Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 16 m/ 90hk Mercury


Eystein Bjerke

Recommended Posts

Hvilket verksted var det??Høres jo ikke spesielt proffe ut....

Fikk du noen grunn om oil-injection?Alt kan jo repareres...

Vet av ett par dyktige mekanikere på Mercury, men det er her i Trondheim.

Snakket med Bakken motor i Drammen?

 

Jeg tenkte å nevne båt og scooter i kjøpmannsgata.. Var det de du tenkte på? Var veldig hjelpsomme til min gamle mercury for noen år siden..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvilket verksted var det??Høres jo ikke spesielt proffe ut....

 

Fikk du noen grunn om oil-injection?Alt kan jo repareres...

 

Vet av ett par dyktige mekanikere på Mercury, men det er her i Trondheim.

 

Snakket med Bakken motor i Drammen?

 

Det er et verkted i Oslo, men jeg tror ikke jeg skal begynne med noen svertekampanje. I tillegg har jeg jo hatt båten på andre verksteder, uten at det heller har vært spesielt produktivt..

 

Når det gjelder gulvbelegget så har vi jo prøvd laminat før imdenne båten med ikke like bra hell. Du bør vel finne noe som tåler å stå i vann litt over tid... og som ikke blir like glatt med litt vann på... kanskje noe av denne isiteakennhadde vært noe?

 

Det er ikke laminat, men en slags duk, så vidt jeg forstår...

Vanlig imitert parkett har vist seg å være en bom... :P

 

Hvilke symptomer har motoren ?

 

Motoren har klassiske "rusk-i-forgasser-symptomer".

- Den er veldig tungstartet:

Starter raskere med ny startmotor, men den halter og feiltenner før den går skikkelig.

Jeg må pumpe primeren og øke tomgangen. Den hoster og ryker og går tungt.

Vet at utenbords to-taktere ikke tradisjonelt starter lett, men skal ikke være SÅ vanskelig.

Stopper lett.

Jeg ønsker å få gasserne justert skikkelig slik at motoren går pent ved tomgang

-Den kveles ved initielt gasspådrag:

Når jeg gir gass fra stillestående kveles motoren veldig lett.

Etter litt selv-justeringer hjalp det veldig, men jeg er jo ikke "profesjonell", og jeg ville ha det hundre prosent.

Jeg ønsker å få gasserne justert skikkelig slik at motoren ikke kvleles ved gasspådrag.

-Oil-injection fungerer:

Alle verksteder sier at jeg skal unngå å bruke oil-injection, men jeg er uenig i at systemet ikke pålitelig.

Dette er en mekanisk pumpe som pumper oljen rett inn i bensintilførselsen, altså etter min mening driftsikkert.

Jeg prøvde systemet i sommer, men fikk problemer med blandingen, altså det ble for mye olje.

Jeg ønsker at noen justerer oil-injection for meg så jeg slipper å helle olje i bensinen.

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hørt Ravns Garasje (Båstad) er blant de bedre på Mercury...?

 

Ellers, var det ikke noe med disse 3syl motorene , noe slags bensinsparesystem som kunne være krøkkete å justere - eller var det en senere variant?

På iboats forumet vil jeg tro du kan finne bra info , men krever nok litt leting for å finne det som er mest relevant

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

2 taktere er veldig følsomme for blandingsforhold luft\bensin, samt ett annet veldig viktig punkt er valg av tennplugger.

 

Feil tennplugger på en 2 takter er lik alltid problemer, Mercury bruker NGK plugger, sørg for å bruke NGK Marine serien til din motor,

Justering av 2 taktere er universalt, når disse er justert 1 gang behøver man ikke justere igjen, derfor bruker man gjengelim etter justering, utover dette så er det veldig viktig at den ikke suger luft noen plass.

 

I og med at du nå har vært oppe med forgassere så er første bud for deg at disse er riktig justert.

 

Punkt 1: Flottører, har må du passe på at når kammer er fult før det renner over skal nålen stenge tilførsel, sjekk dette ved å legge flottør på plass, fyll væske i kammer nesten helt til topp, sjekk deretter at nålen ved dette punkt ikke har mer bevegelse. Er det fortsatt bevegelse i nål, legg litt press på flottør slik at denne bøyes litt ned slik at den lukker tidligere.

 

Punkt 2: Ved sammensetting av forgassere sørg for at alle flater er helt rene, vask alt rent med Aceton og en tannbørste, er det grader eller hakk, ta disse forsiktig med et barberblad. når delene skrues sammen ha litt olje på fingeren og dra over flater får det settes sammen.

 

Punkt 3: Justering.:

Tomgangsskruer og justeringsskruer skal først skrues helt inn, skru deretter justeringsskrue 2 1\2 runde ut prime motoren og forsøk å starte, motoren skal i utgangspunktet starte, gjør den ikke det skru den 1\4 omdreining inn å forsøk igjen og repeter om den fortsatt ikke starter, får du ikke liv starter du på nytt med samme prosedyre, Justeringen krever nøyaktighet, det vil si nøyaktig 2 1\2 runde ut.

 

Når motoren starte skal den dø ut så fort du rører gassen, dette er helt normalt. la den gå uten å røre gass, juster veldig forsiktig innover frem til at du hører motstand i motorgange, fortsett da nøyaktig til punktet hvor motoren stopper, Fra det punktet skal du da løsne skruen igjen helt nøyaktig 1\4 omdreining, har skal også tomgangsskrue løsnes helt nøyaktig 1\4 omdreining, motoren skal da være riktig justert.

 

Sørg for helt lik justering på alle forgassere.

 

En grei måte å søke etter falsk luft er når motor går å bruke en boks startgass rundt motor, øker turtall etter en liten dusj så suger den falsk luft.

 

Når det gjelder Oilinjection så står det litt mer her:

http://continuouswave.com/whaler/reference/mercuryOilInjection.html

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Holdte på å miste motoren i våres, tjuvraddene har ikke klart å løfte den med seg, men har klart å gjøre godt herverk.

 

bilde

 

bilde

 

 

Var ikke klar over at motoren var løs, så kjørte båten på henger noen hundre meter mens den var festet slik. Flaks at jeg ikke mistet den...

 

bilde

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Da er det vår, og ting må fikses.

Arbeidsliste:

- Ta ut dørkplater, vaske og slipe gulv, og male grått 2K og anti-skli
- Forlenge kanten på innsiden der kontollen er montert for å få plass til "ny" innfelt kontroll (Commander 3000 classic).
- Montere ny kontroll med separat nøkkel
- Bytte lensepumpe (sannsynligvis)
- Montere dreggluke bak på det lille dekket ved siden av motor.

- Nytt bryterpanel.
- Montere nyanskaffet ekkolodd/kartplotter
- Bytte Lower unit på motor, inkl trim/tilt.

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 taktere er veldig følsomme for blandingsforhold luft\bensin, samt ett annet veldig viktig punkt er valg av tennplugger.

 

Feil tennplugger på en 2 takter er lik alltid problemer, Mercury bruker NGK plugger, sørg for å bruke NGK Marine serien til din motor, 

Justering av 2 taktere er universalt, når disse er justert 1 gang behøver man ikke justere igjen, derfor bruker man gjengelim etter justering, utover dette så er det veldig viktig at den ikke suger luft noen plass.

 

I og med at du nå har vært oppe med forgassere så er første bud for deg at disse er riktig justert.

 

Punkt 1: Flottører, har må du passe på at når kammer er fult før det renner over skal nålen stenge tilførsel, sjekk dette ved å legge flottør på plass, fyll væske i kammer nesten helt til topp, sjekk deretter at nålen ved dette punkt ikke har mer bevegelse. Er det fortsatt bevegelse i nål, legg litt press på flottør slik at denne bøyes litt ned slik at den lukker tidligere. 

 

Punkt 2: Ved sammensetting av forgassere sørg for at alle flater er helt rene, vask alt rent med Aceton og en tannbørste, er det grader eller hakk, ta disse forsiktig med et barberblad. når delene skrues sammen ha litt olje på fingeren og dra over flater får det settes sammen.

 

Punkt 3: Justering.:

Tomgangsskruer  og justeringsskruer skal først skrues helt inn, skru deretter justeringsskrue 2 1\2 runde ut prime motoren og forsøk å starte, motoren skal i utgangspunktet starte, gjør den ikke det skru den  1\4 omdreining inn å forsøk igjen og repeter om den fortsatt ikke starter, får du ikke liv starter du på nytt med samme prosedyre, Justeringen krever nøyaktighet, det vil si nøyaktig 2 1\2 runde ut. 

 

Når motoren starte skal den dø ut så fort du rører gassen, dette er helt normalt. la den gå uten å røre gass, juster veldig forsiktig innover frem til at du hører motstand i motorgange, fortsett da nøyaktig til punktet hvor motoren stopper, Fra det punktet skal du da løsne skruen igjen helt nøyaktig 1\4 omdreining, har skal også tomgangsskrue løsnes helt nøyaktig 1\4 omdreining, motoren skal da være riktig justert.

 

Sørg for helt lik justering på alle forgassere.

 

En grei måte å søke etter falsk luft er når motor går å bruke en boks startgass rundt motor, øker turtall etter en liten dusj så suger den falsk luft.

 

Når det gjelder Oilinjection så står det litt mer her:

http://continuouswave.com/whaler/reference/mercuryOilInjection.html

 

Litt oppdatering i forhold til dette:

 

- Båten ble sendt på verksted på grunn av hærverket i fjor vår.

   - Verkstedet monterte nytt alt som var blitt ødelagt, byttet propell og justerte forgasserne.

   - Jeg monterte gasserne selv før jeg leverte båten på verksted.

   - Motoren var egentlig veldig ubrukelig, vanskelig å starte, hostet og bar seg.

   - Jeg prøvde framgangsmåte identisk som du beskriver over (og som også står i brukerhåndboka), men til lite hjelp.

   - Etter langvarige forsøk mens båten sto og dro i brygga (skal settes i fwd for å justere i flg boka), kom forslaget om å prøve å skru justeringsskrua lenger ut, og umiddelbart  gikk båten mye renere.

     Tror det er snakk om en hel runde til, e.l. Dette skyldes nok at utforminga på de nye justeringsskruene ikke er identiske med de som sto der fra før.

   - Motoren gikk deretter fint etter dette.

 

- Angående oil injection har jeg rett og slett bare tatt det i bruk, og det fungerer godt.

  Har målt hvor mye olje som går vs. hvor mye bensin som går, og det ser bra ut.

Link to post
Share on other sites

Ledningsnett konvertert fra "side mount" til "panel mount" kontroll

 

bilde

 

 

Skal monteres omtrent slik:

 

bilde

 

bilde

 

 

Skrapt bort gammel guffe, nå er det bare sliping som gjenstår før maling.

Skal male hvitt lenger ned på siden, så kan jeg tape gulvet og mal grått med antiskliperler.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

I gang med litt støp etter en litt sløv jobb sist:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Litt lakk på ny kontroll og bryterplate:

 

bilde

 

 

Ble mer hull til kontrollen enn jeg hadde trodd:

 

bilde

 

 

Skulle bytte spenningsregulator, men det viste seg jo at det hadde jeg jo ikke fra før i det hele tatt, så da ble det bare montert:

 

bilde

 

bilde

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og du som har reparert den dassen i hele vår?

Jaja.. Men så lenge motor virker og sola skinner, så er alt vel.

 

Jeg har to og en halv uke igjen nå før båten skal nedover, så må skynda på.

Blir noen ettermiddager nå fram mot helgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...