Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

havetsmakron skrev 2 minutter siden:

3/8’’ BSP? Syns det er rart det ikke står i manualen 🤔

Med forbehold; tror det er NPT. Vær obs på at i den dimensjonen så har BSP 19 gjenger per tomme, mens NPT har 18. Så skru ut blindpluggen, og sjekk stigningen med et gjengelære. Det ville i alle fall jeg gjort 😊

Link to post

image.png.316122def287fd52629a5e099e0ece3c.png

 

(fra en delekatalog)

PT3/8 er en betegnelse fra en japansk standard som er kopi av normal britisk standard for rørgjenger med taper (ikke parallell) og ISO 7-1, dvs. typiske rørgjenger vi kjøper i butikker i Norge.  Hvis det hadde vært parallell-gjenger med flat pakning, hadde det stått PF.  (Som f.eks. pluggen for temperatursensor i eksosinnløpet til turboen)

 

image.png.bd2757ea3c202e6741327910996f3d74.png

 

(fra en annen delekatalog funnet her: https://www.lsm-diesel.dk/2012/bestil.php?lang=uk&txk=initshop&n0=4&n1=Partnr.&n2=Beskrivelse&n3=Pris ekskl. moms&n4=Antal)

 

Betegnelsen R03 betyr nok det samme, men den skrivemåten ser ikke ut til å stammer fra hverken ISO 7-1 eller EN 10226-2...

 

Du trenger nok uansett en helt standard 3/8" BSP taper rørfitting der, med gjengetetning av et eller annet slag (tetningssnøre, PTFE-tape, hamp e.l.).

Link to post
arnearmoa skrev 56 minutter siden:

Du trenger nok uansett en helt standard 3/8" BSP taper rørfitting der,

Det er godt mulig. Men det er uansett bare en ting som gjelder i slike situasjoner; skru ut den pluggen som sitter der, sjekk diameter og sjekk gjengestigning. Da blir det suksess :thumbsup:

Link to post
  • 2 uker senere...

Har av og til problemer med å få starte Yanmar 3jh5e når den skal startes etter at jeg har seilt. Samme når den har vært stoppet en stund etter at den har hatt normal arbeidstemperatur. (det skjer ikke alltid)

Har aldri problemer når motor har stått lenge og er helt kald..

Den starter til slutt, men må ha full gass.

Virker nesten som det kan være luft i systemet, men har sjekket og skrudd til alle slangeklemmer uten bedring.

Har skiftet elektrisk forpumpe uten noen bedring. 

Når jeg har skiftet filter syns jeg det tar lengre tid  enn tidligere før all luft er ute..

Noen gode forslag til videre feilsøking?

Kanskje lurt å skifte alle slanger fra tank til motor?

Motor er en 3-sylindret 39 hk fra 2010.

Link to post
alidal skrev 1 time siden:

Har aldri problemer når motor har stått lenge og er helt kald..

Den starter til slutt, men må ha full gass.

Virker nesten som det kan være luft i systemet, men har sjekket og skrudd til alle slangeklemmer uten bedring.

Ikke ta det personlig - dette er generelt:

Det er dessverre ganske vanlig at ved å stramme slangeklemmer "litt til" så er sjansen større for at du lager lekkasje enn at du fjerner lekkasje.

Slik du beskriver symptomene er falsk luft det første jeg ville søkt etter.

Min løsning er å bruke vacuum. 
Ta av returslangen inn på tanken, koble en oljesuger eller bremselufter eller tilsvarende inn på returen med en 30-40cm lang KLAR slangebit.
Når dieselfilteret og systemet er luftet skal det ikke komme flere luftbobler...
Det er også sørgelig vanlig å se selv ganske nye motorer med feil slangedimensjon, feil type slange, tragiske slangenippler og elendige slangeklemmer.
Frender, hva dere enn finner på så ikke spar penger på slangeklemmer, og lær å trekke til riktig. Menn er en stolt rase og kan være lett-krenka også. Det går gjerne dårlig sammen med feilsøking...  Skal jeg feilsøke så lønner det seg at jeg starter med å innrømme at jeg kan ha gjort noe feil...

 

Har en betydelig deformasjon rundt slangeklemmer, så er det noe som er feil.

8mm slange på 6mm nippler er bannlyst osv...
Knekker på slanger er jalla.
S-kurver på en slangefremføring er trøbbel.

 

Link to post
alidal skrev On 9.4.2024 at 18.52:

Har av og til problemer med å få starte Yanmar 3jh5e når den skal startes etter at jeg har seilt. Samme når den har vært stoppet en stund etter at den har hatt normal arbeidstemperatur. (det skjer ikke alltid)

Jeg hadde akkurat samme problem på min 4JH3-HTE. 

 

Det var slakt fordelerhode på dieselpumpa, som ga intern lekkasje. Ble fikset med en justering hos ett dieselverksted. Om feilen dukker opp igjen, så legg en våt klut mot fordelerhodet på dieselpumpa så du kjøler ned den noe. 

Jeg monterte ei kjølevifte som midlertidig rep. 

 

Ser du fant feilen, men slenger ut denne i tilfelle problemet dukker opp igjen.

(Tett dieseltilførsel er vel ikke temperatur avhengig? 🤔 )

Link to post
dieselfan skrev On 9.4.2024 at 20.23:

Har en betydelig deformasjon rundt slangeklemmer, så er det noe som er feil.

8mm slange på 6mm nippler er bannlyst osv...
Knekker på slanger er jalla.
S-kurver på en slangefremføring er trøbbel.

Noen av oss er mer detaljfokusert enn andre :wink: Eller for å si det på en annen måte; enkelte av oss må liksom bare vite hva som skjer hvis .... :giggle:

 

Fikk du med deg denne gamle tråden der jeg testet noen slanger og hvor godt de satt på niplene? Ser nå at jeg ikke oppdaterte tråden helt til slutt, men fritt etter hukommelsen kjørte jeg en slange opp i 80 bar med vanlige slangeklemmer! 50 bar på en vanlig kjølevannsslange med enkel slangeklemme fra BT er kanskje også over hva enkelte hadde gjettet på:

 

 

Link to post
Komodo skrev 20 minutter siden:

Fikk du med deg denne gamle tråden der jeg testet noen slanger og hvor godt de satt på niplene? Ser nå at jeg ikke oppdaterte tråden helt til slutt, men fritt etter hukommelsen kjørte jeg en slange opp i 80 bar med vanlige slangeklemmer! 50 bar på en vanlig kjølevannsslange med enkel

Enda en tråd jeg ikke har lest... og det er jo en av de mange greiene med dette Forumet... en finner nye interessante tråder hele tiden :yesnod:

 

Meeen, nå har jeg fått den med meg. Takk for godt tips :thumbsup: Du er jo kjent med at trykktesting/prøving har vært en stor del av mitt yrkesaktive liv og det er noe jeg brenner for :thumbsup:

Men trykkprøving på dette nivået er vel nærmere "sprengningstesting" og da har jeg lyst til å komme med en liten "husk atte", tror du tåler det, kompis :smiley:

 

- I denne tråden tester @Komodo hydrostatisk, med vann, han lufter systemet på en seriøs måte og sikrer at det ikke er luftlommer tilstede. Trykktesting med gassfase er ikke noe en kødder med, det er noe en respekterer, og derfor overlater til trenet personell med egnet opplæring, egnet lokalitet og om nødvendig; vakthold...
Har en venn som mistet synet pga trykkprøving på 1.2bar... 


- Skal en drive med hydrostatisk testing til brudd eller kollaps, så er det tryggere å gjøre det bak en beskyttelse av feks polykarbonat eller tilsvarende, det kan godt være et PC rør som trees på utsiden av testområdet.

- Et manometer som trykksettes over sitt avlesningsområde er ikke pålitelig etter slik bruk og bør kasseres

- Bruk et manometer til det medium det er laget for

bilde

 

Skal ikke dra det for langt men greit å vite for en vanlig båtmann/dame at et manometer har et visningsområde og et arbeidsområde hvor manometeret holder sin oppgitte toleranse.

- Ikke bruk et 0-10bar manometer om du skal måle forskjellen på 0.8 og 0.9bar...

 


 

Link to post
dieselfan skrev On 17.4.2024 at 23.51:

Men trykkprøving på dette nivået er vel nærmere "sprengningstesting" og da har jeg lyst til å komme med en liten "husk atte", tror du tåler det, kompis :smiley:

Ikke noe problem Dieselfan :thumbsup: Burde sikkert lagt mer vekt på HMS-aspektet. Men jeg vet å passe meg, og jeg regnet vel ikke med at eksperimentet ble kopiert. Svært få gidder å koble opp så mye greier bare for å eksperimentere.

 

Synes uansett det var interessant at man kan kjøre på 50 bar på en vanlig gummislange med enkel slangeklemme uten at det drypper vann. 

Link to post
Komodo skrev for 6 timer siden:

Synes uansett det var interessant at man kan kjøre på 50 bar på en vanlig gummislange med enkel slangeklemme uten at det drypper vann. 

Ja, det var nok flere enn oss som fikk sperra opp øynene over resultatene av testen din :smiley:
For egen del er jeg vandt med at når du kjører test så ender det ofte et overraskende resultat, og det aner jeg kommer av at du liker at testene har litt underholdningsverdi :giggle:

 

Gleder meg forresten til neste test :clap:

Link to post
dieselfan skrev for 1 time siden:

For egen del er jeg vandt med at når du kjører test så ender det ofte et overraskende resultat, og det aner jeg kommer av at du liker at testene har litt underholdningsverdi :giggle:

Ai ai ai, gjennomskuet der altså :giggle:

 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Gleder meg forresten til neste test :clap:

 

Har ingen nye tester å by på, men jeg kan jo alltids by på en gammel :smiley:  Kan kanskje ikke kalles en "test" i den forstand, men på en måte en test av noe enkelte andre har sagt er umulig, nemlig sage over en 2" rustfri seigherdet martensittisk aksel med baugfil:

I samme tråd finner man også litt om bytting av mototlabber på Yanmar samt oppretting.

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei. 

Bistår en i familien som har fått frostskadet sin 2006 6LPA i vinter og trenger litt innspill på hva som kan ha tatt skade, samt veien videre.

For å ta det siste først, glem aldri å sjekke frysepunktet på kjølevesken jevnlig og ved vinterkonservering. Det kan bli dyrt.

 

Kort historie.

 

- Motor konservert høsten 2023 på vanlig måte. Båt på land.

- I våres skulle vi starte opp på land med hageslange if med oljeskift før utsett. Oppdaget da at alarmen ikke ga seg, som siste seg å være lavt nivå av frostvæske på manifold. 

- Finner så ut at manifold er tom for veske og ser den er sprekt på siden. 

- Setter så en annen hageslange i manifold og fyrer opp for å se etter andre steder det lekker og kan ha frostsprengt. Ser ikke noe på blokken eller andre steder. Frostplugger på blokk ser intakte ut.

- Får demontert manifold og tok samtidig og demonterte varmeveksler, intercooler, oljekjøler og giroljekjøler så disse kunne sendes bort til full rens, ompakking og trykktesting samtidig med rep av manifold.

- Turbo blir besluttet byttet pga klaring mellom turbin og hus i eksosen. Ny original turbo.

- Mens delene er på reparasjon suger vi ut og bytter olje/ filter på motor og gir. Riktig mengde olje kom ut og uten noe vann/ frostveske.

- Manifold og kjølere kommer tilbake og blir montert med nye pakninger.

- Frostvæske fyllt og den holder på vesken

- Starter opp med hageslange i sjøvannsfilter og kjører ca 1 min. Alt ser ok ut. Stopper

- Frostvæskenivå er sunket mye, så fortsetter fylle men det forsvinner åpenbart for mye væske. 

- Drar ut oljepinne og ser nivået har øket betraktelig. Ser også frostvæske i kjølen men ser ikke hvor det lekker. Kjølerene ser tette ut.

- Tømmer så ut oljen. Får ut 10-12 liter frostvæske først og så ca 10 liter olje

 

Spørsmålet nå er hva mer som kan ha tatt skade av frostsprengning? Vi kjørte jo motor når dette ble oppdaget med vann både i sjøsvannskrets og med full kjølekrets  ved hjelp av hageslange og da kom det ikke noe vann i oljen.

- Ferskvannskretsen holdt vitterlig tett før oppstart. Nå renner det tvers gjennom og ned i bunnpanne samt ut (vet ikke hvor). 

 

En teori er toppakning som men nød og neppe hold tett frem til oppstart etter kjølere var fikset og at nå er forbindelse mellom frostvæske og olje? Hva mener de lærde om det?

 

Hvor andre steder kan lekkasje mellom frostvæske og olje oppstå? Selve toppen? Blokk er vel også en mulighet, men da burde vel frostpluggene ha gått først?

 

Varmeveksler og turbo var ikke frostsprengt, så det har åpenbart vært en viss andel frostvæske i systemet. Det var kaldt i vinter. Ned mot -27 her vi bor.

 

Er det løse sylinderforinger på 6LP?

Blokk i jern og topp i alu?

 

Motor står i båten (Fjord Terne 28) på land i Oslo. Jeg begynner  å helle mot  å få den ut av båten samt få et anerkjent verksted til å se/ vurdere. Føler det er litt over hobbymekknivå å ta tak i dette selv, samt ønsker ikke å være den som gjør feil vurderinger eller overser noe ovenfor eier som er familie.

 

Kostnad så langt er rundt 100k. Dette vil åpenbart koste en god del mer avhengig hva og hvor mye mer som er skadet.

 

Hva tenker folket?

Takker for hjelp.

 

 

IMG_3685.JPG

IMG_3686.JPG

IMG_3687.JPG

IMG_3881.JPG

IMG_4633.JPG

IMG_4638.JPG

IMG_4635.JPG

Mvh. SAP

Link to post

Har selv 6 LP-DTE som er den motoren STE er videreutviklet fra. På min motor er oljekjøler ferkvannskjølt og ligger inne i motoren ( ca under den ekstene smøreoljekjøleren på skadet motor)

Er usikker på om STE har denne i tillegg til ekstern kjøler eller om den er koplet bort på denne motorversjonen.

I så fall kan det potensielt være et lekkasjepungt.

Siden vann også havner ut av motoren kan det jo være ødelagt pakning/ sprekk på ferkvannspumpa.

Om jeg husker rett er det ikke løse foringer  på denne motoren.

 

Ikke helt lett da det kan være mange muligheter her.

 

Link to post
J-Å skrev 2 minutter siden:

Hvis du utelukker feil på delene som har vært demontert, så er vel det neste å ta av toppen. Jeg tror jeg ville gjort det uten å ta ut motoren, hvis tilkomsten er grei.

 

Jeg håpet i det lengste på å finne ferskvann i oljen fra sjøvansskretse istedenfor frostvæske. 

Jeg har vridd hodet, men klarer ikke å se at noen av de eksterne delene foruten turbo hvor frostvæske møter olje. Oljekjøler er sjøvannskjølt. Ikke frostvæske som jeg hadde håpet da en innbyrdes lekkasje der kunne forklart det.

 

Tenker også at topp bør av. Spørsmålet er med motor i eller ut. 

Har veldig lyst til å få en nærmere kikk den lavere halvdelen av motor som er veldig dårlig tilgang på i Fjord Terne.

 

hanto1 skrev 5 minutter siden:

Har selv 6 LP-DTE som er den motoren STE er videreutviklet fra. På min motor er oljekjøler ferkvannskjølt og ligger inne i motoren ( ca under den ekstene smøreoljekjøleren på skadet motor)

Er usikker på om STE har denne i tillegg til ekstern kjøler eller om den er koplet bort på denne motorversjonen.

I så fall kan det potensielt være et lekkasjepungt.

 

Denne har en ekstern oljekjøler som sitter under intercooler på bb side akter. Rund avlang rørkjøler. Er definitivt sjøvansskjølt.

 

Men er det mulig den også har en oljekjøler i tillegg ? Så en tegning som viste en kjøler innenfor / under filterbrakett.

 

I så fall har vi oversett den totalt. Er det frostvæske på andre siden av den?

IMG_4644.JPG

IMG_4643 2.JPG

IMG_4645.JPG

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...