Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

goggen000 skrev 40 minutes ago:

Har en 4LHA-DTP og lurer på hvor ofte jeg bør bytte kjølevæske, Motoren har en gangtid på ca 600 timer og kjølevæsken holder -22gr og virker klar  og ren.

 

I følge brukerhåndbok 250 timer/hvert år. Det som kommer først.

 

http://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-operation-manual/032017_update_OM/LHA/OM_LHA_49961-205434_Norwegian.pdf

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

goggen000 skrev On 24.8.2017 at 13.38:

Jeg så det , men det høres ualminnelig ofte ut.  Det er jo samme intervall som oljeskift?

 

Snakket såvidt med min lokale forhandleri dag og han sa hvert tredje år på den røde vesken. Fikk så dårlig dekning at jeg fikk ikke med meg timeantallet. Fint om du deler det med oss om du finner ut noe mere. Har samme motor. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Yanmar 4JH3-DTE

Måtte fylle på 2 dl kjølevæske her om dagen da det sto litt over  «LOW» på ekspansjonstanken. Jeg har bare kjørt en liten tur etterpå men det har sunket neste  2 cm etter det. Jeg har gått over alle slanger og finner ikke noe lekkasje. Det ligger heller ikke noe kjølevæske nede i kjølen. Motoren går fint som vanlig. Ikke noe bobler i kjølevæsken som kan tyder på gåen topp pakning. Motoroljen er klar og fin. Det samme skjedde for ca. 3 år siden men det ble bra av seg selv.

Jeg skal kjører en lengre tur på ca. 6 timer om ikke så lenge og er litt bekymret for dette.

Noe tips om hva jeg bør se etter?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Kyrholmen skrev 15 minutter siden:

Fylte du rett på ekspansjonstanken ? Jeg bruker å fylle på varmeveksleren, til den er helt full og vel så det. Hva som viser på ekspansjonstanken er litt avhengig av hvor høyt denne er montert, mye slurv med dette i båtbyggerverdenen. 

 

Ja jeg fylte i ekspansjonstanken. Har bare fylte en gang før i de 5 år jeg har hatt båten. Lurte litt på om jeg burde hatt i varmeveksleren. Som man ser på bilde så er nivået på tanken omtrent det samme som overkanten til varmeveksleren. Tok bildet før jeg fylte på først gang jeg oppdaget at det var litt lavt.

yantank.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 1 time siden:

 

Ja jeg fylte i ekspansjonstanken. Har bare fylte en gang før i de 5 år jeg har hatt båten. Lurte litt på om jeg burde hatt i varmeveksleren. Som man ser på bilde så er nivået på tanken omtrent det samme som overkanten til varmeveksleren. Tok bildet før jeg fylte på først gang jeg oppdaget at det var litt lavt.

yantank.jpg

 

Så lenge det er over MIN trenger du ikke å etterfylle. Sjekk at det er fullt i varmeveksleren for sikkerhets skyld. Ser ut til at tanken er montert etter boken ja. 

Link to post
Share on other sites

goggen000 skrev for 6 timer siden:

Vedr: Kjølevæske- byttet den i går etter ca. 570 motortimer og 10 år , og det tror jeg var på tide. Den røde kjølevæsken hadde fått en tydelig gråere farge og virket nesten som vann, selv om den skulle holde -20grader.  Iflg eksperten som hjalp meg bør den byttes hvert 3. år.

 

Sa de noe om timetallet? Jeg bruker min litt over 300 timer i året, så 900-1000 timer synes jeg er mye. Eller er det kanskje ikke det? 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Whiskey skrev for 2 timer siden:

Tenkte å ta regreima på 6LP-DTE min nå, noen som vet om stramme-hjulet er samme delen som på Toyota (1HD-T)? Ser helt lik ut, men tenkte kanskje den ene tålte mer salt sjøluft?

Tror jeg fant det ut selv...

https://shop.cruiserparts.net/index.php?main_page=product_info&products_id=1301

vs

https://yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/reimer/registerreimer/strammehjul-registerreim-119771-00170

 

til og med samme blå klistermerket...

 

Denne er forresten grei - deleliste for Land Cruiser

http://www.toyodiy.com/parts/q_E_1995_TOYOTA_LAND+CRUISER_HDJ80.html

1HD-T er vel 6LP-DTE og 1HD-FT  6LP-STP såvidt jeg har skjønt det

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...