Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

til Lørdag setter jeg henne på vannet i Vallø båtforening i Tønsberg hvis noen vil ta henne i besiktelse før hen tar turen hjem til Føynland, Nøtterø. Sin nye hjemmehavn :smiley:

 

Den får hjemmehavn i et av Norges koseligste sund etter min mening,ikke noe å utsette på området uttafor heller, "husøflaket" er en perle!

Det vet jeg alt om, har vært på hytta der i 25 år

 

Skal ut på overnattingstur på Ramsholmen til neste helg.

Har gledet meg siden sist jeg var der,i slutten av september i fjor.

 

Eller er det stort sett bare vask og impregnering av kalesje før båten er klar.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

1.bunnstoffet seajet 033 (dårlig bunnstoff)

2.polert og vokset meguiars pure voks (meget bra kan anbefales)

3.skiftet girolje

4.i morgen motorolje og filter.

5.noe teakpussing

6. sjøsetting.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

da har jeg frest bort snø så jeg får slept båten frem til helga. Har funnet frem bunnstoff,
og jeg sitter og sutrer over at det er litt frost på verandaen her!?!

Ja ja det blir nok sesong :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

vi har vært i båten og redd opp alle sengene. Redningsvester er tatt hjem for årlig kontrollveiing av patroner og ettersyn av mekanismer. Matskapene begynner å fylles opp. snart klart for sesongens første tur.

 

Viktigste vi har gjort er at vi har strekt et formsydd gulvteppe som krøp i fjor. I fjor høst ble et kjøleskap slått av ved en feil - isen i fryseren smeltet, en del av teppet ble kliss bløtt. I vår enkelthet tok vi det med hjem og tørket det på varmekabler. Det var da vi fant ut at teppet er av ull.... det krøp det 2 cm :headbang: Teppet er ca 2,5 meter langt og 1 meter bredt. I prinsippet ingen rette sider - men mange ulike kurver.

 

Fremgangsmåten var som følger:

1. Jeg målte hvor mye teppet hadde krympet på de ulike stedene der det skal ligge

2. Tok teppet med hjem. La det på verandaen og tegnet omriss rundt teppet. Tegnet så opp hvordan teppet skulle være for å passe akkurat

3. Bløtet det godt med hageslangen - vasket det med såpe og svamp - skylte det godt

4. Så strakk vi det ved at kona stod på teppet og jeg dro der det trengtes. Det krevdes en hel del kraft

5. Når teppet hadde korrekt form spikret jeg det fast i terraessen med ganske mange spiker slik at det skulle tørke i rett fasong. Mest mulig vann ble tatt av med en vaskekost (svaber) (så kom hagl, regn og sluddbygene.... frem med pressenning)

6. etter et døgn i rett tvangsform ble det hengt opp i garasjen for siste tørk

7. tok det med i båten i dag - det passet på millimeteren :yesnod: nye trykknapper ble montert.Stor lykke og mye penger spart - de teppene vi hadde ombord hadde naturligvis gått ut av produksjon - så vi måtte alternativt ha byttet alle tepper.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde båten for første gang siden vinteren ute av teltet. Vasket grundig og fikk vekk alle rester etter rubbing og voks i antiskli mønsteret på dekk og dollbord. Nå begynner jeg å se enden på vårpussen. Montering av teak på badeplattform står for tur. Så er det solsenga og bunnstoff + nye syrefaste Nimbuslanterner. Da skulle vel det meste være i orden....En uke eller 14 dg. nå så er nok båten på vannet. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...