Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 16 m/ 90hk Mercury


Eystein Bjerke

Recommended Posts

Lekre båter.

 

Men burde ikke båten gått mer enn 30 knop?

 

Jeg hadde en Bella 512 excel med 90 hk 98mod. Den gikk 37 gps knop (40 knopmåler).

 

Lykke til videre med prosjektet!

 

Hvilken av båtene er det du tenker på? Vår har 50hk og går i 30 knop med 4 voksne og 3 barn. Alene går den i 35 knop. Er fornøyd med det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Med tanke på bensintank kan man jo feks legge en 23 - 30 liters tank under benken rett bak sete på hver side, med slanger bak og koble disse sammen med 3veis kran med 2 inn og 1 ut (til motor) med blæra mellom krana og motor.

Så slipper man jobben med å sveise tanker selv, en midlertidig løsning. :cheers_wine:

For å sveise tanker blir ikke billigere eller enklere enn å bruke godkjente bensintanker. :crazy:

 

Bare husk å ha ventil på krana så du får skiftet mellom tankene, for da er det bare å stoppe og bytte tank via krana når du er tom på dn ene tanken, så vet du at du har bensin hjem igjen også. :rolleyes:

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Har du eller andre erfaring med å kjøpe ny kalesje til Nordkapp 16,5? Jeg har tenkt å bestille ny kalesje til høstpris. Det står ingen info inni den eksisterende kalesjen og den er rimelig råtten. Har kikket på Alf Hansen i Trondheim sin mal for Nordkapp 16,5, men kontrollmålene stemmer ikke særlig bra. Båten vår er en 1980 modell. Har lyst på vinduer i kalesjen på sidene og muligens i front. Ser for meg to glidelåser i front i stedet for en i senter. Det blir da enklere å stikke huet opp gjennom glidelåsen i ruskevær og samtidig ha minimal åpning i kalesjen mht sjøsprøyt.

 

img_0560_compressed.jpg

img_0562_compressed.jpg

img_0565_compressed.jpg

 

Alf Hansen:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/alfhansen.nsf/kalesjevalg_motor

http://www.batmagasinet.no/baatweb/alfhansen.nsf/page/NORDKAPP_16_5269458

 

Skal sjekke Helly Hansen (tidligere Jens Sagen) også, men de har ikke malarkivet sitt lagt ut på nettsidene sine:

http://www.hellyhansenpro.com/marine/kalesjer/index.html

Redigert av blaavass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her har det jammen skjedd mye i sommer ;)

 

Hadde båt og henger i kran i våres og er blitt fortalt at alt veier rundt ett tonn...

 

Dette er medregnet:

-Motor 140kg

-Nesten full 70L tank 60kg

-Båt 400kg (?)

-Reservetank 20kg

-Dregg og tauverk 30kg (?)

-Henger 200kg (?)

Sum 850kg

 

Jeg vet jeg har vann i dobbeltbunnen da det rant vann ut av bunnen under båten i våres. Dette må jo fikses før neste sesong.

Da tenker jeg å skjære ut dørken og ta ut skummet og så tette bunnen med glassfiber/epoxy fra oversiden, høres det lurt ut?

Deretter legge ny dørk, men er det da en fordel å legge inn noe nytt flytemateriale? Og hva da? Byggskum er jo luftett etter noen cm. Og hvor mye? Eller kan jeg like gjerne lage dreggluke i dørken i stedet?

 

Er det noen som har laget dreggluke bakpå ved siden av motor? Og vil dette på noen måte gjøre akterspeilet svakere?

 

Sjekket topphastighet på båten med GPS i sommer med halv tank og to personer med full guffe og målte 55 km/t noe som tilsvarer 30 knop. Dette høres jo ikke mye ut med 90 HK, men mulig at jeg bør bytte propell for bedre topphastighet. Jeg kommer ihvertfall i plan med 8 personer om bord med litt vekt foran over planterskelen.

 

Jeg har en ganske drøy planeterskel, men så har jeg også mesteparten av vekten bak i båten, da både motor og drivstofftank er bak.

 

Lengden er som blir sagt 16,5 fot, eller da 5 meter.

 

Flott båt du har Glenn, ser du har montert badestige bak akkurat der jeg kunne tenke meg det, hvordan er denne festet? Er det forsterkninger i der hvor den er festet?

 

Har hørt at 100HK er maks på Nordkapp 16(,5), men dette varierer kanskje med årsmodellen? Min er 72 modell...

Redigert av eybjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

de fleste planende båter med v-bunn som ligger dypt i vannet har denne oppførselen i større eller mindre grad, kommer av strømhvirvler som vekselvis trekker akterenden fra side til side.  

 

Hvis du prøver å ikke styre, men bare holde rattet rett fram, går den noenlunde rett fram da? (dvs at den pendler tilbake igjen? )  

 

 

 

 

Weslingen min blir betraktelig mer retningsstabil dersom jeg gir litt ekstra gass

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

Hvis du prøver å ikke styre, men bare holde rattet rett fram, går den noenlunde rett fram da? (dvs at den pendler tilbake igjen? )  

 

Weslingen min blir betraktelig mer retningsstabil dersom jeg gir litt ekstra gass

 

Går veldig fra side til side, men er ikke nødvendigvis slik at den returnerer tilbake til "kjøreretning" igjen...

Med litt gass går det bedre ja, men jeg synes halvplaning er en dårlig deal i farvann med 5 knop og mye fortøyde båter, som f.eks Lyngør.. B)

Link to post
Share on other sites

 

 

Flott båt du har Glenn, ser du har montert badestige bak akkurat der jeg kunne tenke meg det, hvordan er denne festet? Er det forsterkninger i der hvor den er festet?

 

Har hørt at 100HK er maks på Nordkapp 16(,5), men dette varierer kanskje med årsmodellen? Min er 72 modell...

 

Forsterkning på innsiden av akterspeilet, 4stk gjennomgående 6mm bolter med silicon sprøytet i hullene først.

 

Hele akterspeilet er forresten forsterket med 22mm pga motor.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Har du eller andre erfaring med å kjøpe ny kalesje til Nordkapp 16,5? Jeg har tenkt å bestille ny kalesje til høstpris. Det står ingen info inni den eksisterende kalesjen og den er rimelig råtten. Har kikket på Alf Hansen i Trondheim sin mal for Nordkapp 16,5, men kontrollmålene stemmer ikke særlig bra. Båten vår er en 1980 modell. Har lyst på vinduer i kalesjen på sidene og muligens i front. Ser for meg to glidelåser i front i stedet for en i senter. Det blir da enklere å stikke huet opp gjennom glidelåsen i ruskevær og samtidig ha minimal åpning i kalesjen mht sjøsprøyt.

 

Skal sjekke Helly Hansen (tidligere Jens Sagen) også, men de har ikke malarkivet sitt lagt ut på nettsidene sine:

http://www.hellyhansenpro.com/marine/kalesjer/index.html

 

Har hjemmesydd kalesje sydd av tidligere eier som er impregnert bomull. Den er forsåvidt helt grei, men er ikke helt god passform så det legger seg dammer på taket, og i båten blir det fuktig og rått.. Har kalesje på den gamle suzuki-jeepen min, og den kalesjen strekker seg når man fester den, og krymper litt når man tar den av slik at den alltid sitter stramt. Er det slik med Helly Hansen sitt stoff?

 

Hørtes veldig smart ut med to glidelåser fremme slik at man kan ha en mindre luke åpen i front :-)

Det ønsker jeg meg! Si fra om du finner noen maler/pris på å få satt bort evt andre løsninger du kommer frem til ;-)

Redigert av eybjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forresten har jeg et litt underlig problem med motoren. Den er veldig tungstartet og når jeg gir på fra lav fart (ikke i plan) så kveler den seg, slik at man må "jukke" litt på gasspaken for å unnga stans. Noen som vet hva dette kan skyldes?

 

-Jeg har vannfilter mellom motor og bensintank, men dette var et problem før jeg anskaffet filteret.

-Jeg men ikke noe eksternt drivstoffilter, og heller ikke håndpumpe, men dette var også et problem da jeg hadde håndpumpe.

-Motoren var på verksted i fjor pga av vann i forgasserene (før anskaffelse av vannfilter), men tror ikke de justerte noe.

-Motoren er nyoverhalt våren 2008.

-Bensinslangen er ny og av høy kvalitet (Mercury merkevare)

-Bensintanken er ny.

 

Høres jo ut som enten bensinpumpen, eller et forgasserproblem, men kan det være noe annet?

Er det noe enkelt jeg kan prøve først?

 

For ordens skyld, motoren er en 3 syl. 90Hk Mercury fra 1993.

Link to post
Share on other sites

Har hjemmesydd kalesje sydd av tidligere eier som er impregnert bomull. Den er forsåvidt helt grei, men er ikke helt god passform så det legger seg dammer på taket, og i båten blir det fuktig og rått.. Har kalesje på den gamle suzuki-jeepen min, og den kalesjen strekker seg når man fester den, og krymper litt når man tar den av slik at den alltid sitter stramt. Er det slik med Helly Hansen sitt stoff?

 

Hørtes veldig smart ut med to glidelåser fremme slik at man kan ha en mindre luke åpen i front :-)

Det ønsker jeg meg! Si fra om du finner noen maler/pris på å få satt bort evt andre løsninger du kommer frem til ;-)

 

Fikk dette svaret fra Helly Hansen:

 

>>Hei.

>>Vi har dessverre ingen mal til kalesje til Nordkapp 16’.

>>

>>Med vennlig hilsen

>>Trine R Hansen

>>Kundeservice Helly Hansen Pro

 

Noen som har dette?

Link to post
Share on other sites

 

Høres jo ut som enten bensinpumpen, eller et forgasserproblem, men kan det være noe annet?

Er det noe enkelt jeg kan prøve først?

 

For ordens skyld, motoren er en 3 syl. 90Hk Mercury fra 1993.

 

Høres nesten ut som bensinpumpen, har du prøvd å klemme på "blæra" mens du gir sakte gass?

 

Den er forsterket med kryssfiner og aluminum med 2 lag glassfiberduk.

 

6172_1125806590988_1401856707_30438835_7222271_n.jpg

Båten virker veldig liten på bildet, men har god plass oppi, og ligger meget godt på vannet, både i sakte og rask fart.

 

Bilde under viser båten i ca 20-25knop med sjåfør 95kg +6unger i båten og en hengende etter i ring.

6172_1125806430984_1401856707_30438831_4111276_n.jpg

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Skikkelig stilig båt du har der! :cool: Og veldig kjekt med 8 sitteplasser (eller enda flere barn)..

 

Holder nok en knapp på bensinpumpa... Den går fint på høyere turtall, men det skyldes vel vakuum fra motoren?

På tomgang går den bra etterhvert på varmere motor, men høres ut som den misser noen tenninger innimellom...

Link to post
Share on other sites

Lekre båter.

 

Men burde ikke båten gått mer enn 30 knop?

Min Nordkapp 16 har Johnson 70hk 2t og den klarer bare 30 knop (målt med knopmåler). Har powertilt også, vet ikke om den trenger annen propell eller hva. Har forresten bare prøvd med 3 til 5 personer ombord, og min båt er baktung pga benkene er fjernet og erstattet med en tverrbenk bak :/

 

Er det noen som har laget dreggluke bakpå ved siden av motor? Og vil dette på noen måte gjøre akterspeilet svakere?

 

Sjekket topphastighet på båten med GPS i sommer med halv tank og to personer med full guffe og målte 55 km/t noe som tilsvarer 30 knop. Dette høres jo ikke mye ut med 90 HK, men mulig at jeg bør bytte propell for bedre topphastighet. Jeg kommer ihvertfall i plan med 8 personer om bord med litt vekt foran over planterskelen.

Min har dreggluke bakpå, men vet ikke om det har svekket akterspeilet. Greit å ha hvertfall

 

Og apropos; Båten er nesten umulig å styre på lave hastigheter (ikke i plan). Den vingler fram og tilbake og behøver febrilsk ratting for ikke å skifte retning hele tiden. Noen med liknende opplevelser?

Jepp, fant ut at å la være å styre er det mest praktiske.

 

Fin båt du har! =)

Link to post
Share on other sites

Går veldig fra side til side, men er ikke nødvendigvis slik at den returnerer tilbake til "kjøreretning" igjen...

Med litt gass går det bedre ja, men jeg synes halvplaning er en dårlig deal i farvann med 5 knop og mye fortøyde båter, som f.eks Lyngør.. B)

 

Nordkappen vår er det ikke utpreget mye ratting på i lav fart, selv om det selvfølgelig må rattes noe:-) Kan det være at båten din er veldig baktung med forholdsvis tung motor, tung bensintank og benk bak? Baugen løfter seg og stikker da mindre ned i sjøen og gir mindre styring og retningsstabilitet? En Nordkapp 16,5 stikker ikke så dypt i vannet, muligens også pga de katamaranlignende "utstikkerne" bakover på skroget. Kanskje "stabilisatorer" er en bedre betegnelse? For eksempel har Nordkapp 17 ikke slike stabilisatorer, så vidt jeg har kunnet se av bilder på finn.no.

 

Har en teori om at disse stabilisatorene er en viktig grunn til at båten er så stødig i fart og at skroget blir mer lettdrevet. Dvs at den kombinerer egenskapene til en mer flatbunnet båt som er lettdreven i plan og en v-bunn båt som tar bølger bedre. Trur eg...

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=22222913&reference=3/222/229/13_-1835015628.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=23259368&reference=8/232/593/68_1723856527.jpg

Link to post
Share on other sites

Har hjemmesydd kalesje sydd av tidligere eier som er impregnert bomull. Den er forsåvidt helt grei, men er ikke helt god passform så det legger seg dammer på taket, og i båten blir det fuktig og rått.. Har kalesje på den gamle suzuki-jeepen min, og den kalesjen strekker seg når man fester den, og krymper litt når man tar den av slik at den alltid sitter stramt. Er det slik med Helly Hansen sitt stoff?

 

Hørtes veldig smart ut med to glidelåser fremme slik at man kan ha en mindre luke åpen i front :-)

Det ønsker jeg meg! Si fra om du finner noen maler/pris på å få satt bort evt andre løsninger du kommer frem til ;-)

 

Det blir høstprosjekt å bestille kalesje. Ok, skal legge inn informasjon om design og pris etter at jeg har bestilt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bidra med min løsning for lensepumpe.

 

Impellerpumpe og nivåvakt fra Biltema.

impellerpumpe_og_nivaavakt.jpg

 

Nylonplugg gjennom skroget:

nylonplugg_innefra.jpg

nylonplugg_utenfra.jpg

 

Startknapp (til høyre for hovedstrømsbryter) for lensepumpen. Kikker inn i brønnen mens jeg trykker på knappen.:

pumpeknapp.jpg

 

Jeg har koblet lensepumpen direkte mot batteriet, dvs utenom hovedstrømsbryter. Har satt en 20A sikring på ledningen fra batteripluss. Nivåvakten og trykknappen er parallelkoblet. Nivåvakten tåler egentlig bare 10A, så det er muligens litt tøft å koble den direkte inn i strømkretsen. Har kjøpt et rele og har tenkt å la nivåvakten styre releet i stedet. Mener å huske slangene er bensinslanger fra Biltema. Gjennomføringen er en nylonplugg, også fra Biltema. :smiley:

 

Opplegget virker som en drøm. Det lekker fra ene motorbolten, så pumpen går nok noen sekunder et par ganger i døgnet. Før en kjøretur tømmer jeg gjerne gjenværende vann samtidig som jeg setter i hovedstrømsbryteren.

Redigert av blaavass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har liknende opplegg på båten min, men bryter ved dashen. Monterte Biltema nivåvakt, men den ble sittende fast i nedre posisjon etter et par mnd, så får se etter noe bedre neste gang. Kjørte også strømmen rett gjennom nivåvakten. Har også Biltema pumpe som har vært overraskende robust og holdt i tre år nå, på tross av at jeg ikke har den ut om vinteren, men den tok kvelden i sommer. Har fyllt hullet baki med kjølevæske, og det har fungert bra. Jeg har bensintank som dekker over hullet baki slik at jeg ikke har mulighet til gjøre noen justeringer eller inspisere, og for å få ut tanken må jeg ut med den ene benken.. Litt tungvint altså, og helt avhenggig av en pumpe som virker..

 

Skal ta noen bilder nå når jeg tar vinteropplag ila uka, skal da ha ut benkene også tenkte jeg.

 

Noen som har noen tegninger av elektrisk opplegg for båten? er litt tungvint opplegg jeg har nå-

 

I tillegg er jeg truandes til å skjære ut dørken da jeg mistenker vann i skummet. Fant en side på forumet her en gang med en gjennomgang av hvordan man gjør det, men finner den ikke igjen. Noen som har noen linker til noen slike sider/forum?

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen forslag til hva jeg ha rundt glasset i vinduene? De sitter ikke ordentlig og smeller i rammen ved store bølger. JEg føler det er litt uheldig, og tenker derfor å sette de på plass på nytt.

 

Jeg har allerede byttet det ene glasset da det var sprekt, men klarte ikke å skru inn skruene på nytt. Første gang jeg prøvde skrudde jeg den ene skrua rett inn i glasset slik at det sprakk. Noen som har noen gode metoder for dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...