Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 16 m/ 90hk Mercury


Eystein Bjerke

Recommended Posts

  • 9 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Hei sveis.

 

Driver og pusser båten under. På tide å få på nytt bunnstoff og fjerne gamle synder, sår og hakk ...

 

20220629_154710.JPG.9637b51324f7de2a9d317bae6b408ae8.JPG

 

Propellen har også fått seg en smell, vurderer stålpropell, men aner ikke hva jeg skal velge. Forslag?

Link to post
Share on other sites

mulig du har nevnt det på en av de foregående sidene, men hva er målene på dagens prop og hva gav den av turtall/fart før den fikk seg en smell? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ut fra oppførselen du beskriver med den propellen så tenker jeg du fint kan gå litt opp i stigning, om du kan ofre litt aks.  Burde gi litt økt toppfart og lavere bensinforbruk på marsjfart. 

 

En ting å tenke på med stål , det er dyrere når man får seg en smell, både for å erstatte/reparere propell, samt at den økte vekta og styrken potensielt kan gi mer skade på gir/undervannshus.

 

Så da blir spørsmålet mitt, hva slags egenskaper ønsker du å prioritere?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

Det er jo virkelig noe jeg ikke har tenkt på. Tenkte egentlig at en stålpropell er mer robust og mindre utsatt for skjevheter.

 

Takk for innspill 🙂

 

Det er jo virkelig noe jeg ikke har tenkt på. Tenkte egentlig at en stålpropell er mer robust og mindre utsatt for skjevheter.

 

Takk for innspill 🙂

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
 

Vi har nettopp kjøpt en Nordkapp 16 fot, 69-modell. Vi bør skifte kalesje og setetrekk, og synes setene dine er så flotte. Er det mulig å få tak i slike? 

 

Setene fulgte med båten. Jeg ser for meg at det er noen med kompetanse som har gjort som egeninnsats. Dessverre ingen mer info enn dette.

 

Kalesjen er handlet hos seilmaker på Stoa/Arendal. De tok mål av båten.

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...