Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 16 m/ 90hk Mercury


Eystein Bjerke

Recommended Posts

Båten din har blitt skikkelig fin! Nå får vi håpe du får mange problemfrie år med båten fremover og bare kan nyte båtlivet!

Merker du noen forskjell i hastigheten med den nye 75 hk´en i forhold til dem gamle 90 hk´en?

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Båten din har blitt skikkelig fin! Nå får vi håpe du får mange problemfrie år med båten fremover og bare kan nyte båtlivet!

Merker du noen forskjell i hastigheten med den nye 75 hk´en i forhold til dem gamle 90 hk´en?

 

Takk for det :) Det tror jeg nok.

 

Toppfarten har økt noe, men føler jeg ha mindre moment. Har ikke fått testet skikkelig enda.

Link to post
Share on other sites

Dette har blitt en utrolig fin Nordkapp, liker veldig godt 16,5 sport, men har nå gått til ett nytt prosjekt selv en gammel 17fot (den med sitteplasser i fornt forran fører.

Når jeg ser resultatet ditt på denne, så vet jeg hva jeg har å gjøre fremover, for det ble virkelig ett smykke av en Nordkapp

 

Selvfølgelig så måtte det bli Yamaha 115Hk på denne.

Noen bilder fra fjoårets sommerbruk av denne jolla, vi tenkte vi skulle teste den litt før vi begynte med oppgradering

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Toppfarten har økt noe, men føler jeg ha mindre moment. Har ikke fått testet skikkelig enda.

 

høres ut som at det kan være propell som gjør utslaget her

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dette har blitt en utrolig fin Nordkapp, liker veldig godt 16,5 sport, men har nå gått til ett nytt prosjekt selv en gammel 17fot (den med sitteplasser i fornt forran fører.

Når jeg ser resultatet ditt på denne, så vet jeg hva jeg har å gjøre fremover, for det ble virkelig ett smykke av en Nordkapp

 

Selvfølgelig så måtte det bli Yamaha 115Hk på denne.

Noen bilder fra fjoårets sommerbruk av denne jolla, vi tenkte vi skulle teste den litt før vi begynte med oppgradering

 

Takk for alt skrytet  :saint:  :saint:  :saint:

 

Har vært i 17-foter'n en gang, og den oppleves mye mer stødig enn den jeg har. Og ikke minst veldig kjekt å kunne trå på utsiden av vindskjermen.

På en annen side foretrekker jeg innredningen i 16-foter'n.

 

115 HK bør jo være nok på en slik. Lykke til med prosjektet, og håper du lager en tråd så vi også kan følge med.  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Om du har hatt en 15P på den motoren, med den båten så har du mistet mange hester kan jeg tenke meg. Jeg ville puttet på en 19P på en slik båt med den gml. 90HK motoren. 

 

Hva gjorde du med gml. motor? 

 

31 knop med 90HK+15P og 34 knop med 75HK+(usikker på pitch). Nå er ikke topphastighet så viktig for meg som planterskel og moment.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...
Snusmumrikken skrev On 2/21/2017 at 14.46:

Hei!

 

Solgte du gml motor? Ville ikke solgt 15P propellen, evt byttet mot 19P?

 

Hei, Den har jeg enda, står i boden. 

Men ikke umulig at jeg vil bytte propell, men må bli til våren. :smiley:

 

 

Mikalh skrev On 4/12/2017 at 11.16:

Eystein takk for inspirerende oppdateringeringer og bilder. Ser at jeg må hive meg rundt selv og ordne litt :)

 

Hilsen fra Snarøya!

 

 

Så hyggelig. Bare spør om du lurer på noe. :smiley:

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pullpiten er på plass, men synes mulig den er litt høy. Så tenker å senke den litt i forkant slik at den blir paralell med fordekket. Tror det blir penere i alle fall. 

 

DSC_1214_zpsnozvj2bt.jpg

 

DSC_1218_zpsuvjav49d.jpg

 

DSC_1413_zpss6iqwfre.jpg

 

Ellers er det ikke skjedd stort, da hyttebygging har tatt mye av tiden:

 

2017-07-26%2015.40.19_zpss0uizsoi.jpg

 

2017-07-28%2009.21.40_zpsty9kld1d.jpg

 

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Heisan, må bare spørre på denne gamle tråen. har en Nordkapp 16,5 eller 17 er faktisk ikke helt sikker :D, med Teak dekk og detaljer, så er mitt store spørsmål, er det noen av dere på tråden som kjøpte ny kalesje. jeg vurderer det samme, og noen av dere som har en Ide ka de kan kost?  

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
Sitat

Heisan, må bare spørre på denne gamle tråen. har en Nordkapp 16,5 eller 17 er faktisk ikke helt sikker :D, med Teak dekk og detaljer, så er mitt store spørsmål, er det noen av dere på tråden som kjøpte ny kalesje. jeg vurderer det samme, og noen av dere som har en Ide ka de kan kost?  

 

Hei, Kjørte båten til seilmaker i Arendal og fikk sydd en på mål. Det ble veldig bra, fikk vinduer der jeg ønsket osv.

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Måtte endre pullpiten da jeg synes den var for høy, og ikke minst at folk drev og snublet i den horisontale stangen foran. 

 

Før:

 

DSC_1218_zpsuvjav49d.jpg

 

 

Etter:

 

IMG_20190803_174652_zpsiwjujmzy.jpg

 

IMG_20190803_174157_zpsdlyluu40.jpg

 

 

Ønsket meg et litt mindre hjemmelaget uttrykk på bryterpanelet som var laget av en isskrape. 

 

IMG_20190803_175131_zpsydqjoetu.jpg

 

Desverre koblet jeg inn en uoriginal bryter som kortsluttet carlingsswitchene. Nå lyser de ikke lenger. Noen som har forslag til en måte å fikse dem på? 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

IMG_20200928_141234.jpg.7430adb581a1ac9de907d91b4bd7bebd.jpg

 

Måtte sende båten på reparasjon da det var mye spill i akterspeilet. Ble støpt opp på nytt hos Agder Båtrep og er blitt veldig bra.

 

Fikk også kjøpt en glassfiberplate av dem som jeg skal montere mellom setene og under motorbrønnen. 

 

I tillegg har jeg nok bestemt meg for å investere i smart tabs.

Redigert av Eystein Bjerke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...