arnearmoa Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 (redigert) Jeg tillater meg å tenke høyt nå. Skyt meg hvis jeg er på bærtur. Jeg antar "en flaske startgass" betyr mye startgass inntil det endelig ble start. - Sprukket topp var årsaken til dårlig kompresjon og tungstartet motor. - Startgass kondenserte og ble liggende i innsuget. - Startgass ble dratt med inn i sylindrene i hurtig stigende mengder etterhvert som temperaturen steg og turtallet økte. - Dekomprimering er effektivt som stoppmekanisme selv om motoren går løpsk pga. andre ting enn diesel fra dieselpumpa, som startgass eller f.eks. olje fra turbo eller veivhuslufting. Hvis jeg husker riktig vet vi ikke hvordan Yanmar 6LPA-STP 290 stoppet sin motor (bortsett fra at dekomprimering ikke er en opsjon). Den kan også ha gått på gass, f.eks. fra en eventuell lekkasje i gassanlegget på båten, eller på olje fra veivhuslufting (husker ingen avkreftelser nå iallfall). Det kan også ha vært fra en defekt dieselpumpe, men det syns jeg virker litt usannsynlig ettersom det skjedde på nytt i samme båt rett etter at ny motor (med ny dieselpumpe) ble satt inn. Men Dypvik skriver at han stoppet motoren med stoppknappen. Da må det vel ha vært dieselpumpa som fikk den motoren til å ruse, siden stoppknappen kun stopper dieselen fra å komme til dysene. Håper vi kan få mest mulig detaljer om hva som fysisk har skjedd med Dypvik sin motor. Det kan være samme forklaring på alle tre, men jeg tror egentlig ikke det. Ville vært fint å om vi kunne fått igang tråden til Yanmar 6LPA-STP 290 igjen også. Jeg har veldig lyst til å vite fasiten der. Redigert 2.Juli.2010 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune_ Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 HJELP!! I dag er hundre og ett ute.. Har motor 4LHA-STE (222hk) og tidligere i dag mens jeg marsjet på vanlig marsjfart dro turtallet seg helt ned og motoren slokket. Prøvde å starte igjen og etter etpar forsøk så gikk det, men det virket som den fikk nok diesel når jeg rusa. Etter å ha ligget på tomgang noen minutter, prøvde jeg å kjøre igjen og det gikk greit. Mistange om luft i systemet gjorde at jeg fyllte dieseltanken helt opp, men det samme skjedde igjen etter å ha marsjet ca 10 minutter. Fikk nå kjørt sent inn til nærmeste brygge og jeg skiftet begge dieselfilterene (Grov og motorfilter). Ny test, kjørte først sent i et kvarter, før vi igjen gav gass. etter 5imn skjedde det damme igjen, og vi måtte komme oss til hjemmehavn. Det har ikke vært noe problemer med å kjøre sent (6-7 knop). Hva kan dette være? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Dypvik Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Hey Dypvik! Interisant at du også har opplevd dette! Jeg har opplevd dette, men på en mye mindre motor! Denne var en Yanmar YSB12G, på 12 hk og 1 liggende sylinder. Dette var motoren som sto i snekken når jeg kjøprte den (Sjømann 22) Og hadde akkuratt rundet 820 timer! Motoren er fra 1978. Jeg kjøpte båten, og motor med defekt diesel pumpe, som jeg fikk avslag i prisen på. Skiftet diesel pumpen, men fikk ikke start. Etter mange foldige ladinger på batteri, masse dekomprimering, og en flaske med startgass. så startet den en gang! Jeg fikk løsnet fortøyningene (Ganske ivrig, med tanke på at motoren var i den stand) Bakket meg ut, og kom meg ett godt stykke utenfor marinaen, før jeg snudde på vei tilbake. Hadde motorlokket av, for og passe på vist noe begynte og røyke etc. Plutselig flyger turtallet til himmels. Jeg blir helt anpusten, fikk ikke stoppet den! Dekomprimeringen var den eneste sjanse nå! Det røykte så bare pokker! Og hendelen var glovarm! Hadde ikke tid til og finne filler eller hansker no, spyttet på hånden, og fikk stoppet den! Kom meg omsider inn til land, så det gikk heldigvis fint! Men noen uker senere, og motoren var kommet på verksted, så finner de ut at toppen er sprukket, rust i sylinder. Og noen andre småting. Men det merklige er, Du har fått det grunnet dieselpumpe, jeg hadde helt ny pumpe. Kan den sprekte toppen være årsaken? I dag fikk jeg resultatet av havariet, den ene delen av pumpen var full av rust, det var nokså uforståelig for verkstedet. De kunne overhale pumpen og det vil koste 16000 pluss frakt og inn, utmontering så totalt vil det dreie seg om ca tredve tusen. Da jeg kjøpte båten hadde veg mistanke om dieseldyr og hadde et par stopp, jeg renset tankene og problemet stoppet. Har en mistanke at det har vært dårlig vedlikehold på motoren før jeg kjøpte den for tre år siden. Det har nok kommet avleiring fra dieseldyr inn i pumpa. Får den iorden til ferien iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Dypvik Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Jeg tillater meg å tenke høyt nå. Skyt meg hvis jeg er på bærtur. Jeg antar "en flaske startgass" betyr mye startgass inntil det endelig ble start. - Sprukket topp var årsaken til dårlig kompresjon og tungstartet motor. - Startgass kondenserte og ble liggende i innsuget. - Startgass ble dratt med inn i sylindrene i hurtig stigende mengder etterhvert som temperaturen steg og turtallet økte. - Dekomprimering er effektivt som stoppmekanisme selv om motoren går løpsk pga. andre ting enn diesel fra dieselpumpa, som startgass eller f.eks. olje fra turbo eller veivhuslufting. Hvis jeg husker riktig vet vi ikke hvordan Yanmar 6LPA-STP 290 stoppet sin motor (bortsett fra at dekomprimering ikke er en opsjon). Den kan også ha gått på gass, f.eks. fra en eventuell lekkasje i gassanlegget på båten, eller på olje fra veivhuslufting (husker ingen avkreftelser nå iallfall). Det kan også ha vært fra en defekt dieselpumpe, men det syns jeg virker litt usannsynlig ettersom det skjedde på nytt i samme båt rett etter at ny motor (med ny dieselpumpe) ble satt inn. Men Dypvik skriver at han stoppet motoren med stoppknappen. Da må det vel ha vært dieselpumpa som fikk den motoren til å ruse, siden stoppknappen kun stopper dieselen fra å komme til dysene. Håper vi kan få mest mulig detaljer om hva som fysisk har skjedd med Dypvik sin motor. Det kan være samme forklaring på alle tre, men jeg tror egentlig ikke det. Ville vært fint å om vi kunne fått igang tråden til Yanmar 6LPA-STP 290 igjen også. Jeg har veldig lyst til å vite fasiten der. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Hei.Har en 80mod sollux24ac med 33hk Yanmar 3qm30 motor. Når jeg har kjørt motoren varm og stopper den. Er problemet at hvis jeg starter motoren når den fremdeles er varm så har den problemer med å være på tomgang. Må øke gassen eller kjøre båten med en gang hvis ikke så stoppe motoren. Tomgangen er helt fin igjen etter å ha kjørt båten noen minutter og litt på full gass. den går helt fint på tomgang når jeg starter kald motor. ligger i underkant av 1000rpm. Er det noen som har hatt samme problemet med den motoren eller er det helt normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 (redigert) Dette høres ikke normalt ut selv om denne motormodellen er kjent for å ha et snevert tomgangsturtallsområde. Med det mener jeg at den lett vibrerer og ikke går pent og jevnt om man ikke treffer det riktige tomgangsturtallet. Jeg regner for ordens skyld med du har sjekket finfilter for diesel og eventuelt grofvilter/forfilter/vannutskiller for smuss og vann og at luftfilterert er i orden, likens at det ikke er lekkasjer i dieselslanger og at luftingen på dieseltanken er åpen. Dersom du ikke har sett på disse tingene, ville jeg begynt med dem. I værste fall kan du ha en sprekk i toppen slik at motoren mister kompresjon. Det er flere av disse motorene som har vært dårlig vedlikeholdt ved at kjølesystemet ikke er blitt tilstrekkelig rengjort med jevne mellomrom med systemrens eller lignende slik at kjølevannstemperaturen har blitt for høy med sprukket topp som resultat. Jeg regner med motoren din er saltvannskjøt ettersom du skriver 3QM30. Særlig i overgangen mellom blokk og topp og i eksosmanifold blir det saltavleiringer og andre partikler som kan strupe kjøleevnen, og denne avsetningen av salt og andre partikler eskalerer dess varmere motoren blir. Vær også ovservant på at motoren må få tid til å kjøle seg ned på tomgang uten belastning en stund etter hver tur og at den får varmet seg gradvis opp før marsjfartturtall eller fullt turtall. Ellers kan toppen sprekke. Redigert 4.Juli.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blanke måne Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Hei cheetah Hadde lignende problem med min 30qm30. Den ville heller ikke gå jevnt på tomgang når jeg startet den igjen, selv om den var varm. Feilen var at stoppvaieren gikk ikke helt tilbake nede på motoren. trengte litt justering, smøring og omsorg, så var det i orden igjen. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 (redigert) hei. Takk for tipset:-) Skal sjekke vaieren først. Er ikke så lenge siden jeg kjøpte båten og han jeg kjøpte den fra sa at båten og motoren var gjort klar for sesongen. Men det er kanskje lurt og se igjennom om alt er som det skal. Motoren er veldig lettstartet. egentlig ganske fornøyd med den. Er nok noe med vaieren fordi jeg klarte en gang å starte motoren med stopp hendelen ute. kanskje ikke så rart at den var ustabil på tomgang da ja. hehe. hadde glemt å trykke den inn. God sommer:) Redigert 4.Juli.2010 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 4.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Ta litt 5-56 og spray over hele wieren. Dra ut stoppknappen, og spray på selve stangen, og dytt den inn.. Spray på stopp hendelen på motor, og dra i stopp wieren inn og ut noen ganger, så sprayer du en gang til... Gjorde dette på min idag, smørrer godt, og no går den inn og ut uten problemer! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Hvordan stiller man tomgangen på en yanmar 33 hk? Har tomgang helt nede på ca 400 rpm. Alt for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Det stiller du på gasshendelen på motoren. Gasswieren er festet på en vippearm. armen stopper i en skrue når du tar spaken i fri. Du må sku skruen lengre inn, så armen stopper tidligere. Skru den inn, til du får rett turtall. Normalt sett rundt 700 RPM! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Rune_ Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 HJELP!! I dag er hundre og ett ute.. Har motor 4LHA-STE (222hk) og tidligere i dag mens jeg marsjet på vanlig marsjfart dro turtallet seg helt ned og motoren slokket. Prøvde å starte igjen og etter etpar forsøk så gikk det, men det virket som den fikk nok diesel når jeg rusa. Etter å ha ligget på tomgang noen minutter, prøvde jeg å kjøre igjen og det gikk greit. Mistange om luft i systemet gjorde at jeg fyllte dieseltanken helt opp, men det samme skjedde igjen etter å ha marsjet ca 10 minutter. Fikk nå kjørt sent inn til nærmeste brygge og jeg skiftet begge dieselfilterene (Grov og motorfilter). Ny test, kjørte først sent i et kvarter, før vi igjen gav gass. etter 5imn skjedde det damme igjen, og vi måtte komme oss til hjemmehavn. Det har ikke vært noe problemer med å kjøre sent (6-7 knop). Hva kan dette være? Det var dessverre ingen som kunne tipse meg på denne tråden, men vi fant ut av det og ferien ble bare en halv dag forsinket. Jeg fikk med en kompis og vi begynte med å fylle diesel i plastkanne og fore dette direkte inn på diesel-pumpe. Vi kjørte i marsjfart på dette så lenge vi gadd, og ingenting galt var fatt. Koblet tilbake direkte fra tanken og problemet oppstod igjen. Da var vi sikre på at problemet lå mellom dieselpumpe og tank. Jeg tok så en trekkefjær (kabel), klippet av enden og førte den bakover mot tanken. Evt drit er da tilbake i tanken, men hva gjør en ikke for å få ting til å funke før ferien. Koblet så opp en disesltilførsel fra begge tankene før har det kun vært tilført fra en, og med et stort utlikningsrør i bunnen. Etter dette er gjort vil et løp kunne tette seg uten at det får konsekvenser for drift av motor. Vi sjekket også bunnen av tanker for skit og vann, men det var helt ren diesel der. Heldigvis har dette funket i 3 uker nå, og 260nm i ferien. Det er kanskje andre som kommer opp i samme problemet, og her er ihverfall løsningen for vårt.. mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Dypvik Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Fikk overhalt dieselpumpa, men etter ca ti timer fikk jeg haveri på pumpa igjen. Har nye filter og rene tanker. Tror det er gjort en feil med overhalingen? Pumpen er en denso og motoren en yanmar lp6 Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Hva er dette for en boks? Min første teori var at det var en slags stopp.. Noen som veT?' Sitter rett vedsidna vannpumpa, Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2010 Følg ledningene og se hvor i displayet de ender opp.. Kan være alarm eller føler... Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
yanm... Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 ser som det kan være stopp ja. har du el.stopp på maskinen din?? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Har ikke anelse om e har el. stopp :P Har brukt en waier nå, men funker dårlig syntes e.. Når e koblet opp displayet, så var det to ledninger igjen.. de koblet e på en hårnknapp. ( påknapp uten holdekontakt) men det eineste den gjør et at turtelleren fyker ned til 0 mens motoren går, Motoren er en 3QM Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 (redigert) Trenger hjelp med den ''dingz'en som er på bildet er par innlegg over dette. Har en liten anelse at det er noe slags el-stopp. Vær gang e skal stoppe motoren må e ta opp motorluka og dra ''speed''hendelen tilbake. Utrolig tungvindt . Er dette orginalt på Yanmar 3qm? Hvordan funker den el-stopp? Har et problem til. Turteller min funker etter ca 10 minutt kjøring. Før det så er den heilt dau. Noen som har noen tips til å få den i live når e starte opp? Redigert 18.September.2010 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2010 Ang. Elstoppen, så må du bare følge ledningene og se hvor de ender. Disse skal iallefall opp på switchen, eller mest sannsyneligt en stopp knapp. Turtelleren vet jeg ikke hva feiler, prøv og gjør rein alle kontakter, på teller å motor. Litt rart at den plutselig begynner og funke etter 10min? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
yanm... Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 kan nesten garantere at det IKKE er El.stopp. ser ut som en 2-polt giver eller noe, muligens en giver med 2 funksjoner, fks oljetrykks måler og alarm i samme giver.. Turtallet, prøv og ta ut giveren og reingjør den, muligens mye drit på giver, Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 turtelleren er vel koblet te dynamoen? Oljetrykksgiveren er en annen plass. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 .............. Turteller min funker etter ca 10 minutt kjøring. Før det så er den heilt dau. Noen som har noen tips til å få den i live når e starte opp? Hvis du har gått over alle kontakter og er sikker på at det ikke er det som er problemet, er det nok fare for at det er turtellergiveren som har "tatt kvelden" eller er på vei til å gjøre det. Hadde samme problemet for ett par år siden ... turteller litt treg til å starte, gikk stadig lenger tid før den viste turtallet og tilslutt ingen reaksjon på turtelleren. Kjøpte til slutt ny giver ( mener den kostet vel 1800 kr ) og alt fungerte perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 (redigert) Turtelleren på eldre Yanmar ligger (som regel)rett over startkransen på svinghjulet, litt på skrå på venstre side. ....her merket som turtallssender. Redigert 18.September.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Skal ta å skru ut den giveren når e skal ned i båten.. Kanskje i morra.. MEn den andre boksen da., Ingen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
gh78 Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Hei Er blitt den glade eier av en yanmar 222hk med bravo2 drev. Har et par spm..:) 1. Motoren yter 3900 rpm på maks, hva anbefales som marsjrpm? 2. Noen som kjenner til ca forbruk pr time ca..marsjfart.? mvh GH Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.