Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Har et annet gir også, Og det med 1 eller 2 hendelere på dashbordet kan du velge selv. Har selv 1

 

Fult mulig det er derfor fjæra er får, så skader vel ikke å prøve smiley.gif Stilte min tomgang ved å sette speed waieren lengre bak vis du skjønner det. Var veldig enkelt og greit, men vet ikke om du kan gjøre det du også.

 

Du kan sikkert bare bruke et lite strikk istedefår fjæra evt vis du ikke får tak i ny fjær

Link to post
Share on other sites

Til dere som har yanmar 66hk: Hvor mye olje bruker dere å ha på den?

Har Yanmar 4JH2-TE (62HK) og bruger almindelig mineralsk olie 10-40 W. Ved olieskift bruges mellem 6 og 8 liter. Jeg fylder ikke olie på mellem olieskift.

Motoren er fra 1990 og har gået 1150 timer. Bruger i øvrigt samme olie på gearet (KM4A)

Redigert av Uffe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så har jeg et spørsmål som gjelder montering av olje og temperaturmålere. Hvor skal jeg ta strømmen fra? Dette er en Enes med to styreposisjoner og skal montere målerne ute på dekk. Kan jeg ta strøm fra dynamo eller starter? Det står jo at tenningen er det rette stedet men hvis det er svitsen det menes så er jo det et langt stykke å strekke ledning. Så her er det bare å finne frem tastaturet og svare. Motoren er fremdeles en Yanmar 66hk. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

I båten min har jeg en Yanmar 4 JH2E med over 11000 timer på telleren. Hehe... dere som bare har 1-2000 timer på telleren kan garantert glede dere over mange år til med problemfri motor! Jeg gjorde min første forbedring på motoren i dag og siden det er et kjent problem blant mange Yanmar-eiere tenkte jeg å nevne det i denne tråden.

 

Jeg har alltid opplevd sporadisk at starteren ikke vil slå inn. Spesielt når motoren er varm har jeg ofte hatt problemer med at det bare sier "klikk" og etter mange forsøk har den gjerne slått inn til slutt. Det er et kjent problem som mange Yanmar-eiere opplever og etter å ha hatt båten i flere år har jeg begynt å bli lei av problemet som stadig dukker opp oftere. Det er ikke noe gøy å aldri vite om man får startet motoren når man kommer i havn, ruller inn seilene og skal få båten til kai. Spesielt når man er alene kan dette være en spennende prosess :thumbsup: Svakheten med disse motoren er at Yanmar kjører startstrømmen til starteren via bryterpanelet ute i cockpit og ettersom dette blir eldre og slitt er det ikke alltid det går nok spenning gjennom bryterpanelet til at startmotoren slår inn... Jeg har hatt mistanke om dette lenge, men målte at det gikk 12,8 volt fra bryterpanelet til innslaget på starteren når man vrir om nøkkelen og regnet derfor med at det ikke var så sannsynlig at problemet lå der... Men i dag fikk jeg endelig somlet meg til å få en startkabel ombord for å ha i reserve slik at jeg kunne teste ut om problemet lå i for dårlig jording på motoren eller for dårlig pluss-tilførsel mellom plusspolen på batteriet og starteren. Etter jeg droppet anker i dag dukket problemet opp som vanlig, og etter ca. 5 min med feilsøking og 5 min arbeide og et rele til 10-20 kr er problemet nå løst. Det viste seg at det gikk alt for lite strøm gjennom startpanelet slik at starteren ikke slo ordentlig inn. Jeg hadde liggende et 10-kroners rele fra Biltema og koblet opp det som et "hjelperele" til starteren og da var problemet umidelbart løst. Skal legge ut noen bilder når jeg får somlet meg til det og ikke minst skjønner hvordan man slenger ut bilder på foraet. Andre som opplever det samme problemet kan helt sikkert bruke den samme løsningen. Det er ganske normalt med et hjelperele, men av en eller annen grunn har ikke Yanmar benyttet dette i mange (eller alle?) av sine motorer. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Er best å ha ha det på tenningen siden det alarm og sånt på instrumentpanelet. Går an å ha det der du sa men anbefaler å ha en slags bryter eller noe så det ikke trekker strøm.

Ok, da skal jeg gjøre et forsøk på det. Siden det bare er strømmen jeg må ha så trekker jeg en ledning fra svitsen, jord er det fra før. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle feilsøke på hvorfor temperaturmåleren ikke virker og alarm lampen ikke lyser når bare tenning er på. Er 4 utganger på måleren. den dere ser helt til venstre på bildet(lyseblå) var en ledning som lå løs, altså ikke koblet til noe. Er det noen som har koblet en slik før og kan gi noen råd?

dsc00011.jpg

dsc00012.jpg

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen allesammen :flag_bp: Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det men prøver å finne ut av det elektriske i båten, spesielt til motoren og temperaturmåleren og det :rolleyes: Var 2 ledninger i nærheten av dynamo på motoren som var løse. Det er er en svart ledning som ser ut til å gå fra under startmotoren. ikke lett og se. den andre som er en brun ledning ser ut til å gå fra intrumentpanelet i forbindelse med alarmlampen på kjølevannet. Det er jo meningen at alle 3 alarmlampene skal lyse når bare tenningen slås på. sånn det er nå er det bare den til oljetrykket som lyser. Prøvde å ha den svarte borti den fra alarmlampen til ladingen, da lyste den og når tenningen var på. Samme hvis jeg koblet den brune og svarte sammen at det ble lys i alarmen på kjølingen. Temperaturmåleren som er i båten nå som ikke virker går det en kabel direkte på temperaturføleren. Har målt motstanden fra den og minus( eller var det pluss?) til å være 196 ohm. er det temperaturmåleren som er gåen eller :confused: regner med at den fra biltema ikke kan brukes på den føleren. noen som vet hvor jeg finner en som passer? Er sikkert mye forvirring her men hvis det er noen som har tips og hvordan det funker hadde det vært supert :thumbsup: Hadde vært greit å ha alarm på kjølingen og. Her er 2 bilder av forvirringen :confused:

 

en brune kabelen og den hvite kabelen på temp føleren

dsc00028.jpg

 

Den svarte kabelen

dsc00029.jpg

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltema har også overganger til følerene sine. Så de burde nok passe. Kompis av meg har montert Biltema følere og instrumenter i sin Yanmar YSE12G. Måtte bare ha noen overganger.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...