Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

041.jpg

Holder på å utbedre en gammel skade som desverre var slurvete utført ..primet utenpå bunnstoff som medførte vanninntrengning sent i høst og båten måtte på land ,fant hullet og når vi begynte å slipe opp der fant vi gammel omfattende skade (visste om den ble utført ca 1984) så nå blir det å bygge opp hele området med profesjonell hjelp så da skal det bli bra må bare få litt høyere temeratur før støping ..

Bilder fra slipeopperasjonen finner dere her

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

nye faste fortøyninger på bryggeplassen! Krympet på plass kontakt i nedre ende av antennekabelen! Byttet leselampe ved køya! gnidd inn masta med mastbeskyttelse!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Skulle sjøsette i helgen, sjekket at motoren startet og resten av skuta. Monterte propellen og tilslutt propellen til baugpropellen, oppdaget da at gjengene var defekt slik at jeg ikke fikk festet den. Nedtur.... Må ha ny propell, så det blir vel gjort et forsøk på sjøsetting neste helg.

Carat 7400 1987 solgt
Nimbus 28DC 1987 solgt

Skuteløs

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg reparert noe av skadene min Marex 23 DC ble påført etter innbrudd en gang mellom tirsdag og fredag denne uken.

Tjuvpakket har stjålet displayet til ekkoloddet ved å brekke det av braketten i stede for å skru opp de to festeskruene som holder loddet til braketten. De har kneppet opp kalesjen, men ikke dratt opp glidelåsen. Så har de presset seg inn slik at sømmen i glidelåsen har spjæret i ca 30 cm lengde.

Båten min står fremdeles i hagen, men den har ikke burka på.

Hvis noen får et tilbud om et Eagel 250 DF display med kun en festeskrue i Moss/Øsfold vennligst gi meg et hint. :headbang:

Hvis noen har et tilsvarende display for salg er jeg interessert.

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet fra 25 fots tresnekke til Saga 27 AC 1981 modell. Tresnekken ble solg forrige helg slik at jeg kunne flytte Sagaen til den faste fortøyningsplassen. Flyttet båten i ettermiddag og tilpasset fortøyningene til den nye båten med innkorting av tamper og spleising av nye øyespleiser. De to tauene forut har øyer som går sammen og da jeg var ferdig med dette og skulle kaste loss for å ta en liten tur med båten viste det seg at fortøyningen gikk gjennom hullet i kryssholtet forut. :blush: Jeg måtte løse opp den ene spleisen for å få løs båten og spleise på nytt uten å ha tauet gjennom kryssholten før det kunne bli noen båttur.

 

MVH

Fiks.

Link to post
Share on other sites

Bunnsmurt og siste sjekk av utstyr så sjøsatte jeg båten. Har vært på årets første fisketur :fishing: i kveld.

 

Det var herlig. Har vært litt stress de siste ukene for å få gjort det jeg tenke å gjøre i vinter :sad:

Noe ble igjen, tenke å montere ledarbeidslampe istede for lanterna som er som arbeidslampe nå. Det blir til neste vinter.... :blush:

Samt at jeg må korte inn eller flyte en plate jeg monterte denne uke, for å stoppe vannsprut mellom motor og båten, detaljer.... :yesnod:

 

Båten måtte ut i helga, da jeg drar bort iforbindelse med konfirmasjon neste helg. Og jeg har årlig veddemål med en kompis om å få få ut båten før mai, jeg taper ikke i år. Vet ikke om han rekker det :lol: :lol: :lol: :lol:

 

Nå er det vel gått over til nytt døgn slik at sjøsettinga var i går :giggle::drink::cheers::drink:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

har ikke gjort noe da eg egentlig skulle vært på jobb :smiley: er askefast hjemme hehehehehe. har nytt dagen med kone og unger, båten får vente til eg kommer hjem sånn ca 22.mai. har en plan om å være på sjøen til 28. mai. men har myyyyyye igjen. Sån blir det når man ikke får tiden til å strekke til.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg ikke gjort noen ting....og ikke har jeg tenkt å gjøre noe heller :smiley:

 

Men i går gjorde jeg meg endelig ferdig med pussingen av skroget.

Det har vært en laaaaaang veg, men nå begynner jeg å bli fornøyd.

 

Detbegynte med å skrape bort all lakk. En forholdsvis enkel jobb.

Så måtte jeg pusse hele skroget for å få en nogen lunde "jevn" farge i treverket.

 

Men så var det denne blåvede da :headbang:

Først ble det prøvd med Ferro-bet. Men det gav ikke det resultatet jeg ønsket meg.

Så da måtte det kraftigere lut til.

 

Hydrogen peroxsidium og amoniakk måtte til.

Dette var effektivt og jeg kunne stå å se at heksebrygget "kokte" ut blåved.

 

Men nå oppsto det et nytt problem. For slik såg det ut som om Sophie hadde fått "flekke tyfys"

006.jpg

 

Så da var det bare en ting å gjøre.

På igjen med pustemaske, visir og hansker - og så ble hele skroget smurt inn med HP og amoniakk.

Til slutt måtte jeg enda en gang pusse litt forsiktig over hele skroget.

Men nå gidder jeg ikke mer.

Så i morgen den dag går jeg i gang med antiparasitt, kaldpresset linolje og terpentin.

001.jpg

 

Ja, også har jeg jo satt inn noen nye "propper" her og der.

250410.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...