Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag fikk jeg knekt koden - med GOD hjelp av Chilli Solbris fikk mine små grå en uvurderlig hjelp og opplæring i å støpe gl.fiber og polyester opp/ned i taket - TAKKER, nå går jeg på videre med krum nakke og solid arbeidslyst :thumbsup: 

 

Hva ikke den fyren Chilli Solbris kan............................   :thumbsup::thumbsup::thumbsup:  Takker igjen :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 42 minutter siden:

I dag fikk jeg knekt koden - med GOD hjelp av Chilli Solbris fikk mine små grå en uvurderlig hjelp og opplæring i å støpe gl.fiber og polyester opp/ned i taket - TAKKER, nå går jeg på videre med krum nakke og solid arbeidslyst :thumbsup: 

 

Hva ikke den fyren Chilli Solbris kan............................   :thumbsup::thumbsup::thumbsup:  Takker igjen :thumbsup:

Jeg har gått i god skole hos @Knude enkelt og greit!😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nja,i dag ble det litt gjort,tettet,fettet sjøvannspumpe,satt i ny pumpe til pentry,monterte ny lensepumpe,monterte ny girwire,strammet reimer,fyllt vann,flushet vanntank,i går laget jeg nytt eksosbend i rustfritt stål.Gledet meg skrekkelig til å starte båten her om dagen,men det gikk ikke helt som planlagt,når jeg satt på vann inn til motoren så fosset det ut av eksosbendet,da var det bare å få laget et nytt et,og i rustfritt stål denne gangen.Regner med at det holder lenger enn både meg,motoren og båten..

I morgen blir det utskifting av vinduer og endel pakninger til vinduene,jeg skal seete båten på sjøen til mandag,og det gjenstår endel arbeid..,så må få gjort litt..

Link to post
Share on other sites

i dag har jeg vært på maritim og kjøpt nye vinduslister,og verktøy til dette,har byttet 7 av 14 vinduspakninger,skal ta alle likegodt når jeg er i steamen.Var 2 vinduer som var knust og der satt jeg inn lexan vinduer,var igrunnen greit å jobbe med den lexanen..Litt mer jobb å sette inn de pakningene,måtte slipe litt for å få en jevn kant som lista sitter på,men fikk dreisen på det til slutt,så nå gruer jeg meg ikke så veldig til å ta resten.I morgen er det meldt regn så mulig jeg monterer et par nye lensepumper under tak istedenfor å bytte vinduene hvis det regner for mye…,baller liksom litt på seg:).Veldig givende å se det tar form.

 

Link to post
Share on other sites

Tar kvelden nå, men har jobbet med taket i båten. Først måtte jeg slipe ned deler som jeg hadde grovslipt og sparklet på feil støpt gl.fiber, så vasket jeg rent med BARE vann før jeg etter visuell og god opplæring av Chilli Solbris på torsdag fikk lagt ett lag på nesten hele taket, og :smiley: det ser foreløpig veldig bra ut :lol: så takk Chilli Solbris for tålmodig pedagogisk opplæring av en med 14 tommeltotter :thumbsup: Jeg støper mer i morgen, har nok av gl.fiber og det skal bli brukt opp. Dette er moro når man først har forstått hvordan det gjøres :lol: :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 2 timer siden:

Tar kvelden nå, men har jobbet med taket i båten. Først måtte jeg slipe ned deler som jeg hadde grovslipt og sparklet på feil støpt gl.fiber, så vasket jeg rent med BARE vann før jeg etter visuell og god opplæring av Chilli Solbris på torsdag fikk lagt ett lag på nesten hele taket, og :smiley: det ser foreløpig veldig bra ut :lol: så takk Chilli Solbris for tålmodig pedagogisk opplæring av en med 14 tommeltotter :thumbsup: Jeg støper mer i morgen, har nok av gl.fiber og det skal bli brukt opp. Dette er moro når man først har forstått hvordan det gjøres :lol: :thumbsup:

Så moro at du får det til!😃😃😃

Tipper at du ikke så ut som den avskyelige snømannen heller!

Men etter pussing kan du droppe vann! Ingen fuktighet er nødvendig! Slipestøvet støvsuger du vekk enkelt og greit!😊😊

Lykke til med resten! Ta bilder!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Tipper at du ikke så ut som den avskyelige snømannen heller!

Noe snømann ble det, men jeg har sett jævligere ut :lol:

 

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Men etter pussing kan du droppe vann! Ingen fuktighet er nødvendig! Slipestøvet støvsuger du vekk enkelt og greit!

Jeg vasket vekk slipestøvet med reint vann og klut, tok meg en lengere te-pause (sola skinte og det var god temperatur) så det var knusktørt når jeg (spent som bare det) gikk på med krum nakke, gl.fiber og polyester (og RIKTIG mengde herder) :smiley::thumbsup: og nå ser det veldig bra ut. :thumbsup:

 

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Lykke til med resten! Ta bilder!

Takker for det. Jeg har tatt bilder, men de ligner foreløpig bare på tidligere bilder jeg har lagt ut her. Når jeg har lagt fiber på hele taket og anser meg for å være ferdig med den operasjonen (altså klar til å lime på skrogkledning langs vinduer og tak) da kommer det bilder. Og forhåpentligvis av det resterende arbeid til foreløpig ferdig produkt og båten kan sjøsettes. :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

grimstadgutt skrev for 2 timer siden:

I dag har det vært litt labert,satt på ny list på et vindu .finkikket og planlagt 

God planlegging er halve jobben!!!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

On 10/2/2015 at 12:52 PM, -Luna- said:

Byttet tre 1generasjon led spotter på akterdekket til nye Nova led. En helt annen fargetemperatur om mye mer lys!

Hei, Åtte år sidan det her der eg, men tenkte å spørre deg korleis desse Nova LED spottene er montert. Har vel en 10 stk I seilbåten der eg skal bytte pære i den eine, men blir ikkje klok på korleis eg skal få den laus frå himlinga i kabinen, sitt bom fast. Skal en dra eller skru desse ut?

Link to post
Share on other sites

Det er et skikkelig HERK å støpe oppover, men etter kyndig, pedagogisk og god opplæring fikk jeg knekt koden :thumbsup: Nå jobber jeg på, men det er slitsomt for en gammel gubbe å holde på :crazy: men det går forover, sakte men sikkert. Blir nok ferdig med støpingen i morgen. Da begynner jeg å lime på skrogkledning og deretter setter jeg inn vinduene. Så - hvis alt går etter planen (det er alltid noe som går til helvete er min erfaring) blir det sjøsetting rundt medio juli :lol::sailing:

brukes til baatplassen.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 1 time siden:

Det er et skikkelig HERK å støpe oppover, men etter kyndig, pedagogisk og god opplæring fikk jeg knekt koden :thumbsup: Nå jobber jeg på, men det er slitsomt for en gammel gubbe å holde på :crazy: men det går forover, sakte men sikkert. Blir nok ferdig med støpingen i morgen. Da begynner jeg å lime på skrogkledning og deretter setter jeg inn vinduene. Så - hvis alt går etter planen (det er alltid noe som går til helvete er min erfaring) blir det sjøsetting rundt medio juli :lol::sailing:

brukes til baatplassen.jpg

Dette ser bra ut @tom Cognac!!! Bruker jo ikke vernedrakter en gang!😄😄😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Bruker jo ikke vernedrakter en gang!

- og det drypper/søler betraktelig mindre enn da jeg jobbet på egen hånd og ikke fikk til noe og var fullstendig oppgitt :lol: :thumbsup: men jeg bruker hansker da :lol:

 

Det hjelper å ha en god læremester :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

grimstadgutt skrev On 1.7.2023 at 0.17:

i dag har jeg vært på maritim og kjøpt nye vinduslister,og verktøy til dette,har byttet 7 av 14 vinduspakninger,skal ta alle likegodt når jeg er i steamen.Var 2 vinduer som var knust og der satt jeg inn lexan vinduer,var igrunnen greit å jobbe med den lexanen..Litt mer jobb å sette inn de pakningene,måtte slipe litt for å få en jevn kant som lista sitter på,men fikk dreisen på det til slutt,så nå gruer jeg meg ikke så veldig til å ta resten.I morgen er det meldt regn så mulig jeg monterer et par nye lensepumper under tak istedenfor å bytte vinduene hvis det regner for mye…,baller liksom litt på seg:).Veldig givende å se det tar form.

 

 

Link to post
Share on other sites

Montert de siste vinduene,klarte det nesten uten å knuse noen av de,på siste vinduet gikk det galt,da knuste det...Heldigvis hadde jeg akkurat passe med lexan igjen til å lage et nytt vindu,fikk og experttips av naboen som ironisk nok hadde jobben med å montere vinduer på taule båtbyggeri,han kunne dette riktig godt,han hadde akkord på denne jobben,ca 8 min pr vindu,inkludert å kutte glassa,hmm,jeg brukte endel lengre tid kan man si..Jeg kjøpte lister hos en glassmester i arendal,der passet verktøyet veldig bra på pyntelista,men det jeg kjøpte på maritim passet ikke verktøyet spesiellt godt..,verktøyet gikk faktisk i stykker og i går,så hadde et svare leven med å få det i orden igjen,var et merkelig materiale å gjenge i,originalt var settskruen til listeprofilen 5 mm,men nå er den 8 mm;),gikk ikke med en vanlig gjengetapp,så måtte slipe ned gjengetappen og styre på for å få det til å sitte..

Har og en utestående jobb når det gjelder gjenging,så at det drypte litt fra sjøvannsiden på motoren,der fant jeg en knekt bolt,en jobb jeg egentlig gruer meg relativt mye til da slike greier kan ta 5 minutter eller 2 dager..Satser på at jeg får ut den bolten og at det løser seg..

Det som flaks er.er at jeg for en tid tilbake holdt på med en gjenstridig knekt bolt på traktoren og i den forbindelse kjøpte naert sagt alt som finnes av utstyr til å få ut knekte bolter med..

Ellers så har jeg målt opp hvor stort kjøleskap jeg kan klare å ha i,egentlig hadde jeg ikke tenkt å ha kjøleskap,hadde igrunnen ikke tenkt å koste på båten noe saerlig,men slik ble det ikke gitt,blir nok skrekkelig dyrt til slutt dette gildet;),sikkert flere som kjenner seg igjen..

Jeg demonterte forresten og det første vinduet jeg monterte,var ikke helt fornøyd med hvordan det satt,fikk kuttet det til bittelitt bedre slik at det ble perfekt det og..Har regnet relativt mye de siste dagene og det ser jaggu ut som vinduene er tette,båten er full av slipestøv fra polyester så det er relativt lett og se om det har dryppet vann noen plass.

 Fant og ut at båten har en stor svinger,en for meg merkelig greie med et skovlhjul,ser faktisk ut som man kan dra noe av den inn i båten,er rarietet der altså,antagelig ikke av nyeste årgang..Ekkoloddet er Humminbird wide vision og ser ut som noe som er produsert for særdeles lenge siden..

Planen for i morgen er litt svevende,men vasking og stoffing burde jeg få gjort..

Undres over hvor stor glede det gir meg å sette i stand denne gamle kabinsjekta,skrekkelig morro er det;),minner meg om iveren man får med hummerfiske,jakt,lyden av rypevinger,og andre ting som får iveren opp hos en landsens mann..

Må si det å fikse sjekter gav mersmak..

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...