hanto1 Svart 25.Mars.2022 Del på Facebook Svart 25.Mars.2022 Ikke sikkert det er det samme, De har ikke samme topp / kam da DTE er 12 ventiler, mens STP er 24. 1-HD-FTE er Toyota betegnelsen på 12 ventilers utgaven ( om mine notater er rett) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GSEuser Svart 25.Mars.2022 Del på Facebook Svart 25.Mars.2022 (redigert) Jeg mener å ha lest en plass at 1-HD-T er 12v, altså 6lp/a-dte/dtp. Og 1-HD-FT er 24v, 6lp/a-ste/stp. Om dette er korrekt og om register er like på 12v og 24v vet jeg ikke. Redigert 25.Mars.2022 av GSEuser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 25.Mars.2022 Del på Facebook Svart 25.Mars.2022 Johannes skrev On 14.3.2022 at 18.23: Er det noen som har demontert injektorene på LY3 som kan si litt om utfordringer, behov for spesielle avdragere osv. Tar i mot alle gode råd. Tror ikke det er spesielle behov for verktøy. Skulle gjøre det selv, men ble gjort av verksted av andre årsaker. Har du verksted manualen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 25.Mars.2022 Del på Facebook Svart 25.Mars.2022 At Yanmar er utrolig gode og stabile motorer, er neppe noe overdrivelse... Men disse peilepinnene på gearene... Kanzaki, er noe stort dritt... For 2 år siden byttet jeg på bb.motor...og nå på St.b. motor... Flere som har opplevd at de knekker i påskruingen...?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 25.Mars.2022 Del på Facebook Svart 25.Mars.2022 Ida Marie III skrev 55 minutter siden: Flere som har opplevd at de knekker i påskruingen...?? Helt normalt at disse knekker. Det finnes oppgraderte versjoner å få kjøpt, men jeg gikk for original. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
.Snorre Svart 25.Mars.2022 Del på Facebook Svart 25.Mars.2022 On 3/24/2022 at 9:18 AM, GSEuser said: Vi har en 2006mod 6lpa-dtp som skal få et nytt registerreimsett til høsten. Noen som vet toyota delenr? Toyota delenummer for reim: 13568-19195 (92R25) for DTP. https://www.skruvat.no/Registerreim-P605147.aspx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GSEuser Svart 26.Mars.2022 Del på Facebook Svart 26.Mars.2022 .Snorre skrev for 9 timer siden: Toyota delenummer for reim: 13568-19195 (92R25) for DTP. https://www.skruvat.no/Registerreim-P605147.aspx Mange takk. Du har ikke for strammehjul/strammer også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 26.Mars.2022 Del på Facebook Svart 26.Mars.2022 21 hours ago, Gullfisk said: Tror ikke det er spesielle behov for verktøy. Skulle gjøre det selv, men ble gjort av verksted av andre årsaker. Har du verksted manualen? OK, ja har manualen. Men ikke noe som slår erfaring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
.Snorre Svart 26.Mars.2022 Del på Facebook Svart 26.Mars.2022 1 hour ago, GSEuser said: Du har ikke for strammehjul/strammer også? Samme som for STP: Styrehjul reg reim: Toyota 1350517020 Tannreimstrammer: Toyota 1354017011 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 26.Mars.2022 Del på Facebook Svart 26.Mars.2022 Ida Marie III skrev for 21 timer siden: Flere som har opplevd at de knekker i påskruingen...?? Ja, min var knekt da jeg kjøpte båten, og erstattet med en metallplugg. Det var da ingen peilepinne, så jeg kjøpte ny orginal. Husker at den var dritdyr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GSEuser Svart 26.Mars.2022 Del på Facebook Svart 26.Mars.2022 .Snorre skrev for 4 timer siden: Samme som for STP: Styrehjul reg reim: Toyota 1350517020 Tannreimstrammer: Toyota 1354017011 Mange takk 👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrogstell Svart 26.Mars.2022 Del på Facebook Svart 26.Mars.2022 Har en Yanmar 3GM som står i en nylig anskaffet seilbåt. Den syntes å stå i "sju stein". Staryeren virker, men vil ikke knørve den mot en motor som står. Lurer på om det finnes noen triks, såsom å varme opp hele motoren, gjøre noe lurt før jeg drar til med 17mm (?) på svinghjulet for å bruke kraft. Da jeg verken har eget verksted, særlig med verktøy eller mulighet for å skru dette lengre ned en toppen, gir jeg vel opp om ikkke det snurrer overhode. Vet IKKE NOE om forhistorien her. Men den har trolig ikke vært under, siden starter virker. Bilder kommer. Kjekt om jeg fikk dette på stell og særlig om det gjøres via smarte trekk, hvilke krever kompetanse og erfaring, som nok noen her har👌 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sindre_savage Svart 6.April.2022 Del på Facebook Svart 6.April.2022 Mulig jeg spør om et dumt spørsmål nå, men skal sjøsette båten min med en Yanmar 30 GMD motor neste uke. Ser fortsatt at det er minusgrader om natten. Kan dette skade motoren med tanke på frostspreng? Noen forhåndsregler jeg burde gjøre? (Stenge inntakskran og kjøre motor tom for vann evnt?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Sindre_savage skrev for 11 timer siden: Ser fortsatt at det er minusgrader om natten. Kan dette skade motoren med tanke på frostspreng? Noen forhåndsregler jeg burde gjøre? (Stenge inntakskran og kjøre motor tom for vann evnt?) Et dypt og åpent motorrom kan bli til noe fryseboks, ja. Ellers er det for varmt i sjøen allerede for at evt litt kulde kan sprenge noe. Bare hold motorkassa tett, da burde det gå fint regner jeg med. Og med tanke på Oslofjorden, da er det vel slutt med minus nå uansett, i alle fall om jeg tolker værfroskene riktig? Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 "Kjøre motoren tom for vann", hvordan får du til det? Ellers tror jeg ikke man bør bekymre seg for en minusgrad eller to noen timer i døgnet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Hulda skrev 48 minutter siden: "Kjøre motoren tom for vann", hvordan får du til det? Ja, det er nok noe han lurer om og derfor spør. Er vel ikke mulig å kjøre motoren virkelig tom, men noen motorer med ferskvannkjøling er jo nesten "selvdrenerende". Nesten, fordi det pleier å bli noe rest igjen i lommer og krok senest når det finnes en del avleiringer i motoren. Så det eneste sikre er da vel å skylle igjennom med frostvæske for å ta alt som kan fryse. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sindre_savage Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Takk for svar, Da trenger jeg ikkeå bekymre meg for og sette ut båten nå. :) Det jeg mente med å kjøre "motoren" tom er å da stenge inntakskranen for og så la motoren gå til det ikke kommer mere vann ut av uttaket bak på båten, da vil nok mesteparten av vannet i kjølesystemet bli borte tenker jeg og redusere faren for evnt frostspreng. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 (redigert) @Sindre_savageRegner med du har impellerpumpe, og tomkjøring er ikke bra for impelleren. Heller ikke gummislange for eksos, skal tørrkjøres, selv om den nok tåler noe mere. Bedre å kjøre inn frostveskeblanding for å hindre evt frost. Redigert 7.April.2022 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Sindre_savage skrev 12 minutter siden: Takk for svar, Da trenger jeg ikkeå bekymre meg for og sette ut båten nå. :) Det jeg mente med å kjøre "motoren" tom er å da stenge inntakskranen for og så la motoren gå til det ikke kommer mere vann ut av uttaket bak på båten, da vil nok mesteparten av vannet i kjølesystemet bli borte tenker jeg og redusere faren for evnt frostspreng. Da tenker du helt feil. Som Gullfisk skriver, du havarerer sjøvannspumpen. Det du gjør er å blåse en del av vannet ut av eksosen. Alt vannet som er i varmevekslerne, og det er den farlige biten, blir liggende der det er. Fordi du har stanset pumpe-effekten. Så det er en tap/tap-situasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Er det ikke tappekran på denne slik at du kan tappe ned systemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sindre_savage Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Takk for svar alle sammen, da lærte jeg noe nytt om den motoren :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
presenningen82 Svart 12.April.2022 Del på Facebook Svart 12.April.2022 Byttet zink anoder på min 6LPA-STZP i dag, dette var på høy tid da flere av de var oppsmuldret. (Kjøpte båten høst 2021 så første service) Den på ferskvannskjøleren (som beskrevet på forrige side her) har jeg ikke sjans til å få tak på, ser at denne også står med original zink merking så har nok ikke blitt byttet tidligere. To spørsmål: 1. Hva tenker dere, er det tilstrekkelig å heller kun bytte anoden man enkelt når på ferskvannskjøleren oftere og dermed se bort fra den som er utilgjengelig/vanskelig? 2. Bruker dere gjengeteip eller lignende på nye anoder? Har foreløpig bare skrudd de på uten noe men man bør gjerne ha noe forsegling her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekkbølgen Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 presenningen82 skrev for 13 timer siden: Byttet zink anoder på min 6LPA-STZP i dag, dette var på høy tid da flere av de var oppsmuldret. (Kjøpte båten høst 2021 så første service) Den på ferskvannskjøleren (som beskrevet på forrige side her) har jeg ikke sjans til å få tak på, ser at denne også står med original zink merking så har nok ikke blitt byttet tidligere. To spørsmål: 1. Hva tenker dere, er det tilstrekkelig å heller kun bytte anoden man enkelt når på ferskvannskjøleren oftere og dermed se bort fra den som er utilgjengelig/vanskelig? 2. Bruker dere gjengeteip eller lignende på nye anoder? Har foreløpig bare skrudd de på uten noe men man bør gjerne ha noe forsegling her? Kjøleren ligger på en brakett og er festet med strammebånd. Hvis du løsner på strammebåndene og vrir selve kjøleren vil du komme til for å skifte sinken. Spm 1: Vet ikke. Spm 2) Jeg fikk anbefalt å ha på litt fett på gjengene så det ikke setter seg. Gjengeteip går sikkert det og. Men det skal tette uten er min erfaring. Men det må være kontakt mellom sinkskruene og godset der de skrues inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrogstell Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 3QM30 1980 modell,selges i deler, Oslo. PM Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Vet du ikke at kjøp og salg ikke er tillatt her? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.