Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Også denne helga ble delt mellom hage- og båtaktiviteter.

 

I dag ble alle slanger i tilknytning til septik/toalett demontert og rengjort. Særlig i tankstussen for luftingen var det mye urinstein. Slangestussen går vertikalt rett ned i tanken, så jeg satte et passende bor i drillen og boret ut avleiringen.

 

I tillegg til kjøleskapet har vi en kjøleboks bygget inn i en benk i forkabinen. Kjøleelementet er av Supercool-typen, og er litt for glad i strøm. Vi har den derfor ikke på uten at motoren er i gang, eller når vi ligger med landstrøm. Landstrømsladeren om bord er imidlertid på kun 10A, så hvis kjøleboksen er i bruk, blir det ikke så mye strøm igjen til batterilading og andre strømkrevende aktiviteter. I dag monterte jeg derfor en relèkobling, som sammen med en 230VAC/12VDC strømforsyning ("batterieliminator") skal sørge for at kjøleboksen ikke suger strøm fra landstrømsladeren/batteriene når vi er tilkoblet landstrøm. Så fort landstrømmen tilkobles svitsjer nå relèet over slik at kjøleboksen får driftsstrøm fra batterieliminatoren i stedet for via forbruksbatteriet.

 

Nå gjenstår utvendig vask, polering og bunnstoff, så skal skuta være klar for en ny sommer.

Link to post
Share on other sites

I dag var det kaldt i Bergen. Har flikket bunnsmøring (smører fullt hvert tredje år), og skiftet Zink og pusset propellen blank. Nå er båten klar for utsett i morgen. Båten har lagt oppe en uke og polert, pusset og stått i. Glad det er gjort. Overbygget tar jeg når varmen dukker opp igjen.

Link to post
Share on other sites

ganske sikker på at det er en intern føler.

 

Hei,

er litt interessert i denne da jeg har en eber d4. Var ute en tur i ettermiddag. Lagt til og stelt i stand middag. Tenkte jeg skulle teste ebern for første gang denne sesongen.

Den varmer bra men det er litt sånn av/på følelse. Enten er det full guffe eller så stopper den nesten helt opp. Senere må den gire seg voldsomt opp for å varme opp kabinen igjen.

Hadde vært mye bedre om den kunne gå på lav effekt hele tiden og ikke slå seg helt av.

Prøvde å flytte den eksterne temp sensoren litt rundt og kunne spore en viss effekt.

Denne sensoren ser utrolig simpel ut, kan minne om en bimetall fjær elns. som påvirket av temperatur ?

 

mvh

Jon

Link to post
Share on other sites

ganske sikker på at det er en intern føler.

 

Hei,

er litt interessert i denne da jeg har en eber d4. Var ute en tur i ettermiddag. Lagt til og stelt i stand middag. Tenkte jeg skulle teste ebern for første gang denne sesongen.

Den varmer bra men det er litt sånn av/på følelse. Enten er det full guffe eller så stopper den nesten helt opp. Senere må den gire seg voldsomt opp for å varme opp kabinen igjen.

Hadde vært mye bedre om den kunne gå på lav effekt hele tiden og ikke slå seg helt av.

Prøvde å flytte den eksterne temp sensoren litt rundt og kunne spore en viss effekt.

Denne sensoren ser utrolig simpel ut, kan minne om en bimetall fjær elns. som påvirket av temperatur ?

 

mvh

Jon

Link to post
Share on other sites

I dag har presenningen gått på Bamona som hun ihvertfall het før. altså Scanden.

Så nå er den klar til å begynnes på også.

 

Ser ikke ut til å ha vært antydning til fuktighet/jordslag inni der.

Det er jo bra :smiley:

 

Nå har jeg brukt en tørball i hver ende og hatt god lufting på toppen av presenningen så det har sikkert bidratt litt.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

ganske sikker på at det er en intern føler.

 

Ja, det er intern føler i enheten. Det var det ikke i Miniregulatoren. Spørsmålet var bare om du hadde koblet den gamle eksterne til, eller om du bruker den interne i Digital Modulator 801. Jeg er blitt anbefalt å bruke ekstern, men tenkte først prøve den interne.

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg fixet diesellekkasje mellom finfilter og høytrykkspumpe, og dermed er kanskje startproblemene mine en saga blott? Se forøvrig denne tråden. Og så har jeg byttet en dårlig hovedbryter for startbatteriet.

 

Lars H.

(pt. i båten i hjemmehavnen Son)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Rivd ut all kledning inne i cabinen. Hviste jo at det var en stor jobb, og nå er den påbegynt - var heldig og fikk kjøpt billig skai til innredningen (fra konkursboet til Titanduk) og da bare måtte jeg begyne på jobben.

Nå er det bare å gjøre rent, og så vente på at det blir varmt nok i været til å lime, men det er vel nå jobben begyner.

 

Anser nå det værste som gjort - å komme i gang - tipper mor blir veldig fornøyd når hun ser hvordan det ser ut inne i båten nå!!!!!

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Ja, det er intern føler i enheten. Det var det ikke i Miniregulatoren. Spørsmålet var bare om du hadde koblet den gamle eksterne til, eller om du bruker den interne i Digital Modulator 801. Jeg er blitt anbefalt å bruke ekstern, men tenkte først prøve den interne.

 

Til opplysning så er temp som vises i display på enheten den tempen som blir målt lokalt ved enheten, Det gjelder uansett om man benytter ekstern sensor plassert et annet sted. Fant det ut idag. Greit å vite når man kobler en ekstern sensor som varmeren reguleres etter. Koblet enheten provesorisk idag inne på toalettet. Der var det 15 grader. Jeg justerte ønsket temp som varmeren skulle gi på 22 grader. Ekstern temp sensor står i salongen. Når ønsket temp i salongen var nådd (22 gr) så trappet varmeren ned på trinn 1. Temp på toalettet var nå 17 grader (stengt uttak fra varmer).

Førsteinntrykket er at reguleringen virker mye bedre nå enn med miniregulator. Det som ikke var så bra er at ledning som følger med ny enhet er mye kortere enn på miniregultor, og det er en 1 leder (blå/hvit) som bruke nå, men ikke av den gamle regulatoren. Blir en del merarbeid med skjøting etc da denne da denne ledningen ligger åpent inne på toalett i en ledningskinne.

Drar på CO og kjøper en 6 leder pluss litt annet til jobben nå :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ferskvannspumpa streiket idag og ble demontert. Total kolaps og nå jakter jeg på en ny en. Noen som har kjennskap til Biltema sin # 25-9753 - impellerpumpe, 35 liter/min, men 11 Amp blir sprengkraft på batteriene. Tror jeg får legge opp en bypass i tillegg til pumpa med en fotpumpe. Trist vist dette skulle skje til havs.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Montert noen kraftige beslag i motorrommet. For å feste noen stoler samt den obligatoriske "Systembolagtrillebagen".

 

Skal nå teste litt forskjellige settinger på rippede DVD filmer. Har kjøpt en liten USB harddisk (25oGB) på Clas O., og bruker denne til å lagre filmer for å se på TV'n ombord. Hvis vi gidder da, har bare sett på TV en gang iår ...

Link to post
Share on other sites

Fikset deffekt pakning på Toalett. Vasket båt, fylt Diesel, og hatt årets første kaffetur :) :seeya:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Vasket motorrommet og tørket av svette på den ene motoren. Noen vannskvetter her og der er også fjernet etter en vannlekkasje fra en ferskvannsslange forrige uke. Malt rundt motorluken og ryddet litt. I morgen gjør vi klar båten for treffet på Borgen. Vi ser fram til å møte andre trawlereiere.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei folkens, jeg har montert et skillerelle på 75 A, syntest spenninga vart litt lav, jeg fikk 14,2V.

Etter å ha lest mye på forumet om lading-ladelampe etc.

Tok ut den som sto i den var på 2W den har en motstand på 12 Ohm.

Kjøpte meg en ny til 9kr, på 4W den har en motstand på 4 Ohm.

Ladespenninga kom opp til ønsket verdi på 14,5 Volt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...