Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

De fleste som skrur Yanmar tar ut pumpa for å skifte impeller.

Da blir jobben så mye enklere.

Jeg hadde ute pumpa på min 6LY2 440Hk i vinter for å skifte noen skruer til lokket som hadde knekt.

Bronseskruer som sikkert var blitt overspent. Byttet til syrefaste.

Byttet ikke impelleren den så helt fin ut, har kun 8 sesonger bak seg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Med sjøvannsfilter før pumpa, og som du sier ikke kjøre den tørr, bør impellere av god kvalitet

vare minst 10 år i en fritidsbåt.

Men den bør sjekkes jevnlig.

At folk skifter impellere i hytt og pine har jeg aldri skjønt.

Men det gir nok klingende mynt i kassa til verkstedene og forhandlerne...

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det noe vesentlig lettere å sjekke den, enn å skru den ut og så eventuelt skifte den?

Kan ikke forstå hvordan man i det hele tatt kommer til, til alle de fire skruene på platen til pumpa, så må vel skru ut hele pumpa bare for sjekken også. :sweat:

Det skal nevnes at jeg har temmelig kompakt motorrom. Særdeles liten boltreplass :saint:

 

Men tilbake til sinkskruene. Er det de to festene jeg må løsne og så presse ut kjøleren noen cm for å få skiftet den siste sinkskruen?

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har sett på en 2008 Hunter 31 med Yanmar 21 hk diesel. Glemte selvfølgelig å undersøke dette selv, men selger (som har brukt båten svært lite) mente at det ikke er timeteller i båten. Jeg la merke til at det var et kontrollpanel for motoren, men glemte å se etter timeteller selv. Er det ikke høyst uvanlig at det ikke er timeteller?

Link to post
Share on other sites

Quaoar:

ang. bytte av sinken på ferskvannkjøler. Det er ikke nødvendig å løsne kjøleren.

Kjøp en 11/16 fastnøkkel hos Biltema av den typen som selges som separate nøkler. Denne har en vinkel på ringhodet som er mulig å få på sinkmutteren. Sinkmuttere finnes med både 11/16 og 3/4 muttere og du må bruke den med 11/16.

For å bytte impeller må du demontere hele pumpa.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Heisann BP venner. :flag:

 

Ble i høst eier av en Riviera 925 FB med Yanmar 6 LP STE motor. :cheers_wine:

I denne båten, som de fleste andre, er det en summer-alarm som kan slåes av og på.

Imidlertid virker det som det er en alarm/summer til som virker på eksostemperatur. Evt kjølevann i eksosen. Når kontroll lampe og summer (som er svakere enn den andre summeren)slukker, da kan man starte.Forklarte tidligere eier :confused:

 

Hei igjen!

 

Og gratulerer med vel overstått.

I dag roper jeg hurra! Har hatt reparatør i båten i dag og nå funker alt som det skal.

For å gi litt kred for godt arbeid så hadde jeg besøk av en hyggelig kar som het Jan fra Vestfold Elektrodiesel. Jeg hadde jo på forhånd sjekket alt jeg kunne av givere, summere,lamper og koblinger, men kom til det punkt hvor jeg måtte innse at her måtte det mer ekspertise til. Hadde mistanke om at feilen lå i instrumentbordet på flybridge siden alt forandret seg når tenningen ble slått på der.

Og etter en stund med prøving, ut- og innkobling og målinger kom reparatøren fram til at det var en diodefeil i kretsen til varsellampe for motor/vanntemp på flybridgeinstrument. Klippet ledning og loddet inn ny diode og så var alt bare fryd og gammen. Han sa det mest sannsynlig var en feil som hadde vært i fra båten var ny, men at det selvsagt kunne være at dioden hadde havarert underveis.

Uansett. Nå er rederen glad og fornøyd. Rederinnen er likeså for at rederen ikke studere så forbasket mye lenger.

Hun lurte nesten på om noe annet var galt. Men erfaring har lært henne at rederen får slike uttrykk i ansiktet når prosjekter er på gang. Hun sier:"Studerer alle båteiere like mye som deg over alle småproblemer"?

Jeg sier:"Du skulle bare vite hvor mange som kjører rundt lykkelig uvitende. Og jeg vil ikke være i blandt dem". "Godt sier hun.Da blir det ikke uplanlagte stopp i sommer heller."

"Nei jeg håper ikke det, skål, sier jeg."

 

God sommer BP venner.

Link to post
Share on other sites

Har hatt "full" service på d-max'ene og absolutt alt av slitedeler er skiftet, jeg var håndtlanger stortsett og min gode venn skrudde mesteparten av de kipe tingene som impellere og zink, så skal ikke skryte på meg å ha gjort alt selv ;)

 

Du kommer til alle anoder med riktig fastnøkler og mye sår på knoker og fingre... fy F for noe drit 2 av de er, og når man har 2 maskiner, blir det ekstra drit. plasseringen av impeller er også mildt sagt TEIT.

 

På min var 4 av 10 anoder totalt borte, så SKIFT HVERT ÅR, selger hadde ikke skiftet i fjor.

 

Lufting på motor med varmtvannstank har også vært mareritt, men tror vi er i boks nå etter 7 runder...

 

Ellers er det imponerende fet lyd på tomgang og lavt turtall, og når man er i plan og snurrene jobber er det ca støyfritt, kan føre samtale med vanlig stemme i 50 knuter! ikke gærnt.

 

Reg reim skifte er ironisk nok noe av det absolutt enkleste man kan gjøre på disse maskinene, driv/servoreimer var også en lek. alle sang på siste værset, og reg reimene var så lange at jeg nesten kunne plukke de av med fingermakt :o

 

litt sykt å se turtellern på 4300rpm med diesel... målern slutter jo på 4k, også fortsetter nåla videre.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For å gi litt kred for godt arbeid så hadde jeg besøk av en hyggelig kar som het Jan fra Vestfold Elektrodiesel.

 

...Jeg sier:"Du skulle bare vite hvor mange som kjører rundt lykkelig uvitende. Og jeg vil ikke være i blandt dem". "Godt sier hun.Da blir det ikke uplanlagte stopp i sommer heller."

"Nei jeg håper ikke det, skål, sier jeg."

 

God sommer BP venner.

Jan fra Vestfold Elektrodiesel er livlegen til min motor også. Han steller ventiler, dyser og registerreimer med kjærlig hånd og etterlater hverken olje, fingeravtrykk eller støv ( :eek: ) på de hvite gulvene i motorrommet! Dette firmaet anbefales.

 

Angående siste avsnitt over, Luna; hvorfor bekymre seg når du har Riviera 925 :cool: ?? :lol: ...

 

Skål ja... nå er det helg :cheers_wine:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har vært borti at når kontrollkablene skal på plass i synkronisatoren igjen så fungerer overhodet ingenting? Mine kabler vil ikke dra gearet i revers og det på tross av at jeg ikke har rørt den delen av båten i forbindelse med at motor har vvært ute. Får gitt gass og satt den i gear fremover. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det er noe feil med termostaten på min 3qm30. Når jeg skrur på tenningen så lyser alle varsellampene uten den til kjølingen. er også temperaturmåler til motoren som ikke viser noe. Noen som har ideer om hva det kan være? Finner sikkert ut ved å ta en skikkelig gjennomgang av det elektriske men tenkte å høre om noen har vært borti noe lignende. ser så vidt termostaten på bildet.

dsc_0800.jpg

Link to post
Share on other sites

Har et problem med tomgangsturtallet på min 3qm30. Virker som returfjæren på hendelen på motoren er litt slakk. Hjelper det å bytte til en kraftigere fjær? tomganger er på 1500 nå. Er det noen som har hadt noe lignende problem? Her er bilde av den motortypen. yanmar3qm30.jpg

Link to post
Share on other sites

Har selv strevet noe så jævli med tomgangen på min, men har nå fått den ned til mellom 800-900 rpm

Du Kan justere den på den ene skruen som e har tegnet et ring rundt på. Skru den litt opp å dra den lengre ned eller opp

 

Vet ikke helt hva den fjæra hjelper med, men jeg har vertfall fjernet den.

 

https://lh3.googleusercontent.com/-RwXqQ7NijOE/TevPUgRpLVI/AAAAAAAAAkc/zd4AjfC1eUE/yanmar3qm30.jpgyanmar3qm30.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har et annet gir enn den som er originalt til motoren. Ble visst byttet for 3år siden. Er bare en hendel til både gass og gir på dashbordet. Tror at den fjæren er slik at den spretter tilbake i tomgangsstilling når den settes i neutral. men rett meg hvis jeg tar feil :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...