litt rar måte å si det på, men det er slik det høres/kjennes ut.

Jeg kan jo håpe at det er noe som "går over", men intelektet sier noe annet...

 

Noe annet jeg har lagt merke til er at den har fått en helt ny type hekksjø når jeg går ut av plan. Det kommer opp en søyle med vann like bak motoren som har en tendens til å slå opp og nesten over motoren. Dette plager meg litt. Når jeg tilter opp motoren renner det vann ut av der kablene går inn.

 

Dette med den nye hekksjøen kommer vel av at jeg har flyttet motoren lenger bak pga liften. Jeg har prøvd flere måter å slakke av på, men den samme søylen kommer uansett.

 

Hvis noen andre har erfart noe lignende når de har flyttet motoren lenger bak, kom gjerne med innspill.

 

Kan disse to tingene ha noe med hverandre å gjøre? Dette med fuskingen og vann i dekselet?

 

Jeg har opplevd at både denne motoren og den andre jeg hadde ikke fungerte tilfredsstillende, og jeg ble helt spist opp innvendig av bitterhet og nag til disse forbanna motorene som ikke ville virke. Jeg vet det er døde objekter, men jeg klarte ikke slippe taket.

 

Denne gangen håper jeg at jeg kan ta litt mer avstand til det hele. Om den ikke svarer helt til mine forventninger skal den ikke få lov til å stjele sommeren fra meg.

 

Nå ble det en del psyco babbel, men jeg har behov for å skrive litt om det.

Dette er plassen der jeg kan få skrevet ned hva jeg kjenner på, og kanskje det vil hjelpe meg videre. Takk Baatplassen :flag_bp:

 

Jeg merket jeg sank et par hakk når jeg hørte fuskingen. Var på vei rett ned i kjelleren.

 

Men men, livet går videre. Det blir vel litt feilsøking. For det forsvinner garantert ikke.

 

Kanskje ikke det mest lystige innlegget, men livet er ikke altid en dans på roser. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...