Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Har gjort "grovarbeidet" med nytt elektrisk opplegg, d.v.s. skal rydde i "sikringsskapet" som nå er mest kaos med ledninger, og vanskelig å ha oversikt. Har tatt med et bilde: Rekkeklemmer øverst (for instrumenter og brytere); intervallregulator til venstre; 24 kurser (sikringer) i midten; koblingsskinne minus til høyre og koblingsskinne pluss nederst.

sikringsskap.jpg

 

Hvor får man kjøpt rekkeklemmer og sikringen? og de koblingskinnene til pluss og minus? 12 volt

Link to post
Share on other sites

Radklemme/koblingslist er ELFA 48-283-07 (Weidmüller). Blå = 48-283-23. Montert på DIN-skinne. Takler inntil 2,5 mm2, men er tilstrekkelig selv om jeg skal bruke 4 mm2 videre til VHF og kjøleskap. Fjerner bare noen tråder i kabelen slik at jeg får den tredd inn i klemmen. Ellers har ELFA mange andre varianter, f.eks. Phoenix Contact som jeg ikke var klar over da jeg bestilte.

Sikringsholdere for ATO-sikringer (flate) har jeg fått fra samme sted (33-165-10). Koblingsskinner har Maritim og sikkeret flere andre båtutstyrsforretninger.

Link to post
Share on other sites

Takk Zach, Skal leite litt på biltema å se om de har noe der. Men e lurte på oppkoblinga på pluss og minus. Tar du en kabel fra minus polen på bateriet gjennom en sikring og deretter til koblingskinna? Har du koblings skjema på dette? Sikkert logisk dette, men surrer litt på dette:S Hvor mange A er sikringene på?¨

 

Takk

Link to post
Share on other sites

Men e lurte på oppkoblinga på pluss og minus. Tar du en kabel fra minus polen på bateriet gjennom en sikring og deretter til koblingskinna? Har du koblings skjema på dette? Sikkert logisk dette, men surrer litt på dette:S Hvor mange A er sikringene på?¨

Jeg bruker bare sikringer på plussiden. Jeg har en hovedsikring på 50 A foran pluss-skinnene (25 mm2 kabel). Sikringer til de enkelte kursene (24) er jo avhengig av forbruket/belastningen (som hos meg varierer fra 1 A til 20 A). Har detaljert koblingsskjema tegnet i DesignWorks, tilpasset mitt opplegg - med eget desing av bryterpanel osv.

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg begynt å montere sammen båten igjen... :cheers:

Etter å ha;

-hatt ut vann-, septik- og dieseltank og rengjort disse. Fjernet skumgummi matter som lå imellom tank og skrog :headbang:. Disse var fulle av vann og passe råtne. Tror faktisk at de har vært der siden båten var ny (1984).

-skrapet teak og begynt behandle den med lakk, blir nok min 3 strøk.

-lagt opp 230V, med egen kurs til vv-tank og annen kurs til kontakter rundt om :lipseal: . Jada jeg har jordfeilbryter på kursene og har elektro-utdanning...

-lagt opp all 12V på nytt, fant masse rare koblinger og ledninger som lå rundt om i båten direkte ifra batteri uten sikring.

-kjærringa har vært på Maritim og handlet dørkblegg idag så da vet vi hva vi skal gjøre noen kvelder til uka. Takk for mange fine tråder om emnet nautolex..

-fjernet ca 75 kilo med sand ifra skottene under senga i akterkabin. Noen som vet hva for nytte de kan ha gjort der?? :crazy:

-revet dassen og skal gi den en omgang med nye pakninger og se om det er noe mulighet å fa plassert den slik at jeg kan sitte der med døra igjen.. :lol:

-skjekket at dynamoen lader den den skal. Og den ga 10A mer enn oppgitt på merkeskiltet. Så det var bra!

-byttet forbruksbatterier og alle kabler og kabelsko ifra forbruk- og startbatteri.

 

Så nå begynner det å bli båt igjen. Sikter på sjøsetting før pinse!! :flag:

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg vært og kjøpt nytt bryterpanel og kikket litt på dette.

resten av dagen gikk med til å lete etter Dremelen så jeg får slipt opp et par sår som jeg skal reparere.

Var like før jeg reiste og kjøpte en ny en :headbang:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

I dag: Primet der jeg hadde skrapet/slipt bunnen ned.

1 lag bunnstoff på bunnen, blir siste laget i morra ;-)

Renset gelcoat med Hugo`s (effektivt)

Slipt ned "nesten" all teak`n, klar for lakking.

 

Vasket kallasjen i balje med bio-tex = fungere ikke, i det hele tatt. Blir nok rein, men jordslag flekker fjernes ikke. Så jeg prøvde jordslag middel, det fungerte også dårlig. Så alle ideer fra Bp fungerer ikke :-( :headbang:

 

Håper på å bli ferdig neste helg, slik at den kan sjøsette ca 1 mai.

Link to post
Share on other sites

heving av vannlinje - og deretter første strøk med primer.

 

Så dum er ikke jeg!

Jeg sjøsatte båten min da det var lavvann, dermed ble ikke det noe problem. :lol:

 

I GÅR har jeg byttet sikringsholderen til styrestrøm ankervinsj. Etter å ha hatt to ganger funskjonssvikt i ankervinsken i forrige helg, pga innvendig opprustet hengesikringsholder var det nok.

Byttet den egentlig bare for å få meg en tur i båten. Det jeg gjorde mest i går, var å male ganga.

Høres kanskje ikke så ille ut, men jeg har 9 dører i gangen min... Og i dag skal jeg male et soverom. sukk...

Jeg hater å male!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Så dum er ikke jeg!

Jeg sjøsatte båten min da det var lavvann, dermed ble ikke det noe problem. :lol:

Å fillern, at jeg ikke tenkte på det. Fra spøk til alvor, på de områdene hvor vannlinja har vært for lav er gelcoaten helt øodelagt av skjell, selv vannsliping hadde problemer med å bli kvitt fargen etter skjellene - men nå er det slutt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...