Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 16 m/ 90hk Mercury


Eystein Bjerke

Recommended Posts

Jeg kjøpte lik vindusvisker på Biltema, men er ikke veldig fornøyd. Visker på for lite område og selve viskerne er tynne og ikke veldig bra til å fjerne vann med. Jeg har allerede hull til viskere i begge frontrutene og lurer på å montere manuelle viskere i begge hullene. Bruker jo viskerne mest til fjerne sjøsprøyt i ny og ne. Slipper også at viskermotoren sperrer utsikten gjennom frontruta, som jo ikke er alt for stor på en slik båt.

 

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10509043

 

På en større båt, ville jeg kjøpt vindusviskere av bedre kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen forslag til hva jeg ha rundt glasset i vinduene? De sitter ikke ordentlig og smeller i rammen ved store bølger. JEg føler det er litt uheldig, og tenker derfor å sette de på plass på nytt.

 

 

 

Du kan dytte inn flaggline, slik hvit line som man får kjøpt i et utall tykkelser, også på Biltema (billig, og bra)

 

Ev kan du tyte nedi silikon, som man får i blank, hvit, sort, brun etc.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Her er tegning av elektroanlegget i Nordkappen vår. Lensepumpa er riktignok ikke inntegnet. Mangler horn foreløpig, så det er heller ikke inntegnet, men panelet inneholder sikring og bryter til det. Ser for meg å bruke en av de ledige kursene i sikringsboksen til 12V sigarettenner-uttak (lade mobil, lys, etc).

 

elektrotegning.jpg

 

Og slik ser det ut under dashbordet:

img_0566_compressed.jpg

Redigert av blaavass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg går også og leker med tanken om å fjerne skummet i dobbeltbunnen. Tror egentlig ikke at det er så mye vann i skummet (siden båten oppnår høy fart), men dørken begynner å bli råtten og det hadde vært artig å få skroget noe stivere. På vår båt er det tredørk som er plastet fast i kantene mot skroget. Fremme ved førerplassen er dørken rimelig råtten, så jeg kan løfte den opp og kikke ned på skummet...virker tørt og fint. God lufting...

 

Her er de beste trådene jeg har funnet.

 

Batdilla har to veldig bra tråder der også Ingar kommer med mange gode svar på spørsmål:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/338-utbedring-dobbeltbunn-med-vann-selco-13/

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/2926-dagbok-prosjekt-fjerne-skum-bygge-ny-dobbeltbunn/

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte lik vindusvisker på Biltema, men er ikke veldig fornøyd. Visker på for lite område og selve viskerne er tynne og ikke veldig bra til å fjerne vann med. Jeg har allerede hull til viskere i begge frontrutene og lurer på å montere manuelle viskere i begge hullene. Bruker jo viskerne mest til fjerne sjøsprøyt i ny og ne. Slipper også at viskermotoren sperrer utsikten gjennom frontruta, som jo ikke er alt for stor på en slik båt.

 

http://www.marinesho...px?q=p:10509043

 

På en større båt, ville jeg kjøpt vindusviskere av bedre kvalitet.

 

 

Aha!

Jeg hadde en slik manuell gjennom vinduet der du har dine nå, men jeg tok den ut da jeg ikke liker at den sto "midt i fleisen".

 

Tenkte med isteden en med motor som jeg kan montere gjennom glassfiberen der pilen på bildet viser.

 

loektene_2008_020_.jpg

 

Slik kommer motoren ut av veien. Skal også bytte ut ruta med hullet i.

 

På denne måten tror jeg også at den motoren, da den har 90 graders utslag, vil gi meg nok "puss" i synsområdet.

Link to post
Share on other sites

Her er tegning av elektroanlegget i Nordkappen vår. Lensepumpa er riktignok ikke inntegnet. Mangler horn foreløpig, så det er heller ikke inntegnet, men panelet inneholder sikring og bryter til det. Ser for meg å bruke en av de ledige kursene i sikringsboksen til 12V sigarettenner-uttak (lade mobil, lys, etc).

 

Hmmm... skal nok finne ut av det da :-)

 

Har deler av ledningssurret i den ene benken, også resten fremme under dashen.. Blir veldig uoversiktlig, så tenkte på å flytte alt under dashen, slik som du har det.

Men noen av ledningene har jo utgangspunkt helt bak, sånn som f.eks. bakoverlysende lanterne, nivåvakt og lensepumpe. Og de ledningene må jo da helt fram, også tilbake til batteriet som er bakerst i den ene benken..

 

Men er nok lurest slik uansett...

Link to post
Share on other sites

Her er tegning av elektroanlegget i Nordkappen vår. Lensepumpa er riktignok ikke inntegnet. Mangler horn foreløpig, så det er heller ikke inntegnet, men panelet inneholder sikring og bryter til det. Ser for meg å bruke en av de ledige kursene i sikringsboksen til 12V sigarettenner-uttak (lade mobil, lys, etc).

 

 

Har lånt tegningen din og laget en liten oversikt over hvordan jeg tenker meg at det blir hos meg :)

 

elektrotegning_edit2.jpg

Link to post
Share on other sites

Plasseringen din av vindusviskerne er nok mye lurere enn å ha de hengende i vindskjermen, ja. Jeg ville påspandert en noe bedre viskermotor. Denne motoren tror jeg er av mye bedre kvalitet og den har også diverse justeringsmuligheter, som kan være kjekt å bruke etter at de er montert. Supert om du legger ut bilder av hvordan du gjør det!

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Vindusvisker/Viskermotor/

 

Når det gjelder elektroanlegget, så kan du lage en lokal distribusjon akter i båten. Det er bare å kjøpe en ekstra fordelingsskinne og sikringsboks som kobles til batteriet, men + via hovedstrømbryter. Da slipper du å strekke en del ledninger helt frem. Når det gjelder akterlanterne, så må du strekke +ledningen helt frem så lenge du har bryter på dashbordet, men -ledningen kan du koble til fordelingsskinnen akter. Samme for andre kurser. Når det gjelder lensepumpen, så kan den fordeles lokalt akter og med en + ledning fra fordelingsskinne foran via bryter på dashbord med ledning bak til rele som starter lensepumpen. Jeg mener levetiden på nivåvakten vil forlenges betydelig om du lar nivåvakten styre releet i stedet for pumpen direkte. Det gjør at det blir mye mindre strøm gjennom nivåvakten og ingen brente kontakter inni den.

 

Jeg har kjøpt dette releet for lensepumpen, men har ikke rukket å montere det ennå:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Ovrig/Rele/

Redigert av blaavass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville laget elektroanlegget ditt noe slik som vist under. Fordelingsskinne både akter og foran sparer litt kabling. Håper jeg har tegnet alt riktig i farta.

 

Lysene ville jeg ikke samlet på en sikring, siden båten blir helt "svart" om denne sikringen ryker. Jeg synes det ville vært ubehagelig om jeg var ute og kjørte sent på kvelden og denne sikringen røk.

Bryterpanelene kan jo arrangeres på flere måter. Dersom du planlegger to vindusviskere, så kan det kanskje være ok å ha et separat panel med to brytere, en til hver av dem. Om du velger et panel med tre brytere, så kan du bruke den tredje til lensepumpa. Kupebelysningen kan du legge til hovedpanelet som da kun inneholder lys. Etc.

 

elektrotegning_7.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville laget elektroanlegget ditt noe slik som vist under. Fordelingsskinne både akter og foran sparer litt kabling. Håper jeg har tegnet alt riktig i farta.

 

Lysene ville jeg ikke samlet på en sikring, siden båten blir helt "svart" om denne sikringen ryker. Jeg synes det ville vært ubehagelig om jeg var ute og kjørte sent på kvelden og denne sikringen røk.

Bryterpanelene kan jo arrangeres på flere måter. Dersom du planlegger to vindusviskere, så kan det kanskje være ok å ha et separat panel med to brytere, en til hver av dem. Om du velger et panel med tre brytere, så kan du bruke den tredje til lensepumpa. Kupebelysningen kan du legge til hovedpanelet som da kun inneholder lys. Etc.

 

 

 

Det var jo litt av en tegning.... :o

 

Men tror jeg kommer til aa gjore det et hakk enklere.. onsker aa ha alt elektrisk samlet foran, og ha derfor brukt en syv-leder (egentlig for elektrisk for tilhenger fra Biltema) og sender alt fremover. Dimmen paa syvederen er storre en paa originalledningene paa pumpa, saa tror det skal gaa fint.. :-)

 

Er litt igang, men maa innom maritim en tur foer jeg faar gjort det ferdig, men skal legge ut litt bilder naar jeg er ferdig :)

Link to post
Share on other sites

benkene i baaten trenger en liten runde med behandling, og lurer paa om jeg skal bare hive paa litt sort maling. Hva er fordeler/ulemper med aa gjoere det kontra aa lakke dem?

 

 

Det er relativt rimelig a slenge paa noen lag med maling, og det er jo ikke slik at benkene synes saa godt at det verdt strevet aa gjoere dem veldig vakre..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her er noen bilder av min ordning for lensepumpe og nivåvakt, egentlig ganske basic...

 

 

dsc01030.jpg

 

Planken er til å holde tanken på plass, fungerer veldig godt...

 

 

dsc01031.jpg

Ettersom tanken ligger over dette hullet er det ikke ofte jeg er nedi der... Altså kan det fort bli littt vel møkkete. Likevel har 200,- pumpa fra Biltema fungert meget godt.

 

 

dsc01032.jpg

Slangen litt iklem bak tanken, men har ikke hatt noe å si... Slangen er 3/4" og går opp til en bordgjennomføring av messing.

 

dsc01035.jpg

Her er tanken men, 70L. Den flate formen gjør at det til enhver tid er vanskelig å vite hvor mye drivstoff det er på tanken. :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Når snøen (som ligger foran båten) smelter er det på tide å ta fatt i litt arbeid, og er kommet fram til at dobbelbunnen må ut, da jeg mistenker mye vann i skummet...

Dette er delvis bekreftet av at det drypper vann ut av en skade under kjølen og i tillegg at båt m/ henger veier ca tonnet (hele ekvipasjen var i kran) og at båten ligger skjevt i sjøen uten at jeg kan se hvorfor.

 

Har da selvsagt en del spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med... Har på forhånd vært innom her: Prosjekt: Halco 16,5 og her: Ny Dobbeltbunn.

 

- Noen som har bilder fra bunn med skum i en Nordkapp 16?

- Er det flyteevne i vått skum?

- Er det faktisk slik at bunnen er avhengig av forsterkning fra skummet for å ikke gi etter? (Boks-konstruksjon)

- Er det dyrt og bortimot umulig å legge inn nytt skum?

- Kan jeg skjære til isopor eller liknende og bruke til oppdrift i steden?

 

- Hvor tett bør stringers ligge (om det trengs) for å gjøre bunnen "sterk nok"?

- Hva bør stringers (om det trengs) være laget av om jeg ikke ønsker å støpe dem inn med glassfiber?

 

- Hva bør jeg lage dørken av? (Treverk/glassfiber)

- Jeg skal uansett lage dørk av tre med natemasse mellom av estetiske hensyn. Hvilket materiale bør dette lages av mtp varighet/vekt? (Her har jeg erfart mye forskjellige meninger)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Her kommer en update fra et år siden.. Har ikk vært flink med å oppdatere her, men det får vi gjøre noe med..... :)

 

Her var det båten ut fra vinteropplag i fjor, med passende bil :)DSC01363.jpg

 

Partytelt gjør klivet enklere for båtpusseren:

 

DSC01365.jpg

 

DSC01366.jpg

 

DSC01367.jpg

 

Mistanke om at det var vann i bunnen gjorde at vi gikk løs på bunnen med hard hånd....

DSC01368.jpg

 

DSC01369.jpg

 

DSC01370.jpg

 

Det viste seg likevel at det ikke var stort med vann i bunnen (og at vi lagde et litt vel stort hull...)

DSC01371.jpg

 

Her var det ikke stort med bilder av reparasjonsarbeidet, men kort sagt ble bunnplaten lagt tilbake og limt igjen med galssfiberstrie og polyester..

 

Etterpå la vi skipsgulvparkett i bunn av båten, og resultatet ble jo ganske så fint:

DSC01451.jpg

Link to post
Share on other sites

Så kom Sankthanshelgen i fjor da det som ikke skulle skje skjedde....

Pga en bensinlekkasje fra påfyllingsstussen på bensinanken ble limet elektrotapen rundt ledningene til lensepumpa og nivåbryteren løst opp, noe som førte til en kortslutning og brann oppsto.

 

Heldigvis lå jeg til kai, og drev med reparasjon og tørket bensin da det skjedde. Begge benkene var også tatt ut, heldigvis.

Til gjengjeld hadde jeg akkurat montert kalesjen og rullet den sammen bak. DEN brant godt, og smeltet rundt...

 

 

Bilde rett etter brannen. Pulveret har ikke lagt seg helt enda...

 

DSC01454.jpg

 

Resultat:

 

DSC01455.jpg

 

DSC01456.jpg

 

DSC01457.jpg

 

DSC01458.jpg

 

DSC01459.jpg

 

 

DSC01460.jpg

 

DSC01461.jpg

 

DSC01462.jpg

 

DSC01463.jpg

 

DSC01464.jpg

 

DSC01465.jpg

 

DSC01466.jpg

 

DSC01467.jpg

 

DSC01468.jpg

 

DSC01469.jpg

 

 

Dette medførte jo litt shopping...

 

DSC01470.jpg

 

DSC01471.jpg

 

DSC01472.jpg

 

 

 

Båten ble renset for alt innhold bortsett fra ratt som jeg ikke fikk løs og motoren som unnslapp :)

 

 

DSC01472.jpg

 

DSC01473.jpg

 

DSC01474.jpg

 

 

 

Kalesjen var ikke helt brukbar:

 

DSC01478.jpg

 

DSC01479.jpg

 

 

Etter at båten kom tilbake fra lakkering ble den montert på én dag, så vi rakk ikke mange bildene av det, men her er resultatet:

 

DSC01503.jpg

 

DSC01504.jpg

 

DSC01505.jpg

 

DSC01506.jpg

 

 

 

Forsikringen verdisatte pant i skroget til 2000,- og motoren til 15 000,-

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...