Arvid_A Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Også denne helga ble delt mellom hage- og båtaktiviteter. I dag ble alle slanger i tilknytning til septik/toalett demontert og rengjort. Særlig i tankstussen for luftingen var det mye urinstein. Slangestussen går vertikalt rett ned i tanken, så jeg satte et passende bor i drillen og boret ut avleiringen. I tillegg til kjøleskapet har vi en kjøleboks bygget inn i en benk i forkabinen. Kjøleelementet er av Supercool-typen, og er litt for glad i strøm. Vi har den derfor ikke på uten at motoren er i gang, eller når vi ligger med landstrøm. Landstrømsladeren om bord er imidlertid på kun 10A, så hvis kjøleboksen er i bruk, blir det ikke så mye strøm igjen til batterilading og andre strømkrevende aktiviteter. I dag monterte jeg derfor en relèkobling, som sammen med en 230VAC/12VDC strømforsyning ("batterieliminator") skal sørge for at kjøleboksen ikke suger strøm fra landstrømsladeren/batteriene når vi er tilkoblet landstrøm. Så fort landstrømmen tilkobles svitsjer nå relèet over slik at kjøleboksen får driftsstrøm fra batterieliminatoren i stedet for via forbruksbatteriet. Nå gjenstår utvendig vask, polering og bunnstoff, så skal skuta være klar for en ny sommer. Link to post
SandAnker Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Vasket og polert under fenderlista jammen ble det ikke blankt i år igjen Morgen blir det vel vask over fenderlist kanskje.... Link to post
Pjolter Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Pusset propeller, spaklet litt. bunnsmurt, byttet overtrykksventil i berederen, primet, kokt kaffe, pratet med masse andre båtfolk, kjøpt ny VHF med slave på FB, Kjøpt nytt Cteck landstrømsentral, Mvh Pjolter I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Finn Erik Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Lakket og polert.. :sweat: Link to post
OlavMB Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 I dag var det kaldt i Bergen. Har flikket bunnsmøring (smører fullt hvert tredje år), og skiftet Zink og pusset propellen blank. Nå er båten klar for utsett i morgen. Båten har lagt oppe en uke og polert, pusset og stått i. Glad det er gjort. Overbygget tar jeg når varmen dukker opp igjen. Link to post
Polarn Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Tilpasset gasswire og plukket av Polarmerkene. Ga de til kjerringa som nå sitter å maskerer for opplakkering igjen Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mannenigata Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Fikk stoffet båten i dag. Nærmer seg sjøsetting Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Vi har brukt helga (og ettermiddag i dag) til å lakke den ene luka som er tatt hjem for anledningen, samt oppdatere litt på hjemmesida til Sandefjord. Ellers så står slipping for tur og er planlagt til torsdag kveld. Det GLEDER jeg meg til Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Janoho Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 ganske sikker på at det er en intern føler. Hei, er litt interessert i denne da jeg har en eber d4. Var ute en tur i ettermiddag. Lagt til og stelt i stand middag. Tenkte jeg skulle teste ebern for første gang denne sesongen. Den varmer bra men det er litt sånn av/på følelse. Enten er det full guffe eller så stopper den nesten helt opp. Senere må den gire seg voldsomt opp for å varme opp kabinen igjen. Hadde vært mye bedre om den kunne gå på lav effekt hele tiden og ikke slå seg helt av. Prøvde å flytte den eksterne temp sensoren litt rundt og kunne spore en viss effekt. Denne sensoren ser utrolig simpel ut, kan minne om en bimetall fjær elns. som påvirket av temperatur ? mvh Jon Link to post
Janoho Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 ganske sikker på at det er en intern føler. Hei, er litt interessert i denne da jeg har en eber d4. Var ute en tur i ettermiddag. Lagt til og stelt i stand middag. Tenkte jeg skulle teste ebern for første gang denne sesongen. Den varmer bra men det er litt sånn av/på følelse. Enten er det full guffe eller så stopper den nesten helt opp. Senere må den gire seg voldsomt opp for å varme opp kabinen igjen. Hadde vært mye bedre om den kunne gå på lav effekt hele tiden og ikke slå seg helt av. Prøvde å flytte den eksterne temp sensoren litt rundt og kunne spore en viss effekt. Denne sensoren ser utrolig simpel ut, kan minne om en bimetall fjær elns. som påvirket av temperatur ? mvh Jon Link to post
camo Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 båten er komt på land,vasket , demontert sinker og en gjennomføring ,klar for stoffing i morgen Link to post
Daffy Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 I dag har presenningen gått på Bamona som hun ihvertfall het før. altså Scanden. Så nå er den klar til å begynnes på også. Ser ikke ut til å ha vært antydning til fuktighet/jordslag inni der. Det er jo bra Nå har jeg brukt en tørball i hver ende og hatt god lufting på toppen av presenningen så det har sikkert bidratt litt. Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Tropic27 Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Stoffet 290-drevet og gjort rent motorrommet etter vårens vedlikehold...så langt.. Endret litt på plasseringen av fenderholdere.. Litt småtteri.. Link to post
olpi Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 ganske sikker på at det er en intern føler. Ja, det er intern føler i enheten. Det var det ikke i Miniregulatoren. Spørsmålet var bare om du hadde koblet den gamle eksterne til, eller om du bruker den interne i Digital Modulator 801. Jeg er blitt anbefalt å bruke ekstern, men tenkte først prøve den interne. Link to post
Roger jo Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Pumpe fram diesel til Eber D5 kople det elektriske og prøvekjøre. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
withsmann Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 fikk skiftet girolje igår på motoren. makan til griseri! Link to post
KenBjork Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Kjøp pumpekanne med slange og nippel. Fyll tubene i denne. Knapt grisete. Biltema har forresten slik kanne. Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Lars H. Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Idag har jeg fixet diesellekkasje mellom finfilter og høytrykkspumpe, og dermed er kanskje startproblemene mine en saga blott? Se forøvrig denne tråden. Og så har jeg byttet en dårlig hovedbryter for startbatteriet. Lars H. (pt. i båten i hjemmehavnen Son) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Rivd ut all kledning inne i cabinen. Hviste jo at det var en stor jobb, og nå er den påbegynt - var heldig og fikk kjøpt billig skai til innredningen (fra konkursboet til Titanduk) og da bare måtte jeg begyne på jobben. Nå er det bare å gjøre rent, og så vente på at det blir varmt nok i været til å lime, men det er vel nå jobben begyner. Anser nå det værste som gjort - å komme i gang - tipper mor blir veldig fornøyd når hun ser hvordan det ser ut inne i båten nå!!!!! LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
olpi Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Ja, det er intern føler i enheten. Det var det ikke i Miniregulatoren. Spørsmålet var bare om du hadde koblet den gamle eksterne til, eller om du bruker den interne i Digital Modulator 801. Jeg er blitt anbefalt å bruke ekstern, men tenkte først prøve den interne. Til opplysning så er temp som vises i display på enheten den tempen som blir målt lokalt ved enheten, Det gjelder uansett om man benytter ekstern sensor plassert et annet sted. Fant det ut idag. Greit å vite når man kobler en ekstern sensor som varmeren reguleres etter. Koblet enheten provesorisk idag inne på toalettet. Der var det 15 grader. Jeg justerte ønsket temp som varmeren skulle gi på 22 grader. Ekstern temp sensor står i salongen. Når ønsket temp i salongen var nådd (22 gr) så trappet varmeren ned på trinn 1. Temp på toalettet var nå 17 grader (stengt uttak fra varmer). Førsteinntrykket er at reguleringen virker mye bedre nå enn med miniregulator. Det som ikke var så bra er at ledning som følger med ny enhet er mye kortere enn på miniregultor, og det er en 1 leder (blå/hvit) som bruke nå, men ikke av den gamle regulatoren. Blir en del merarbeid med skjøting etc da denne da denne ledningen ligger åpent inne på toalett i en ledningskinne. Drar på CO og kjøper en 6 leder pluss litt annet til jobben nå Link to post
Jawik Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Ferskvannspumpa streiket idag og ble demontert. Total kolaps og nå jakter jeg på en ny en. Noen som har kjennskap til Biltema sin # 25-9753 - impellerpumpe, 35 liter/min, men 11 Amp blir sprengkraft på batteriene. Tror jeg får legge opp en bypass i tillegg til pumpa med en fotpumpe. Trist vist dette skulle skje til havs. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Bonus Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Montert noen kraftige beslag i motorrommet. For å feste noen stoler samt den obligatoriske "Systembolagtrillebagen". Skal nå teste litt forskjellige settinger på rippede DVD filmer. Har kjøpt en liten USB harddisk (25oGB) på Clas O., og bruker denne til å lagre filmer for å se på TV'n ombord. Hvis vi gidder da, har bare sett på TV en gang iår ... Link to post
nives Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Fikset deffekt pakning på Toalett. Vasket båt, fylt Diesel, og hatt årets første kaffetur :) Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Astor Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Vasket motorrommet og tørket av svette på den ene motoren. Noen vannskvetter her og der er også fjernet etter en vannlekkasje fra en ferskvannsslange forrige uke. Malt rundt motorluken og ryddet litt. I morgen gjør vi klar båten for treffet på Borgen. Vi ser fram til å møte andre trawlereiere. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
jonn Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Hei folkens, jeg har montert et skillerelle på 75 A, syntest spenninga vart litt lav, jeg fikk 14,2V. Etter å ha lest mye på forumet om lading-ladelampe etc. Tok ut den som sto i den var på 2W den har en motstand på 12 Ohm. Kjøpte meg en ny til 9kr, på 4W den har en motstand på 4 Ohm. Ladespenninga kom opp til ønsket verdi på 14,5 Volt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn