Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Neon som kan hjelpe meg å identifisere motoren min? 

Trur det en en Yanmar 3qm30 men ut ifra bilder jeg har sett er den ikke helt lik. Noen som vet ?

 

Sliter med ekstremt store vibrasjoner fra motor noe som er veldig irriterende.

 

Har hatt dysene til test men ingen variasjoner på dyser. Lurer på om det kan være motorfester som begynner å bli gamle. Men usikker på om de kan skape så mye vibrasjoner?

 

 

IMG_20210715_210025.jpg

IMG_20210715_210031.jpg

Redigert av Sindre_savage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Demperplate. Sitter mellom gir og motor, men om det rister på tomgang er det ikke den.

Den går på alle 3 sylinderne?

Motorfester kan du sjekke etter sprekker ol med å bøye med brekkjern feks. 

Du bør lage egen tråd når det er slike spesifikke problemer og  legge ut mer bilder, da er det lettere for folk å kunne hjelpe.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jørn skrev On 10.11.2021 at 7.06:

Demperplate. Sitter mellom gir og motor, men om det rister på tomgang er det ikke den.

Den går på alle 3 sylinderne?

Motorfester kan du sjekke etter sprekker ol med å bøye med brekkjern feks. 

Du bør lage egen tråd når det er slike spesifikke problemer og  legge ut mer bilder, da er det lettere for folk å kunne hjelpe.

 

Har sendt dysene til sjekk og de var i orden, så regner med at den går på alle 3 sylindre da ( det kommer diesel ut av alle 3 dieselrørene til motor) 

 

Er spesielt i enkelte turtallsområder hvor motor vibrerer voldsomt, mens andre turtallsområder går den helt fint.

 

Lagde egen tråd for en stund siden men fikk ikke så mye tips da på hva årsaken kunne være.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei. Jeg har en 6lpa-stp.

Jeg har tenkt til å bruke mine kus instrumenter, da disse ble brukt på den gamle bmw motoren jeg har pensjonert. 

jeg har en "boks" som kan kobles for å "tolke" signalene fra yanmar.  Men trenger jeg den? Eller kan jeg koble det sammen som det er? Og bare bruke "alarm symbol" panelet?  Det er vel flere med meg som ikke synes orginal panelet til yanmar er et smykke på dashbordet, og bruker noe annet?

 

Link to post
Share on other sites

Den originale turtelleren på Yanmaren henter signal fra svinghjulet, og ikke som ofte ellers fra dynamoen.  Antar du  iallfall må holde styr på den hvis du vil unngå "tolke-boks"-løsning.  Personlig fikk jeg Yanmar-instrumentene plukket ut av den originale grå plasten og montert flush bakfra i en ABS-plast plate ca. lik den originale i fra Scand.  Ellers finner du vel koblingsskjema for Yanmaren i denne tråden på dokumentarkivet: 

 

Link to post
Share on other sites

Den omtalte "boksen"  er den lille grå, har ikke helt kontroll på hvor alle kablene skal. Men det jeg lurer litt på er om noen har brukt andre instrumenter til til yanmar sine givere på motoren? Og eller om de ikke er komptable med andre instrumenter? Turtelleren er jo grei den får jeg heller ha på dynamoen, start\stopp er jo bare spenning frem til magnet. Så er det olje temp\trykk, vanntemp som burde ha en ganske lik motstand som andre produsenter ville jeg tro?

 

IMG_20220301_100201.jpg

IMG_20220301_100219.jpg

Link to post
Share on other sites

@Kapteinskutelaus jeg har lik boks i min så dette er interessant. Har ikke fått sett så mye på akkurat denne delen av ledningsnettet foreløpig men holder på å koble om mitt med nye kabelsko og rydding. Bruker Livorsi instrumenter og har planer om å sette inn en Actisense EMU! for å få motorverdier digitalt på kartplotteren i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Hei.  Eg har en 6LPA-STP 2004mod motor eg skal ta servise på for første gang i mitt eie. Da eg kom til zink anodene i varmeveksleren ser det ut som at det er kun 1 av to som er blitt byttet siden motoren var ny. Den har en annen farge enn alle de andre zinkene og den har forsatt klistremerke med zink på seg. Grunnen til at denne sikkert ikkje er byttet er nok at for meg ser det ut som at den ikkje er mulig å få ut uten å demontere og ta ut varmeveksleren da den sitter så trangt bak en kant og bak flere slanger. Er det flere som har erfaringer med dette?  

20220304_150515.jpg

Link to post
Share on other sites

On 2/12/2022 at 4:15 PM, Karlsenkystfiske said:

Hei!

 

Er det noen som kjenner igjen motoren i denne båten? Takstmann oppgir at den heter Yanmar LIM 305 HGK, men google gir lite tilsvar på det...

 

Ser ut som en Yanmar 6LYA -UTE (305 AHK) eller 6LYA-STP, produsert fra 1998 til 2002

Redigert av Kweelhouse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kapteinskutelaus skrev On 28.2.2022 at 20.33:

Hei. Jeg har en 6lpa-stp.

Jeg har tenkt til å bruke mine kus instrumenter, da disse ble brukt på den gamle bmw motoren jeg har pensjonert. 

jeg har en "boks" som kan kobles for å "tolke" signalene fra yanmar.  Men trenger jeg den? Eller kan jeg koble det sammen som det er? Og bare bruke "alarm symbol" panelet?  Det er vel flere med meg som ikke synes orginal panelet til yanmar er et smykke på dashbordet, og bruker noe annet?

 

 

Hvis det er noen som trenger å bytte givere på så er er det VDO givere som Yanmar har brukt. 

Link to post
Share on other sites

Har notert dette fra da jeg skiftet på 2006 6LPA-STP:

 

Styrehjul reg reim: Toyota 1350517020
Reimstrammer: Toyota 1354017011
Registerreim: Toyota 13568YZZ16

 

Regner med at det er de samme delene på DTP, men har ikke sjekket. Kjøpte forøvrig delene en annen plass en Toyota, lurer på om det var på BilXtra. De fant riktig del ut fra denne infoen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...