Volvomekanikeren Svart 18.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2010 Forbruket på motoren din er jeg ikke sikker på, men ligger du på rundt 2900-3000 rpm vil jeg tro du får best fart, til minst forbruk! Jeg har en Yanmar 3GM30F, yter 3400 på max, jeg ligger på rundt 2500-2700 tilvanlig. har ett forbruk på rundt 1 liter timen, INGENTING! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
gh78 Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Hei oki, trur min motor har betegnelse 4lha-ste. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2010 Sikker på det? Den heter ikke 4LH-STE då? Produsert fra 1990 tallet til 2000 mener jeg? Det er en 4sylindret Yanmar på 222 hk. Stemmer dette overrens med din? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
gh78 Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Hei Du har helt rett, sjekket papirene. Motor levert 2001.:) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2010 Riktigt riktigt, då har du en av de siste produserte, mener de sluttet og produsere disse i 2002? har lest litt om denne maskinen, og det er en steinknuser! Hydraulisk Gear og greier Sylinderdiameter X slaglengde (mm) = 100 x 110 Den har ett Slagvolum i liter på 3,455 Er ikke helt sikker på regnemåten, men tror du skal kunne finne ut forbruket med denne infoen.. Noen som vet? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
lnjk Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Brosjyre fra Yanmar sier litt http://www.yanmar.no/arch/_img/9051373.pdf Stusser litt over omdreiningene du får på den når jeg leser i brosjyren. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 19.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2010 (redigert) Der er jo spesifikasjonshefte til motoren din også! Redigert 19.September.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 En dårlig film, Sitér dette innlegget Link to post
gh78 Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Mulig eg kunne hatt større propell da..? Sitér dette innlegget Link to post
yanm... Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 ja du bør ha større propell. disse motorene er lag for å gå på full speed, altså 3300 Sitér dette innlegget Link to post
gh78 Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Hei Var i kontakt med yanmar Norge i dag. Fikk beskjed om å dra av 200-300 rpm fra maks og marsje med dette... Meninger? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2010 Helt enig! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
gh78 Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Supert:) Da slår eg meg til ro med marsj rpm på 3500..:) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2010 Dette kan tilpasses mere nøyaktig om du får deg dieselmåler... Er alltid litt forskjell fra båt til båt, men ikke altfor mye! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Moas-ark Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Noen som kjenner til eller har erfaring med Yanmar 4jh4e eller 4jh5e, eller vet hva som er forskjellen på disse? Vurderer ny motor til båten og har sett litt på disse! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Careka Svart 23.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2010 skal anskaffe båt med 4JH5e maskin, vet noen hvor denne er laget Japan eller USA ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
yanm... Svart 23.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2010 ikke noe fysisk forskjell på disse motorene, kun års modell.. :D Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 (redigert) heisann Fin tråd det her. Har selv en 80mod yanmar 3qm30 motor og har noen spørsmål til dere som kan motor. Tidligere så har motoren vært veldig lettstartet og ikke vært noe tull med motoren. Problemet kom etter at jeg hadde fyllt på avgiftsfri diesel på båten og etter det så har det vært at motoren har stoppet og vanskelig å få startet igjen. Alle servicer/vedlikehold på motoren er tatt i år og grovfilteret ser helt fint ut. Toppen er ganske ny å Jeg la merke til i det siste at dekompresjonshendelen, den som er oppå motoren er slakk, altså dårlig fjær. Er det noe med den som gjør det, at den har beveget på seg mens motoren var på eller at det er dårlig diesel jeg har fått har vært litt tull med stopp hendelen å. Spør nu bare jeg Redigert 6.November.2010 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 vis du tror det er dekompresjonshendelen kan du jo prøve å tørne motoren med ein sveiv. Vis det er veldig tungt, da er den ikkje inne, På min må e legge all av min vekt på får å greie å tørne motoren med sveiva. ( Har nå tatt av hendelen) Stopp wiren går ned til ''speed'' hendelen? Man kan justere tomgangen og stoppen der. Ver gang e skal daue motoren så må e ta opp motorlokket og daue den manuelt. Altså dra speed hendelen tilbake med hånda. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Har bare hørt at hvis dekompresjonshendelen slår inn pga slakk i fjæra når motoren er på så kan det bli liggende drivstoff oppå sylinderene som gjør at motoren ikke starter. Men det vil jo fordampe etterhvert. Er jeg helt på bærtur eller Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 dekompresjonshendelen slepper bare ut kompresjonen sån at det er lettere å starte motoren med sveiv. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Ok. takk for infoen Da er det ikke det. Kan det være dieselen da eller må det justeres litt der stoppvaieren går Alt annet skal jo være i orden hvis jeg ikke tar helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 har du prøvd å bytte diesel? kanskje vann i dieselen? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Har tenkt tanken ja. Blir å sjekke opp i det Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 6.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2010 Stopp wiren går ned til ''speed'' hendelen? Man kan justere tomgangen og stoppen der. Ver gang e skal daue motoren så må e ta opp motorlokket og daue den manuelt. Altså dra speed hendelen tilbake med hånda. Da stopper du motoren på helt feil måte! vist du tar gass hendelen tilbake, så synker turtallet, og motoren kveles? Det er egen spake for stopp, skal stå rett under gass hendelen vil jeg tro, der du kan feste en wire, og opp i panel. På andre siden tar du en fjær fra handelen, og bort i nermeste vegg, så du er sikker på at hendelen går tilbake av seg sjøl Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.