Arvid_A Svart 24.April.2017 Link til dette innlegget Svart 24.April.2017 Arvid_A skrev On 24.3.2016 at 23.42: I flg forrige eier ble impelleren sist byttet høsten 2012, så jeg har ikke planer om å gjøre noe med denne før høsten 2017. Planer er til for å endres... :-) Impellerbyttet ble gjort for et par uker siden, og gikk stort sett helt etter "Phoebe"s utmerkede oppskrift (side 30-33) i denne tråden, Litt plunder var det riktignok før jeg fikk løs pumpehuset. Det "hengte seg opp" i alt mulig av omgivelser nedi der - bl.a. motorfestet, men etter litt lirking løsna det bare plutselig. Da pumpehuset var ute, var det en smal sak å få dratt ut impelleren vha "McPeller" utdragerverktøyet. Impelleren så selvfølgelig helt fin ut (byttet sist høsten 2012) - riktignok litt "småskjev" etter en vinter i samme posisjon, men uten antydning til sprekker i vingene. Den kunne helt sikkert ha snurret og gått i flere år. Mens impelleren var ute bytta jeg også simmerringen på pumpeakslingen, før ny impeller ble smurt inn med Zalo og "snurra" på plass igjen i huset. Jeg var spent på hvor vanskelig det skulle bli å få pumpehuset montert igjen, men den frykten var ubegrunnet. Det bare klikka på plass uten diskusjoner og kraftuttrykk av noe slag. På med skiver og muttere på festeboltene og slange inn/ut. Deretter fylte jeg et par liter vann ned i sjøvannsfilterets utløp for å unngå start med tørr impeller, før jeg starta opp og kontrollerte at alt var tett. Dett var dett! Jeg var en erfaring rikere og Yanmar'en en impeller nyere! Begge glade og fornøyde! Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 24.April.2017 Link til dette innlegget Svart 24.April.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 (redigert) Holder på med å bytte dynamo på min 4lha og hadde alle kablene på starteren av. Trodde ladeledning fra dynamo gikk rett til starter, men det gjorde den altså ikke. Ser i koblingsskjemaet nå at kablen er koblet sammen med ledning til relé til starter og i tillegg en ledning som gir strøm fram til panelet. Noen som vet hvor disse er koblet? Inne i strømpen? Samtidig når jeg skulle skru sammen ledningene igjen stod jeg plutselig med bolten og mutteren i handa. Ikke hadde jeg teitet hard heller. Jeg så da at det var en mutterlignende sak som kablene var skrudd på. Se vedlagte bilde. Var ikke mye som holdt denne M8 pinnen. Kun en kant rundt på rundt 1mm. Innvendig var det også M8. Noen som vet om den er original? Har i alle fall bestilt en ny en. Redigert 5.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 4JH3-DTE. Stadig mye slakk i viftereim. Jeg strammer til spec men etter bare en kort tur så er den veldig løs igjen. Jeg har tatt av skruen, som man løsner, og renset den uten at det hjalp i det heletatt. Noen tips? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Mix Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Nye reimer må etterstrammes noen ganger. Optibelt XPA er bra reimer. Sitér dette innlegget Link to post
Pescador1 Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 (redigert) Samme her PiperBill....og det er med "originale reimer" som er blitt solgt de siste 4 årene. Hadde aldri samme problemet med tidligere reimer , og ja , har sjekket innstillingen på hjulet , samt at det er rustfri. Det viser seg at de nye reimer ikke holder mål og må etterstrammes etter 10 - 20 nm kjøring. Redigert 8.Mai.2017 av Pescador1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 (redigert) Yanmar 4JH3 DTE. Måtte kjører i ca. en time på lav turtall rundt 1200 – 1500 i dag da jeg fikk problemer med en løs CV ledd. Da vi kjørte inn til båsen så sier kona « Ser på alt oljefilm som ligger på vannet her. Er det nabo baten eller?» Men da jeg så nærmere på det så kom det faktisk fra eksosen min. Muligens ubrente diesel eller motorolje. Motoren ryker jo litt nå den er kald og det er vist ikke unormal for denne motoren slik jeg er forklart. Jeg har ikke mye oljeforbruk. Kanskje 0.5 liter i løpet av en sesong. Heller ikke noe unormal med oljetrykk på motoren. Kan det være at motoren ikke liker å kjører på så lavt turtall over tid og det er ubrente diesel som blir blåst ut gjennom eksosen? Redigert 13.Mai.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kjellg Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 (redigert) PiperBill skrev 12 minutes ago: Yanmar 4JH3 DTE. Måtte kjører i ca. en time på lav turtall rundt 1200 – 1500 i dag da jeg fikk problemer med en løs CV ledd. Da vi kjørte inn til båsen så sier kona « Ser på alt oljefilm som ligger på vannet her. Er det nabo baten eller?» Men da jeg så nærmere på det så kom det faktisk fra eksosen min. Muligens ubrente diesel eller motorolje. Motoren ryker jo litt nå den er kald og det er vist ikke unormal for denne motoren slik jeg er forklart. Jeg har ikke mye oljeforbruk. Kanskje 0.5 liter i løpet av en sesong. Heller ikke noe unormal med oljetrykk på motoren. Kan det være at motoren ikke liker å kjører på så lavt turtall over tid og det er ubrente diesel som blir blåst ut gjennom eksosen? Lenge siden dysene er sjekket? Redigert 13.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Har ein ein liten, sjøvannskjølt Yanmar GSM8, som står i ein seilbåt. Båten starter lett, og går fint på lavt turtall, men ved litt høgare omdreining blir det ganske svart/grå eksos frå den, både i fri og i gir. Den går fremdeles gjevnt på turtal og den stoppar ikkje, men det blir mykje svart røyk. Nokon som idear kva dette kan komme av? Har nettopp kjøpt båten, så er ikkje veldig kjend med kva vedlikehold som har blitt gjort, anna enn at den fekk seg ein liten overhaling i 2013 og har gått lite dei siste åra. Takkar for tips! Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 aleksbe skrev for 10 timer siden: Har ein ein liten, sjøvannskjølt Yanmar GSM8, som står i ein seilbåt. Båten starter lett, og går fint på lavt turtall, men ved litt høgare omdreining blir det ganske svart/grå eksos frå den, både i fri og i gir. Den går fremdeles gjevnt på turtal og den stoppar ikkje, men det blir mykje svart røyk. Nokon som idear kva dette kan komme av? Har nettopp kjøpt båten, så er ikkje veldig kjend med kva vedlikehold som har blitt gjort, anna enn at den fekk seg ein liten overhaling i 2013 og har gått lite dei siste åra. Takkar for tips! Fekk ikkje til å redigere innlegget, men her skal det altså stå Yanmar YSM8, og ikkje GSM. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Noen som vet om et boshverksted som kan sjekke / overhale 2 trinns dyser Yanmar 6LP- DTE Virker som mange verksteder må sende dysene videre fordi de mangler utstyr. Ser liten vits i å sende til den lokale sjappa for at de deretter skal sende dysene videre.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Du kan meg bekjent sende de hit, hanto1: http://www.vestfoldelektrodiesel.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 aleksbe skrev On 18.5.2017 at 22.59: Har ein ein liten, sjøvannskjølt Yanmar GSM8, som står i ein seilbåt. Båten starter lett, og går fint på lavt turtall, men ved litt høgare omdreining blir det ganske svart/grå eksos frå den, både i fri og i gir. Den går fremdeles gjevnt på turtal og den stoppar ikkje, men det blir mykje svart røyk. Nokon som idear kva dette kan komme av? Har nettopp kjøpt båten, så er ikkje veldig kjend med kva vedlikehold som har blitt gjort, anna enn at den fekk seg ein liten overhaling i 2013 og har gått lite dei siste åra. Takkar for tips! Jeg et ganske ny på området selv, men det jeg har fått med meg er at svart røyk betyr uforbrent diesel eller for lite luft. Du har vel ikke turbo, så da er det vel luftfilteret eller lufttilgang. Kanskje "lekke" dyser også kan gi slike problem. Vet du om det er lenge siden de er sjekket? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Takker worry II, da får jeg prøve dem til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 @hanto1 jeg har samme planer som deg, 6LP-DTE også. Vet du om de er greie å få ut? Aldri skrudd ut dyser før, redd for å ødelegge noe ? men de ser nå lett tilgjengelige ut... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
hanto1 Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Dysene er greie å få ut, men support til høytrykksrøra må løsnes. Bruker glidehammer for å få dysene opp Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Husk nye pakninger (metall) til returrøret og trykktest at det er tett, ellers kan de bli diesel i olja.... Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 2005 6LPA-STP med 950 timer på telleren. Merkeverksted tok ut dyser i vinter mens båten sto på land. Dysene ble sendt til elektrodieselverksted for kontroll. Følgende står på faktura; Sjekk/overhaling -6610 Trykktestet og kontrollert dyser i dysetester Ca 20 bar unders spesifikasjoner - 4/6 dyser med redusert sprøytebilde. Planet overflate og regjort, montert sammen med nye deler iht deleliste. Trykktestet og justert iht fabrikantens spesifikasjoner - OK Merkeverksted monterte tilbake dysene mens båten sto på land. Etter sjøsetting kom en annen mekaniker fra samme verksted for å kontrollere at alt var ok. Jeg konmenterte da at motoren røyk minst like mye som før overhalingen. Han mente at noen motorer var slik og at det ikke var noen fare. Når jeg sammenlikner med et par andre båter i havna med samme motor ryker min merkbart mer enn disse. Nå har jeg kjørt ca 30 timer etter dyseoberhaling og jeg la i går merke til at det legger seg dieselfilm på sjøen. Røyk og dieselfilm tyder jo på ufullstendig forbrenning. Kan dette skyldes noe annet enn dysene? Dysejobben kom på nesten 20000kr. Er det grunnlag for reklamasjon her, eller kan det være noe galt med dieselpumpa eller andre ting..? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Kan lkke se noen åpenbar grunn for reklamasjon, dysene skal jo testes ved fast intervall, at justerte dyser ikke løser problemet er ikke relevant. Det kan være hp pumpa eller andre ting. Hadde kanskje begynt med lekkasje/ kompresjons test av sylindre. Du har dårlig forbrenning på tomgang, men det kan desverre være flere feilkilder/ årsaker her.. Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 (redigert) Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte om 1 gm har samme innfestning mot gear som 1gm10 , boltsirkel svinghjul osv Redigert 14.Juni.2017 av Higre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Sverre, jeg opplever det samme når det er blitt mye kjøring på lavt turtall over flere timer. Har 2009 modell som er gått 650 timer. Det blir mye mindre røyk/film på vannet etter litt kjøring på høy effekt, opp mot fullt pådrag. I tillegg hjelper det med litt lurium på tanken. Jeg bruker Omega 903 av og til. Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Tror disse motorene har litt røyk på tomgang. Min har gått 2000 timer nå, har hatt den siden 1300 timer. litt røyk på tomgang men ikke noe mer enn den gjorde på 1300 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Sindraldo Svart 19.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2017 Mystisk blå boks med termometer montert på 2QM20. Motoren har montert en ekstra sjøvannspumpe som går direkte til "eksosrøret" som eksosslangen er festet i. Et ekstra sjøvannsinntak er koblet til den blå boksen. En slange fra toppen av eksosmanifoldet går til den blå boksen. På toppen av den blå boksen kommer det ut en slange som er kveilet sammen oppå motoren. Ser ut som det er tre sjøvannsinntak på båten. Noen som skjønner noe av dette? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2017 Sindraldo, motoren er tilsynelatende bygd om til ferkvannskjøling, antakelig ved utvendig kjøleslynge. Den ekstra pumpen blir da bare for å kjøle eksosen, mens resten av anlegget går i lukket krets Sitér dette innlegget Link to post
Sindraldo Svart 19.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2017 Merkelig med firkantet varmeveksler. Varmeveksler må være tett og så har har de koblet ferskvannspumpen til sjøen også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.