Jump to content

Kystvakten 2010

Lovart låring

Recommended Posts

Det er ytringsfrihet i dette landet, og det er vel og bra. Jeg mener flere i denne tråden burde fokusere litt mer på saken enn å drive med det jeg oppfater som personangrep og vendetta mot medlemmet Douro som tross alt diskuterer sak og argumenterer for sitt syn. :smiley: Og man finner nødvendigvis ikke linker på internett som kan danne dokumentasjonsgrunnlag for alle påstander og uttalelser man kommer med, slik Douro selv har vært inne på. :wink:

Og ut fra debatten så langt kan man vel også legge til grunn at douro (og meningsfeller) synes KV-skipet ikke på noen måte skulle grepet inn i brannen som ble omtalt i starten av denne tråden, i det dette ikke er en militær oppgave. Skipssjefen skulle antakelig passe krigen sin og ellers holde munn (fritt etter Torbjørn Egner/frøken tante Sofie). eller...?

Dokumentasjon kreves!

Er det noen som i det hele tatt har hevdet dette da?

Jeg kan ikke si at jeg har sett det......

Det er sammesuriumet av militær makt og sivile kontroller ihvertfall jeg har stillet et stort spørsmåltegn ved. Jeg har overhodet ikek kritisert KV's inngrepen i redning av mennesker eller verdier.

Skjønner egentlig ikke hvorfor dette blandes inn i denne diskusjonen. Men det er vel kanskje i mangel av bedre argumenter??

Og ut fra debatten så langt kan man vel også legge til grunn at douro (og meningsfeller) synes KV-skipet ikke på noen måte skulle grepet inn i brannen som ble omtalt i starten av denne tråden, i det dette ikke er en militær oppgave. Skipssjefen skulle antakelig passe krigen sin og ellers holde munn 

Nei - det mener ikke jeg. Alle som er til sjøs har selvsagt en plikt til å bistå andre sjøfarende som er i nød. Også fregatter og motortorpedobåter. Det jeg snakker om er organiseringen av Kystvakten. 

Når Kystvakta vår er organisert etter bananrepublikkprinsippet, så mener jeg selvsagt at den bør utøve sine oppgaver med å redde mennesker og verdier. 

Jeg liker ikke å observere at offiserene der forsøker å grafse til seg stadig flere oppgaver som burde vært utført av sivile.

Jeg liker ikke å observere at offiserene der forsøker å grafse til seg stadig flere oppgaver som burde vært utført av sivile.

Så dette er noe av grunnen til at du ønsker en forandring på forankringen til KV. Redelig nok å mene dette dersom det hadde vært noe holdbart i dette. Muligens offiserforeningen driver lobbyvirksomhet i stortingets korridorer og på den måten påvirker politikken. Så vidt meg bekjent er KV pålagt oppgavene av det valgte organet vi kaller storting. Og instruksen er klar nok uten å kunne misforstås av utøverne. Også med hensyn på såkalte skarpe oppdrag.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Kystvaktskipet Nornen lå utenfor Moss i formiddag, ganske rolig en god stund. Like ved Revlingen. Vi ser på AISen at det kommer en båt sørover i Gullholmsundet med AIS-signal : HPB 2. Vi kan jo tippe hva dette står for! HPB 2 var et mindre fartøy på rundt 30 fot etter hva vi kunne se. Like etter dro Nornen sørover og signalet til HPB 2 ble borte. Trolig slo de av AISen.

For prøve å få et bilde av den i Drøbaksundet en dag.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er et paradoks at tollerne ikke får lov til å kjøre med blålys på veiene våre, mens majoriteten av prinsippløse fjotter i den norske befolkningen godtar at sjøforsvaret racer rundt i skjærgården vår med soldater, blålys, kanoner og geværer for å fotfølge oss båtfolk som anvender fritiden vår til sjøs.

Helt enig med Douro.

Selvfølgelig er det greit med nødhjelp. Når ubevæpnet militær trår til å hjelpe i en nødsituasjon uten noen form for myndigheter overfor sivile kan sikker forsvares. Men å avlede av dette at det er greit prinsipiellt at militære overtar politimyndighet i et sivilt samfunn er helt feil. Synes den pollen er litt snodig siden spørsmål er mer en ledende. Spørsmål er jo ikke om det er greit med KV eller forsvar for den del, men om det er greit med at soldater kontrollerer egne sivile borgere.

Enig med at KV burde omgjøres i en sivil organisasjon.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Helt enig med Douro.

. Synes den pollen er litt snodig siden spørsmål er mer en ledende. Spørsmål er jo ikke om det er greit med KV eller forsvar for den del, men om det er greit med at soldater kontrollerer egne sivile borgere.

Jepp! den pollen er fullstendig meningsløs. Den er i beste fall villedende, og har ikke rot i virkeligheten overhodet.. Jeg har ikke sett noen som har nevnt noe om at KV eller noen som helst annen ikke skal delta i berging av liv eller andre verdier. Det stiller selvfølgelig alle opp på. Noe annet er i beste fall svada. Og oppfattes som useriøst.

...men om det er greit med at soldater kontrollerer egne sivile borgere.

Nå er vi inne på noe esensielt. Hvordan skal en finne svar på dette ? Demokratiet er valgt av befolkningen og demokratiet utøver sin makt. Har ennå tilgode å se at dette spørsmålet (at soldater kontrollerer egne sivile borgere) har dukket opp i en valgkamp. For det er vel der muligheten ligger, slik at en kan forandre på det bestående. Ikke ved at en kverulerer her på BP.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Der er du inne på noe VESENTLIG jawik. Hvorfor er dette tydeligvis greit for våre folkevalgte og mange tilhengere her på BP når det skjer på sjøen?

Jeg tror pipen ville fått en helt annen lyd om dette foregikk på land. F.eks ved våre grenseoverganger osv. Hvordan hadde tilhengerne av forsvaret stilt seg til denne situasjonen?? Grønnkledde væpnete vakter ved Svinesund?

Jeg hadde tilta :puke: .......

Grensevakta (ikke ved tollstasjonen) ved Grense Jacob er kontrollert av militære. Om det er Russiske eller andre nasjoner - inklusiv norske - som forsøker å komme seg over så møtes de med våpen. Bortsett fra firbente som av og til kan se ut som tobente.

Svinesund og mange andre steder (tollstasjoner) er overganger kontrollert av en etat. Grensen mot EU er stort sett åpen. Derimot er vår sjøgrense så å si ikke kontrollerbar med det materiale vi disponerer i dag.

Så GeirFrode. Jeg har godtatt dagens situasjon ved at KV holder seg aktiv langs sjøgrensen og område innenfor.

Svinesund og mange andre steder (tollstasjoner) er overganger kontrollert av en etat. Grensen mot EU er stort sett åpen. Derimot er vår sjøgrense så å si ikke kontrollerbar med det materiale vi disponerer i dag.

Det er nettopp her du har gått i "fellen" jawik. Grensen mot EU (i praksis mot Sverige) blir kontrollert av tollere via KV. Og der er de ganske mye tilstede. Det er da det store sammensuriumet skjer. Hvor går grensen for den sivile kontrollen og den militære? Jeg liker fortsatt ikke denne blandingen.

Og bare for å nevne det, siden du påstod at jeg skrev det: Jeg har aldri nevnt ordet bananrepublikk! :wink:

Og skal en ta opp spørsmålet om en skal bli møtt med våpen under kontroll, er jeg så pass realistisk at jeg vet det forkommer ulovlig virksomhet med trafikk over vår sjøgrense. Trafikken med narkosmugling og diverse annet er ikke så ukjent for den vanlige borger.

Legg naiviteten på hylla og tenk over hvor disse "produktene" havner etter hvert. Jeg har barnebarn og ser ikke fram til at disse skal bli utsatt eller fristes av djevelskapen. Og jeg ønsker ikke, at våre gutter og jenter i KV ikke skal kunne forsvare seg, dersom kontrollen eskalerer til det brutale ved at motparten har våpen ombord.

Verden er brutal og det får en ta til etterretning.

Jeg har aldri nevnt ordet bananrepublikk! :wink:

Nei det har du ikke. :wflag:

Dette var det du skrev:

"Det minner meg for mye om regimer vi vanligvis ikke liker å sammenligne oss med. Regimer som misbruker nettopp militæret til sin egen fordel, slik at det går ut over sivilbefolkningen".

Og det er etter mitt syn det vi på folkemunne kalte for "bananrepublikk" i hin dager. Begynner vist å dra på årane :wink:

Helt klart: Norge er ingen bananrepublikk! For det første finnes det en konge, for det andre er det alt for kaldt til å dyrke bananer. :lol:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

...for det andre er det alt for kaldt til å dyrke bananer. :lol:

Ikke si det. Tror det var ett eller annet sted på Vestlandet det kom opp spørsmål om å dyrke bananer i stedet for aluminium som var ulønnsom.

Jeg er overhodet ikke redd for dette. Det er måten ting gjøres på jeg setter et stort spørsmålstegn ved!

For å gjøre det helt klart atter en gang: Jeg har både vhf sertifikat og båtførerbevis osv i orden. Men når militæret stiller opp og skal kontrollere dette, da er det noe som skjærer seg!

Her er en link der forsvare stoppet sivile for kontrol

http://www.abcnyheter.no/nyheter/100107/«s...sjekk-av-sivile

Akkurat dette er faktisk strengt forbudt i noen land. I Tyskland ville dette vært umulig. Innenriksministeren der tenkte høyt noen måneder siden om å bruke forsvaret innenriks til terrorovervåkning/bekjempelse. Dette er grunnlovstridig og det ble det fort veldig stille om.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...