Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Du skal være helt trygg på at du får akkurat det du skal ha, "Pluggen" som han blir kalt er båtmann han også og har skikkelig peilig. Ta med den gamle så måler/tester han den i benk så får du kjappt svar på om den er ferdig. Er den det så har du den i bytte mot en overhalt. Jeg har hatt så mye rart av startere og dynamoer med til han at det ikke er lenge før jeg får plass ved middagsbordet hans. :smiley::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Anser meg som en av de heldige - med 92-modell 4JH2-DTE ombord... Meget sprek og driftssikker motor! :)

 

Mitt spørsmål går på instrumentpanelet. Må jeg bruke dette, eller kan jeg - ved å sette meg inn i ting - lage eget oppsett?

Det er vel B-panelet jeg har, og ønsker oljetemp, kjølevannstemp - litt mer enn akkurat det panelet kan by på.

Både C- og D-panelet hadde jo vært interessant selvfølgelig, men det er ikke enkelt og oppdrive, samt billig er det jo ikke heller... :)

 

Utifra servicemanualen, kapittel 9, side 3 ser det jo forholdsvis greit ut. Noen som har gjort dette før? :)

Link to post
Share on other sites

Plukket nettopp fra hverandre min, og den er nok historie - hammel Hitachi-sak på 55A.

Må ta en telefon til Maritim imorgen - ser de har en 65A som er lik (er jo tre fester på min motor).

 

Biltema sine ja. Ingen erfaring med de, men det er vel greit å sjekke om ting er syrefast der tror jeg. Min ser ikke ut til å være det - var helt morken av all rusten.

Link to post
Share on other sites

Når min Valeo 70A dynamo lader på full spiker som er 68A, mister jeg ca.200RPM på min Yanmar 4JHE 44Hp motor.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tak i den på 65, og den er like "lett" som 55A - teknologien har jo forbedret seg siden den gamle var ny.

Så på 100A også, men har bare to baker på 100Ah så fant ut - ettersom mesteparten nå er lagt over til LED - at 65 holder.

 

Men altså, 500,- for en slik er jo god deal det. Jeg måtte ut med 1.200,- for den jeg skulle ha. :smiley:

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg vært og kjøpt 65A dynamoen fra biltema. Den gamle stikker mere ut der reimen går enn biltema sin pga en forlenger. Vet ikke helt om jeg kan ta den over på den nye dynamoen. Hvis ikke så går det vel an å bygge dynamoen ut litt på festet med skiver eller mutter slik at reimen ikke kommer skjevt på :confused:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Har nettopp kjøpt meg en Sollux 24' med Yanmar 3HM saltvannskjølt motor. Båten er '81 modell og det er vel motoren også...

 

Gassdrev og tomgang ser ut til å trenge litt justering. Noen her som kan fortelle litt om turtall for tomgang, marsjfart og toppfart for denne motoren? Når spaken er i 'bånn' forover går den ca 2400rpm først og dette reduseres gradvis til 2100 etter en times tid.

 

Takk for tips om turtallsnivå for denne motoren.

 

btor

Link to post
Share on other sites

...............Gassdrev og tomgang ser ut til å trenge litt justering. Noen her som kan fortelle litt om turtall for tomgang, marsjfart og toppfart for denne motoren? Når spaken er i 'bånn' forover går den ca 2400rpm først og dette reduseres gradvis til 2100 etter en times tid.

............

 

btor

 

Det ligger brukermanualet til motoren din her:

 

https://baatplassen.no/i/topic/74279-yanmar-1gm-2gm-3gm-3hm-df-sd20-haandbok/

 

Justering av gass/gearkabel finner du på side 71 i manualet.

Tomgangshastighet > ca 850/900 pr.min

Link to post
Share on other sites

Var på båttur i dag og var selvfølgelig noe tull med motoren i dag å :rolleyes: Kjørte innover fjorden og motoren sloknet plutselig og fikk ikke start igjen :headbang: Luftet systemet og brukte startgass men ingenting skjedde, bare startmotoren som gikk rundt og motoren som harket litt pga startgassen. Så på temperaturmåleren at den var på ca 50 grader. kjente på motoren at den var veldig varm. klarte ikke å holde hånden på toppen. Skjønner ingenting :confused: Ser at den får kjøling ved at det kommer vann ut eksosen. Har en mistanke om at toppen er gåen :nonod:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vis motoren har stått i et par minutter etter en kjøretur så vile tempen stige en del grader, men vis du begynner å kjøre igjen så går den ned til vanlig.

 

min pleier å være på 40 grader, men vis e stopper motoren i 5 min så stiger tempen over 50 grader, men synker med engang motoren får nytt vann.

 

Vann/skitten diesel ?

 

Får håpe det bare er en bagatell yesnod.gif

Link to post
Share on other sites

Da vil jeg først anta at toppakningen er røket, og når du eventuelt skifter den så bør jo egentlig toppen sees over og planes av fagfolk. Dette er jo en jobb til ca 4000. Vel og merke det jeg betalte for min topp som er på en 66hk.

Vet du noe om historien til denne motoren, service og vedlikehold?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...