avsluttet Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 (redigert) Svaret til pettersand må jo være riktig, det høres veldig fornuftig ut. :lol: Ellers har jeg et spørsmål; Hva bestemmer om en fyrsektor skal være grønn eller rød? Er det helt vilkårlig? Redigert 23.Januar.2010 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Ikke tilfeldig det nei. De grønne/røde sektorene angir hvordan man skal manøvrere for å gå klar av farlig farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Hva bestemmer om en fyrsektor skal være grønn eller rød? Er det helt vilkårlig? Ta deg et kurs i navigering - eller få tak i noen bøker om emnet. Å lære seg å navigere etter fyrsektorer er både nyttig og gøy. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
avsluttet Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 det var kanskje et dumt spørsmål... hvorfor kommer man borti sektorer som rød-hvit-rød? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Hvorfor har de fleste seilbåter bysse på venstre side (venste side sett fra styreposisjon) ?[/i] Ombord i båter der maten ikke tilberedes i et eget rom, betegnes kjøkkendelen gjerne pantry. venstre side på en båt kalles alltid babord, dette gjelder også seilbåter Jeg har motorbåt, der er pantry på babord fordi det tar seg bra ut og er mest praktisk der. gamle sjøulker hevder ofte at panty skal ligge på babord uansett båt type men dette er egentlig tøys, når det gjelder seilbåter har de en lei tendens til å legge seg på "skjeiva" når de er "under seil" , de fleste jeg kjenner koker lite mat under seil, men det har litt med dette å gjøre, å henger litt sammen med seilbåters vikeplikt ovenfor andre seilbåter. du finner mer om dette i andre tråder her Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 (redigert) Jeg konsulterer alltid med kartet, men det er altså slik at blir hvit sektor til grønn kan man ha som hovedregel at man skal styre litt styrbord? Eller kan dette være vilkårlig og man må hele tiden konsultere med kartet.? Redigert 24.Januar.2010 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Ta deg et kurs i navigering - har du misforstått spørsmålet? Den dagen kartet ble tegnet satt det en kar med rød, grønn og "hvit" fargestift. Det var ingen problemer å bestemme hvit sektor. Den skulle være der det var trygt å seile, men hva skulle være grønt og hva skulle være rødt. Hadde sjefen hans sagt noe om dette?, eller fikk han frie tøyler til å tegne grønt eller rødt etter hvordan han følte seg - litt grønn eller litt rød? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 (redigert) har du misforstått spørsmålet? Den dagen kartet ble tegnet satt det en kar med rød, grønn og "hvit" fargestift. Det var ingen problemer å bestemme hvit sektor. Den skulle være der det var trygt å seile, men hva skulle være grønt og hva skulle være rødt. Hadde sjefen hans sagt noe om dette?, eller fikk han frie tøyler til å tegne grønt eller rødt etter hvordan han følte seg - litt grønn eller litt rød? Det er veldig sant at alle bør ta seg et kurs i navigering og at det er veldig interessant. Det er forøvrig lite tilfeldigheter bak tanken med de forskjellige fargene, det blir mye å forklare via et tastatur men har du lagt merke til at lanternene på båter bruker de samme fargene, har du sett at det er en pil på kartet som markerer hovedlei(retning) til havn, den hjelper deg å betemme hvilken side av de røde og grønne stolpene som er trygg å gå på ettersom du går med eller mot hovedleia, her går altså de samme fargene igjen. Du må bruke kartet som oppslagsverk hele tiden, skille mellom fyr å lykt, du kan telle blinkene fra et fyr i horisonten, slå opp i kartet å se hvilket fyr det er. Dette er et interessant tema som sikkert er verdt en egen tråd, og det ersikkert flere her som kan svare bedre og mere konkret på det spesifikke spørsmålet. Men det er et udiskutabelt faktum at dette er et tema som alle som færdes på sjøen bør ta et kurs i , å som alle vil få stor glede av. Det er informasjon i et kart som mange ikke vet om. Redigert 24.Januar.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Det er forøvrig lite tilfeldigheter bak tanken med de forskjellige fargene, misforstår jeg hvis jeg tolker av inlegget ditt at ledens retning avgjør om sektor utenfor hvit skal være grønn eller rød? Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Om jeg forstår Traust sitt spørsmål med litt mer godvile, så er det vel hvorfor grønt ble grønt og rødt ble rødt. Hvorfor ikke gult, eller lilla, eller rosa? Og det er jo litt spennende, hvem er det som har bestemt dette? Er det en eller annen internasjonal organisasjon som har kommet frem til dette, eller er det en "verdensomspennende" tradisjon? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 (redigert) Det kan man vel ikke ha brukt langt tid på å finne ut av (?). Å bruke grønn for styrbord og rød for babord som ellers i det maritime språk angir side på fartøyet, er vel det eneste fornuftige når det skal indikeres hvilken retning man skal styre mot for å komme inn i trygg sektor (?) Jeg mener - når man først skal bruke farger for å vise dette på et kart... Redigert 24.Januar.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Når man ligger i en hvit sektor inn mot en lykt så er sjansen for grønt om styrbord og rødt om babord ca 50%. Dvs det finnes absolutt ingen automatikk i at man har grønt om styrbord og rødt om babord og man må ABSOLUTT sjekke nøye med kartet hvilken side de fargede sektorene ligger på. Det finnes til alt overmål noen hvitsektorer med rødt på begge sider, eller grønt på begge sider Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
"Mathilde" Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Når man ligger i en hvit sektor inn mot en lykt så er sjansen for grønt om styrbord og rødt om babord ca 50%. Stemmer - som også gjelder leias sidemerker. Vet man ikke leias retning er sjansen 50 % for å lykkes Selvsagt må man ha kart om bord!!! Men er enig i at en del fyrsektorer har en noe pussig fargekoding. Likevel er dette uproblematisk så lenge man vet hva som er hva på kartet. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Om jeg forstår Traust sitt spørsmål med litt mer godvile, så er det vel hvorfor grønt ble grønt og rødt ble rødt. Hvorfor ikke gult, eller lilla, eller rosa? nei det er helt på jordet, du kan rett og slett ikke ha lest det jeg skrev. Når man ligger i en hvit sektor inn mot en lykt så er sjansen for grønt om styrbord og rødt om babord ca 50%. Dvs det finnes absolutt ingen automatikk i at man har grønt om styrbord og rødt om babord det var det jeg lurte på :lol: Dumt spørsmål, ikke sant. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Bare så det er sagt; seiler du mot fyret i hvit sektor så kan du ligge i randen, altså der hvor hvit og farget sektor møtes. Er det f.eks med mest hvit sektor om babord, kan du styre mer babord og fortsatt befinne deg i hvit sektor. Går du mot styrbord, vil du gå inn i farget sektor; denne kan være rød eller grønn, se i kartet. Om du nå styrer mot babord, kommer du helt inn i hvit sektor igjen. Fortsetter du mot babord, vil du så komme inn i farget sektor på babord side. Slik kan du "vingle" deg inn mot fyret i hvit sektor. Generelt vil det være to forskjellige farger på hver sin side av hvit sektor. Går du med hvit sektor i hekken, blir det akkurat det samme; du kan "vingle" deg mer og mer ut fra fyret. I leia er det retningen mot havn som bestemmer at du skal ha grønt lys om styrbord og rødt om babord når du ser på leistaker med lys. Motsatt; går du ut fra havn, har du rødt om styrbord og grønt om babord. Dette har altså IKKE noe med fyrlykters lyssektorer å gjøre. Spm.? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 I leia er det retningen mot havn som bestemmer at du skal ha grønt lys om styrbord og rødt om babord når du ser på leistaker med lys. Det som bestemmer er leias retning - anmerket i kartet!! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 kommer man utenfor Norge så følger de fleste lænder IALA's anbefalning om hur sektorerne på en fyr skall ligge mer om dette en bit ned i denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=46488 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Stemmer - som også gjelder leias sidemerker. Vet man ikke leias retning er sjansen 50 % for å lykkes vill man øke sjansen til over 50%, og har en rel liten båt (dvs om man ikke vill lære seg navigere av noen 'grund' ) så kan man kære merket (kære, 'go very close', så att du kan ta i merket ) de fleste merker(ikke alle) står nemligen en bit fra grundet de markerer. men som sagt det er bedre o lære seg litt navigasjon istellet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 I leia er det retningen mot havn som bestemmer at du skal ha grønt lys om styrbord og rødt om babord når du ser på leistaker med lys. Motsatt; går du ut fra havn, har du rødt om styrbord og grønt om babord. Dette har altså IKKE noe med fyrlykters lyssektorer å gjøre. Feil Det som bestemmer er leias retning - anmerket i kartet!! Rett Leia begynner nede på Sørlandet og deler seg østover og vest / nordover. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sjøtunga Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Feil Feil og feil, fru Blom... Dette er nå en konvensjon som brukes i hele Europa, da. Men det er riktig at det ikke forteller deg noe om retningen på kystleia. På andre siden av Atlanteren har de forresten den motsatte konvensjonen: retningen på leia er ut fra havnene. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
lgboat Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Leias retning er nordover og inn mot havn som hovedregel her i Norge. Merket i kartet med pil med røg/grønn prikkpå hhv venstre og høyre side av pilen. Atså har du rødt om babord og grønt om styrbord på vei inn mot havn (eller i pilens retning om du vil). Ingen som tar feil her Jawik. Forøvrig er det båten som har babord og styrbord side, ingenting annet. Du kan f.eks ikke si at du passerer en stake på babord side; du passerer med staken på din styrbord side. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 (redigert) I leia er det retningen mot havn som bestemmer at du skal ha grønt lys om styrbord og rødt om babord når du ser på leistaker med lys. Motsatt; går du ut fra havn, har du rødt om styrbord og grønt om babord. Dette har altså IKKE noe med fyrlykters lyssektorer å gjøre. Delvis feil da. Dette stemmer når en går vestover og nordover. Motsatt når en går østover fra Sørlandet. Feil og feil, fru Blom... Og vi taler vel om Norge og kysten vår. Redigert 24.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Poseidon Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 ...Dumt spørsmål, ikke sant. Nei, slettes ikke! Men når du først er i det spørrelystne hjørnet så kan jeg godt tenke meg at du ville hatt utbytte av å være med på båtførerkurset her på baatplassen.no. Leia begynner nede på Sørlandet og deler seg østover og vest / nordover. Ja, den kommer inn ved Lista. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 leias retning står markert i kartet. den er her i Europa in mot havn, men om leia ikke går mot en havn, da må man se i kartet her er IALA's anbefalning http://www.ialathree.org/chapo/publication...amp;LeTypePub=8 øverst på siden 4........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Delvis feil da. Dette stemmer når en går vestover og nordover. Motsatt når en går østover fra Sørlandet. Nei, nå gjorde du det verre enn det var . . . . "Feil" er et litt for bastant uttrykk. For selv om det som du refererer langt på vei er en hovedregel, både på vestlandet og østlandet, så er det ikke en almengyldig regel. Det finnes nemlig massevis av havner hvor man kan komme inn fra forskjellige løp og fra forskjellige retninger - og da vil noen innløp ha rødt om styrbord og grønt om babord. Derfor blir regelen som alltid ellers på sjøen: KART, KART, KART Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.