Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Har polert litt oppi båten, fikk ikke gjort dette før utsett i vår. Vannslipte over fenderlisten i vår da båten var svært falmet. Fikk tips i denne tråden om Mirca 45. Som sagt så gjort. 👍

Veldig takknemlig for å få slike gode tips her inne på forumet. 
Resultatet ble meget bra, spesielt tatt arbeidsmengden i forhold til å vannslipe. 🙏🙏👍 

 

4EBB7973-32BB-4299-8EA4-6A394587641E.jpeg

503B5BB6-2F13-4744-B076-124EB42B01B0.jpeg

8648E05F-825A-4422-8287-023C065E05B9.jpeg

4664DD2F-5402-4CE4-8F7C-5C02A39B87DA.jpeg

Link to post
Share on other sites

Går alt etter planen nå så limer jeg med hjelp av Jostein skrogkledning førstkommende mandag (17.07.2023), dvs jeg er endelig ferdig med grisejobben som var å støpe gl.fiber og polyester i taket, og står lykken oss bi rekker vi å få skrudd inn vinduene etterpå :smiley: og da hjelper svoger Tore meg (fordi han har bil med hengerfeste) med sjøsetting lørdag 22.07.2023 :smiley: Da årnær det sæ da gætt :lol:

Bilder kommer :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 1 time siden:

Går alt etter planen nå så limer jeg med hjelp av Jostein skrogkledning førstkommende mandag (17.07.2023), dvs jeg er endelig ferdig med grisejobben som var å støpe gl.fiber og polyester i taket, og står lykken oss bi rekker vi å få skrudd inn vinduene etterpå :smiley: og da hjelper svoger Tore meg (fordi han har bil med hengerfeste) med sjøsetting lørdag 22.07.2023 :smiley: Da årnær det sæ da gætt :lol:

Bilder kommer :smiley:

Godt å høre! Æææhhh lese!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Så skulle jeg ha gleden av å legge på skrogkledning etter mye strev med gl.fiber og polyester i taket. Skrogkledning (3mm hvit) var kjøpt inn fra Maritim i Fr.stad og etter mange anbefalinger kjøpte jeg 3 burker med Casco Våtromslim (Aqua) som ble anbefalt i stede for kontaktlim.

Konas fetter, Jostein kom og vi gikk til verket med krum rygg og STOR arbeidslyst. 

WP_20230717_11_50_52_Pro__highres.jpg.0b6888ddda73d40a23c38675918c7a52.jpg

 

Vi tilpasset, klipte og justerte, leste bruksanvisningen på limburkene NØYE og fulgte den så godt det lot seg gjøre. Primet først med limblanding 1 : 3 i følge det som sto på burken. Så smurte vi lim på begge flater (skrogkledning og skrog/båt) ventet til limet på begge flater var "stikky" for så å "henge opp" kledningene. Men, for å si det mildt - det gikk til HELVETE :headbang: DRITEN detter bare ned (er det noen som har kastet en forbannelse over meg og båten min? Kanskje jeg aldri skulle ha kjøpt den båten! Hvem vil meg så VONDT?????) Se bildene.

 

V__E423.jpg.06232fc4c001f760cab954fc8af238a2.jpg

 

V__D526.jpg.6295dd6f96944b7d4b13256c8bf3a83d.jpg

 

Vi forsøkte å hjelpe til med tvinger/trelister og klyper/limklemmer)

 

V__5A5A.jpg.45048031945b8dfc975250ece9fde910.jpg

 

V__29F0.jpg.666e87abdda41f9cf275f0845f497fdd.jpg

 

Oppgitt dro Jostein hjem og jeg vurderer på nytt om jeg skal selge båten. Dette går ikke lenger. Jeg har ikke krefter, verken fysisk eller psykisk til å holde på med dette.

Drømmen min var å NYTE sjø og båtlivet med alle dets gleder som jeg husker så godt fra forrige gang jeg hadde båt.

 

V__DF57.jpg

På bildet over trodde vi at skrogkledningen satt godt limt fast og tok vekk klyper etc , men  - - - - - hvor lenge var Adami Paradis...................................arrRRRGGGHHHHH 

Den gang da jeg KOSTE meg på fjorden :sailing: :yesnod:

0002.jpg.f29291255473ec154acfe7b669fac51c.jpg

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 22 minutter siden:

Så skulle jeg ha gleden av å legge på skrogkledning etter mye strev med gl.fiber og polyester i taket. Skrogkledning (3mm hvit) var kjøpt inn fra Maritim i Fr.stad og etter mange anbefalinger kjøpte jeg 3 burker med Casco Våtromslim (Aqua) som ble anbefalt i stede for kontaktlim.

Konas fetter, Jostein kom og vi gikk til verket med krum rygg og STOR arbeidslyst. 

WP_20230717_11_50_52_Pro__highres.jpg.0b6888ddda73d40a23c38675918c7a52.jpg

 

Vi tilpasset, klipte og justerte, leste bruksanvisningen på limburkene NØYE og fulgte den så godt det lot seg gjøre. Primet først med limblanding 1 : 3 i følge det som sto på burken. Så smurte vi lim på begge flater (skrogkledning og skrog/båt) ventet til limet på begge flater var "stikky" for så å "henge opp" kledningene. Men, for å si det mildt - det gikk til HELVETE :headbang: DRITEN detter bare ned (er det noen som har kastet en forbannelse over meg og båten min? Kanskje jeg aldri skulle ha kjøpt den båten! Hvem vil meg så VONDT?????) Se bildene.

 

V__E423.jpg.06232fc4c001f760cab954fc8af238a2.jpg

 

V__D526.jpg.6295dd6f96944b7d4b13256c8bf3a83d.jpg

 

Vi forsøkte å hjelpe til med tvinger/trelister og klyper/limklemmer)

 

V__5A5A.jpg.45048031945b8dfc975250ece9fde910.jpg

 

V__29F0.jpg.666e87abdda41f9cf275f0845f497fdd.jpg

 

Jostein dro hjem og jeg vurderer på nytt om jeg skal selge båten. Dette går ikke lenger. Jeg har ikke krefter, hverken fysisk eller psykisk til å holde på med dette.

Drømmen min var å NYTE sjø og båtlivet med alle dets gleder som jeg husker så godt fra forrige gang jeg hadde båt.

 

V__DF57.jpg

Den gang da jeg KOSTE meg på fjorden :sailing: :yesnod:

0002.jpg.f29291255473ec154acfe7b669fac51c.jpg

 

Ventet du så lenge at limet kjennes ut til å være tørt? Altså mer en bare sticky?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 6 minutter siden:

Ventet du så lenge at limet kjennes ut til å være tørt? Altså mer en bare sticky?

 

Vi ventet bare til det kjentes sticky ut, det hang godt på fingrene (og vi så ut som om vi hadde diverse hudsykdommer :lol:), skulle vi ha ventet enda lengre? Da mente vi at det ikke ville være noen limeffekt igjen :rolleyes: Til lørdag kommer Tore, Beates bror så håper han evt kan hjelpe meg litt. Vi får se. Jeg har ikke de store forhåpninger lenger. 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 2 timer siden:

 

Vi ventet bare til det kjentes sticky ut, det hang godt på fingrene (og vi så ut som om vi hadde diverse hudsykdommer :lol:), skulle vi ha ventet enda lengre? Da mente vi at det ikke ville være noen limeffekt igjen :rolleyes: Til lørdag kommer Tore, Beates bror så håper han evt kan hjelpe meg litt. Vi får se. Jeg har ikke de store forhåpninger lenger. 

Du skal vente til det kjennes nesten tørt ut. Og det skal ikke være for mye lim. 
Du kan eventuelt gå opp en klasse på limet til denne:

https://www.3mnorge.no/3M/no_NO/p/dc/v000118077/

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 23 minutter siden:

Du skal vente til det kjennes nesten tørt ut. Og deg skal ikke være for mye lim. 
Du kan eventuelt gå opp en klasse på limet til denne:

https://www.3mnorge.no/3M/no_NO/p/dc/v000118077/

 

Ok :thumbsup: kanskje vi var litt for utålmodige :rolleyes: Jeg prøver igjen i morgen - evt kjøper det limet du viser til :thumbsup: takker for råd og vink :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 25 minutter siden:

 

Ok :thumbsup: kanskje vi var litt for utålmodige :rolleyes: Jeg prøver igjen i morgen - evt kjøper det limet du viser til :thumbsup: takker for råd og vink :thumbsup:

Du får ikke lov til å gi opp!!  Ikke på vilkår! Du er for nærme mål!

Pass deg @tom Cognac! Kanskje jeg putter deg ned i maskinrommet mitt med en bitteliten skiftenøkkel!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 40 minutter siden:

Kanskje jeg putter deg ned i maskinrommet mitt med en bitteliten skiftenøkkel!

 

I 1965 var jeg elev på ss Christian Radich(11 uker) , elev i maskinen :lol: :lol: :lol: (det var moren min som ordnet det for en ekstremt skolelei guttunge - ferdig med realskolen, hva skulle han videreutdanne seg til ? Hadde NULL peiling, men elsket å ligge på sofaen/senga og sløve og lese tegneserier), om jeg lærte noe i maskinen? Ikke en dritt, men jeg ble flink til å notere i en protokoll hva alle målere og mentometre (eller hva det nå heter alt sammen) og fylle på litt olje nå og da. Vi gikk for maskin og fulle seil til Glasgow, hadde liten storm i Nordsjøen - noen av de mest fantastiske ukene i mitt liv. Så plasserer du meg i maskinen med en bitteliten skiftenøkkel er det helt ok - da får jeg ikke gjort så mye gærent :lol:

 

Jeg forsøker meg litt alene i morgen, og håper evt å få litt mer hjelp av svoger til lørdag - du får en oppfølging :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Fått båten hjem igjen fra havaristedet:),ganske kostbart med båt egentlig:),nå står den hjemme igjen,nå blir det å feilsøke på dieselsystemet,mistenker at den bare går på 3sylindere og ikke får nok diesel,dvs jeg må ut med dyrer,rør,fødepumpe etc...regner med at jeg bytter nye dysespisser,fødepumpe og det som ellers måtte kunne byttes..,har vært ute for før på traktorer at fødepumper kan skape mye rare symptomer,Før jeg satt den ut fikk jeg rengjort tanken,nå tenkte jeg å gjøre det igjen,vurderte faktisk å koble opp et filter på tanken og la dieselen sirkulere gjennom dette over lang tid. ,håper jeg får det til,ser at økonomideler har faktisk endel deler til denne motoren,og det er positivt,de er raske og rimelige.

Var litt nedtur å bli hentet av redningsskøyta ,men da har man opplevd det og,

Link to post
Share on other sites

I dag gikk jeg på med å rubbe over fenderlist. Er en del merker som kommer fint av med litt rubbing. Bruker Ryobi pussemaskin, veldig fornøyd med denne. 

 

I morra blir det polering dersom været spiller på lag

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

I dag fik vi på plass den siste forsterkningen i targabøylen. Sist klarte vi jo å kaste både forsterkning og drill på sjøen, ny metallstripe og drill måtte til for å få det ferdig. Dette bør iallefall sitte til vi finner ut hva vi skal gjøre med en permanent fiks.

 

 

image.jpeg

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

GVH1979 skrev On 12.7.2023 at 21.23:

Har polert litt oppi båten, fikk ikke gjort dette før utsett i vår. Vannslipte over fenderlisten i vår da båten var svært falmet. Fikk tips i denne tråden om Mirca 45. Som sagt så gjort. 👍

Veldig takknemlig for å få slike gode tips her inne på forumet. 
Resultatet ble meget bra, spesielt tatt arbeidsmengden i forhold til å vannslipe. 🙏🙏👍 

 

4EBB7973-32BB-4299-8EA4-6A394587641E.jpeg

503B5BB6-2F13-4744-B076-124EB42B01B0.jpeg

8648E05F-825A-4422-8287-023C065E05B9.jpeg

4664DD2F-5402-4CE4-8F7C-5C02A39B87DA.jpeg

 

Det er morro med skikkelige produkter, kjører du over med mirka 5 eller 10 nå og noen finecut pads, de gule fra Rupes er gode, så får du en finish selv proffene snur seg etter

 

Jeg har prøvemontert ett mercury 3L alien deksel på etec'n for og se hvor mye modifisering som må til. Skal lissom gi bedre lufttilførsel da, i tilegg til at det ser jævla mye tøffere og mer harry ut 

IMG_20230722_195331.jpg

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 20 timer siden:

 

Det er morro med skikkelige produkter, kjører du over med mirka 5 eller 10 nå og noen finecut pads, de gule fra Rupes er gode, så får du en finish selv proffene snur seg etter

 

Jeg har prøvemontert ett mercury 3L alien deksel på etec'n for og se hvor mye modifisering som må til. Skal lissom gi bedre lufttilførsel da, i tilegg til at det ser jævla mye tøffere og mer harry ut 

IMG_20230722_195331.jpg

Tusen takk for gode tips @Eika. De gule putene har jeg et godt utvalg av (bruker Rupes Duetto) så da vet jeg hva som står for tur når båten skal på land etterhvert. 😄 

Det har vært en drittsommer på Sørlandet så har ikke blitt så mange timers bruk som ønsket hittil i år. 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 17.7.2023 at 16.45:

Ventet du så lenge at limet kjennes ut til å være tørt? Altså mer en bare sticky?

Denne gangen gjorde jeg det (altså i går og i dag - 31.07.2023), ventet i nesten 2 timer :yesnod: limt på under vinduene og delvis opp A-stolpene. Sitter som et skudd. Takk for råd Chilli Solbris :thumbsup: I mårra blir det å lime under fordekket og delvis opp midtstolpen (gruer meg til den :nonod:) så til slutt får jeg hjelp av kona til å lime takstykket. Men trikset er altså å vente.  L E N G E.............................  :thumbsup:

31.07.2023.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 44 minutter siden:

Denne gangen gjorde jeg det (altså i går og i dag - 31.07.2023), ventet i nesten 2 timer :yesnod: limt på under vinduene og delvis opp A-stolpene. Sitter som et skudd. Takk for råd Chilli Solbris :thumbsup: I mårra blir det å lime under fordekket og delvis opp midtstolpen (gruer meg til den :nonod:) så til slutt får jeg hjelp av kona til å lime takstykket. Men trikset er altså å vente.  L E N G E.............................  :thumbsup:

31.07.2023.jpg

Ser ut som en god begynnelse, venter med spenning på resten! Kjenner at det klør litt etter å komme i gang selv, men nå skal jeg først ut på langferie. så får vi se hvordan det går til høsten!

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 5 timer siden:

Har vært og sett på jobben jeg skal gjøre de neste 2 ukene

ikke for å være en bedriten gledesdreper - ikke glem skulderen din og få armen ut av falte, muskelskader tar lang tid å lege, men du-verden for en jobb du har foran deg :crazy: - lykke til og god jobb :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...