Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 16 m/ 90hk Mercury


Eystein Bjerke

Recommended Posts

Du kan bruke dieselteller fra Biltema,og koble denne på vekselstrømmen fra stator.

Men den må kalibreres,så det er ikke lett å få rette verdier uten et annet intrument å sjekke imot.

 

Men det finnes enkle turtellere som du tvinner en ledning rundt pluggledning.

Har sett disse på Finn,men fant den ikke akkurat nå.

 

Edit: Her er den.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54271243&searchclickthrough=true&searchQuery=turtall+timeteller+

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det mulig og montere en turtallteller fra biltema på en slik motor? Jeg har kjøpt meg en nordkapp 16 comet med en mercury 90hk 2 takt motor uten turtallteller. En original koster vel ganske mye mer

 

Hvilken årsmodell er motoren? Eller om du ikke har årsmodell, så send bilde, så kan jeg prøve å anslå.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg prøver igjen

 

Ikke sikker på hvordan du prøver å legge inn bilde, men det er i alle fall ikke å bare bruke "Laste opp bilder"-knappen.

Du må legge inn bildet ved å legge inn linken i svaret ditt..

 

Les her: https://baatplassen.no/i/forum/164-bilder/ først og vennligst ikke bruk prosjekttråden min som testforum.

 

\E

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mr.Christer, on 08 Jun 2015 - 19:25, said:

 

1433784212.jpg

 

 

 

Ja, det var nesten. Mangler bare en firkantklamme på starten og baklengs skråstrek på enden, så hadde bildet kommet opp, men kan jo se bildet i alle fall.

Uansett, litt vanskelig å anslå alder ettersom det ikke er originalt deksel, dekselet er fra tidlig 90-tall (91-92?), i alle fall.

Om motoren er 89-modell, så er det samme som jeg har. Om du har serienummer (står flere steder rundt på motoren), kan du skrive det her, så skal jeg sjekke det opp.

Det er uproblematisk å koble på en turteller, men biltema sin er vanskelig å si om vil fungere riktig, og om du får korrekt turtall.

Ledningen til turtelleren kommer i alle fall fra likeretteren, den grå ledningen merket c:

tatchometer.jpg

\Eystein

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imponert! Har du bare malt gulvet eller har du lagt inn noen form for antiskli? va har du malt gulvet med forresten? BT 2komp?

 

Takk takk.

Malte med Jotun Topgloss 2-kompopnent (det var det de hadde i grå på Maritim).

Sideveggene er malt med Biltema 2-komponent som jeg hadde liggende.

Jotun var mye enklere å jobbe med, så blir nok den framover, ikke BT. I tillegg ble jeg løsemiddelskadet av BT sin, mens Jotun var nesten luktfri.

 

Jeg hadde Hempel antiskliperler i malingen (den boksen med det hvite pulveret) som jeg kjøpte på Maritim

Har ikke fått testet det enda, men jeg regner jo med at det i alle fall blir bedre enn uten. Slik maling kan jo bli sabla glatt.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ikke så mye å gjøre i år, men har byttet rustne skruer i vindskjerm med popnagler og festet den mot skroget med skrue, mutter og skive.

Skjermen var delvis løsnet, og skranglet fælt. Har også lagt fug i skjøtene mellom delene av vindskjermen.

 

bilde

 

bilde

 

Koppholder for ..eh brus, farris, iskrem, mobiltelefon osv :diving:

 

bilde

 

Byttet bøtte under dreggluka med en stor firkanta murerbalje. Skulle tro den var målt opp for å passe her..

Drenering ut i motorbrønn

 

bilde

 

bilde

 

Byttet girhus da finnen nederst var knekt. Impeller så helt fin ut, men byttet den likevel da girhuset først var av.

 

bilde

 

Et tjukt strøk bunnstoff under, og svart og fint blei det.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...