Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 16 m/ 90hk Mercury


Eystein Bjerke

Recommended Posts

iflg google så er det en std Mercury Black Max alu propell - 13.75x15"

http://boatpropellers.iboats.com/Mercury_Marine-Black_Max-Propellers/48-77342A45/

 

med 90hk og 16 fot så er det verdt å prøve stål. Husker ikke hva du sa du fikk av fart og turtall?

 

Jeg får drøyt 32 knop.

Turtall vet jeg ikke da turtelleren min går opp til 4500 og så ned igjen når turtallet øker videre. :p (noen som vet hva detet skyldes?)

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bilde av badestige nedfelt:

 

bilde

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Plukket ut forgasserne i går og skal i gang med å overhale ila vinteren:

 

bilde

 

bilde

 

Ble mørkt ute mens jeg drev på, gitt..

Link to post
Share on other sites

Jeg får drøyt 32 knop.

Turtall vet jeg ikke da turtelleren min går opp til 4500 og så ned igjen når turtallet øker videre. :p (noen som vet hva detet skyldes?)

 

har hørt om lignende , men da helst med uorg. turteller på yamaha.

 

Tror fint motoren din vil klare å dra en 17" , kanskje også en 19"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

17" blir da pitch / stigning. Fordel: mer fart i forhold til turtall. Vil tippe at forbruket pr NM kan gå ned. Ulempe, mulig tregere i plan men tror du har rikelig med krefter slik at det ikke vil bli noe problem

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

13.75" er diameter , 15" er stigning, diameter har mindre å si enn stigning for turtallet sin del. På påhengere så er gjerne diameter valgt av fabrikanten dor en gitt stigning, f.eks en tyngre saktegående båt trenger mindre stigning/mer diameter enn en lettere hurtiggående

 

For å bli kvitt plaingsterskel, monter smart tabs , funker kjempebra

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nye alupropeller finner du her: http://www.maritim.no/motor-styring/propell-utenbordsmotor-2/mercury-mariner/mercury-mariner-80-hp-78-89-90-hp-2-4-stroke-78-

 

Jeg har 13,25X17 på min Nordkapp 17 med 85hk og det passer bra,tror jeg kunne gått opp til 19" for mer fart men liker den som den er.

 

På din burde det gå med 13,75X19,men det avhenger mye av hvor tung båten din er.

 

Siden du har en stor planingsterskel kan det virke som du har litt mye vekt bak?

 

Edit: Så nå at du skrev at båt med motor og alt veier 1 tonn, du har ikke vurdert å lette den litt for utstyr?

Synes dette virket mye...

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg satser på brukt propell, hvis jeg finner det..

Skjønner at jeg bør holde meg på 13,75 i diameter, også kan jeg muligens øke pitch til 17 eller 19.

 

Baktung er den, ja. All vekta er bak, men det er strengt tatt ikke et voldsomt problem..

 

Nei, Jeg tror båten veier tom ca 400 kg (?), motor 140 kg + full bensintank og reservekanne 90kg + batteri, dregg, etc ~ 650-700 kg...

En fyr hadde båten og henger i kran på lastebilen sin og mente det samlet veier ca 1 tonn.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva jeg skal se etter... Noen forslag?

Fant ikke mye møkk og drit ved første øyekast, men jeg blir nok klokere når jeg har renset dem.

 

Tomgangsluftskruene (Idle Air Needle) så ut som de satt fast med gjengelim. Hva er hensikten med dette?

Gjør den hva jeg tror den gjør, altså mikrojusterer luftinntak for å gi bedre blanding ved lavt turtall?

Hvordan justeres denne best?

 

Idle Air Needle - 26

 

bilde

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel generell møkk og korrosjon\irr som bør fjernes.

Spesielt i dyser\dyserør kan det sette seg ørsmå partikler som gjør at motoren får feil bensinblanding.

Man bør være litt forsiktig ved rengjøring av disse,så man ikke lage riper\hakk eller utvider dem.

 

Ville også sjekket at flottørene er helt tette når du har alt oppe.

Trekker disse til seg bensin lever de sitt eget liv.

 

De har antagligvis satt lim der for at de ikke skal flytte på seg.

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel generell møkk og korrosjonirr som bør fjernes.

Spesielt i dyserdyserør kan det sette seg ørsmå partikler som gjør at motoren får feil bensinblanding.

Man bør være litt forsiktig ved rengjøring av disse,så man ikke lage riperhakk eller utvider dem.

 

Ville også sjekket at flottørene er helt tette når du har alt oppe.

Trekker disse til seg bensin lever de sitt eget liv.

 

De har antagligvis satt lim der for at de ikke skal flytte på seg.

 

Jeg tenker jeg renser med en forgasserrens, så blir det nok bra... :worry:

 

Har hatt problemer akkurat mellom tomgang og litt pådrag. Hva bør jeg gjøre for å luke bort dette?

I tillegg har den vært problematisk på tomgang. Regner med at jeg kan justere dette bort med tomgangsskruen og tomgangsluftskruen...

Usikker på om det er nødvendig at jeg limer fast denne igjen? Blir jo vanskelig å justere den.. :confused:

 

 

Ellers ser jo dette dyrt nok ut for en liten fritidsbåt... Hmmm...

http://www.gulvdeal.no/gulvbelegg/vinylbelegg/gulvbelegg-comfort-skipsgulv/

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ville ikke puttet små deler der som plutselig forvinner. Tror også jeg ville vært forsiktig med vaskepulver.

Den nåla (26) er for at den skal gå skikkelig ved tomgang. Må ha luft da også.

Når du skal justere alt etter overhaling må du passe på at flottører og nåler er riktig.Veldig viktig!!! Husk at hvis en sylinder ikke får bensin, så får den heller ikke smøring, med det utfallet det har. Tror kanskje jeg ville fått en spesialist til å ta seg av akkurat det.

Når du monterer på forgasserne igjen må du synkronisere slik at spjelene åpner likt på alle 3. Hvis ikke kan du også få fusking. Alt skal stilles likt på alle 3.

 

Lykke til :)


Problemet mellom tomgang og pådrag kan komme av falskluft (dårlig pakning) eller overskudd av bensin dvs. feil miks ved tomgang og det bygger seg opp med drivstoff slik at den får for mye akkurat i det du øker turtallet. Vil da komme seg når turtallet bygger seg opp. Kan selvfølgelig også være tenningsjustering.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gitt opp spesialistene.

De sier alle sammen at det er umulig å vite hva som skal tili for å få motoren til å gå skikkelig.

Siste stedet jeg var sa de at de kunne overhale forgasserene og det skulle koste 5000,-.

Når jeg så spurte om det kom til å hjelpe, sa han at det visste han ikke. Jeg kan også prøve og feile og se om det hjelper, og det er det jeg gjør.

 

I tillegg sier alle at jeg heller skal kjøpe ny motor, noe som er det reineste sprøyt!! Ny motor koster jo over 100000,- (!)

Motoren er kanksje fra 1993, men det er jo mange så gamle biler som suser rundt på veiene, som har gått mye flere timer enn min stakkars 90-hester.

hvis jeg kommer med en 20 år gammel bil til et verksted fordi den fusker litt på tomgang, kommer jo neppe mekanikeren til å si at jeg bare kan kaste hele bilen...?!

 

Men hvis noen kjenner til et verksted som faktisk gidder og klarer å få denne til å gå skikkelig og kan garantere resultater og ikke bare en regning på flere tusenlapper, så kan jeg godt prøve igjen (for 4. gang)...

(Jeg gjør faktisk dette selv fordi verkstedene jeg oppsøker ikke kan eller vil, ikke fordi det er hobbyen min...)

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ikke noe negativt ment med kommentaren min... Det jeg mente med spesialist var kun for å justere flottør og nål. Resten ville jeg gjort selv. Eller jeg gjorde det slik med min Johnson 150hk. Sparte noen tusen på det. Så synes du gjør rett i å prøve selv :) Bare pass på at alle forgasserne leverer fuel når du starter opp ;) Da ødelegger du ikke noe uansett. Du merker fort om det blir noen forskjell når du starter opp motoren etter overhalingen. Har det skjedd noe vet du jo at det ligger noe der. Sett alle justeringer etter boka å fyr opp, så kan du justere litt selv etterpå hvis den ikke går helt som planlagt :) Du lærer mye om motoren når du leter etter feil selv også.

Link to post
Share on other sites

Var ikke meningen å være så krass.... :rolleyes:

Bare irritert på at det skal være så vanskelig å få orden på motoren uansett hvor jeg går.

 

Jeg hadde motoren på verksted i høst, og kan fortelle hvordan det gikk:

 

- Jeg skrev mail og sa jeg skulle ha fikset oil-injection og tomgang/pådrag. Bare å komme med den så skulle de se på den.

- Siden startmotoren ikke fungerte hundre prosent nektet de å fullføre jobben før bytte av startmoteren. De skulle 3500,- for startmotor og 1500,- for jobben. Jeg har i hele sommer klart å starte motoren, og startere går ikke i stykker SÅ plutselig.

- Jeg hadde allerede startmotor på vei i posten, pris 2500,- Det tok meg ikke mer enn 15 minutter å bytte den, 1500,- for 15 min jobb er 6000,- i timen, eller overser jeg noe?

- Jeg måtte avbryte jobben og det kostet meg 1400,- da hadde de byttet tennplugger... (15 min?)

- Jeg ringte opp etter startbytte og fikk pratet med mekanikeren. Han sa at de kunne overhale gasserne for 5000,- uten å vite om det ville fungere.

- I tillegg kunne de ikke hjelpe meg med oil-injection. Det burde de fortalt meg FØR jeg leverte båten på verksted. :thumbsdown:

- Mekanikeren bedyret at de ikke hadde skrudd på noe annet, men jeg fikk overhodet ikke startet motoren, så jeg justerte opp blandingen til "utgangspunkt posisjon" og den startet på flekken. Altså hadde de skrudd på noe.

 

 

Jeg vil gjerne ha noen profesjonelle til å se på det, men jeg vet ikke hvor de er å oppdrive.

Hvis noen vet hvem som kan hjelpe meg er det bare å si fra :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...