Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 16 m/ 90hk Mercury


Eystein Bjerke

Recommended Posts

Kjedelig med uhell, men ser jo ut til å blitt en grei båt igjen. Kjekt med en slik båt en kan hoppe i å zoome rett ut i skjærgården.

 

Håper sommeren gir meg tid til endelig å dra presenningen av en samme båt som trenger mye jobb.

Dørken er borte, og regner med å sette inn nye spant, så alt av konstruksjon er åpent for muligheter.

Men klarer ikke å bestemme meg for hvor tanken bør legges. Noen tips når det er snakk om 70hk?

Alternativene er slik jeg ser det bak på en av sidene (mulig veldig baktung?), under dørken ca på midten (litt komplisert å få til), eller en V-tank fremme i baugen for å få vekta frem (tar kanskje litt for mye av benplassen, samt at den kan bli for tung fremme?)

Eller bare en av de vanlige orange plasttankene under benken så langt frem på babord som mulig.

 

Hvilken plassering tror du/dere med Nordkapp16 er optimal?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Oops, her var det jo et spørsmål....

 

Jeg hadde en slik rød 28-liter tank i starten. Det var veldig upraktisk da man hele tiden måtte passe på hvor mye bensin som var igjen. Det gikk veldig plutselig tomt...

Men jeg har jo en 90HK 2-T og den er jo ganske tørst, dog ikke så tørst som alle skal ha det til.

 

Jeg så det virkelig ikke som et alternativ å ha noe annet enn tanken bak under motorbrønnen og her derfor denne fra Nuova Rade:

 

e04f6cade43a012409bde772bdb04c96.jpg

 

H (høyde) 220 mm

L (lengde) 1100 mm

LT (mengde) 73 l

W (dybde) 350 mm

 

Den går akkurat under motorbrønnen, og har påfyllingsstuss i det ene "dekket" ved siden av motoren.

 

Ja, den blir litt baktung, men egentlig ikke et stort problem, man sitter generelt veldig langt fram i båten når man kjører den.

Planterskelen er ganske drøy med 8 personer i båten, men det er jo strengt tatt sjeldent. :)

 

\Eystein

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Spørsmål: Jeg har som noen har sett en 93' 90HK Mercury, og det er veldig mye slark i propellen. Jeg antar jo at jeg trenger ny propell, men det er jo en jungel der ute!

Jeg vil ha:

 

-God Toppfart

-lav planeterskel

-evne å plane med 8 passasjerer om bord.

 

Noen som har noen gode tips?

Link to post
Share on other sites

Vet du hva du har fra før da? Jeg bestilte ballistic fra statene i sommer og er godt fornøyd. Bra allround-propell..

 

Det er vanskelig å få høy toppfart og samtidig plane greit med 8 mann ombord, men et bra kompromiss går nok an..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Vet du hva du har fra før da? Jeg bestilte ballistic fra statene i sommer og er godt fornøyd. Bra allround-propell..

 

Det er vanskelig å få høy toppfart og samtidig plane greit med 8 mann ombord, men et bra kompromiss går nok an..

 

Jeg aner ikke hva jeg har fra før, men den ser helt normal ut.

Legger ved et bilde av den:

 

Soslashrlandet2011127_zps094e562c.jpg

 

Toppfart er egentlig ikke veldig interessant, det som er viktig er planterskel og moment.

 

Jeg er vel ute etter spesifikk info som:

-antall blader

-stigning

-størrelse

-andre faktorer jeg ikke kommer på.

 

Noen som vet om noen som kan sveise på en ny skeg til meg i området mellom Vestfold og Agder?

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Syns båten din ser veldig fin ut! Jeg må nok lese tråden din en gang til og stjele ideer til min egen Nordkapp :)

 

Jeg lurer forresten på om du pleier å gå ombord i båten over dekket og deretter over vindskjermen, eller om den alltid ligger til kai slik at man slipper det? Vindskjermen min er slarkete, og dekket gir litt etter midt på, og en del om noen prøver å trakke på hanskerommet, er din slik?

Link to post
Share on other sites

Syns båten din ser veldig fin ut! Jeg må nok lese tråden din en gang til og stjele ideer til min egen Nordkapp :)

 

Jeg lurer forresten på om du pleier å gå ombord i båten over dekket og deretter over vindskjermen, eller om den alltid ligger til kai slik at man slipper det? Vindskjermen min er slarkete, og dekket gir litt etter midt på, og en del om noen prøver å trakke på hanskerommet, er din slik?

 

Så hyggelig! :D

 

Det varierer, men stort sett ligger den med snuten inn mot land og jeg går over vindskjermen:

 

bilde

 

Det er litt svikt i fordekket og litt i hanskerommet.

Litt vanskelig å si om det er like mye som du erfarer i din Nordkapp, men jeg føler ikke det er noe problem i min, uansett hvem som trår.

 

Det er naturlig at det er littt slark i vindskjermen på grunn av innfestningen.

Har du de festebrakettene som sitter på hjørnene på skjermen?

 

bilde

 

Jeg skal nok demontere vindskjermen og nate med klar tec7 e.l. i sporene mellom delene på vindskjermen ila vinterene, slik at vindskjermen slutter å skrangle.

 

Eystein

Link to post
Share on other sites

Har brakettene ja, men jeg fant også en ekstra bakett til ene hjørnet i rammen på ene glasset da jeg rev ut innredningen i forgårs, pluss at noen av naglene er rustet vekk på de andre, så det er godt mulig min er verre ja! Tror det blir bra med noe mykt i sporene hvis du har gode nagler og braketter, venter i spenning på resultatet :)

 

Jeg knuste forresten ene sideruten min pga den ble flekset sideveis da jeg skulle dra av en presenning som hektet seg i et kalesjefeste, er derfor jeg ble ekstra skeptisk til å støtte meg på vindskjermen!

Link to post
Share on other sites

Har brakettene ja, men jeg fant også en ekstra bakett til ene hjørnet i rammen på ene glasset da jeg rev ut innredningen i forgårs, pluss at noen av naglene er rustet vekk på de andre, så det er godt mulig min er verre ja! Tror det blir bra med noe mykt i sporene hvis du har gode nagler og braketter, venter i spenning på resultatet :)

 

Jeg knuste forresten ene sideruten min pga den ble flekset sideveis da jeg skulle dra av en presenning som hektet seg i et kalesjefeste, er derfor jeg ble ekstra skeptisk til å støtte meg på vindskjermen!

 

Jeg har knust rutene foran flere ganger.

Til slutt byttet jeg til herdet glass, dette er også det sikreste ved eventuelle uhell.

Pass på at pris og effektivitet ved kjøp av ruter varierer overraskende mye..

 

Jeg fant en pakning som passet hvis jeg gikk ned en millimeter i glasstykkelse.

Dette ser vedlig bra ut og sitter veldig godt. Mye zalo gjorde det lett å få på plass glassene.

Kan prøve å huske å ta et bilde av rutene ved høve..

 

\Eystein

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært kjempe med bilder :) Er det slik at herdet glass pulveriseres mens vanlig glass knuser i biter/skår? Det jeg knuste ble pulverisert. Tenker på plexiglass i stedet, men hvis de fort blir slitte og vanskelige å se av må hvertfall framrutene være av glass..

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært kjempe med bilder :) Er det slik at herdet glass pulveriseres mens vanlig glass knuser i biter/skår? Det jeg knuste ble pulverisert. Tenker på plexiglass i stedet, men hvis de fort blir slitte og vanskelige å se av må hvertfall framrutene være av glass..

 

Stemmer det.

Plexiglass blir nok veldig fort stygt og ripete. I prinsippet skal det mye til før du klarer å bøye et herdet glass så det knuser, med mindre det har noen svakheter.

Det kan være det har stått noen skruer inn i rammen din som har kommet inn i glasset, det kan gjøre at det sprekker/knuser.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er det montert badestige:

 

bilde

 

I tillegg måtte jeg bytte startmotor:

 

bilde

 

Startmotoren fikk jeg i posten for 2500,- og jeg bytta den på et kvarter.

På verksted skulle det koste 5000,- å bytte startmotor.

Det er en voldsom forskjell.

 

Betalte 1400,- for å få bytta tennpluggene.

 

Jeg har offisielt mistet trua på verksteder. Det eneste alle verkstedene sier er at jeg må kaste motoren og kjøpe ny.

Det er jo det reneste tullball. En ny motor koster godt over 100.000,-.

Motoren går kanskje 30-50 timer på en sesong, den ble hona og ringer ble bytta for 5 år siden.

Denne har masse å gi enda.

 

Neste blir å ta ut forgassere og bytte pakninger og stifter.

Deretter skal oljepumpa overhales og oljeinjeksjonen verifiseres.

 

Verkstedene ser ikke mer av min månedslønn, for å si det sånn..

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Bilder vil vi ha! :D Du har gjerne ikke prøvd stigen enda (hvis dere har vanntemperaturer som vi har i Bergen i hvertfall)? Jeg er i hvertfall spent på hvordan min blir med stige montert, ser for meg at den krenger latterlig mye om ingen er motvekt :P

 

Vi har pleid å klatre opp omtrent her tidligere, uten badestige, og det har ikke vært problematisk.

 

 

Da har repsett for gassere ankommet i tillegg til nytt bensinfilter:

bilde

Legger ut propellnummeret på nytt, så kanksje noen kan si meg hva det er jeg har:

 

bilde

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

iflg google så er det en std Mercury Black Max alu propell - 13.75x15"

http://boatpropellers.iboats.com/Mercury_Marine-Black_Max-Propellers/48-77342A45/

 

med 90hk og 16 fot så er det verdt å prøve stål. Husker ikke hva du sa du fikk av fart og turtall?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...