Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Johannes skrev On 14.3.2022 at 18.23:

Er det noen som har demontert injektorene på LY3 som kan si litt om utfordringer, behov for spesielle avdragere osv.

Tar i mot alle gode råd.

Tror ikke det er spesielle behov for verktøy. Skulle gjøre det selv, men ble gjort av verksted av andre årsaker. Har du verksted manualen?

Link to post
Share on other sites

At Yanmar er utrolig gode og stabile motorer, er neppe noe overdrivelse...

Men disse peilepinnene på gearene... Kanzaki, er noe stort dritt...

For 2 år siden byttet jeg på bb.motor...og nå på St.b. motor...

Flere som har opplevd at de knekker i påskruingen...??

 

 

20220324_162724.jpg

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 55 minutter siden:

Flere som har opplevd at de knekker i påskruingen...??

 

Helt normalt at disse knekker.

Det finnes oppgraderte versjoner å få kjøpt, men jeg gikk for original.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Har en Yanmar 3GM som står i en nylig anskaffet seilbåt.

 

Den syntes å stå i "sju stein".

 

Staryeren virker, men vil ikke knørve den mot en motor som står.

 

Lurer på om det finnes noen triks, såsom å varme opp hele motoren, gjøre noe lurt før jeg drar til med 17mm (?) på svinghjulet for å bruke kraft.

 

Da jeg verken har eget verksted, særlig med verktøy eller mulighet for å skru dette lengre ned en toppen, gir jeg vel opp om ikkke det snurrer overhode.

 

Vet IKKE NOE om forhistorien her. Men den har trolig ikke vært under, siden starter virker.

 

Bilder kommer.

 

Kjekt om jeg fikk dette på stell og særlig om det gjøres via smarte trekk, hvilke krever kompetanse og erfaring, som nok noen her har👌

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mulig jeg spør om et dumt spørsmål nå, men skal sjøsette båten min med en Yanmar 30 GMD motor neste uke.

 

Ser fortsatt at det er minusgrader om natten.

 

Kan dette skade motoren med tanke på frostspreng? 

 

Noen forhåndsregler jeg burde gjøre? 

(Stenge inntakskran og kjøre motor tom for vann evnt?)

Link to post
Share on other sites

Sindre_savage skrev for 11 timer siden:

Ser fortsatt at det er minusgrader om natten.

 

Kan dette skade motoren med tanke på frostspreng? 

 

Noen forhåndsregler jeg burde gjøre? 

(Stenge inntakskran og kjøre motor tom for vann evnt?)

Et dypt og åpent motorrom kan bli til noe fryseboks, ja.
Ellers er det for varmt i sjøen allerede for at evt litt kulde kan sprenge noe.
Bare hold motorkassa tett, da burde det gå fint regner jeg med.

Og med tanke på Oslofjorden, da er det vel slutt med minus nå uansett,
i alle fall om jeg tolker værfroskene riktig? :smiley:

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 48 minutter siden:

"Kjøre motoren tom for vann", hvordan får du til det?

Ja, det er nok noe han lurer om og derfor spør.
Er vel ikke mulig å kjøre motoren virkelig tom,
men noen motorer med ferskvannkjøling er jo nesten "selvdrenerende".
Nesten, fordi det pleier å bli noe rest igjen i lommer og krok
senest når det finnes en del avleiringer i motoren.
Så det eneste sikre er da vel å skylle igjennom med frostvæske
for å ta alt som kan fryse.

:fishing:

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar,

Da trenger jeg ikkeå  bekymre meg for og sette ut båten nå. :)

 

Det jeg mente med å kjøre "motoren" tom er å da stenge inntakskranen for og så la motoren gå til det ikke kommer mere vann ut  av uttaket bak på båten, da vil nok mesteparten av vannet i kjølesystemet bli borte tenker jeg og redusere faren for evnt frostspreng.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sindre_savage skrev 12 minutter siden:

Takk for svar,

Da trenger jeg ikkeå  bekymre meg for og sette ut båten nå. :)

 

Det jeg mente med å kjøre "motoren" tom er å da stenge inntakskranen for og så la motoren gå til det ikke kommer mere vann ut  av uttaket bak på båten, da vil nok mesteparten av vannet i kjølesystemet bli borte tenker jeg og redusere faren for evnt frostspreng.

 

 

 

 

 

 

 

Da tenker du helt feil. Som Gullfisk skriver, du havarerer sjøvannspumpen. Det du gjør er å blåse en del av vannet ut av eksosen. Alt vannet som er i varmevekslerne, og det er den farlige biten, blir liggende der det er. Fordi du har stanset pumpe-effekten. Så det er en tap/tap-situasjon.

Link to post
Share on other sites

Byttet zink anoder på min 6LPA-STZP i dag, dette var på høy tid da flere av de var oppsmuldret. (Kjøpte båten høst 2021 så første service) Den på ferskvannskjøleren (som beskrevet på forrige side her) har jeg ikke sjans til å få tak på, ser at denne også står med original zink merking så har nok ikke blitt byttet tidligere.

 

To spørsmål:

1. Hva tenker dere, er det tilstrekkelig å heller kun bytte anoden man enkelt når på ferskvannskjøleren oftere og dermed se bort fra den som er utilgjengelig/vanskelig?

 

2. Bruker dere gjengeteip eller lignende på nye anoder? Har foreløpig bare skrudd de på uten noe men man bør gjerne ha noe forsegling her?

Link to post
Share on other sites

presenningen82 skrev for 13 timer siden:

Byttet zink anoder på min 6LPA-STZP i dag, dette var på høy tid da flere av de var oppsmuldret. (Kjøpte båten høst 2021 så første service) Den på ferskvannskjøleren (som beskrevet på forrige side her) har jeg ikke sjans til å få tak på, ser at denne også står med original zink merking så har nok ikke blitt byttet tidligere.

 

To spørsmål:

1. Hva tenker dere, er det tilstrekkelig å heller kun bytte anoden man enkelt når på ferskvannskjøleren oftere og dermed se bort fra den som er utilgjengelig/vanskelig?

 

2. Bruker dere gjengeteip eller lignende på nye anoder? Har foreløpig bare skrudd de på uten noe men man bør gjerne ha noe forsegling her?

Kjøleren ligger på en brakett og er festet med strammebånd. Hvis du løsner på strammebåndene og vrir selve kjøleren vil du komme til for å skifte sinken.

Spm 1: Vet ikke.

Spm 2) Jeg fikk anbefalt å ha på litt fett på gjengene så det ikke setter seg. Gjengeteip går sikkert det og. Men det skal tette uten er min erfaring. Men det må være kontakt mellom sinkskruene og godset der de skrues inn. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...