Eystein Bjerke Startet 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2010 (redigert) Her er jolla, kjøpt høsten 2007 i rimelig god stand.. Skroget er fra '72 og ble totalrenovert i 2003. Kalesjen og putene er laget i 2006. Motor fra '93 og totalrenovert vår 2008 hos Oslo Outboard. 2008: Ny 70L drivstofftank m/ giver og måler da en 28L fra Biltema rekker bare så langt med en 90hk to-takt. Automatisk (ikke lenger automatisk grunnet defekt nivåvakt) lensepumpe. 2009: Vannfilter for drivstoffet etter en tur på verksted for å rense vann ut av alle tre gassere... Nytt bryterpanel da det gamle hadde kun tre brytere på altfor stor flate og var montert bak beina på fører noe som førte til at lamper og pumpe stadig vekk sto på og tømte batteriet. Nytt batteri Tenkte å legge ut litt flere bilder etterhvert, og mye fra førstkommende vårpuss. 2010 (planlagt): Har blitt litt blass i rødfargen, altså nærmer seg rosa, så rubbe og polere. Bytte ut rute med hull (for manuell visker) og montere motoriserte viskere fra en '85 Suzuki SJ413 (bil). Gå over alle ledninger og elektrisk. Liten badestige. Ny dørk i teak pusses og lakkes. Pusse og lakke tofter. Hydraulisk styring(?) -Eystein- Redigert 21.Januar.2010 av eybjerke (see edit history) Link to post
SeaRaymond Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Hva fart greier du med denne da? Hadde selv en 17,5 nordkapp med 60 hk. Utrolig kompakt god i sjøen disse skrogene. Link to post
Eystein Bjerke Svart 21.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Hva fart greier du med denne da? Hadde selv en 17,5 nordkapp med 60 hk. Utrolig kompakt god i sjøen disse skrogene. Ja, er jo strengt tatt en 16,5 foter detta her, men... Farten er jeg faktisk ikke sikker på, har aldri målt, men går unna med tom båt Link to post
Jan E. Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Har en samme båt selv liggende i påvente av tid til overs for restaurering. Leste litt rundt hva som passet av motor til denne. Og 70hk så ut til å være den perfekte "forsvarlige" størrelsen. Hvordan oppfører din seg med 90? Kjenner du noe av at den blir litt lett i rumpa, eller wobbler under noen forhold? Jara Wynja Link to post
Eystein Bjerke Svart 22.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 (redigert) Har en samme båt selv liggende i påvente av tid til overs for restaurering.Leste litt rundt hva som passet av motor til denne. Og 70hk så ut til å være den perfekte "forsvarlige" størrelsen. Hvordan oppfører din seg med 90? Kjenner du noe av at den blir litt lett i rumpa, eller wobbler under noen forhold? Er visst i.flg noen maks 100HK på denna, men det er jo en definisjonssak. Det finnes ingen Veritas-godkjenning (som jeg vet om), så da det blr jo mer en smakssak. Jeg er veldig fornøyd med motoren, jeg bruker den stort sett på rundt 2/3 av maks turtall, særlig grunnet drivstoffforbruk (2T). Med tom båt er den ørlite vinglete på full guffe, men det er jo ikke nødvendig å kjøre på maks. Jeg anbefaler 90hk for å ha litt i bakhånd, kan være litt vanskelig å få i plan med 8 pers, men jeg har snakket med mange som har 70hk som er veldig fornøyd med det. Redigert 22.Januar.2010 av eybjerke (see edit history) Link to post
Jan E. Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Ok, takker. På min er det en "tinnplaket" poppet fast på innsiden, rett under venstre rute. Husker ikke helt hva som stod der. Mener det var et Veritas merke, og noen data gravert inn... Men mulig det var fra en annen innstans en Veritas. Jara Wynja Link to post
Eystein Bjerke Svart 25.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Ok, takker. På min er det en "tinnplaket" poppet fast på innsiden, rett under venstre rute. Husker ikke helt hva som stod der. Mener det var et Veritas merke, og noen data gravert inn... Men mulig det var fra en annen innstans en Veritas. Hmm... Kunne du legge inn her hva som står på tinnplaket når du finner ut av det? Link to post
Eystein Bjerke Svart 25.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 (redigert) Redigert 25.Januar.2010 av eybjerke (see edit history) Link to post
Jan E. Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Kommer ikke i nærheten av båten før en god måned. Men er notert, så skal ta et bilde av den. Jara Wynja Link to post
Tom_erik Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 (redigert) Jeg har lik båt og har denne plata liggende et sted ..den er reg av vertias for maks 100 hk og 8 personer skal prøve og finne fram og legge ut bilde..men møtte min overmann ..halv meter snø over presseningen Redigert 26.Januar.2010 av Tom_erik (see edit history) Link to post
Eystein Bjerke Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Hehe... Hadde vært toppers det! Prøvde meg på bårten min her forleden også... Var ingen umiddelbar suksess det heller.. :P Link to post
Jan E. Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Da var bildet tatt. Men ser at det ikke stod så mye på den plaketten. Det sertifikat nr vet jeg ikke om gjelder spesifikk min båt. Eller om det er for Norkapp16 generelt. Kanskje Veritas kan gi noen spesifikasjoner ved å gi de nummeret 10865? Jara Wynja Link to post
Eystein Bjerke Svart 9.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Hmm... Var innom Veritas sine hjemmesider, og det var ikke åpenlyst hordan eller hvor man får tak i slike opplysninger... Kanskje jeg kan høre med Nordkapp isteden...? Link to post
Jan E. Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Under "Kontakt oss" på toppen. Og "DNV Maritime" står det: Kontakt for DNVs tjenester for maritim industri, inkludert skipsklassifikasjon, sertifisering av materialer og komponenter, skip i drift, nybygg, ombygginger og kundeportalen DNV Exchange. Mulig en kan sende en liten forespørsel om Nordkapp 16, og det nr jeg har på plaketten. Å håpe at de kan skrape sammen noe info. Spørs om Nordkapp kan gi så veldig mye info. Lå ikke det selskapet brakk en del år etter at Nordkapp16 var produsert? Det er i realiteten et nytt firma i dag. Men om de holder til i samme lokaler. Eller det er noen av gamlekara som fortsatt jobber der. Så kanskje de har klart å tatt med seg arkivet fra gammelt av. Jara Wynja Link to post
Eystein Bjerke Svart 9.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Ja, men antar at DNV Maritime i all hovedsak konsentrerer seg om industrielle spørsmål. Når det kommer til Nordkapp, regner jg med at det bryter ned til om selskapet har byttet kontorer, og eventuelt hvor mange ganger. Det er mye "ræl" som går på dynga under store flytteprosesser.. Syns jeg leste et sted her at noen hadde vært i kontakt med Nordkapp med en liknende henvendelse uten større hell. Skal se om jeg kan finne det igjen... Link to post
Eystein Bjerke Svart 14.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Fant dette bildet, men det er ikke mitt, og jeg klarer ikke å se hva som faktisk står på det... Men tipper det står vekt, motorstr. osv... Noen som har denne plaketten på sin båt? Link to post
blaavass Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 (redigert) Vår Nordkapp er en 1980 modell. Merkeskiltet viser at det er nummer 2559, type 16-5, max motor 65 Hk, max load 700 kg. Det er en 50 Hk 1996-modell to-takts Tohatsu med trim på den. Med kun en voksen klarer den 35 knop, med to voksne og to små barn klarer den 32 knop. Farten er ikke GPS-målt, men avlest på ekkolodd med knopmåler. Båten går bra ihvertfall! Redigert 29.Juli.2010 av blaavass (see edit history) Link to post
espenal Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 (redigert) jeg hadde tidligere en 16,5 sport, tror det var 1969 modell. På godkjenningsskiltet stod det der max 80 hester og load 700 kg / 8 personer. Hadde selv en 60 hk johnson på den, klarte 26-27 knop (men aner ikke hva slags turtall jeg hadde, om jeg burde hatt annen stigning på propellen e.l) edit: har forresten også forsøkt å kontakte nordkapp for spørsmål angående båten, men jeg fikk ikke svar engang så jeg tviler på at de har noe særlig info. :( Redigert 29.Juli.2010 av espenal (see edit history) Link to post
blaavass Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Jeg får sjekke farten på vår båt med GPS etterhvert, men dårligere fart kan også skyldes vann i skummet i dobbeltbunnen. Tror det er minimalt med vann i skummet på vår båt, siden båten er så lett. Her er den informasjonen jeg klarte å grave frem om båten: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/59653-kilder-til-informasjon-om-nordkapp-16-1980-tallet/page__p__820945#entry820945 Link to post
blaavass Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Nå er båten testet med 4 voksne og 3 barn (6, 6 og 8 år). Sleit litt med å komme opp i plan, men ved å flytte vekta litt forover så gikk det greit. Når den først var kommet opp i plan, så gikk den i 30 knop. Link to post
GlennIversen Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Denne klarer vi 42GPS knuter på. Båten ligger fjellstøtt på vannet og har enda ikke opplevd vobling noen gang med denne. Har egensveiset bensintank på 35liter under hver sittebenk for å få litt tynde fremover. Med 3 personer om bord og en på ski etter klarer den 36knuter på knopmåler (ikke målt med GPS) Grunnen til at det står noen tuja'er der var bare tilfeldig, men ble jo litt koselig da Båten er i følge merket egentlig godkjent for 70hk, men med forsterket akterspeil så klarer den fint 115HK 2t Ha en fin dag Link to post
GlennIversen Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Denne klarer vi 42GPS knuter på. Båten ligger fjellstøtt på vannet og har enda ikke opplevd vobling noen gang med denne. Har egensveiset bensintank på 35liter under hver sittebenk for å få litt tynde fremover. Med 3 personer om bord og en på ski etter klarer den 36knuter på knopmåler (ikke målt med GPS) Grunnen til at det står noen tuja'er der var bare tilfeldig, men ble jo litt koselig da Båten er i følge merket egentlig godkjent for 70hk, men med forsterket akterspeil så klarer den fint 115HK 2t Ha en fin dag Link to post
blaavass Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 115hk er imponerende på en slik båt..., men er det 16 eller 17 fot du har? Har du noe bilde av tank-arrangementet ditt? Hadde vært interessant å se! Det blir jo mye bensinfylling med vanlig 20 liters tank. Har riktignok med to 10 liters kanner i bakhånd... Link to post
Chipsrederx85 Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Lekre båter. Men burde ikke båten gått mer enn 30 knop? Jeg hadde en Bella 512 excel med 90 hk 98mod. Den gikk 37 gps knop (40 knopmåler). Lykke til videre med prosjektet! Link to post
GlennIversen Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 115hk er imponerende på en slik båt..., men er det 16 eller 17 fot du har? Har du noe bilde av tank-arrangementet ditt? Hadde vært interessant å se! Det blir jo mye bensinfylling med vanlig 20 liters tank. Har riktignok med to 10 liters kanner i bakhånd... 16,5 fot, skal se om jeg fåt til noen bilder av tankenen også Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn